Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

service på passat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW har vel intervaller og sjekkbokser for de viktige punktene i serviceheftet, så det er greiest å se der.

Gå gjennom hvert punkt, se på intervallet og når det var krysset av for sist så vet du om det er på tide igjen. Et verksted vet ikke nødvendigvis hva som må gjøres uten å se over heftet heller, så om du bare bestiller "service" uten annen informasjon får du nødvendigvis ikke gjort alle punktene.

Lenke til kommentar

Årsmodell og motortype?

Strengt tatt er det gjerne ikke så mye som skiftes på en service. Typiske vil være motorolje, luftfilter, drivstoffilter og kupefilter. Videre er det med noen års mellomrom skifte av bremsevæske og etter hvert registerreim når det gjelder VW sine motorer. Det er andre ting også, og en del vil kunne variere fra merke til merke og modell til modell.

Videre er det gjerne en rekke sjekkpunkter, og disse kan det være ganske mange av.

For hva som er hensiktsmessig i en service kommer også litt an på hvor gammel bil det er. For en bil med en ikke så veldig høy verdi og som ikke brukes ekstremt mye, vil man gjerne si at en "økonomiservice" som tar basistingene holder. Prisen på dette tipper jeg vil være på 3000-3500 kr selv på merkeverksted uten bremsevæskeskifte, mens en "full service" med langt flere sjekkpunkter fort blir 8000+.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, NULL said:

"økonomiservice" som tar basistingene holder. Prisen på dette tipper jeg vil være på 3000-3500 kr selv på merkeverksted

Jeg ser at olje og filterskift på merkeverksted nå koster ca 3500,- inkl mva her i området. Hvordan man da kan få en hel service for mindre enn dette høres noe rart ut.

Lenke til kommentar

"økonomiservice" er ofte bare olje og filterskift, og kupefilter. Og jeg ser NAF bytter også vindusviskerene.

I tillegg til dette ville jeg i hvertfall sørget for med passe intervall å bytte drivstoff-filter, luftfilter og bremsevæske. Og registerreim intervall.

Fabrikkens service dekker mer enn dette og bør vel følges i hvertfall til bilen er 5 år.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 @stamkunde du har så mange spørsmål om denne Passaten din, stort sett har du en tråd med et eller flere spørsmål liggende på førstesiden på forumet, har du vurdert å lage en "Stamkunde sin VW Passat"-tråd der du over tid kan samle alt av prat og spørsmål om bilen? Så kan du legge inn nytt spørsmål i eksisterende tråd når du lurer på noe nytt istedet for at det blir en drøss med nye tråder. Tenker det kan være en fordel for deg også, for da vil det i tråden etterhvert ligge informasjon om bilen som folk kan lese seg til, og gi bedre svar. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Svein M said:

"økonomiservice" er ofte bare olje og filterskift, og kupefilter. Og jeg ser NAF bytter også vindusviskerene.

Ser i hvert fall på min bil at det er en del andre sjekkpunkter, blant annet i understell. Men kupefilter er ikke en inkludert i økonomiservice. Kupefiler er riktignok noe de fleste greit kommer til selv for å bytte og er gjort på noen få minutter.

Lenke til kommentar

En del av de tingene du lurer på her, sier til meg at dette ikke er noe du bør begi deg ut på selv. Alle som skal gjøre dette må naturligvis lære dette, men dette er informasjon som er såpass lett tilgjengelig på internett at det er litt pussig at man ikke finner det enkelt på egenhånd. Da er det fort andre ting som kan bli vanskelig.... 

Ikke glem å spørre om hvilke verktøy du trenger, og om det f.eks. er pakninger o.l. som må skiftes i samme slengen. Og hva du skal gjøre med den gamle oljen.....

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...