Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, jjkoggan said:

Hvis det er europeisk  kultur som er hovedårsaken ville det bli ingen som helst problem med integrering,  alle innvandrere ville helst adoptere europeisk kultur ovenfor deres egne.

Problemet er at du putter "kultur" i et vakum. Det er mer enn som så. Dem ønsker bare godene og fruktene, men leve slik dem gjør. Importerer du den tredje verdenen, så blir du også den tredje verdenen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Problemet er at du putter "kultur" i et vakum. Det er mer enn som så. Dem ønsker bare godene og fruktene, men leve slik dem gjør. Importerer du den tredje verdenen, så blir du også den tredje verdenen. 

Du snakker om noe annet enn kultur da.  Bedre sikkerhet og økonomi er hovedårsakene til innvandring har jeg lest, ikke kultur.  Det er grunnen til at jeg ble født i USA.  Bestefaren min ville helst ha engelsk kultur ovenfor den amerikansk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, jjkoggan said:

Du snakker om noe annet enn kultur da.  Bedre sikkerhet og økonomi er hovedårsakene til innvandring har jeg lest, ikke kultur.  Det er grunnen til at jeg ble født i USA.  Bestefaren min ville helst ha engelsk kultur ovenfor den amerikansk.

 

Nettopp økonomi, dem ønsker velferdsgodene, men samtidig beholde det som dem har. Er den store innvandringen der noe som tilføyer mye godt til europeiske land, tenker du? Har vi blitt mye bedre som nasjon som følge av det, enn hva vi ville vært uten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Quakecry said:

Nettopp økonomi, dem ønsker velferdsgodene, men samtidig beholde det som dem har. Er den store innvandringen der noe som tilføyer mye godt til europeiske land, tenker du? Har vi blitt mye bedre som nasjon som følge av det, enn hva vi ville vært uten?

Det ser ut til at innvandringsdebatten stadig føres med et premiss om at det skal innebære en stor gevinst å ta i mot disse menneskene, jeg kan ikke helt se hvordan det skulle være en overbevisende tese.
Man blir ikke bedre mennesker av å lide, frykte, eller flykte, man gir ikke disse menneskene asyl fordi det nødvendigvis skal gagne landet umiddelbart, men fordi det er det riktige å gjøre, og i tråd med forpliktelser man har signert, blant annet FNs verdenserklæring om menneskerettigheter.

(Jeg ignorerer åpenbart diskusjonen om arbeidsinnvandring, eldrebølger, arbeidsbehov etc. for her snakker man jo om nødvendigheten og nytten av innvandring.
Og selv om det er en overlapp i diskusjon om arbeid og asyl, virker det riktig å holde disse relativt separert.)

Så kan man sikkert argumentere for isolasjonisme og at disse menneskene heller kan dø enn å komme hit og dele våre goder, men det retoriske spørsmålet om hvorvidt dét ville gjort oss til en bedre nasjon ville kanskje vært ytterligere aktuellt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (8 minutter siden):

Nettopp økonomi, dem ønsker velferdsgodene, men samtidig beholde det som dem har. Er den store innvandringen der noe som tilføyer mye godt til europeiske land, tenker du? Har vi blitt mye bedre som nasjon som følge av det, enn hva vi ville vært uten?

Det du glemmer er at integrering skjer selv om de som ble født utenfor Norge ønsker å bevare deres kultur.  Det er meget vanskelig å helt isolere seg som en innvandrer.  Hver generasjon blir mer og mer som landet de bor i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Atib Azzad said:

Det ser ut til at innvandringsdebatten stadig føres med et premiss om at det skal innebære en stor gevinst å ta i mot disse menneskene, jeg kan ikke helt se hvordan det skulle være en overbevisende tese.
Man blir ikke bedre mennesker av å lide, frykte, eller flykte, man gir ikke disse menneskene asyl fordi det nødvendigvis skal gagne landet umiddelbart, men fordi det er det riktige å gjøre, og i tråd med forpliktelser man har signert, blant annet FNs verdenserklæring om menneskerettigheter.

(Jeg ignorerer åpenbart diskusjonen om arbeidsinnvandring, eldrebølger, arbeidsbehov etc. for her snakker man jo om nødvendigheten og nytten av innvandring.
Og selv om det er en overlapp i diskusjon om arbeid og asyl, virker det riktig å holde disse relativt separert.)

Så kan man sikkert argumentere for isolasjonisme og at disse menneskene heller kan dø enn å komme hit og dele våre goder, men det retoriske spørsmålet om hvorvidt dét ville gjort oss til en bedre nasjon ville kanskje vært ytterligere aktuellt.

Men nå er de aller, aller fleste som kommer ikke desperate mennesker som kun søker trygghet. Skjønt, det er kanskje det du tror alle de migrantbåtene som kommer er feks. Det er økonomiske migranter. Om det er kun trygghet du søker, så er det jo en god del land lenge før.. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (13 minutter siden):

Jeg undres over hvilken generasjon da? Det har jo ikke skjedd så langt. Det blir altså null religion, det blir rett og slett som en hvilken som helst nordmann, ugkjennbar? 

Det har allerede skjedd til en viss grad, men ikke blant alle og akkurat som alle folkegrupper, (selv blant etnisk norske) blir det en del som aldri klarer å helt integrere seg i samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Quakecry said:

Men nå er de aller, aller fleste som kommer ikke desperate mennesker som kun søker trygghet. Skjønt, det er kanskje det du tror alle de migrantbåtene som kommer er feks. Det er økonomiske migranter. Om det er kun trygghet du søker, så er det jo en god del land lenge før.. 

Altså, jeg aner ikke hvor du legger lista for hva som er desperasjon, eller når man er i nød, det er heller ingen automatikk at du ikke opplever lidelse selv om det er fattigdom du flykter fra.
Når det kommer til hvorfor flyktninger reiser lengre enn det umiddelbare førstelandet, finnes det svar på det, men det fordrer at man er ørlite grann nysgjerrig på tematikken, og ikke bare kaster ord foran seg for å rettferdiggjøre sin såkalte innvandringskritikk.

Det er sikker nyttig å begynne med å si at 70% av flyktninger bosetter seg i nabolandet de flyktet fra.
Tyrkia er landet som oppholder flest mennesker på flukt (3.6 millioner) deretter Iran (3.4 millioner) og deretter Colombia (2.5 millioner).

Hvis førstelandet er Hellas eller Italia, så har landene allerede nok med å prossessere de migrantene de allerede har tatt i mot, hvis førstelandet er Ungarn så kan man forstå hvordan retorikken til Orban virker avskrekkende, eller landets villighet til å utnytte deres posisjon som potensiellt lavtlønnede.
Hvis man forsøker å omplassere seg for å skaffe et bedre liv til sine barn, er det ikke mystisk at folk søker seg til steder som rangeres høyt på demokrati-indeksen, har gode velferdsordninger, og høy trygghet.
Også er Europa selv interessert i at migranter spres utover kontinentet, da man ikke kan plassere ansvaret med tilhørende belastning på ett land, og forvente at det skal være bærekraftig, forholdene i greske flyktningsleirer er fks. helt uutholdelige.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 minutter siden):

Den moderne innvandringen til Vesten funker sånn.  Muslime amerikanere er middle class and mainstream, for eksempel

 

I USA er det nok sikkert sånn, ja.

I Europa er det ikke sånn.

Selv om det selvsagt finnes mainstream Middle Class muslimer i Norge, jeg kjenner 3.

Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

I USA er det nok sikkert sånn, ja.

I Europa er det ikke sånn.

Selv om det selvsagt finnes mainstream Middle Class muslimer i Norge, jeg kjenner 3.

At det ikke skjer fort nok for deg så kan det være, men det skjer likevel og USAs erfaring viser «kultur» ikke er hovedproblemet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

At det ikke skjer fort nok for deg så kan det være, men det skjer likevel og USAs erfaring viser «kultur» ikke er hovedproblemet 

Kultur ER hovedproblemet, sammen med selv-segregering og religion. Se på Sverige og Frankrike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Da er problemet politikk og ikke kultur

Politikk er også et problem. Men hovedproblemet er kultur. Det er veldig tydelig, siden folk fra noen kulturer gjør det mye bedre enn folk fra andre. Et annet problem er religion, folk fra EN religion lager masse problemer. Ingen andre religioner lager problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 minutter siden):

I USA får de ikke hundretusener av kroner av NAV + gratis bolig for å gjøre ingenting.

Ja takk og pris!

Selv om jeg synes beloepene, du nevner, virker overdrevet, saa maa vi jo, gi dem en god start.

Hvis  ikke, saa toer jeg ikke tenke paa, hvordan ghettoene, hadde utviklet seg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...