Gå til innhold

Gikk på en smell: 600kr å leve for på 20 dager - trenger råd!


Anbefalte innlegg

Musefella skrev (23 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over at vi snakker om matbudsjettet, det endrer uansett ikke det faktum at det er ufattelig lite penger.

Om skulle levd slik resten av livet ville det nok blitt kjedelig, men trådstarters situasjon er jo helt uproblematisk. Ingen problem å spise seg god og mett for den summen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
^fmj skrev (36 minutter siden):

Om skulle levd slik resten av livet ville det nok blitt kjedelig, men trådstarters situasjon er jo helt uproblematisk. Ingen problem å spise seg god og mett for den summen.

Interessant å lese her at noen ser det som tilnærmet umulig å ha 35 kr til mat pr dag for en. Krever kun god planlegging. Man fråtser selvsagt ikke i kjøttandel.

Fiskepinner kr 1,50 stk.. 

Når man er en må man ha fryser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (26 minutter siden):

Selv NAV tror ikke at det går an å spise for under 1000 kr i måneden.

Det må være enklere å skaffe mer penger enn å finne ut hvordan man skal spise seg syk.

De med reelt trang økonomi trenger ikke å spise mangelfullt. 

En dag kan man spise middag for 20 kr da blir det litt mer til neste osv. 

Saken her er ikke at en får utdelt 35 kr hver dag, men det er beløpet delt opp. 

6 Fiskepinner 9 kr

Tre poteter 5 kr

Litt erter 4 kr

Gulrot 2 kr

Er oppskrifter på nett for middager som er billig. Et sted fra 2017 har 30 oppskrifter for middag til 4 for 70 kr. Det blir vel rundt 120 nå... 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (24 minutter siden):

Selv NAV tror ikke at det går an å spise for under 1000 kr i måneden.

Det må være enklere å skaffe mer penger enn å finne ut hvordan man skal spise seg syk.

Det er snakk om å klare seg på lite i under tre veker, for å då få betre råd etter lønningsdag. Sannsynlegheita for å få mangelsjukdommar er liten. I teorien kan trådstartar til og med faste fram til lønningsdagen om han er bestemt nok på å ikkje be om forskot på lønn eller låne pengar. 

 

 

PS. No er der forresten sesong for dugnadar over heile landet, så det er gode muligheiter for å finne seg ein dugnad der det blir servert gratis kaffe og kaker (og samtidig være med på ein nyttig og sosial aktivitet). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (6 timer siden):

Helt riktig, men jeg går ikke så mye ut, så med min mangel på sollys tatt med i betraktningen så kommer jeg ikke så ille ut. Ligger på rundt det nivået som er vanlig for en Nordmann, ifølge min fastlege. 

når jeg var på mitt laveste, så gikk jeg ikke ut mer enn 30 min hver andre uke, så jeg kunne handle litt. Det er en god stund siden nå heldigvis :)

Høres kjent ut det, men jeg spiser en god del fisk :D

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Høres kjent ut det, men jeg spiser en god del fisk :D

Multivitaminer fra apotek, 50 øre dagen for en tablett... (200 tabletter, koster kr 85-99)

Laks er vel greit. 15 kr for en filetbit. 

Forstår ikke enkelte her inne middag til under 30 kr blir mye godt og bra.

Blir nysgjerrig på hvorfor noen mener man får mangelsykdommer av å leve på et snitt på 35 kr dagen på mat. Ved å ha, to billige middager i uka, kan man kose seg mer på lørdag (god mat). 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Multivitaminer fra apotek, 50 øre dagen for en tablett... (200 tabletter, koster kr 85-99)

Laks er vel greit. 15 kr for en filetbit. 

Forstår ikke enkelte her inne middag til under 30 kr blir mye godt og bra.

Blir nysgjerrig på hvorfor noen mener man får mangelsykdommer av å leve på et snitt på 35 kr dagen på mat. Ved å ha, to billige middager i uka, kan man kose seg mer på lørdag (god mat). 

Hører så mye rart, men tenker om at man har et nokså konsekvent kosthold og tar en blodprøve og tester seg, er man vel nokså sikret, uansett om man spiser kun grovbrød med smør, som en påsto her i tråden. Mitt svar var jo til en som fortalte at han hadde fått konstatert litt lavt vitamin-D nivå.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (36 minutter siden):

Hører så mye rart, men tenker om at man har et nokså konsekvent kosthold og tar en blodprøve og tester seg, er man vel nokså sikret, uansett om man spiser kun grovbrød med smør, som en påsto her i tråden. Mitt svar var jo til en som fortalte at han hadde fått konstatert litt lavt vitamin-D nivå.

Kål og storfelever kom de frem til i et program, mener det var storfelever. Tror han overdrev litt med å si at han levde på bare ris, da ryker du på en smell, grovbrød og smør blir også tynt. 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

Kål og storfelever kom de frem til i et program, mener det var storfelever. Tror han overdrev litt med å si at han levde på bare ris, da ryker du på en smell, grovbrød og smør blir også tynt. 

Kål og storfelever er billig og god supermat. Lever generelt da :) 

Er enig i at sikkert mange får problemer, men hører også om folk som klarer seg på utrolig ensidige dietter.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ^fmj said:

Kål og storfelever kom de frem til i et program, mener det var storfelever. Tror han overdrev litt med å si at han levde på bare ris, da ryker du på en smell, grovbrød og smør blir også tynt. 

Det var heller ikke det jeg skrev. 1 fjær blir til 10 høns veldig fort.

Spiste nudler også, der var det grønnsaker og kraft som jeg da kunne bruke til å smaksette ris senere. Sparte på resten av "suppa" til dagen etter. Ordentlige nudler som kommer med tørkede grønnsaker, olje, soya og krydder kan også kjøpes på butikker som serverer hovedsaklig de med utenlandsk bakgrunn. Mye bedre enn dritten de selger på vanlige butikker, det kan ikke kalles for vomfyll engang.

Det er selvfølgelig ikke til å anbefale, og andre kan nok gå på en smell hvis de prøver det samme. Men jeg fikk tett oppfølging av fastlege på den tiden, og til tross for at de var skeptiske hver eneste gang jeg fortalte om dietten min, så kom prøvene tilbake med strålende resultater hvor jeg lå godt innafor normalen på alle verdier de testet for. Vitamin D mangel er vanlig pga vinter og mange som jobber kun i kontor/inne. Vitamin D mangelen hadde jeg som en konsekvens av at jeg var så langt nede psykisk at jeg isolerte meg så mye jeg kunne, og ikke fikk nok sol. Jeg fastet også før hver eneste prøve, så jeg skulle få prøvene til å se så ille ut som mulig.

Nekter forøvrig å spise ris og nudler den dag i dag 😂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 3.5.2023 den 16.24):

Stemmer det.

Noen får utbetalt pengene på kvelden før også, dvs torsdag, men det er helligdag, og dagen før er 17. mai, så det er ikke umulig at han får utbetalt på tirsdag heller.

Ser at jeg som er trygdet, faar trygden utbetalt, den 12, i steden for den 20 denne mnd, paa grunn av 17 mai.

Akkurat som jula, da faar  vi den ogsaa tidligere.

Har du faatt med deg dette? Er du trygdet?

 

Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen steder du kan henvende deg for å låne ett brød, noe pålegg eller noen hundrelaper? Har du ingen famile overhodet som bryr seg om deg?

Start en uhøytidelig spleis evt. Kanskje du får inn noen hundrelapper. 

Siden dette er et engangstillfelle (slik jeg forstår deg ut fra hva du skriver) så hadde jeg ridd han av. Pin deg gjennom noen ekstra dager med veldig lite mat og gå litt sulten i en liten periode. 

Nestegang du får lønning så setter du tilside litt penger så har du har en liten "krisebuffer" til slike dager som dette.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Ser at jeg som er trygdet, faar trygden utbetalt, den 12, i steden for den 20 denne mnd, paa grunn av 17 mai.

Akkurat som jula, da faar  vi den ogsaa tidligere.

Har du faatt med deg dette? Er du trygdet?

 

Nei, er ikke det, men vet at noen får lønn dagen før hver måned, og senest torsdag.

Lenke til kommentar

For min del har jeg alltid minst 3 mnd buffer på konto for å kunne takle at det skjer uforutsette ting, og det skal veldig mye til før jeg bruker av disse pengene. F.eks det å få et godt tilbud på en TV gjør ikke at pengene blir brukt.

Alle klarer å legge seg opp et slikt buffer om en er villig, men det tar gjerne litt tid og forsakelse, men er absolutt verdt det den dagen man trenger det.

Uansett er det nok av folk som lever omentrent fra hånd til munn uansett, men de må uansett også leve med konsekvensene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk pakke fra Holdbart.no i posten i dag, blant annet kjøpte jeg flere av:

 

Morrpølse 255g Spekestua kr 79,00
Broken Taco Herbed Jalapenos 226g kr 9,90
Pumpernickel Mestemacher 250g kr 29,90
Perky Pepper By Hellstrøm 50g kr 29,90
Gode Ønsker 500g kr 59,00
Jacobs Sweet Potato Chips 100g kr 14,90
Freia 70% Kokesjokolade kr 14,90
Nora Hjemmelaget Jordbærsyltetøy 400g kr 14,90

 

Å bestille i posten om man er blakk en kort periode er nok ikke lønnsomt fordi porto kommer på 89,- Men handler man bra ting for over tusenlappen er det mye å spare på sikt, om man kjøper ting man ellers ville kjøpt på butikken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
anothercat skrev (På 3.5.2023 den 11.08):

Heisann alle sammen!

Jeg gikk på en ordentlig smell og jeg har nå 600kr å bruke frem til lønning som er den 20. mai. Jeg er en 28 år gammel gutt som heldigvis ikke har barn, kjæreste eller dyr så det er bare meg selv som skal forsørges. Alt av regninger osv. er betalt heldigivs, men jeg må ha matpakke på jobb og diverse å spise hjemme frem til den 20. Jeg har ris og knekkebrød i skapet, og leverpostei og en snart tom brunost i kjølespaket.

Hva burde jeg kjøpe? Finnes det noen plasser som gir ut mat?

Ser vi har passert den 20.

Hvordan gikk det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...