Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte støtdemper bak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (3 timer siden):

Mulig det er støtdemperstangen som går rundt. Må holdes igjen med skiftnøkkel eller unbrako. 

Nei bolten går gjennom støtdemperen og så inn i et feste på andre siden. Det er bare bolten som går rundt, ingenting annet. Så ikke noe som trenger å holdes igjen på baksiden. 

Lenke til kommentar
Rune Pune skrev (7 timer siden):

Fra 1,30 ser dere noe av situasjonen  hvert fall

Etter å ha sett på videoen fra 1,30, så frykter jeg på dine vegne at det der er en sånn patent der Kia har sveiset fast noe med gjenger på baksiden som man fester bolten i. Og at bolten når du skulle løsne den har sittet så fast p.g.a. alder og rust at istedet for at bolten løsner så har sveisen "kollapset", og det på baksiden som bolten er festet i snurrer nå løst med bolten. 

VW har en sånn dritt-løsning på nedre bærebru på Golf MK4 der den ene bolten strammes inn i en "rund mutter" som er sveiset fast inni ramma. Fint og flott det når ting er nytt og rustfritt og kurant å løsne. Men når rusten setter inn risikerer man at det er sveisesømmen som blir svakeste punkt og ryker før bolten løsner fra den "runde mutteren". Da har man problemer...

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Er det her man holder igjen i toppen med en umbrako eller torx og skrur løs mutteren med en fastnøkkel?

BMW_Strut_Nut_Tighten_tool_03.jpg.d36da9888f30f976a2bd1986242d9370.jpg

Har du noen fornuftige nettbutikker hvor man får tak i sånn åpen pipe? Trenger 22mm selv, den første jeg prøvde var for tjukk.

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (7 timer siden):

Etter å ha sett på videoen fra 1,30, så frykter jeg på dine vegne at det der er en sånn patent der Kia har sveiset fast noe med gjenger på baksiden som man fester bolten i. Og at bolten når du skulle løsne den har sittet så fast p.g.a. alder og rust at istedet for at bolten løsner så har sveisen "kollapset", og det på baksiden som bolten er festet i snurrer nå løst med bolten. 

VW har en sånn dritt-løsning på nedre bærebru på Golf MK4 der den ene bolten strammes inn i en "rund mutter" som er sveiset fast inni ramma. Fint og flott det når ting er nytt og rustfritt og kurant å løsne. Men når rusten setter inn risikerer man at det er sveisesømmen som blir svakeste punkt og ryker før bolten løsner fra den "runde mutteren". Da har man problemer...

Jeg kjenner bare bolten som går rundt. Men sitter det etter demperen da kanskje, altså på innsiden av festet, mot demperen. Hvis du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Rune Pune skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner bare bolten som går rundt. Men sitter det etter demperen da kanskje, altså på innsiden av festet, mot demperen. Hvis du skjønner hva jeg mener :)

Har du sett denne videoen? Er dette jeg tenker på. 2011 Kia Soul, men ser jo teknisk sett ganske likt ut som Kia Rio 2012-2017 rep-manual:

https://kiamanual.com/kia-rio/rear_shock_absorber_replacement-723

Det de andre snakker om med pipenøkler tror jeg ikke er relevant for ditt problem.

 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Har du sett denne videoen? Er dette jeg tenker på. 2011 Kia Soul, men ser jo teknisk sett ganske likt ut som Kia Rio 2012-2017 rep-manual:

https://kiamanual.com/kia-rio/rear_shock_absorber_replacement-723

Det de andre snakker om med pipenøkler tror jeg ikke er relevant for ditt problem.

 

Tusen takk til deg og Mekker`n. Det er nok sånn på min bil også :)

Da må jeg bare finne en enkel måte å få fjernet blikket på.

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (1 time siden):

Skulle akkurat til å linke den videoen selv. Flere Kia`r er levert med denne løsningen.

Selv bruker jeg hammer og meisel. Meisle bort dette blikkfestet så du kommer til mutteren.

Takk :)

Er det tykt? Tenker jeg helst vil bruke noe elektrisk hvis man kommer til.

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (2 timer siden):

Flere Kia`r er levert med denne løsningen.

merkelig patent, hva er det egentlig godt for?

man bruker jo gjerne låsemuttere med nylonring på boltene, og de går ingen sted når de er skrudd til.

 

y6kiGMz.png

btw, er kanskje mer vanlig også, at den øverste bolten er tredd i fra innsiden slik at mutteren er tilgjengelig på utsiden? men men , ingen biler er like.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det letteste ville kanskje vært og brukt en pinnesveiser for å sveise mutteren fast til godset igjen. Spørsmålet da blir vel om mutteren fungerer etterpå med ny bolt. Men det er mange løsninger her. Vinkelsliper, bajonettsag, mutterknuser, wisegrip/sveisetang, luftmeisel kan være veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...