Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkeringsplass på plen


Anbefalte innlegg

Noen som har fått laget parkeringsplass på plen? Noe kostnadsestimat på dette? Tenker grus, ikke asfalt. Og ønsker ikke å gjøre det selv da det skal stå tung bil der og jeg vill at det skal vare/være skikkelig. Naboen har gjort det selv og det ser helt fælt ut.

 

Sorry om det blir feil tråd..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjør du selv dersom det bare er en oppstillingsplass. Plen fjernes, grav ut 30-40 cm, fyll på med pukk og grus, bruk duk for å skille grove og fine masser så de ikke blander seg, bruk hoppetusse (leies) for å komprimere massene. Ønsker du å gjøre det finere legger du belegningsstein øverst, men da må det legges settesand (0-8 mm fraksjon) under belegningsteinene. Legg fall mot plen så vannet renner av.

 

Lenke til kommentar
MK3 skrev (17 minutter siden):

Dette gjør du selv dersom det bare er en oppstillingsplass. Plen fjernes, grav ut 30-40 cm, fyll på med pukk og grus, bruk duk for å skille grove og fine masser så de ikke blander seg, bruk hoppetusse (leies) for å komprimere massene. Ønsker du å gjøre det finere legger du belegningsstein øverst, men da må det legges settesand (0-8 mm fraksjon) under belegningsteinene. Legg fall mot plen så vannet renner av.

 

Som nevnt ønsker jeg å unngå å gjøre dette selv da naboen sitt resultat var håpløst. Så om noen kan anslå en pris evt arbeidstimer slik at en kan beregne selv.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Wow det virket vanvittig billig! Da er det iallefall ikke noe å tenke på.

Det var et litt tullete svar, og er nok noe billig. Jeg regnet her en ufaglært arbeider + en kranbil med grabb én dag + tipp + pukk/grus + vibroplate...og at alt gikk på skinner. Har ikke tatt med påslag på materiell.

Trenger du gravemaskin, må du sjakte ut mer enn 50 - 60 cm, trengs det geonett, er det lang transport fra og til tipp/pukkverk osv kan prisen bli en helt annen. Det er rett og slett veldig vanskelig å si uten en befaring (og den bør være gratis).

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Jeg leide minigraver i 24t (ca 2000 levert på døra), grov meg ned ca 20 cm, la noe drensrør/grøft, la duk, fikk et lass med grov pukk som dekket 10cm. Samme bil hadde krafse og kunne ta med seg dårlige masser.

Så leide jeg en liten hoppetusse på finn (300,-) og komprimerte pukken. Så et lass subbus for å binde (7cm). Til slutt et lass singel på toppen (akkurat så grov at den ikke setter seg i sko og dekk).

Jeg er godt fornøyd. Bil og mennesker kan bevege seg komfortabelt oppå og dekket er stabilt. Det er mer jobb å måke snø om vinteren sammenlignet med asfalt. Samtidig så er en omgang med rake hver sesong nok til å få ting «som nytt», og mindre grunnarbeid.

 

Hvis du skal ha «veikvalitet» og kunne ta tungr kjøretøy så er det nok bedre å grave seg ned 40cm, å bruke (veldig) grov pukk, og kanskje ha duk mellom lagene. Hvis du har leire i bunn så er det bedre jo mer vann du blir kvitt - subbus på toppen blir litt «vannavstøtende» og kan la regnet renne av hvis du har litt fall. Hvis det er flatt så blir det fort sølepytter har jeg lest.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
19 hours ago, Salvesen. said:

Som nevnt ønsker jeg å unngå å gjøre dette selv da naboen sitt resultat var håpløst. Så om noen kan anslå en pris evt arbeidstimer slik at en kan beregne selv.

Her er noen som har kalkulator på asfaltering og belegningsstein

https://ostasfalt.no/priskalkulator/

Vil anta at dette ikke inkluderer grunnarbeid, men det vet man vel ikke før man snakker med de 

 

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Det er nok lurt å lage en stabil flate med asfalt eller heller etc hvis det skal snøryddes på vinteren. Kommer litt an på bruk og værforhold om grus holder.

Jeg har tilgang på asfaltert parkering, men ikke rett ved bolig. Så de få snødagene her på vestlandet setter jeg bare bilen der tenker jeg. Så får det bli asfalt en gang om flere slenger seg på, hørt "oppstartskostnad" er ganske heftig for slikt... 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Jeg har kun erfaring med å bruke det som gressarmering (altså fylle med jord og så gress), og det fungerer helt fint. Det krever imidlertid det samme grunnarbeidet, og tåler ikke konstant bruk. Det vil si gressarmeringen og grunnen tåler det, men det blir vanskelig å få til selve gresset om en konstant kjører på det, eller parkerer i lengre perioder og dermed fratar gresset lys og vann.

Har for saks skyld ikke erfaring med det spesifikke produktet fra Biltema.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

Jeg har tilgang på asfaltert parkering, men ikke rett ved bolig. Så de få snødagene her på vestlandet setter jeg bare bilen der tenker jeg. Så får det bli asfalt en gang om flere slenger seg på, hørt "oppstartskostnad" er ganske heftig for slikt... 

Man må benytte anledningen når det asfalteres i nærheten. Da ringer du asfalt-selskapet og spør hvor mye de skal ha for å legge noe av det som blir til overs en dag på plassen din. Da sparer man ganske mye penger. Har gjort det sånn et par ganger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...