Gå til innhold

Virus/malware på Pixel 6a?


Anbefalte innlegg

Hei, folkens. Dama mi mistenker at sønnen har trykket "Install" i denne dialogen:


image.png.e01ef8aa41df14cb2a0586b6cce4ed5a.png

 

For plutselig begynte det å rase inn med søppelvarsler, ala dette:

 

image.thumb.png.6a6ec47f6cd33f35056727b89f2593ff.png

 

Alt ser ut til å komme fra lacmeeftsurvey.space. Har ikke gått inn der, for det ser rimelig suspekt ut.

Men uansett, noen som har noe tips om hvordan bli kvitt dette? Finnes det noen ordentlige renseprogrammer? Eller blir det manuell søk og slett etter beste evne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ellers nå nylig opp en melding av litt av den samme type. "Du har fått 6 virus klikk på linken." Så vidt jeg kunne finne ut av det, så var årsaken at Chrome webbrowser var satt opp med tillatelse til å "poppe opp meldinger" og så var den en annonse som var laget slik at meldingen poppet opp. Tenker nok at dersom jeg hadde klikket installer, så hadde det nok kommet på noe malware. Tror nok at det kan være lurt å blokkere pop-up meldinger for alle apper.

Dette var på "gamletelefonen" som var/er Huawei. Har i mellomtiden kjøpt samme telefon Pixel 6A.

Det rareste med denne telefonen, synes jeg, det er at den er så vanskelig å slå av. Når jeg skulle slå den av så dukket det opp en eller annen "Google assistent.". Da ble jeg så sint at jeg sa "Fa*** i He***". Det forsto assistenten, og så ba den om unskyldning for at den ikke fungerte helt slik som den ønsket. Tror jeg da ba den om å slå seg av, og at det skjedde.

Leste at fingeravtrykkleseren skulle være dårlig, men den synes jeg fungerer ok. Den er bare litt annerledes enn de andre, slik at man må trykke litt hardere.

Edit:

Man kan trykke litt lenge på den øverste knappen, så kommer assistenten opp. Så kan man si "slå av", så slår den seg av. Testet nå.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...