Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselfilter Ford 2017. Hva bør jeg tenke på?


Anbefalte innlegg

Tenker det er lurt å bytte dieselfilter på min Ford Focus 1.5 TDCI 2017.

Selve byttet ser greit ut, men... Jeg blir usikker på om det er noen andre sider jeg ikke har tenkt på. Altså, en ting er det fysiske å bytte filter. Men hva men såkalt priming, trykk og lignende??

Kanskje litt idiot spørsmål, men takker for innspill. Litt redd for å gjøre feil og måtte taue bilen til verksted pga at jeg tabber meg ut. 

Får inntrykk av at det bare er å skru av topplokket, sette i nytt filter, toppe opp med diesel og på med lokk og ledninger, ferdig! 

Er det noe jeg ikke har tenkt på. Dette med priming eller luft og lignende har jeg ingen erfaring med. 

Fra 4:00 og ut ser jeg ikke noe om priming og luft... 

Annen video

https://youtu.be/Mr3QwJXc45Y

Fra 11:00...

Er bare vant å bytte olje og andre filter, bremser fra før. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Dieselfilter Ford 2017. Hva bør jeg tenke på?
Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (29 minutter siden):

For å være helt sikker på at det ikke kommer smuss inn i dieselpumpa så kan du jo vurdere å suge ut den gamle dieselen, ting kan løsne fra filteret idet du tar den ut.

Ja. Jeg tenker å suge ut dieselen fra filterboksen.

Får inntrykk av at såkalt lufting eller priming ikke er tema her? Føler meg ikke komfortabel med å sette meg inn i riktig lufting/priming. 

På tidligere biler har jeg hatt Haynes bøkene til hjelp. Uansett ikke tatt bytte av drivstoffilter selv, noen gang. Men nå så det mistenkelig lett ut... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Vet du at det er fødepumpe på disse 1.5 fra 2017?

 

Ikke sikker men forstår det slik. Da vet jeg nå at fødepumpe tar bort behov for lufting... Bilen står som 2016 noen steder, men skal være der samme. Bil kjøpt romjulen 2016.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 minutter siden):

Ikke sikker men forstår det slik. Da vet jeg nå at fødepumpe tar bort behov for lufting... Bilen står som 2016 noen steder, men skal være der samme. Bil kjøpt romjulen 2016.

Jeg spør av nysgjerrighet, for dette varierer mye på de som har den eldre 1.6 dieselen. Der er det litt bingo om det er fødepumpe eller ikke. Ikke spør meg hvorfor, det bare er slik.
Men 1.5 er Ford sin egen variant av den eldre 1.6, og de har endret på en hel del ting på den motoren, så det skulle ikke forundre meg om de har lagt inn fødepumpe som standard på biler med 1.5.

Lenke til kommentar

Skal ikke si alle biler, men har aldri vært ute for en dieselmotor med elektronisk innsprøytning uten. Nyeste motoren jeg har lufta var en mekanisk VW 2.4 fra tidlig 90-tall. Har skrudd mest VW, Toyota og PSA, de kunne man nesten skifte filter på i fart.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (1 time siden):

Skal ikke si alle biler, men har aldri vært ute for en dieselmotor med elektronisk innsprøytning uten. Nyeste motoren jeg har lufta var en mekanisk VW 2.4 fra tidlig 90-tall. Har skrudd mest VW, Toyota og PSA, de kunne man nesten skifte filter på i fart.

Må gjøre det på pajeroen min i hvert fall, men er ganske enkelt siden det er en innebygget håndpumpe på filterholderen.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (1 time siden):

Skal ikke si alle biler, men har aldri vært ute for en dieselmotor med elektronisk innsprøytning uten. Nyeste motoren jeg har lufta var en mekanisk VW 2.4 fra tidlig 90-tall. Har skrudd mest VW, Toyota og PSA, de kunne man nesten skifte filter på i fart.

Vel jeg har og skrudd på et par diesel, og av en 40-50 biler så har kanskje 2 av de hatt fødepumpe. Da er det japse og eller PSA (Ford inkl)  stort sett jeg har skrudd på.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (5 timer siden):

Vet du at det er fødepumpe på disse 1.5 fra 2017?

 

har ikke alle common rail fødepumpe?
Common rail kreves så høyt trykk at det går syke mengder diesel gjennom systemet hele tiden for å holde trykket oppe.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 minutt siden):

har ikke alle common rail fødepumpe?
Common rail kreves så høyt trykk at det går syke mengder diesel gjennom systemet hele tiden for å holde trykket oppe.

Niks. F.eks PSA sin 1.6 diesel som finnes i Ford, Mazda, BMW/Mini, Citroen og Peugeot (om ikke flere), der er det helt bingo om den har fødepumpe eller ei. På noen biler varierer dette ut i fra årsmodell. Ikke forstår jeg forskjellen, for de alle bruker samme dieselpumpe (høytrykkspumpen), men bare noen har altså fødepumpe i/ved tanken. Det gjør det litt spennende å jobbe på dieselsystemet om du ikke har egnet utstyr til å lufte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...