Gå til innhold

Bør vi slutte å gi bistand?


Anbefalte innlegg

23 hours ago, Villfaren said:

Er det en ting eg har lært under krigen mellom Ukraina, og Russland så er det hvor mange som faktisk misliker vesten.

De misliker oss så mye at de ønsker oss vondt.

 

Det gir meg en bismak når eg selv har donert til div formål, og akkurat no føler eg ikkje noe særlig for å dele noe mer, og faktisk så mener eg at vesten bør lukke lommeboka for eg tviler sterkt på at det vil gå andre veien om det trengs i fremtiden.

Har du noen tanker?

Vi gir ikke Ukraina hjelp kun for å hjelpe et land i øst-Europa. Vi gir også fordi det er for vår egen sikkerhet. Gir vi ikke hjelp så har vi Russlands grense mot Polen og andre Europeiske land, en stund før neste land vil bli forsøkt innlemmet i Russland. I mellomtiden skal vi ikke gjør noe, og bare sitte stille og vente til Russerne står i Norge, for da å håpe at det er noen igjen til å hjelpe oss?

 

Og i fremtiden vil det også gå andre veien ettersom Ukraina har planer om å gå inn i NATO. Jeg synes vi bør slutte med egoistiske tanker om at så lenge vi i Norge er trygg, så er det samme pokker hva som skjer rundt oss. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sikrer ikke Norge. Det er begynnelsen på slutten på vår selvstendighet, hvis man ser bort i fra EØS-snikinnføringen.

Dene beleilige krigen er den ene krisa som trengs for å få Norge inn. Snart får man se demokratiets mørke side ved neste avstemning. På mange måter virker det som styrt utvikling. Når ikke Hitler fikk lagt Europa under jernhånd så skal de greie det likevel.

Naiv som man var trodde man at det gikk bedre tider i vente når muren falt for drøye 30 år siden. Folk har vel helt glemt påfølgende kriger og elendighet som fulgte på 90-tallet. For eksempel 92-95 og 98-99.

Russland, diverse regimer og bananrepublikker er skurker og resten er snille, spesielt vi og NATO-banden.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (18 timer siden):

Dem klarer ikke å styre Norge på en rasjonell måte engang, så da har dem lite å stille opp med på den internasjonale arenaen utenom oljepengene.

Jeg vil nå påstå at Norge styres bedre enn de fleste andre land i verden.

Men det betyr ikke at alt er perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Markiii said:

Jeg vil nå påstå at Norge styres bedre enn de fleste andre land i verden.

Men det betyr ikke at alt er perfekt.

Er det utviklinga i kjøpekrafta, levekostnader og boligpriser de siste 11 årene du ser på da eller når du vurderer hvor velstyrt Norge er? Så kan vi sende bort profitten fra energisalget i bistand til verden mens mannen i gata går personlig konkurs. Det er ikke så mange måneder siden politikere ganske langt oppe sa seg enig i forslag om at Norge skyldte milliarder til verden for å ta profitt på situasjonen og selvfølgelig helt uten å ta med hundrevis av milliarder i tap for statens pensjonsfond utland i regnestykket.

Nå må vi virkelig åpne statskassa og sende ut midler til utlandet mens halvannen million nordmenn har blodrød lommebok. Folk kan si fra seg lønnsoppgjøret og sende midlene ut av landet. Det er det minste man burde forvente.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
-C64- skrev (2 timer siden):

Vi gir ikke Ukraina hjelp kun for å hjelpe et land i øst-Europa. Vi gir også fordi det er for vår egen sikkerhet. Gir vi ikke hjelp så har vi Russlands grense mot Polen og andre Europeiske land, en stund før neste land vil bli forsøkt innlemmet i Russland. I mellomtiden skal vi ikke gjør noe, og bare sitte stille og vente til Russerne står i Norge, for da å håpe at det er noen igjen til å hjelpe oss?

 

Og i fremtiden vil det også gå andre veien ettersom Ukraina har planer om å gå inn i NATO. Jeg synes vi bør slutte med egoistiske tanker om at så lenge vi i Norge er trygg, så er det samme pokker hva som skjer rundt oss. 

Snakker ikkje om Ukraina.  

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Er det utviklinga i kjøpekrafta, levekostnader og boligpriser de siste 11 årene du ser på da eller når du vurderer hvor velstyrt Norge er? Så kan vi sende bort profitten fra energisalget i bistand til verden mens mannen i gata går personlig konkurs. Det er ikke så mange måneder siden politikere ganske langt oppe sa seg enig i forslag om at Norge skyldte milliarder til verden for å ta profitt på situasjonen og selvfølgelig helt uten å ta med hundrevis av milliarder i tap for statens pensjonsfond utland i regnestykket.

Nå må vi virkelig åpne statskassa og sende ut midler til utlandet mens halvannen million nordmenn har blodrød lommebok. Folk kan si fra seg lønnsoppgjøret og sende midlene ut av landet. Det er det minste man burde forvente.

 

Som sagt, Norge er ikke perfekt, men vi har det bedre enn de fleste andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I nyhetene sa de at vi var bortimot verst i klassen siden det norske bankvesenet har vært alt for trege med å sette opp rentene.

Hvor tar du det fra at vi er så gode og har det så godt? Kan det være noe du går rundt og tror?

Quote

. De fleste land, for eksempel Sverige, Danmark og Italia, har ikke formuesskatt. Spania, Frankrike og Sveits har formuesskatt, men med andre beløpsgrenser enn i Norge.

Man skal ikke så langt ut av Norge før man får det langt bedre. Et steinkast østover eller sørover, så er alt meget bedre. Bedre klima er det også.

Hvis man flytter ut er man heller ikke like knyttet til stedet slik at man kan flytte videre på seg etter hvert som man finner grønnere gress. Kanskje er det en smule hyklersk å flytte fra landet, men så lenge folk får komme til Norge vil jeg påstå at det er fair play.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (17 minutter siden):

I nyhetene sa de at vi var bortimot verst i klassen siden det norske bankvesenet har vært alt for trege med å sette opp rentene.

Hvor tar du det fra at vi er så gode og har det så godt? Kan det være noe du går rundt og tror?

Man skal ikke så langt ut av Norge før man får det langt bedre. Et steinkast østover eller sørover, så er alt meget bedre. Bedre klima er det også.

Hvis man flytter ut er man heller ikke like knyttet til stedet slik at man kan flytte videre på seg etter hvert som man finner grønnere gress. Kanskje er det en smule hyklersk å flytte fra landet, men så lenge folk får komme til Norge vil jeg påstå at det er fair play.

Sverige, Spania, Frankrike og Italia er vel ikke generelt «meget bedre» enn Norge…

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
BadCat skrev (20 minutter siden):

Man skal ikke så langt ut av Norge før man får det langt bedre. Et steinkast østover eller sørover, så er alt meget bedre. Bedre klima er det også

Med fare for å høres veldig nedverdigende ovenfor trygdede i Norge, vil jeg likevel prøve.

Mottar man fast trygd i Norge, ala 17k+, inkludert skatt til Norge, så kan man leve relativt greit utenfor Norges grenser.

I jobbsammenheng blir alt mye mer vanskelig, mtp. Språk, andre normer innenfor eget yrke, nettverk, lønnsnivå, mm.

I tillegg mister man det gode vernet ift. arbeidsmiljøloven og det offentlige sikkerhetsnettet man har i Norge (trygd), om man er skikkelig uheldig.

Du skal være glad for at du bor i Vesten, slik at du kan uttale deg såpass negativt uten å havne i fengsel. 

Enda mer glad bør du være for å bo i Norge, med et sikkerhetsnett som sørger for at du har både mat, vann, temperatur og teknologi til å sitte å skrive på et forum på Internett uten å være redd for livet.

Lenke til kommentar

For 2 år siden satte jeg opp en relativt stor miningfarm uten at jeg ble noe lykkeligere av det. Skattefuten og skjermkortforhandlerne derimot fikk et smil om munnen og penger i pungen. For å være ærlig kunne jeg tenke meg et liv med mindre teknologi. For eksempel å flytte til India så jeg kan spasere barfot bort til Hilltop Festival. Flere av mine forbilder har holdt til ved kysten der borte siden sent 60-, tidlig 70-tall. Musikk, musikkproduksjon og dans er det definitivt viktigste for meg, så det hadde vært det ultimate livet for meg.

Eight Finger Eddie har dratt til et bedre sted, men det er fremdeles noen guruer der nede selv om de fleste har passert 80-år nå.

Goa Gil har dessverre fått kreft. Jeg håper at han kommer seg og at jeg få se og høre ham på en kommende festival.

 

Raja Ram maler fremdeles bilder. produserer musikk og opptrer både bak miksdesken og med fløyte selv om 80 år er passert.
image.thumb.png.9918bc5b3f4d8aeff33d8349bba9382c.png

Å tro at det er så bra i Norge er omtrent som å tro på julenissen. Det finnes et mye rikere liv andre steder. Mange andre steder og da er det ikke kroner og øre jeg snakker om men glede, opplevelser, medmenneskelighet og slikt. Livet er mer enn kjøttkaker, fårikål, hallingdans, fredagsrekka og DDE.

Her kan du høre Eddie beskrive et liv jeg ikke kan få i Norge. Disse folkene gjør alle det de ønsker og de ønsker ikke noe mer enn det. Nå kan man nevne at hele denne suppa har ei tilknytning til Israel fordi Israelske vernepliktige pleide å dra til strendene i India etter avtjent verneplikt. Etter at de kom tilbake til Israel begynte et titalls å produsere denne nye musikksjangeren de hadde hørt på strendene i Goa, kjent som Goa Trance/ Trance Dance Isra Trance.

Live for meg er Goa Trance, ikke å fryse ræva av meg i Norge.

Quote

Yertward Mazamanian (8 March 1924 – 18 October 2010), widely known as "Eight Finger Eddie", was an American hippie of Armenian descent.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Som vestlig borger har du alle muligheter til å gjøre det du ønsker. Ingen hindrer deg. 

Kjør på, sier jeg. Lev ut drømme :)

Funker det ikke, kom tilbake til Norge, sikkerhetsnettet er der for deg fortsatt!

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

De er ikke så flinke til å ta vare på de eldre her i landet.


Ta med deg mor til India, der er de flinkere til å ta vare på de eldre, trolig fordi det ikke finnes flotte seniorhjem, og knapt et helsevesen, men du kan jo teste det, å komme med en tilbakemelding til oss, om hvorvidt det var langt bedre enn Norge?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 21.5.2023 den 9.30):

Fasiten er: en bør ha et slags internasjonalt regulert skattesystem som overfører penger direkte til enkelt-personer. Ikke til korrupte politikere og organisasjoner. En slags internasjonal ordning som sikrer et minimum for alle. Teknologi kan brukes for å realisere dette.

Folk er fortsatt idioter, og dette vil bli misbrukt. Hjelper lite om alle i Uganda får 200 dollar og overbyr hverandre for mat når det er sult. 

 

Proffe stiftelser, foreninger eller selskap bør bli betalt for å gi bistand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Sjørøver said:

Folk er fortsatt idioter, og dette vil bli misbrukt. Hjelper lite om alle i Uganda får 200 dollar og overbyr hverandre for mat når det er sult. 

 

Proffe stiftelser, foreninger eller selskap bør bli betalt for å gi bistand. 

Det kan være uproduktivt på postulere at "folk er idioter" - da kunne en forøvrig i samme slengen glemme demokrati.

Det er ikke jeg som har funnet på ideen om direkte cash til folket:

https://www.dn.no/utenriks/norad-direktor-bard-vegar-solhjell-vil-gi-verdens-fattigste-milliarder-av-kroner-i-cash/2-1-1291480

Dette burde en finne mer ut av og få fart på. Profesjonalisering og byråkratisering av "hjelp" har lite for seg på lengre sikt. Jeg tror på "markedet".

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 22.5.2023 den 1.58):


Ta med deg mor til India, der er de flinkere til å ta vare på de eldre, trolig fordi det ikke finnes flotte seniorhjem, og knapt et helsevesen, men du kan jo teste det, å komme med en tilbakemelding til oss, om hvorvidt det var langt bedre enn Norge?

Behovet er kanskje ikke der, siden de knapt blir gamle nok der… 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...