Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Et firma ødela et kretskort ved forsøk på reparasjon. Erstatningskrav?


Milhouse85

Anbefalte innlegg

Lang historie kort:

Et firma fikk i oppdrag å reparere kretskortet på en ECM-modul i en sjelden bil. Firmaet ødela dette kretskortet ved overoppheting, slik at kretskortet nærmest "kokte" i stykker. 

Dette er over et år siden. Denne delen er (utrolig nok) helt umulig å få tak i, verken ny eller brukt. Reparasjon er eneste mulighet. Derfor ble det ødelagte kortet forsøkt "gjenopplivet" flere ganger. Uten hell. Det er nå brukt en betydelig sum på denne jobben. Vi snakker drøyt 100 000 kr.-.

Som konsekvens av dette, har en kostbar bil stått på bakken i over et år. Det er også brukt et betydelig beløp på frakt av både bil, dette kretskortet til ulike firmaer - og mer til. Det er nå ganske tydelig at dette ikke lar seg fikse. Bilen, er derfor ubrukelig.

Firmaet som ødela kretskortet er et AS som drives av en enkeltperson. Han holder til hjemme i sitt eget hus i en kjellerleilighet, men driver seriøst. Selv om han har en beskjeden omsetning i følge tall fra Proff. 

Vi ønsker å rette et erstatningskrav mot firmaet. Det er en jobb jeg har påtatt meg. 

Siden vedkommende ikke lengre svarer på telefon eller mail, tenkte jeg å skrive et brev der jeg retter et krav mot firmaet - som jeg sender rekommandert i posten, før jeg eventuelt tar saken videre gjennom Forbrukerrådet i første omgang. 

Hvor ligger erstatningsansvaret her? Er det en paragraf eller lignende jeg kan henvise til på Lovdata? Er det andre ting jeg bør tenke på? 

Jeg tenker 30 000 kr,- er et passende beløp å kreve. Det er langt mindre enn utlegg vi selv hatt. Men er tilnærmet likt hva det hadde kostet å få tak i en helt ny del, dersom den var tilgjengelig på markedet. 

Andre tanker og innspill rundt hva jeg bør tenke på? 

Edit: Dette er ikke min sak personlig. Jeg har engasjert meg som en vennetjeneste for en bekjent. Så jeg tjener null å niks på dette, uansett utfall i saken. Jeg spør om juridisk hjelp. Ikke om din personlige mening rundt dette. :)

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RJohannesen skrev (57 minutter siden):

Viktig å vite hva slags avtale dere gjorde, og om denne er skriftlig. Gav han inntrykk av at dette var noe han kunne fikse greit, eller gav han beskjed om at dette var tvilsomt og det kunne være det gikk istykker?  Og var han klar over verdien og hvor sjeldent det var? Var det et uhell som forsikringen hans kan dekke?

Avtalen ble gjort over telefon - og ikke skriftlig. Han sa på det tidspunktet at dette var en enkel jobb han hadde null problem med å fikse. Jeg tror ikke han undersøkte verken verdi eller hvor sjelden enheten er. Dette er noe begge parter først forsto i ettertid. 

Personen det er snakk om er ikke norsk, men snakker gebrokkent norsk. Så det er var litt språklige utfordringer også i kommunikasjonen. Selv om han bor og jobber i Norge fast, og har gjort det i mange år. Firmaet er et AS. 

Så ja, bevisbyrden på oppdraget kan være utfordrende. Men dersom han motsier det som faktisk har skjedd, så lyver han bevist om saken. Men; det finnes såpass mange vitner i saken - samt telefonutskrifter som viser til kommunikasjonen som er blitt gjort. Samt en Vipps-overføring til vedkommende. Eier av bilen et er snakk om har også vært på hjemmebesøk ved to anledninger, men ved siste anledninger lukket han ikke opp døra. Han har sluttet å svare på meldinger og ringer ikke tilbake heller. 

Men jeg har ikke opplevd å fått skriftlig kontrakt når jeg har levert inn ting til reparasjon hos andre firmaet. Produktet er levert, avtalen er at den skal repareres. Så enkelt som det. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Lang historie kort:

Et firma fikk i oppdrag å reparere kretskortet på en ECM-modul i en sjelden bil. Firmaet ødela dette kretskortet ved overoppheting, slik at kretskortet nærmest "kokte" i stykker. 

Dette er over et år siden. Denne delen er (utrolig nok) helt umulig å få tak i, verken ny eller brukt. Reparasjon er eneste mulighet. Derfor ble det ødelagte kortet forsøkt "gjenopplivet" flere ganger. Uten hell. Det er nå brukt en betydelig sum på denne jobben. Vi snakker drøyt 100 000 kr.-.

Som konsekvens av dette, har en kostbar bil stått på bakken i over et år. Det er også brukt et betydelig beløp på frakt av både bil, dette kretskortet til ulike firmaer - og mer til. Det er nå ganske tydelig at dette ikke lar seg fikse. Bilen, er derfor ubrukelig.

Firmaet som ødela kretskortet er et AS som drives av en enkeltperson. Han holder til hjemme i sitt eget hus i en kjellerleilighet, men driver seriøst. Selv om han har en beskjeden omsetning i følge tall fra Proff. 

Vi ønsker å rette et erstatningskrav mot firmaet. Det er en jobb jeg har påtatt meg. 

Siden vedkommende ikke lengre svarer på telefon eller mail, tenkte jeg å skrive et brev der jeg retter et krav mot firmaet - som jeg sender rekommandert i posten, før jeg eventuelt tar saken videre gjennom Forbrukerrådet i første omgang. 

Hvor ligger erstatningsansvaret her? Er det en paragraf eller lignende jeg kan henvise til på Lovdata? Er det andre ting jeg bør tenke på? 

Jeg tenker 30 000 kr,- er et passende beløp å kreve. Det er langt mindre enn utlegg vi selv hatt. Men er tilnærmet likt hva det hadde kostet å få tak i en helt ny del, dersom den var tilgjengelig på markedet. 

Andre tanker og innspill rundt hva jeg bør tenke på? 

Så fort han ser navnet ditt, googler det, ser alle gangene Forbrukerrådet har anbefalt å ikke la seg lure av deg, så kommer du vel uansett ikke langt med saken? Like til kort som med dieselgate og teslagate?

Endret av coldball
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes neppe noe firma i verden, som driver med elektronikk, som garanterer resultat.

Man vet rett og slett aldri om ting lar seg fikse, særlig eldre kretskort kan være vanskelig.
Selv ting som fremstår enkelt, kan ha følgefeil, dårlige produserte kort hvor pads løsner med varme og den slags.

Likevel, så kan normalt alt repareres. Selv når andre har "reparert" det til det gikk i stykker, så lar det seg som oftest reddes.

Det finnes neppe heller noen bil i verden, hvor et kretskort er så sjeldent at det ikke er mulig å oppdrive.
Riktignok finnes det mange sjeldne biler, men bare at bilen har kretskort, betyr at det er en noe nyere bil, og jeg kan nærmest garantere at finner man de rette menneskene, så er det alltids noen som har noe liggende.

Dersom dette er snøflaket i vår lille verden, hvor det ikke lar seg reparere, og ikke lar seg skaffe, så kunne man vel trolig fått noen til å reprodusere det for under 100k.

Med mindre det er en veldig ny bil med proprietær elektronikk, som er lite trolig ettersom det angivelig er så sjeldent, så er det mulig å måle ut kretskortet, tegne opp et nytt, flytte deler over osv. 

Hele scenarioet høres derfor høyst lite sannsynlig ut, og det fremstår som om du ikke har noen sak.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 minutter siden):

Tviler på at du har noen sterk sak siden kretskortet var defekt i utgangspunktet.

Godt poeng. Sant nok. Det tenkte jeg faktisk ikke på.

Men for å lage et hypotetisk eksempel.

Dersom du har en mobil med knust skjerm. Du leverer denne inn, for å få skjermen byttet. Men reparatøren ødelegger hele mobiltelefon i prosessen. Har du da ikke noe du skulle sagt? Nå er det skjermbytte som var oppdraget, men så endte jobben med at hele mobiltelefonen ble ødelagt. Kan reperatøren da si at mobilen allerede var ødelagt når den ble levert inn?

coldball skrev (54 minutter siden):

Så fort han ser navnet ditt, googler det, ser alle gangene Forbrukerrådet har anbefalt å ikke la seg lure av deg, så kommer du vel uansett ikke langt med saken? Like til kort som med dieselgate og teslagate?

Skjønte ikke så mye av det du skrev. Men jeg forsøker ikke å lure noen. Jeg ønsker å gå saklig, skikkelig og lovlig til verks. Derfor undersøker jeg nå hva jeg kan gjøre med en slik sak. 

Bør kanskje nevne at dette ikke angår meg personlig. Det er ikke min bil, det er ikke jeg som har vært i kontakt med vedkommende. Jeg har kun stått på sidelinjen og vært vitne til hele denne prosessen. Så jeg har ingen ting å tape eller tjene på dette. Så jeg er en nøytral part her. Er kun en vennetjeneste som gjør at jeg har engasjert meg. 

0laf skrev (15 minutter siden):

Det finnes neppe noe firma i verden, som driver med elektronikk, som garanterer resultat.

Man vet rett og slett aldri om ting lar seg fikse, særlig eldre kretskort kan være vanskelig.
Selv ting som fremstår enkelt, kan ha følgefeil, dårlige produserte kort hvor pads løsner med varme og den slags.

Likevel, så kan normalt alt repareres. Selv når andre har "reparert" det til det gikk i stykker, så lar det seg som oftest reddes.

Det finnes neppe heller noen bil i verden, hvor et kretskort er så sjeldent at det ikke er mulig å oppdrive.
Riktignok finnes det mange sjeldne biler, men bare at bilen har kretskort, betyr at det er en noe nyere bil, og jeg kan nærmest garantere at finner man de rette menneskene, så er det alltids noen som har noe liggende.

Dersom dette er snøflaket i vår lille verden, hvor det ikke lar seg reparere, og ikke lar seg skaffe, så kunne man vel trolig fått noen til å reprodusere det for under 100k.

Med mindre det er en veldig ny bil med proprietær elektronikk, som er lite trolig ettersom det angivelig er så sjeldent, så er det mulig å måle ut kretskortet, tegne opp et nytt, flytte deler over osv. 

Hele scenarioet høres derfor høyst lite sannsynlig ut, og det fremstår som om du ikke har noen sak.

Vel, det er lett å tenke slik. Men eier av bilen - en veteran når det gjelder biler - har engasjert og snakket med kanskje 100 personer totalt, ufattelig mange firmaer. Jeg har Googlet, tatt kontakt med alt jeg kan tenke meg av folk, selskaper og firmaer. Vrakhandlere, selv Ford sitt eget ingeniørteamet. Denne delen er 99,999% utryddet fra markedet. Og lar seg ikke oppdrive.

Det ble kun produsert 500 eksemplarer av bilen i 2007. Kortet det er snakk om, tilknyttet motoren - blir ikke reprodusert. Med andre ord, så må delen komme fra en av de andre bilene der ute. 

Vi har holdt på i godt over 1 år med dette. Engasjert flere firmaer på saken. Denne delen er ikke mulig å oppdrive. 

Det samme firmaet som forsøkte å reparere kortet, mente det kunne koste opp mot 300k å lage et helt nytt kort. De har kjøpt tegninger, undersøkt deler og forsøkt å lage en plan over det. Men det er en rekke deler de rett å slett ikke vet hva er, så derfor er også dette et veldig usikkert moment - med høy risiko, da kostnaden ikke står i stil med hva man får igjen. 

>

Når det er sagt. Det unødvendig å gjøre hakkebiff av meg her i tråden. Jeg er nøytral her som tidligere nevnt i dette innlegget. Jeg har kun engasjert meg som en vennetjeneste. Enkelt og greit. Så jeg tjener nada, verken fra eller til.

Det er heller ikke nødvendig å så tvil i det jeg skriver - det jeg skriver, er sånn realiteten er. Punktum. Helt unødvendig å kommentere å påstå at jeg lyver, bare fordi det høres "for rart ut", i deres øyne. Dette er en rar sak. Jeg er enig i det. Men slik er det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Vil ikke Holley sin løsning fungere?

Ja. Men da må ledninger inne i bilen klippes og tilpasses. Sikkerhet som airbag og lignende, vil også slutte å fungere. Ser at Holley sine løsninger nokså kostbare. Ca 3000 usd + frakt + mva. Eier av bilen fikk et tilbud på ca 60 000 + moms for å installere en slik løsning. Men da mister bilen mye av sin originalitet. Så verditapet i det, opp mot kostnad = usikkert moment. Men det har litt vurdert av eier. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Hva var galt med ecm'en i utgangspunktet?

Litt OT. Ikke det tråden handler om.

Det vet vi ikke - og det fikk vi heller aldri greie på. Det var derfor ecm'en ble levert inn til dette firmaet, for diagnose. Men da vi fikk det tilbake - var hele kretskortet "kokt i stykker". Den ble så levert til et større firma nær Oslo, som sendte den ned til USA - som bekreftet at prosessoren var dø. Men i tillegg, måtte mye av kretskortet bygges opp på nytt, deler byttes etc. Deler man ikke får tak i.
Firmaet ved Oslo kjøpte derfor en lignende ecm som lignet, plukket deler fra den - og tok fikk etter hvert start på bilen, men med et hav av nye (gamle?) feilmeldinger. 

>

Med fare for å gjenta meg selv:
Det eneste jeg spør om, er det juridiske på hvem som har ansvar for hva i dette tilfelle. 

Dersom et erstatningskrav ikke lar seg forsvare juridisk, vil jeg ikke involvere meg mer enn det jeg allerede har gjort. 

Dette firmaet som "kokte" kretskortet, dersom det er å anse som et uhell fra firmaets side. Så har vel de en forsikring mot slikt? Men dette er langt unna hva jeg kan.... så jeg tenker bare høyt.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Milhouse85 said:

Dette firmaet som "kokte" kretskortet, dersom det er å anse som et uhell fra firmaets side. Så har vel de en forsikring mot slikt?

Nja, utlending som reparerer styreenheter hjemme i kjellerleiligheten = stor sjanse for ingen forsikring. Det er kanskje derfor han ikke er å få tak i lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Hvilken bil er det som er så sjelden egentlig? Og hva ville verdien på bilen vært om kortet fungerer eller ikke?

Igjen OT....

Jeg vil ikke identifisere noen parter i denne saken. Så derfor ønsker jeg ikke å si det. 
Selve bilen i seg selv er ikke så sjelden, men det er modellen av denne bilen - som er nokså unik.

Uten kortet er jo ikke bilen kjørbar i det hele tatt. Så da er det "ingen" bil. Så hva verdien da hadde vært, aner ikke. Da er det jo nærmest en delebil å regne. Med 99,9% av alle delen 100% nye og intakte. 

Med fare for å virke prippen. Svarer ikke mer på OT-innlegg.

On topic fra nå av. :) 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Men for å lage et hypotetisk eksempel.

Dersom du har en mobil med knust skjerm. Du leverer denne inn, for å få skjermen byttet. Men reparatøren ødelegger hele mobiltelefon i prosessen. Har du da ikke noe du skulle sagt? Nå er det skjermbytte som var oppdraget, men så endte jobben med at hele mobiltelefonen ble ødelagt. Kan reperatøren da si at mobilen allerede var ødelagt når den ble levert inn?

Ikke helt sammelignbart i og med at i et kretskort så kan en enkeltkomponent gjøre hele greia defekt, en knust skjerm kan nødvendigvis ikke det, men hvis man ikke kan tyde det som står på skjermen så kan det godt hende at reperatøren kan påstå at mobilen er defekt og komme unna med det.

Lenke til kommentar

Da får vi følge opp med en liten kommentarer her ute fra utlandet, nærmere bestemt Rogaland.

Hvis man har levert et defekt printkort, og fått det samme printkortet i retur, så tveler jeg vel på at man kan klare å få tilbake stort mer enn det man eventuelt har betalt for reparasjonen. Reparatøren vil nok sannsynligvis kunne ta seg noe betalt for "diagnose".

Innenfor erstatningsretten så har man jo noe man kaller for "påregnelig skade" og når man leverer et defekt elektronikkort og får det tilbake i litt dårligere defekt utgave, så er det vel tvilsomt om man kan ha noe stort krav, etter endring i status fra "defekt" til "dobbelt så defekt". Da må man vel ha en avtale som sier at det skal utbetales erstatning dersom det planlagte under ikke skjer.

Tror det ville fungere bedre for den aktuelle sak å forfølge "off-topic-sporet", altså det som har med teknologi å gjøre. Det er vel slik at det er en forholdvis liten gruppe produsenter som produserer komponenter til "alle verdens biler", slik at hvis du/dere fant fram til underleverandøren til denne kontrolenheten, så kan det jo være at "undrenes tid" ikke er forbi. 

 

 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 minutter siden):

Da får vi følge opp med en liten kommentarer her ute fra utlandet, nærmere bestemt Rogaland.

Hvis man har levert et defekt printkort, og fått det samme prinskortet i retur, så tveler jeg vel på at man kan klare å få tilbake stort mer enn det man eventuelt har betalt for reparasjonen. Reparatøren vil nok sannsynligvis kunne ta seg noe betalt for "diagnose".

Innenfor erstatningsretten så har man jo noe man kaller for "påregnelig skade" og når man leverer et defekt elektronikkort og får det tilbake i litt dårligere defekt utgave, så er det vel tvilsomt om man kan ha noe stort krav, etter endring i status fra "defekt" til "dobbelt så defekt". Da må man vel ha en avtale som sier at det skal utbetales erstatning dersom det planlagte under ikke skjer.

Tror det ville fungere bedre for den aktuelle sak å forfølge "off-topic-sporet", altså det som har med teknologi å gjøre. Det er vel slik at det er en forholdvis liten gruppe produsenter som produserer komponenter til "alle verdens biler", slik at hvis du/dere fant fram til underleverandøren til denne kontrolenheten, så kan det jo være at "undrenes tid" ikke er forbi. 

Takk for svar.

Holder du til i Bergen så er det absolutt å anse som det store utland. 
Linken du la ved var interessant, men ikke relevant til denne saken slik jeg ser det. 

Når et produkt blir levert til reparasjon - og reparatør ødelegger produktet fullstendig. I så stor grad, at produktet ikke lar seg reparere og blir kondemnert. Er det ikke da naturlig å stille reparatøren til ansvar for dette? 

For å igjen komme med et teit eksempel. I et forsøk (dårlig forsøk?) på å sette saken i et annet perspektiv. 

Dersom du hyrer inn en snekker til å reparere en trapp hjemme i huset ditt, og snekkeren ender opp med å rive hele huset. Så vil man jo stille snekkeren til ansvar. Selv om trappen er en del av huset. 

Leverer du en bil til et verksted med en konkret bestilling på reparasjon, men de ender opp med å knuse frontruta - så vil man jo automatisk tro at de tar ansvar for dette selv. Uten at du som kunde skal ha noe ekstra utlegg for dette? 

Når det gjelder bilreparasjoner og lignende, så er det heller ikke meg bekjent så vanlig med skriftlig kontrakt på arbeidet som skal bli utført. Det samme gjelder det meste av mindre små serviceroppdrag. 

Så slik jeg tenker:
Reparatøren fikk et produkt med en mindre feil - som var "enkelt å fikse" i følge han selv. Når produktet er levert inn, uansett hva det gjelder og hvem det gjelder. Så liker jeg å tro at de har ansvaret.

Leverer jeg en sykkel på service. Og når jeg skal hente sykkelen, og de sier "nei sorry, den ødela vi når vi forsøkte å bytte sete...". Skal jeg da bare si "åja, det var jo synd" - også rusle hjem igjen? Nå er det kanskje et dumt eksempel. 

Men har han det gjelder absolutt null ansvar når han påtar seg jobber med å reparere kostbart utstyr? Det høres jo litt feil ut? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å tro at man skal klare å få 30000 fra vedkommende som "reparerte" kretskortet tror jeg er ren ønsketenkning. Vedkommende driver AS og kan bare slå seg konkurs og starte på nytt. Hvor mange ganger har Garderobemannen slått seg konk, startet nytt selskap og kjøpt opp lagerbeholdningen? 

Delens sjeldenhet tatt i betraktning virker det noe snodig å ikke engasjere et noe større firma til å begynne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...