Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte lønn for reising i prøvetid


Gjest 8c653...940

Anbefalte innlegg

Gjest 8c653...940

Hei!

Som tittelen nevner er eg i prossessen med å begynne i ein ny jobb. I den forbindelse fikk eg tilsendt arbeidskontrakten i dag.

Eg stusser over at arbeidsgiver meiner eg skal reise uten lønn de første seks månedene i prøvetiden. Arbeidet går ut på masse reising i distriktet og det vil derfor være naturlig med minimum 3-4 timer i bil enkelte dager.

Eg kommer ikkje til å godta eit sånt punkt då eg meiner all tid eg er disponibel for arbeidsgiver skal være lønnet. Korleis kan eg gå fram med dette?

 

382563040_Lnnprvetid.png.867d2fc5d8aee4b57f7723bae155b35f.png

Anonymous poster hash: 8c653...940

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Relevant lesestoff: 
https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/nar_er_reisetid_ogsa_arbeidstid/
https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/reisetid/

Jeg ville ha sagt at hele punkt 5.6 må strykes hvis det skal være aktuelt å signere på kontrakten. Spesielt den siste setningen viser jo at dette ikke er en seriøs arbeidsgiver, så jeg ville også ha finlest resten av kontrakten. Er du fagorganisert så ville jeg evt. ha sendt kontrakten til fagforeningen hvis de tilbyr gjennomlesing og vurdering.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette er slik en bedrift som utnytter NAV-klienter som skal ut i jobb holder på. En annen typisk ting er at man må bruke egen bil i arbeidstiden til å frakte ting fra A til B, men ikke få hverken bompenge- eller bensingodtgjørelse. Høres helt horribelt ut. 

Lenke til kommentar

Lover og regler rundt dette er veldig diffust. Det har vært prøvd i retten flere ganger. Min erfaring er at du må kjempe denne kampen selv. Jeg hadde rett og slett nektet reising i en slik kontrakt. Det kan avvente prøvetiden om de ikke ønsker å betale. Mange kjeltringer der ute som skal gjøre andre til slaver for egen vinning. Når de har tjent nok flytter de til Sveits. Apekatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8c653...940

Hei!

Takk for svar!

Det er eit nyoppstarta firma som ikkje bruker NAV-ansatte og som stiller med firmabil.

Eg hadde ingen dårlige vibber rundt ansettelsen før eg leste dette punktet i kontrakten. Eg kommer til å kontakte dei og informere om at eg ikkje går med på punktet, så ser me kva som skjer.

Anonymous poster hash: 8c653...940

Lenke til kommentar

Er det snakk om 3-4timer reisetid + 7,5timers arbeidsdag eller er reisetiden innbakt i arbeidstiden? 

Altså, at noen dager vil du være på "jobb" i 10-12 timer, inkl reise, men bare få betalt for 7.5 timers arbeidsdag?

Endret av TwoFace
Lenke til kommentar

For 10 år siden jobbet jeg på ett gassanlegg men  var ansatt på verftet til arbeidsgiver. Der ble det forhandlet frem at vi enten møtte på verftet til start på arbeidsdag og kjørte tilbake slik at en var tilbake til arbeidsslutt. Eller at vi fikk 30 minutt overtid hver dag. Sjåfør fikk overtid for all kjøring. 

For å ha 8 timer på verftet ble det overtids løsningen. Var svært lukrativt å være sjåfør og bo langt i fra verftet. Folk dro inn 2-3 timer overtid hver dag. 

Lenke til kommentar
Gjest 8c653...940
TwoFace skrev (17 minutter siden):

Er det snakk om 3-4timer reisetid + 7,5timers arbeidsdag eller er reisetiden innbakt i arbeidstiden? 

Altså, at noen dager vil du være på "jobb" i 10-12 timer, inkl reise, men bare få betalt for 7.5 timers arbeidsdag?

Det kan enkelte ganger bli 4 timer reising og 3,5 timer med arbeid, altså 7,5 timer totalt. Då blir lønnen korrekt. Men om eg må til ein kommune langt vekke og utføre arbeid i tett opp mot 7,5 timer. Då blir det ulønna reisetid.

Anonymous poster hash: 8c653...940

Lenke til kommentar
Gjest 8c653...940 skrev (2 minutter siden):

Men om eg må til ein kommune langt vekke og utføre arbeid i tett opp mot 7,5 timer. Då blir det ulønna reisetid.

Anonymous poster hash: 8c653...940

Å dette skal du selvsagt bli kompensert for, ingenting å lure på. Tror vi alle i tråden er enige om at du ikke bør godta dette, som du selv også skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8c653...940
TwoFace skrev (Akkurat nå):

Å dette skal du selvsagt bli kompensert for, ingenting å lure på. Tror vi alle i tråden er enige om at du ikke bør godta dette, som du selv også skriver.

Yes. Eg blei litt sjokkert når eg leste dette. Var aldri snakk om manglende kompensasjon når eg var på intervjuene og når eg fekk sjå lokalene og møte dei andre ansatte. 

Forhåpentligvis løser saken seg, for stillingen virker veldig spennende. Men å jobbe gratis er uaktuelt.

Takk for svar! Godt å sjå fleire er enig.

Anonymous poster hash: 8c653...940

Lenke til kommentar
Gjest 6f68f...16a
Gjest 8c653...940 skrev (4 minutter siden):

Yes. Eg blei litt sjokkert når eg leste dette. Var aldri snakk om manglende kompensasjon når eg var på intervjuene og når eg fekk sjå lokalene og møte dei andre ansatte. 

Forhåpentligvis løser saken seg, for stillingen virker veldig spennende. Men å jobbe gratis er uaktuelt.

Takk for svar! Godt å sjå fleire er enig.

Anonymous poster hash: 8c653...940

Det var bra at du oppdaget dette, og tar det opp før du skriver under kontrakten.

Anonymous poster hash: 6f68f...16a

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Guest 8c653...940 said:

Det kan enkelte ganger bli 4 timer reising og 3,5 timer med arbeid, altså 7,5 timer totalt. Då blir lønnen korrekt.

Hæ? Punktet i kontrakten medfører jo at du da bare får betalt for 3,5 timer med arbeid.

Hvor er forøvrig logikken i at reisetid ikke lønnes fordi deler av arbeidtiden er opplæring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 60935...ac4

På jobben min så forventer de opp til 1 time gratis kjøring hver dag da vi har variabel oppmøteplass. 30min om morgenen til jobb og 30min på ettermiddagen hjem igjen. Jeg forholder meg ikke til dette da jeg mener det er ulovlig. Har ikke fått noen reaksjoner så langt.

Anonymous poster hash: 60935...ac4

Lenke til kommentar

tror det er viktig og få avklart hva de deffinerer som arbeidstid og reisetid.

Hvor jeg jobber har vi prosjekt avdeling som jobber rotasjon og lokal avdelinger som jobber normal tid, men begge gruppene "reiser" de som jobber prosjekt reiser til og fra prosjektet og bor der i 14 dager, tiden brukt på reise dit er deffinert som reisetid, og kompenseres etter egen avtale. vi som jobber lokalt reiser rundt til lokale kunder i distriktet, denne reisingen er ikke deffinert som reisetid men normal arbeidstid, og lønnes som normalt.

Lenke til kommentar
Gjest 8c653...940 skrev (På 3.3.2023 den 13.42):

Det kan enkelte ganger bli 4 timer reising og 3,5 timer med arbeid, altså 7,5 timer totalt. Då blir lønnen korrekt. Men om eg må til ein kommune langt vekke og utføre arbeid i tett opp mot 7,5 timer. Då blir det ulønna reisetid.

Anonymous poster hash: 8c653...940

Eg tenker at arbeidsavtalen din er heilt klar på at i prøvetid skal du ikkje jobbe utover 7,5 timar. Så er det 1 time køyreveg kan du jobbe maks 5,5 timar, oftast mindre for å være sikker på å være tilbake før det har gått 7,5 time. 

Har du avtale på maks 7,5 betaling så skal du sjølvsagt heller ikkje være på jobb meir enn maks 7,5 time. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...