Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kollega som misbruker egenmelding og sykemelding.


Gjest e1f7d...a0b

Anbefalte innlegg

Gjest e1f7d...a0b skrev (1 time siden):

Jeg har såpass mye ekstra arbeid at det går utover mitt eget, Vi får ikke lov til å jobbe overtid, så jeg har nå 50-75% mer arbeid oppå mine 100% fordi han er såpass mye borte, og han gjør jo kun det absolutte minimum når han først er på jobb.. 

Slutt med å gjøre arbeidet hans, eller skriv overtid på arbeidet du gjør som han skulle ha gjort. 

Blir aldri kvitt problemet om arbeidsgiver ikke merker at han er borte.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (9 minutter siden):

Hva om personen i TS sitt innlegg har et reelt behov for ordningen?

Så du ikke det jeg siterte? Tydelig at han førte regnskap over antall egenmeldingsdager som om det var en feriekonto.

Uansett så er jeg enig i at dette er et problem som arbeidsgiver må løse. En av løsningene kan jo være en sluttpakke.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Så du ikke det jeg siterte? Tydelig at han førte regnskap over antall egenmeldingsdager som om det var en feriekonto.

Uansett så er jeg enig i at dette er et problem som arbeidsgiver må løse. En av løsningene kan jo være en sluttpakke.

Beklager, men så lenge det sitter en profesjonell part og gir ut sykemelding så blir det bare spekulasjoner. 

 

For alt vi vet har han krysset for dagene han skal være på en avrusningsklinikk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest e1f7d...a0b skrev (1 time siden):

Jeg har en kollega som har finregnet seg ned i minste detalj om hvor mye han kan være borte fra jobb i en bedrift som har inkluderende arbeidsliv uten at sjefen kan reagere til noe særlig grad. Vedkommende har en fetteren han vokste opp med som i dag er hans fastlege, så han er også veldig ofte sykemeldt, Aldri mer enn en uke av gangen, og de sykemeldingene starter alltid på mandager eller tirsdager. 

 

Han har tydeligvis finregnet så mye på dette at sjefen ikke kan gjøre noe med det, Sjefen har prøvd å komme i dialog med vedkommende om hvorfor han er så mye borte og om han kan hjelpe han men dette blir bare avfeid da han ikke er borte nok til at han kan gi advarsler eller begynne å tilrettelegge arbeid. 

 

Vi vet at vedkommende misbruker dette fordi jeg og andre kollegaer har lagd falske profiler på sosiale medier hvor vi ble venner med han, hans storyer på snapchat og Instagram forteller om opphold på hytte med familien når han er sykemeldt fra jobb, handleturer til Sverige, Kinoturer med barna, sykkelturer, trening, vasking av bil, vedlikehold av hus og hage. Alle mulige aktiviteter som vi andre gjør i helger eller etter jobb. Vedkommende er jo selvfølgelig en gjøk som legger ut alt han gjør på Sosiale medier. 

Problemet er vell at det ikke er ulovlig å holde på med noe av dette om man er sykemeldt. Han bruker også opp alle disse 24 egenmeldingsdagene vi har til rådighet når vi jobber i en bedrift som har inkluderende arbeidsliv, Vi måtte ved en anledning låse oss inn på hans kontor på grunn av en lekkasje og fant da en liste hvor det var tegnet 24 firkanter, hvorav 16 av de var krysset ut, merkelig nok like mange egenmeldingsdager som han hadde brukt til da. Hvorfor vet jeg dette? Fordi jeg er den som automatisk blir vikar når han melder inn egenmelding. 

 

Jeg har såpass mye ekstra arbeid at det går utover mitt eget, Vi får ikke lov til å jobbe overtid, så jeg har nå 50-75% mer arbeid oppå mine 100% fordi han er såpass mye borte, og han gjør jo kun det absolutte minimum når han først er på jobb.. 

 

Hva kan man gjøre med sånne folk? Jeg vet om mange ulovlige ting, men vil helst holde det lovlig...

Anonymous poster hash: e1f7d...a0b

Problemet her er jo ikke han, men du og dine holdninger
Og sjefen din som gir deg ekstraarbeidet fremfor å leie inn en vikar.

Du vet ikke noe om hvorfor han er sykemeldt.
Og om noen er sykemeldt, så er et så normalt liv som mulig det beste for den som er syk.
Og han fører oversikt over egenmeldingsdager og mengden han har brukt? Det gjør jeg også. Og det gjør arbeidsgiver.

Det som er værre er at du og andre driver å snoker i hans saker og privatliv.

Om jeg er syk og bare har mulighet til å gjøre halvparten av det jeg vil, så kan du ta deg på at jeg kommer til å prioritere "mine" ting, og ikke bruke mitt eneste overskudd til å slave på jobb. Det er oppskrifiten på fortsatt sykdom. Og du vet bare halve historien. Det han selv deler. Han deler neppe de 6 timene han tilbrakte utslitt i senga etter å ha brukt alt overskuddet sitt til å dra på hytta med familie og barn.

Men slike privilgerte empatiløse rasshøl som deg klarer ikke sette seg inn i hvordan det er å være syk og hvor ens eneste ønske er å fungere skikkelig.
 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/sykepenger/hvordan-bestride-en-sykemelding-egenmelding-og-legeerklaring/#:~:text=Som arbeidsgiver har du ikke,eller ulovlig på annet grunnlag.

Quote

Som arbeidsgiver har du ikke mulighet til å kontrollere grunnlaget for sykemeldingen ved å innhente legejournal fra arbeidstakers lege. Arbeidsgiver kan likevel bestride sykemeldingen når det foreligger en begrunnet mistanke om at fraværet ikke er reelt eller ulovlig på annet grunnlag

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (33 minutter siden):

Så du ikke det jeg siterte? Tydelig at han førte regnskap over antall egenmeldingsdager som om det var en feriekonto.

Uansett så er jeg enig i at dette er et problem som arbeidsgiver må løse. En av løsningene kan jo være en sluttpakke.

Skulle tro du jobbet i politiet, med nivået på indisietolkningen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (55 minutter siden):

Så du ikke det jeg siterte? Tydelig at han førte regnskap over antall egenmeldingsdager som om det var en feriekonto.

Uansett så er jeg enig i at dette er et problem som arbeidsgiver må løse. En av løsningene kan jo være en sluttpakke.

Eller som om det var en livslinje som gjør det mulig for deg å være på jobb og faktisk fungere til dels i et vanlig liv uten å gå rett i kjelleren når man kommer hjem.


Men det er jo tydelig at DU ikke klarer å la være å se på dette som en feriekonto, så hardt som du prosjiserer dette på andre.

Jeg fører også regnskap over mine egenmeldingsdager, sykt barn dager, avspasseringsdager, flex-saldo osv osv uten at jeg ser på det som feriedager. Det er en begrenset ressurs som jeg kan velge å benytte meg av når jeg er syk. Og om jeg er tom så må jeg ha sykemelding, så da er det greit å vite det før jeg får telefon fra arbeidsgiver som trekker meg i lønn fordi jeg manglet papir fra legen.

Og hva løser en sluttpakke? At fyren blir 100% arbiedsledig og må gå på NAV? Det er så navlebeskuende dårlig sosialøkonomi at jeg får mark.

Om folk sliter er det beste du kan gjøre å kutte alle sosiale bånd personen har til arbeidslivet, det gjør dem skikkelig motivert og rustet til å bli friske (sarkasme).

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 minutter siden):

Men det er jo tydelig at DU ikke klarer å la være å se på dette som en feriekonto, så hardt som du prosjiserer dette på andre.

Hva er teorien her? At det ikke finnes misbruk av sykelønnsordningen?

Hva som er riktig i dette tilfellet kan man ikke vite 100%, men det OP legger frem tyder på misbruk. Og det er et problem for alle andre som må dekke opp for unnasluntrere og for alle andre arbeidstakere som risikerer at det strammes inn. IA er basert på tillit og misbrukes ordningen så forsvinner den.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 39f55...d34

På jobben min blir arbeidstakere som er mye syke innkalt til et møte om arbeidstakerns helse, sosiale forhold osv for å høre om det er noe bedriften kan hjelpe til med. Feks tilpasset arbeid, arbeidstid, kiropraktor eller treningssenter. Arbeidstakere trenger ikke å svare men bedriften plikter å tilrettelegge arbeidsmiljøet.

Anonymous poster hash: 39f55...d34

Lenke til kommentar
krikkert skrev (5 timer siden):

Hvorfor er dette din oppgave å gjøre noe med, og ikke hans nærmeste leders? 

Han skriver jo at det påvirker hans arbeidshverdag.

Men som andre sier her, det kan være mange grunner til sykmelding. Alle grunner er ikke nødvendigvis åpenbare utad.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Hva er teorien her? At det ikke finnes misbruk av sykelønnsordningen?

Det er en stråmann. Det finnes missbruk av sykelønnsordninger, men det betyr ikke at man skal mistenke alt og alle for det. Og det er ikke noe i posten til TS som tilsier at dette er det, og det er strengt tatt en privatsak mellom fastlege og pasient hvorfor man er sykemeldt. Og da må man stole på at fastlegene er i stand til å vurdere dette selv.

 

Sitat

Hva som er riktig i dette tilfellet kan man ikke vite 100%, men det OP legger frem tyder på misbruk. Og det er et problem for alle andre som må dekke opp for unnasluntrere og for alle andre arbeidstakere som risikerer at det strammes inn. IA er basert på tillit og misbrukes ordningen så forsvinner den.

Han har ikke lagt frem noe som helst.
- At fyren har et liv på fritiden.
- At fyren gjør "normale" ting når han er sykemeldt, og ønsker å dele dette.
- At fyren fører oversikt over eget sykefravær (gjør ikke alle dette?).
- At han gjør det han må på jobb, og ikke mer.

Dette er helt i tråd med en hvilken som helst sykemelding. Man er sykemeldt fordi man ikke kan jobbe. Om han sliter med PTSD, depresjon, angst, traumer og andre psykiske ting så er dette helt normale ting og helt innafor å gjøre. Om du sliter, så har du ikke noe overskudd til å levere over forventet på jobb. Da leverer du det du må og prøver å holde livet fra å rakne helt.

Om han hadde vært sykemeldt pga feks vond rygg, og så postet bilder av at han trener så er jo dette også en del av rehabiliteringen. Man må trene for å holde seg frisk. Og om man som syk må velge mellom trening og jobb så velger man selvsagt trening. Vond rygg må holdes i bevegelse og trenes opp. Og om det er kontorjobb med stillesitting, så er jo det å vaske bil og andre slike ting helt uproblematisk fordi da er man i bevegelse og aktivitet.

Men om personen er sykemeldt pga slitasjeskader, og så ser man likevell at han gjør ting som er særdeles likt det han er sykemeldt fra på jobb så er det jo grunn til mistanke, men det er ikke noe i posten til TS som indikerer en direkte konflikt mellom sykemedlingsgrunn og aktiviteter på fritiden.

Det virker som dere ikke forstår at veien til et fristk liv går ut på å gjøre de tingene man finner givende. Deriblandt familietid og vanlige dagligdagse ting.

Tenker dere at når man er sykemeldt så skal man sitte inne og være deprimert? Blir man frisk av det??

Endret av Zepticon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (11 minutter siden):

Han har ikke lagt frem noe som helst.
- At fyren har et liv på fritiden.
- At fyren gjør "normale" ting når han er sykemeldt, og ønsker å dele dette.

Regnes det man gjør som sykmeldt som "fritid/ferie"? Er vi virkelig der? Og de tingene han gjorde mens han tok ut egenmelding var å dra på hyttetur og reise til et annet land. Jeg synes det høres veldig rart ut. 

Zepticon skrev (13 minutter siden):

- At fyren fører oversikt over eget sykefravær (gjør ikke alle dette?).

Nei, jeg kjenner ingen som driver med det, heldigvis. De egenmeldingsdagene er ikke en feriekonto som man må huske å bruke opp før året er omme. 

Jeg synes det kommer frem holdninger her som jeg er helt uforstående til . Du vet at det er en arbeidsgiver og kollegaer involvert her? Dette er en fyr som tar ut fem uker egenmelding per år uten varsel(pluss flere uker med legemelding) og drar på hytta/tur til Sverige. Det er et kjempeproblem for en arbeidsplass og det selskapet man jobber for. 

OP bør gjøre som flere har anbefalt. Ikke dekke opp for denne personen slik at arbeidsgiver kommer på banen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest eb497...472

Ærligtalt, alle kjenner en slik arbeidstaker? Jeg kjenner folk som faktisk gjør sånt, og de DREPER arbeidsmiljøet. Og folk klager om de rike.

Det var derfor jeg sluttet, trådstarteren har min 100% medfølelse

Anonymous poster hash: eb497...472

Lenke til kommentar

Å gå rundt å mistenke folk, låse seg inn på kontoret hans, lage falske profiler for å stalke han? Du verden!  Skremmende at du ikke ser din egen galskap. 

Eg har en kollega som er 50%, og han hadde garantert kommet på din radar. Problemet er at du ikke evner å sette foten ned i bakken og begrense hva du kan gjøre av arbeid uten å ta ut reservene dine. Du plikter å si i fra om for mye arbeidsmengde grunnet dette, og å simpelthen gjøre det beste av situasjonen. Arbeidsgiver må leie inn vikar eller begrense hva dere har mulighet til å pumpe ut. 
Hvorfor er ikke dette åpenbart for deg? 

La oss si at han faktisk er en sånn "snylter", det er ikke så mye du kan gjøre uansett. Gå i dialog med sjefen, si hvordan det påvirker ditt arbeidsforhold. Resten får han ta seg av, siden han sitter på langt mer sensitiv informasjon enn deg. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest eb497...472 skrev (28 minutter siden):

Ærligtalt, alle kjenner en slik arbeidstaker? Jeg kjenner folk som faktisk gjør sånt, og de DREPER arbeidsmiljøet. Og folk klager om de rike.

Det var derfor jeg sluttet, trådstarteren har min 100% medfølelse

Anonymous poster hash: eb497...472

Synd å se du valgte å slutte istedenfor å ta den profesjonelle samtalen med din arbeidsgiver.

Med forbehold på at du faktisk likte å jobbe der da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Guest e1f7d...a0b said:

jeg har nå 50-75% mer arbeid oppå mine 100% fordi han er såpass mye borte, og han gjør jo kun det absolutte minimum når han først er på jobb.. 

Jeg hadde aldri godtatt dette. Gjør dine 100 % og gi blaffen i resten. Du skal ikke gjøre andres jobb. Gjør det du har betalt for, verken mer eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Regnes det man gjør som sykmeldt som "fritid/ferie"? Er vi virkelig der? Og de tingene han gjorde mens han tok ut egenmelding var å dra på hyttetur og reise til et annet land. Jeg synes det høres veldig rart ut. 

Sykemeldt regnes som en med medisinsk grunn for å ikke være i jobb, hva man gjør i denne perioden er opp til enkelte. Er man sykemeldt pga psykiske årsaker kan ofte det å unne seg selv tid i form av harrytur, hyttetur og annet være langt bedre medisin enn å sitte hjemme foran en TV og knaske piller.

 

uname -i skrev (1 time siden):

Nei, jeg kjenner ingen som driver med det, heldigvis. De egenmeldingsdagene er ikke en feriekonto som man må huske å bruke opp før året er omme. 

Alle har en oversikt over egenmeldingsdagene, enten man skriver dette ned eller ei. Det er bare å huske hvor mange man har og hvor mange dager man har brukt. Å ha en oversikt er heller ikke synonymt med at man ser på dette som en feriekonto, men at man må vektlegge om det er verdt å ta ut egenmelding eller skaffe sykemelding for en lengre periode.

uname -i skrev (1 time siden):

Jeg synes det kommer frem holdninger her som jeg er helt uforstående til . Du vet at det er en arbeidsgiver og kollegaer involvert her? Dette er en fyr som tar ut fem uker egenmelding per år uten varsel(pluss flere uker med legemelding) og drar på hytta/tur til Sverige. Det er et kjempeproblem for en arbeidsplass og det selskapet man jobber for. 

Det synes jeg og at det gjør. Det er skremmende hvor mye fokus denne kollegaen egentlig får når problematikken i bunn og grunn ligger hos TS og sine øvrige kolleger. Realiteten her er nok en heller dårlig dialog i mellom TS og ledelse/tillitsvalgt som munner ut i frustrasjon de nå velger å ta ut på nevnt kollega, istedenfor å gjøre det riktige her å la dette ligge, samt sørge for at det er sjef/ledelse sitt problem med at arbeid ikke blir gjort.

 

Og hvem i alle dager varsler i god tid for å ta ut egenmelding? Jeg har aldri fått forvarsel på mine sykdomstilfeller..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest eb497...472

Jeg tror at folk misforstår med vilje fordi de kanskje har aldri møtt noen. Jeg kjenner selvfølgelig noen som har lett med å bli syke, det er ikke noe tvil om det.

Men denne arbeidstakeren, jeg kan ramse opp noen eksempler:

- «Oi, det begynner å bli en stund siden sist jeg har tatt ut egenmelding»

- Sa til kona si i telefonen «Går bra, jeg kan bruke flyttedag til å male hytta.» Da jeg gikk tilbake kontoret for å hente noen ting, gjett om han fikk panikk

- Sjefen har prøvd å løse, men arbeidstakere i Norge har for høye rettigheter. Det er til tider bra for ærlige arbeidstakere, men ikke uærlige! Og det finnes mange av dem

Anonymous poster hash: eb497...472

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...