Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Svein M skrev (24 minutter siden):

Skal en tolke dette strengt så er vel ikke godkjent DC-vern det samme som at det må være B type jordfeilbryter foran. Og ikke godkjent spenningstest til kontroll signalet gjør at der er en risiko med å bruke laderen som en må vurdere alvorligheten av.

Ja, og easee ville aldri hatt råd til å få montert b vern bak 700 000 ladere. Men å rydde opp på deres side og levere ut nye ladere(berry) som kan erstattes av personen selv. Det er det kanskje ett par promille kjangs for at de kommer seg igjennom. 

Men, de virker ikke å ha fokus på dette. Virker som fokuset er å kjøre dette i retten og sannsynligvis tape og så stenge ned. De lager plutselig "lokalt" api og leverandørene sparker sine ansatte. De har ikke tro på produksjon i år. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De får uansett ikke gjort mye for tusen kroner, og 700.000 x det blir tungt å bære. I tillegg kommer et enormt tap på omdømme og kostnader med å lage noe nytt å selge som blir akseptert av både myndigheter og kunder.

Det var en som sa at å lage produkter etter normer var som å spasere en liten tur, mens det å gå utenom var som å bestige Kilimanjaro med ryggen først. Ikke helt umulig, men nokså slitsomt.

Dette kommer til å gå inn i lærebøkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Kan de ikke bare lage en ny godkjent lader så de har noe å selge. Og tilby innbytte pris på leverte ladere mot å kjøpe ny, eller tilby ny etter noe tid.

Problemet oppstår jo når de med gamle ladere får eltilsyn. De påpeker at de ikke har en godkjent installasjon. De må ha DC vern eller ny boks. Hvilken rolle skal easee spille i dette? Skal det være nok at de tilbyr ett slikt innbytte? Jeg mener det er langt i fra fair.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (4 minutter siden):

De får uansett ikke gjort mye for tusen kroner, og 700.000 x det blir tungt å bære. I tillegg kommer et enormt tap på omdømme og kostnader med å lage noe nytt å selge som blir akseptert av både myndigheter og kunder.

Det var en som sa at å lage produkter etter normer var som å spasere en liten tur, mens det å gå utenom var som å bestige Kilimanjaro med ryggen først. Ikke helt umulig, men nokså slitsomt.

Dette kommer til å gå inn i lærebøkene.

Jeg tror easee har enorme marginer på dette produktet. Litt mindre siden de ikke produserer selv. Men at de kan dekke dette inn med 1000-2000 med god koordinering, gjenbruk osv tror jeg kan gå. Så da trenger de 1-2MRD kroner, kun til dette.

Det kan gå, men det er også lite sannsynlig at det går.

Lenke til kommentar

Smart veggboks. Utrolig at de har klart å overbevise folk om at dette er noe de trenger. Bare de får en ekstra app på telefonen så kjøper folk hva som helst. Med ny ordning på strømstøtte blir det ikke lenger noe vits å lade når det er billigst. Mange nyere biler kan man styre lading direkte fra bilen via app eller api. Hva er da vitsen med en slik "smart" boks? En ting er sikkert: Verden vil bedras.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (14 minutter siden):

Laderen styres via internett og app på mobiltelefon. Når Easee går konkurs så slutter appen å fungere. Da blir ladeboksen ganske ubrukelig.

De jobber med ett lokalt interface, i første omgang BT. Som er idiotisk. Men de sier WIFI kommer. Så en får se. Det sier også litt om hva de tenker om fremtiden...

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Smart veggboks. Utrolig at de har klart å overbevise folk om at dette er noe de trenger. Bare de får en ekstra app på telefonen så kjøper folk hva som helst. Med ny ordning på strømstøtte blir det ikke lenger noe vits å lade når det er billigst. Mange nyere biler kan man styre lading direkte fra bilen via app eller api. Hva er da vitsen med en slik "smart" boks? En ting er sikkert: Verden vil bedras.

Det jeg synes er bra med easee sitt API er at jeg kan forholde meg til 1 og ikke 2 når vi har to biler. I tillegg kan en justere alt en trenger. I mange biler manger ting som strøm nivå etc. Så det er en fordel, altså ett api ikke mange ift hvem som lader der. 

Jeg har laget software for å styre både easee og tesla biler. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, 2N1711 said:

Derimot er det veldig forbudt å forlede noen til å tro at ladeboksen har helt definerte egenskaper ved å deklarere samsvar med EN 61008-1 og IEC 62955 når den helt åpebart ikke er i samsvar. Det har ingen ting med "tilsvarende løsninger" å gjøre. Begge normene krever spesifikt mekanisk sammenkoplede kontakter. Det har ikke Easee. EN 61008-1 krever 4 mm luftgap og IEC 62955 krever 3 mm. Dette har heller ikke Easee. Da kan man ikke lovlig hevde samsvar uten noen form for forbehold.

 

Easee skriver på sine nettsider:
 

Quote

Releer 02

 

Dere bruker enkeltstående releer for å bryte ved jordfeil, hvordan dokumentere dere at kravet til allpolig brudd er ivaretatt?

Vi bruke enkeltstående releer for å blant annet ha muligheten til dynamisk fasebalansering. I standarden står det at mekanisk linkede, eller flerpolige releer, skal måles med oscilloskop for å sikre at det er i henhold til kravene. Ved å måle på alle kontaktene ser du om du har et samtidig brudd, eller eventuelt at nøytral legges inn først og ut sist. I vår løsning er alle releene elektronisk koblet, og vi har dokumentert med den samme testen, altså med oscilloskop, at alle releene bryter samtidig.  

Dette er dokumentasjon vi har forelagt både ESV og andre aktører. Forskjellen e at den ikke ble akseptert i Sverige. Vi har vært på tilbudssiden for å gi ESV en teknisk gjennomgang for å oppklare eventuelle misforståelser, og skulle veldig gjerne ha snakket gjennom løsningen vår før de påla oss et salgsforbud.  

 

I brevet fra ESV står det at bryteravstand i relekontaktene deres er 2,3mm, mens kravet fra IEC 62955 er 3 mm, stemmer det?

Det stemmer at vi har 2,3 mm kontaktåpning i våre releer. Det er snakk om luftgapet som er mellom relékontaktene når de er åpne. Kravet er at de i åpen tilstand skal motstå 4kV spenningspulser. Dersom gapet er 3mm trenger man ikke teste dette. Dersom det er mindre, som hos oss, må man utføre en test for å verifisere god nok isolasjon. Kravet er altså av elektrisk karakter, ikke en konkret avstand på 3mm.

Har ikke Tüv bekreftet dette?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

De jobber med ett lokalt interface, i første omgang BT. Som er idiotisk. Men de sier WIFI kommer. Så en får se. Det sier også litt om hva de tenker om 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Det jeg synes er bra med easee sitt API er at jeg kan forholde meg til 1 og ikke 2 når vi har to biler. I tillegg kan en justere alt en trenger. I mange biler manger ting som strøm nivå etc. Så det er en fordel, altså ett api ikke mange ift hvem som lader der. 

Jeg har laget software for å styre både easee og tesla biler. 

Jeg har bilen i strømselskapet sin app og kan styre lading derfra. Hadde jeg hatt flere biler så kunne jeg lagt til dem i samme app.

Bilen er satt opp til å kommuniserer med strømselskapet.

Har derfor ikke behov for ladeboks med app.

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Smart veggboks. Utrolig at de har klart å overbevise folk om at dette er noe de trenger. Bare de får en ekstra app på telefonen så kjøper folk hva som helst. Med ny ordning på strømstøtte blir det ikke lenger noe vits å lade når det er billigst. Mange nyere biler kan man styre lading direkte fra bilen via app eller api. Hva er da vitsen med en slik "smart" boks? En ting er sikkert: Verden vil bedras.

Vi har noe som heter effektavgift. Den er det en fordel å minimere. Det betyr at det ofte er greit å justere ned lading når f.eks vv-berederen er på. Da trengs bokser som kan lastbalansere mot hovedsikringen.

Ikke alle biler har timer for lading, mine har kun start-timer og ikke stopp-timer. I natt er det nesten gratis strøm kl. 04-06, da er det greit å lade i de to timene. Da bruker jeg timeren i appen til Easee. Andre dager lader jeg kanskje når sola skinner og solcelleanlegget produserer mye.

Strømstøtten legges dessverre om ja, men i natt er strømmen nede i 2 øre. Strømstøtten trer ikke i kraft før på 70 øre pluss mva.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (16 minutter siden):

 

Easee skriver på sine nettsider:
 

Har ikke Tüv bekreftet dette?

Jeg vet ikke hva TÜV har bekreftet, men i den testrapporten fra dem som Easee har levert inn, datert juni 2021, står det FAIL på en hel rekke ting om jordfeilbryteren. Se side 7/8 i vedtaket.

Uansett om de skulle klare å snakke seg bort fra luftgapet, vil de ikke klare sammenkoplingen. Da kan de ikke hevde samsvar, og må overbevise om at deres alternativ er like godt så noen elektrikere tar sjansen på å skru dem opp. Det tviler jeg på at de vil klare, og da får de heller ikke solgt noen.

Det er også Easee selv som leverte rapporten som viser at de feiler på overspenning. De klager på "nye ting dukker opp", men virkeligheten er at det er de selv som dyttet det opp i ansiktet på svenskene da de til skutt fikk sendt over noe.

 

De er i deep shit, og har kun sin egen tåpelighet å takke. Uansett hvor liten feil de måtte ende opp med til slutt, vil det koste skjorta pluss litt til å ordne så mange ladere.

 

Jeg er også helt overbevist om at noen ute i Europe, det være seg forbrukerorganisasjoner eller konkurrenter, kommer til å kjøre en full test av disse boksene hvis de slipper unna i Sverige. Det tviler jeg på at vil bli god reklame for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke hva TÜV har bekreftet, men i den testrapporten fra dem som Easee har levert inn, datert juni 2021, står det FAIL på en hel rekke ting om jordfeilbryteren. Se side 7/8 i vedtaket.

Uansett om de skulle klare å snakke seg bort fra luftgapet, vil de ikke klare sammenkoplingen. Da kan de ikke hevde samsvar, og må overbevise om at deres alternativ er like godt så noen elektrikere tar sjansen på å skru dem opp. Det tviler jeg på at de vil klare, og da får de heller ikke solgt noen.

Det er også Easee selv som leverte rapporten som viser at de feiler på overspenning. De klager på "nye ting dukker opp", men virkeligheten er at det er de selv som dyttet det opp i ansiktet på svenskene da de til skutt fikk sendt over noe.

 

De er i deep shit, og har kun sin egen tåpelighet å takke. Uansett hvor liten feil de måtte ende opp med til slutt, vil det koste skjorta pluss litt til å ordne så mange ladere.

 

Jeg er også helt overbevist om at noen ute i Europe, det være seg forbrukerorganisasjoner eller konkurrenter, kommer til å kjøre en full test av disse boksene hvis de slipper unna i Sverige. Det tviler jeg på at vil bli god reklame for dem.

Det er allerede flere tester utført på boksen... søk på youtube. den briljerer i de testene. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (10 minutter siden):

Det er allerede flere tester utført på boksen... søk på youtube. den briljerer i de testene. 

De testene er fullstendig uinteressante i denne sammenhengen. De viser bare at det funker når alt er OK. 

Det de må vise, er at det også funker når noe går virkelig galt. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...