Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mye Støv i Sengetøy ! (help?)


Storefot

Anbefalte innlegg

Sengetøyet mitt samler så EKSTREMT mye støv at det ikke er mulig å sove i det uten å få kraftige allergier, kan noen hjelpe? er det støvfrie laken der ute? hvilke typer sengetøy samler minst støv? det hjelper ikke selv om jeg slår dem ute, de har fortsatt så mye støv at det fyller opp hele rommet hvis jeg bare flytter dem.... jeg kan ikke leve sånn, jeg trenger hjelp.....jeg kjøpte til og med spesialstøv middtrekk til madrassen, puten og dynen... men jeg bruker vanlige laken på toppen av disse, og de har så mye støv... fortell meg at det er en løsning, noen? (jeg snakker ikke om støvmidd eller støvmidd-bæsj, bare støv)

 

Allerede brukt 12.000 kr på anti midd spesial covers til alt ! jeg snakker her om STØV i dynetrekk og putetrekk , jeg har kjøpt spesial alergi dyne og pute også til ekstrem stiv pris.

(dette hanlder KUN om dynetrekk , putetrekk og laken på madrass) 

Jeg har dyr luft renser jeg bruker på fullt hele tiden som trekker til seg støv går opp fra 0 til 10 og rødt farenivå bare jeg beveger på dyna , og det ligger jeg å puster in hele natta i timesvis...

 
det må jo vere noen typer sengetøy som ikke tar til seg støv på denne måten , jeg tørr jo ikke lengre ligge i senga med sengetøy , 
 
det er jo helt horribelt forferdelig , jeg kan ikke fortsette å ha det slik , det er ikke mulig å leve slik , hva kan jeg gjøre ?
 
får jo dobbel dunk pust hver morgen / halveis asthma attack
 
sove uten trekk ? 
 
skaffe spesial trekk ? 

 

edit : jeg har nå tatt en TEST ute i sola , og de hvite dyre midd trekkene har ikke støv på seg når jeg rister dem , men de andre trekkene utenpå har ekstremt mye... så jeg sover direkte på de midd trekkene fremmover og så får jeg teste ut forskjellige trekk uten på der igjen etterhvert.

Endret av Storefot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok smart å leie inn noen folk som kan inneklima og allergi og få dem til å gå igjennom soverommet ditt og rådgi deg videre. Regner med du er utredet allergimessig og at du er allergisk mot generelt støv siden du vet det ikke er midd-relatert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Tester sengetøy fra høye først , så silke til tusenvis , har allerede anti midd trekk og asthma dyne og pute til 12.000 kr 

pga. jeg var diagnosert med alergi for husmidd 

men det støvet gjør meg like syk , så det er det jeg prøver å finne ut av nå.

de hvite midd trekka støver ingen ting , testa å riste ute i sola, men dyne og putetrekk har TONNE VIS

sover i de hvite midd trekka uten trekk frem til jeg får  testa nye typer trekk

Endret av Storefot
Lenke til kommentar

Vasker du dette separat da? Det blir vel fort et par ekstra vask tenker jeg. Høres nesten ut som du lider av en slags støvfobi. Du menger deg ikke med mer støv du enn hva andre gjør. Vi mennesker kvitter oss med ganske mye dødt materiale i løpet av en natt, bare se under senga di. Helt normalt dette.

Lenke til kommentar

En CPAP-maskin ment for de med søvnapné har normalt et inntaksfilter hvor de bedre filtrene er nærmest et HEPA-filter så det kan være et alternativ. Meeen, som artikkelen jeg linker til viser, det er ikke bare-bare å bruke en CPAP. Tilvenning kan også være utfordrende. Samt, har man ikke diagnosen søvnapné, må man betale maskinen selv, tipper fra 10.000 og opp.

Har du målt relativ fuktighet på soverommet ditt? Hva ligger RF på i de ulike sesongene?

Hvit ligger soverommet ditt, tenker kjeller, mange etasjer opp (blokk)?

Lenke til kommentar

Som flere har nevnt, så tror jeg det er en bedre strategi å fokusere på inneklima enn sengetøy som jeg tviler på har noe som helst effekt når det kommer til støv, ihvertfall når det gjelder såpass store plager.

Har du vært utredet for angst, OCD eller noe i de banene? Med tankene på alle tiltakene du har gjort og du likevel plages så mye, så er det ikke umulig at det kan være noe psykosomatisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/2/2023 at 12:04 PM, Guest a4093...991 said:

Hvor ofte vaskes/støvsuges soverommet og resten av boligen?.  

Anonymous poster hash: a4093...991

Vis trådstarter mopper soverommet ukentlig, og har en beefy luftrenser gående der inne 24/7 så er det noe galt med veggene eller ventilene.

Det kan hende det gir mening å f.eks kjøpe inn en pollenduk og montere på utsiden av vinduet med stiftemaskin, vis det kommer inn via lufting. Eller låne noen form for trykkluft for å blåse ren luftekanalene på vindu eller eventuelle spjeld. 
Eventuelt ta ned listverket via a via tak, og sjekke om det er luftgap som slipper inn f.eks veistøv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...