Gå til innhold

Hva skjer med de små mobiloperatørene?


Anbefalte innlegg

Den siste tiden har det skjedd ting i markedet. Kunder hos:

  • NorgesEnergi mobil (Telenor) overtas av PlussMobil (Telenor)
  • Release (Telenor) overtas av ice (ice)
  • GE mobil (Telenor) overtas av Fjordkraft mobil (Telia)
  • kan være flere…

Hva skjer? Tilfeldig at dette kommer omtrent samtidig, eller er det endringer i rammebetingelsene?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hva som skjer, men kan legge til at jeg fra februar i år gikk over til PlussMobil, fordi Fjordkraft Mobil da hadde meldte fra om at de snart skulle skifte fra Telenor-nett til Ice/Telia (jeg bruker to sim-kort i mobilen, og ønsker ha tilgang til alle nett via dem). 

Lenke til kommentar

Det jeg aldri har forstått, er hvorfor enhver bedrift skulle opprette en egen telefon-avdeling på siden. 

Komplett mobil, Vipps mobil, Fjordkraft mobil, NorgesEnergi mobil, Fortum mobil, Kiwi mobil, Norwegian mobil .... Vil det noen ende ta? Og har noen av disse selskapene noe som helst kompetanse på slike tjenester? Okay, de har kanskje et etablert call-senter som kan brukes til første-linje-support ... men utover det?

Neida, ikke alle eksemplene mine er reelle. Men overraskende mange er det. Og de som ikke har satset på mobil, tilbyr gjerne kredittkort i stedet?!

Hva skjedde med å finne sin nisje, satse på kjernedriften, og gjøre det knallbra?!

Selvfølgelig skal bedrifter få lov til å utforske nye markeder, og å prøve seg litt rundt. Det vi riktignok har sett er utallige blåkopier av hverandre, som på ingen måte er liv laga. 

Jeg har lenge ventet på at disse kundene skulle bli kjøpt opp, eller at selskapene rett og slett går konkurs. For at såpass mange selskaper skal klare å tjene penger til å overleve på? I en bransje preget av prispress og generell lav inntektspotensiale? Hah! Nei!

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (6 timer siden):

Oppdatert i førstepost, alle de jeg nevner har/hadde Telenor.

En mulig forklaring blir da at betingelsene er/blir for dårlige hos Telenor.

Hvis jeg husker riktig, fantes det et selskap (Erate, ???) som hjalp mindre operatører med å komme i gang. Tror faktisk det var Telenor som Eide det? Telenor er ikke akkurat kjent for å gi ved dørene, og det er mulig at de nevnte småoperatørene ikke kunne tjene penger lenger.

En annen ting er jo at billigbutikken til ICE ( Nicemobil) går rett i strupen på billigoperatørene, og faktisk har vunnet flere prissammenligninger. Da blir det lite igjen til de andre...

Lenke til kommentar
6 hours ago, qualbeen said:

Det jeg aldri har forstått, er hvorfor enhver bedrift skulle opprette en egen telefon-avdeling på siden. 

Komplett mobil, Vipps mobil, Fjordkraft mobil, NorgesEnergi mobil, Fortum mobil, Kiwi mobil, Norwegian mobil .... Vil det noen ende ta? Og har noen av disse selskapene noe som helst kompetanse på slike tjenester? Okay, de har kanskje et etablert call-senter som kan brukes til første-linje-support ... men utover det?

Neida, ikke alle eksemplene mine er reelle. Men overraskende mange er det. Og de som ikke har satset på mobil, tilbyr gjerne kredittkort i stedet?!

Hva skjedde med å finne sin nisje, satse på kjernedriften, og gjøre det knallbra?!

Selvfølgelig skal bedrifter få lov til å utforske nye markeder, og å prøve seg litt rundt. Det vi riktignok har sett er utallige blåkopier av hverandre, som på ingen måte er liv laga. 

Jeg har lenge ventet på at disse kundene skulle bli kjøpt opp, eller at selskapene rett og slett går konkurs. For at såpass mange selskaper skal klare å tjene penger til å overleve på? I en bransje preget av prispress og generell lav inntektspotensiale? Hah! Nei!

Det er en rekke ganske klare årsaker til at man ønsker en slik "merkevareutvidelse", når det er snakk om etablerte merkenavn. Her handler det om å bruke en eksisterende kundemasse til å skape ekstrainntekter, såvel som at ekstratjenesten (i dette tilfelle da mobiltelefonabo) er med på skape stickyness - hvis du skal bytte strømleverandør eksempelvis, blir det mer arbeid hvis du også må bytte mobiloperatør eller at kunden føler at totalpakka er så god at man ikke ønsker å bytte.

Mobilabonnement i likhet med strøm, kan være en ganske enkel greie å sette en kunde opp på. I praksis er det man trenger selgere, fakturering og markedsføring. Og ja, en viss form for kundeservice... Det er minimal mobilteknisk know-how, ettersom man bare har systemer som jobber inn mot mobiloperatørene for å opprette kundeforhold i deres nett og registrere dette mot et sim-kort.

Kredittkort blir en annen tjeneste mange trenger, og der man har aktører man kan videreselge for. Forsikringen kan være et annet område som kunne vært enkelt ha som en ekstratjeneste, der kjent merkenavn selger forsikringer under sitt merkenavn, som egentlig er et annet selskap.

Liten risiko er det på en måte også, ettersom det ikke er spesielt store investeringer som må gjøres. Og trekke seg ut er også enkelt, ettersom man gjerne får litt igjen for å gi fra seg kundene til noen andre. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De andre små forsøker jo å få til flere produktgrupper inn under paraplyen sin sånn som Telenor, Telia og etterhvert ice kommer til å gjøre. De har tv, internett, mbb, mobiltelefoni og noe annet attåt. 
 

ice er per dags dato frittstående fra altibox, men bare vent. Det kommer en dag der merkevarene blir slått sammen. Jeg gir det maks 3 år. Så har vi de små virtuelle operatørene som er skapt fordi noen en gang fikk en idé fordi de trodde de skulle tjene gode penger på mobiltelefoni, men som gikk dritt

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Snart behøv kun for Telenor dekning kan være en niche knyttet til veldig spesifikk områder.

Eksempel: Har en kompis som har hytte hadde kun Telenor dekning på sin side av fjellet, og han hadde kamerat med hytte på andre siden av fjellet med Telia dekning. Så noen av dem mistet dekning når de besøket hverandre. Plutselig Ice dekning dukket opp på hans side av fjellet så han ikke er avhengig av Telenor lengre, og i tillegg kan benytte Telia dekning når han er på besøk til kompis med kun Telia tekning. Ikke så verst tror jeg ...

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 27.4.2023 den 17.29):

Den siste tiden har det skjedd ting i markedet. Kunder hos:

  • NorgesEnergi mobil (Telenor) overtas av PlussMobil (Telenor)
  • Release (Telenor) overtas av ice (ice)
  • GE mobil (Telenor) overtas av Fjordkraft mobil (Telia)
  • kan være flere…

Hva skjer? Tilfeldig at dette kommer omtrent samtidig, eller er det endringer i rammebetingelsene?

Slik har markedet vært de siste 25 år. Det kommer stadig nye selskap som får en viss kundemasse og så selger seg ut. Det er en forretningsstrategi. 

Det forsvinner og kommer noen omtrent hvert år. Listen over de som har kommet og gått er lang.

Mulig det er høyere utgifter på noe nå, ut fra prisendringer i verdensmarkedet...? 

De selskapene med best priser bør man forvente forsvinner om en viss tid. Altså at man blir flyttet over til det selskapet som kjøper opp, med ny pris. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

Mulig det er høyere utgifter på noe nå, ut fra prisendringer i verdensmarkedet...? 

Det kan man vel anta, slik som for svært tek-avhengig selskaper ellers. For mobiloperatører, i likhet med så mange andre bransjer, er det nok ganske store økninger i utgifter. F.eks. strømpriser alene tenker jeg her utgjør mye - stor forskjell på potensielt snitt på 200 øre vs. kanskje 20 øre tidligere. Så har prisen på alt mulig av utstyr økt gjennom koronatiden og mye har vært mangelvare. 

Lenke til kommentar

Savner ikke den tiden jeg hang ut vinduet med Nokia 1611 og etterpå, Eriksson gh628 der jeg varierte mellom Telenor og NetCom dekning ute på frøya i Trøndelag. Den tiden var det dårlig dekning generelt. 😅 Favoritten for meg var Salto: som jeg brukte i 1999-2000

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...