Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Giftemål i vår moderne tid


Gjest 6d5d3...526

Anbefalte innlegg

Gjest 6d5d3...526

Hva er hensikten med å gifte seg nå? Forutsett at det ikke har noe med religion å gjøre.

Kun kultur? Norm? Press?

 

Hvorfor gifte seg?

Jeg har spurt så mange kvinner dette ila de siste 10 årene da jeg mest sannsynlig kommer til å være på mitt mest sosiale punkt.

Kan med hånda på hjertet si at majoriteten sier " For å hylle kjærligheten"

Er det virkelig god nok grunn for å bruke flere hundre tusen for folk flest altså?  Å bruke så enorme pengesummer som brukes i dag på "kun det" ?   Jeg kan hylle kjærligheten hver dag jeg, og vil jeg slå til skikkelig kan jeg invitere på en heidundranes grillfest på sommeren med masse godt å drikke uten at det skal koste flere hundre tusen.

Og ikke misforstå og les det som at jeg er imot ekteskap.  Jeg vet at for mange betyr det noe mer, hva det "mer" er kan jo diskuteres.. Men ofte føler jeg at kvinner som har et sterkt behov for deg og ikke er religiøs så er det kun for status. ( eller for det meste da) 

 

Vi snakker ikke om individuelle få folk her som sier " åhh jeg vil gifte meg og bare bruke 20.000 jeg på en hagefest"

Nei vi snakker om "normen" som bruker et sted mellom 60-150k på selve festen, og andre merkostnader ligger normalt på 60-100k.

Så med andre ord et sted mellom 120-250k er NORMALT.

Dette i mine øyne vil aldri være god nok grunn for noe så enkelt konsept som "ekteskap" 

Før i tiden betydde det jo betydelig mer, nå i vårt samfunns tid betyr det jo for folk flest ikke en dritt? Det er et fint symbol på noe mer enn bare å være kjærester og at man viser forpliktelse, men hva er vanskelig med å vise forpliktelse i det daglige uansett?

Hva er det som gjør at så mange føler at de MÅ gifte seg kontra å bruke pengene på en mindre fest, og evt få til noe bedre rent økonomisk i livet?  100-200k ekstra til noe annet enn bryllup vil for folk flest ha enorm påvirkning brukt riktig.  

Og jeg prøver ikke få alt til å handle om økonomi heller.. Jeg skjønner greia at man syntes det er kos og bla bla få en dag som bare er "deres" osv.  Men det kan du få uansett..  Det er ingen andre enn dere selv som vil bry seg om denne dagen heller. Så whats the big deal ladies.

Anonymous poster hash: 6d5d3...526

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Det er vel ikke noe forskjell på å gifte seg i dag kontra før i tiden - samme symbolverdi.

Før i tiden, slik som i dag handler det om tradisjon. Og dette varierer fra familie til familie.

Noen arver brudekjolen til tip-tip oldemor og føler man må videreføre denne tradisjonen.

Blir litt på samme måte som dåp - mange døper barne sine kun pga tradisjon, uten å en gang vite hvorfor barnet blir døpt.

Jeg personlig ser ikke symbolverdien i det, fordi giftemål ikke er en stor tradisjon i min familie.

Rent juridisk har jeg lite peiling, og uttaler meg ikke

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (32 minutter siden):

En grunn til "giftemål i vår moderne tid" er juridiske rettigheter. 

Bryllupsfest er noe annet, noen har det, noen dropper det.

Juridisk er det snart likegyldig om du er gift eller er samboer.

Et gedigent party med alle venner og familie er aldri negativt

Lenke til kommentar

Før var det å gifte seg mer økonomisk enn å være samboer, men trenden går jo i retning at man heller kan velge å være samboere uten å bli straffet for det. Gitt måten holdningene endrer seg på er nok det en fordel.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg vil nå påstå at de som bruker flere hundre tusen på et bryllup muligens enten er litt mer usikre på forholdet sitt ettersom de da må bevise noe, eller at de er veldig opptatt av såkalt status. I mitt hode føles det mer "riktig" å feire hverandre der det er fokuset framfor å fokusere på å ha det overdådig. 

Det er mye symbolikk i et bryllup, og det gir også noe mer rettigheter og sikring enn samboerskap.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
FFMAdonis skrev (19 timer siden):

Giftermål er noe forbanna tull ned mindre hun skal ha opphold her. Bryllupp er bare stress, pengesløseri og pjatt.

Uenig i at giftermål er tull; det er en symbolsk handling og en tradisjon -på tvers av religion og kultur. Og hele poenget med tradisjoner er jo nettopp at det opprettholdes i generasjoner, og forhåpentligvis blir en slags rød tråd i en families slektshistorie.

Enig i at bryllupsfest kan være ufornuftig bruk av penger. Har vært i noen bryllup hvor ekteparene feiret seg til fant for en periode. Dårlig start på tilværelsen som gift par, å skylde penger for mat og fyll. Da virker det mer ryddig å ta pengene av egen lomme (selv om det er helt uforståelig bruk av store summer etter min mening).

Paradoksalt nok henger jo ekteskap og fest sammen, så folk får gjøre som de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...