Gå til innhold

📢 Nytt varslingssystem i Norge.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nebrewfoz skrev (30 minutter siden):

How to explain that you're ignorant without saying that you're ignorant.

Hverken varslingssystemet eller VOEC fungerer. 

• Liker 1
Skrevet
Dubious skrev (47 minutter siden):

Nå aner jeg ikke hva de bruker i andre land, men tipper dette faller inn under VOEC-ordningen, tull som Norge skal finne på istedet for å gjøre som andre land. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/EU-Alert

Vi bruker den samme løsningen som resten av EU, vi har ikke funnet opp hjulet på nytt her...

• Liker 3
Skrevet
TheDarkSycamore - SCM skrev (På 2.6.2023 den 10.14):

Jah, du har et meget godt poeng der, spesielt for de som kjører. 😐😐😱

Nei. Det er et elendig poeng.

Skrevet

Er systemet blitt brukt på ekte i Norge enda?

Har bare fått varsler i Asia på slike systemer men skjer ikke så mye her jeg bor da som trenger øyeblikkelig varsling 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Har bare fått varsler i Asia på slike systemer men skjer ikke så mye her jeg bor da som trenger øyeblikkelig varsling 

Det ble hvertfall brukt under ekstremværet Hans, sommeren 2023(?)

Endret av Håvard
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Ja. 

Det har det. 

Men ikke nasjonalt. Derimot ble det sendt ut melding i et mindre geografisk område, på grunn av noen akutte farer der. (Husker ikke hva, tipper det var noe vær-relatert.)

Du finner sikkert mer info ved litt kreativ googling. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Det ser ut som at nodvarsel.no har sletta loggen over tidlegare varsel, før låg det full liste der. 

Men fyrste gongen nødvarselet vart brukt på reell hending var i set store jordraset i Vistdal der meir enn 60 personar måtte evakuerast, ein del av dei ved hjelp av helikopter. 

Men det har også blitt brukt under væpna politiaksjoner, som den i Ibestad: https://www.vol.no/nyheter/i/76gQaB/naa-politiaksjon-paa-ibestad-naboer-evakuert

Og på togvelten på Arna der eit godstog mes farleg gods velta: https://www.nrk.no/vestland/godstogulukke-ved-arna-stasjon-pa-bergensbanen-1.16818332

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Kanskje noen kan legge inn en repetisjon av denne posten også:

nebrewfoz skrev (På 15.6.2024 den 19.30):

Hvis du allerede har en smartphone er det veldig enkelt å legge inn en repeterende varsling i en kalender-app.

Skrevet

Vi er jo i stand til å vurdere virkeligheten rundt oss; har vi blitt, unnskyld meg, så udugelige at vi ikke forstår selv når fare er på ferde? Må vi ha varsling på DET også nå? Akkurat det forstår jeg ikke.. Kall meg idiot.

Skrevet (endret)
Martemor skrev (7 minutter siden):

Vi er jo i stand til å vurdere virkeligheten rundt oss; har vi blitt, unnskyld meg, så udugelige at vi ikke forstår selv når fare er på ferde? Må vi ha varsling på DET også nå? Akkurat det forstår jeg ikke.. Kall meg idiot.

Klarer du å føle at en bombe er på vei?
Hva med en tsunami?
Eller at du er i faresonen for ett enormt skred?

Det er mye som kan skje uten at man er i stand til å umiddelbart oppfatte det..

Har du brannalarm hjemme, om så, hvorfor?

Endret av aklla
  • Liker 6
Skrevet
Dubious skrev (8 timer siden):

Så like dårlig i hele Europa...

Siden EU styrer denne skuta så burde de få inn krav om at Android skal ha like bra system som Apple...

Det er i så fall Google som må gjøre den jobben. Nødvarsel på mobil bruker jo en allerede etablert standard, Cell Brodacast.

Skrevet
frohmage skrev (8 timer siden):

Kanskje noen kan legge inn en repetisjon av denne posten også:

Det er helt unødvendig, det vil stort sett alltid være nokon som tek ansvar for å hente opp denne tråden kvart halvår.
Det minner meg om at det er snart vår og tid for å bumpe den store tråden om å forby russefeiringa.

Martemor skrev (7 timer siden):

Om varselet kommer for sent har det jo ingen nytte. Så hvorfor lage dette varselet, i bunn og grunn?

Du setter det repeterande varslet slik som du sjølv vil. Personleg så satte eg det opp for mange år sidan som ein notis i kalenderen som ligg der kl 12.00 utan lyd. Om ein har lett for å kippe seg når nødvarslet kjem så er det jo berre å sette opp push varsel kl 11.55 slik at du rekk å førebu deg (eller sette mobilen i flymodus i nokre minutt).

No har eg såpass god kontroll på når testdagane er at eg eigentleg ikkje treng ei påminning.
Andre onsdagen i januar og andre onsdagen i juni kl 12 er ikkje så vanskeleg å huske.

Eg synes også at media har dei siste åra blitt flinkare til å informere på førehand.

• Liker 2
Skrevet
Wheeljack skrev (20 timer siden):

Jeg har vært litt vokal på er at nødvarslet ikke må misbrukes. At hele landet fikk varsel om regnvær på vestlandet for ei stund sida mener jeg er misbruk. Det bare ender med at folk finner måter å slå av varsel på, eller at det blir en "ulv, ulv" ut av det og at folk ikke tar det seriøst. 

Godt poeng.
Det er mer enn nok av «ulv ulv» allerede i sensasjonspressen.
Det går vel ikke en dag uten krigstyper på forsiden om katastrofer, værrekorder, klimakollaps, ressursmangel og generell sutring. Dommedagsprofetene har tydeligvis fått altfor mye vann på mølla.

Nå trenger vi flere gladnyheter.

Skrevet
Uderzo skrev (På 10.1.2024 den 12.20):

Ja, det var ikke spesielt godt varslet om på forhånd synes jeg. Først etter at testen var gjort, at det sto noe om det i nettavisene. Jeg hadde ingen anelse om at en slik test skulle gjennomføres i dag.

Hører du ikke på radion i bilen  da ? De sa det der sånn  8 Januar  Skulle varslingsanlegget testes P24/7klem 😃

Skrevet
aklla skrev (8 timer siden):

Klarer du å føle at en bombe er på vei?
Hva med en tsunami?
Eller at du er i faresonen for ett enormt skred?

Det er mye som kan skje uten at man er i stand til å umiddelbart oppfatte det..

Har du brannalarm hjemme, om så, hvorfor?

Jeg vet ikke lenger, jeg, nei.. Det er bare magefølelsen som sier at det ligger mer bak dette varselssystemet, og det skremmer meg. Både intensiteten på det, og at noen faktisk ikke engang får varselet i så fall.. Brannalarm er vel påbudt det også, så ja, det har jeg. Vet ikke hvor mye den hjelper når man ikke er hjemme da, men den er nå der.

Skrevet
Martemor skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke lenger, jeg, nei.. Det er bare magefølelsen som sier at det ligger mer bak dette varselssystemet, og det skremmer meg. Både intensiteten på det, og at noen faktisk ikke engang får varselet i så fall.. Brannalarm er vel påbudt det også, så ja, det har jeg. Vet ikke hvor mye den hjelper når man ikke er hjemme da, men den er nå der.

Varsel på mobil er ein stor framgang samanlikna med tyfonane som var einaste varsling før det. Vi kan i teorien gå tilbake til å bruke kyrkjeklokkene men vi har ikkje lenger eit system for slik varsling, både ved at det ikkje finnes varslingslister for å få kyrkjetenaren til å reise til kyrkja for å ringe, men også fordi det ikkje føreligg rutiner for kva ringinga skal bety. Eg vil nok også gjette på at 90% av befolkinga i dag uansett ikkje veit når det er normalt at kyrkjeklokkene ringer og når det er unormalt med kyrkjeklokker.

Sivilforsvarets tyfonar kan teoretisk sett nå halvparten av befolkninga ved at tyfonane er plassert i tettbygde strøk der det bur flest folk. Problemet er berre at det er ganske få som faktisk høyrer alarmen. Dei som er innendørs er stort sett i bygg som er designa for å isolere ut støyen frå gata, og då er det heller ikkje lett å høyre alarmen. Sjølv blant dei som oppheld seg utandørs så er det mange som går med støydempane headset og som ikkje får med seg alarmen av den grunn.

Om vi samanliknar med brannalarmen i bygg så er den konstruert for at alarmen skal høyrast i alle rom, og skal i tillegg være tilpassa det som er normal aktivitet i rommet, slik at det må være høgare lyd i rom med mykje bakgrunnstøy, og i produksjonslokaler med støy så må brannalarmen varslast med blinkande lamper.

Om du ikkje er heime så er kanskje ikkje brannalarmen til så mykje hjelp ettersom du alt er i sikkerheit, men slik er det med alarmen for flyangrep også, den skal varsle dei som ikkje er klar over at bombeflya er på veg, det er ikkje like viktig at dei som alt sitter i bomberommet også høyrer varslet.
Det sagt, om det startar å brenne heime medan du er ute av huset så gjer det i alle fall ingen skade. Og kven veit, kanskje er det ein nabo eller ein tilfeldig forbipasserande som høyrer brannalarmen din og får redda huset ditt sjølv om du ikkje er heime.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...