Gå til innhold

Varsel om sletting av ENK


Anbefalte innlegg

Hepp,

Jeg har hatt et ENK siden 2009. Har blitt brukt til flere ting;

  • anskaffelse av .no-domener (før man kunne gjøre dette som privatperson).
  • registrere bedriftskontoer hos forskjellige selskap for kjøp av ting som ikke kunne kjøpes som privatperson
  • få internettresurser (IPv6 PI og ASN) fra RIPE NCC, som krever org.nr. (det foreligger juridisk avtale i bakkant av dette)

Har aldri rapportert inn noe regnskap. Omsetning er i utgangspunktet null, men det er utgifter (både til domener og indirekte til RIPE NCC). Disse har blitt betalt av meg som privatperson (som for så vidt er helt innenfor rent økonomisk).

I går fikk jeg varsel om at ENK-et vil bli slettet om 3 uker siden de «ikke kunne se at det var foretatt næringsvirksomhet i årene 2020 og 2021».

Uten å sjekke noe nærmere hva «næringsvirksomhet» nødvendigvis er definert som, så sendte jeg inn kopi av fakturaer og avtaler på ovennevnte. Fikk i dag informasjon om at dette ikke er godt nok, og at de anser dette som «hobbyvirksomhet».

I etterkant har jeg lest litt mer om hva «næringsvirksomhet» defineres som. Jeg er dog usikker på om kriteriet for «næringsvirksomhet» har endret seg siden jeg opprettet ENK-et i 2009, eller om jeg bare har blitt tilfeldig plukket ut for «kontroll»...

Noen som har gode forslag til hvilke muligheter som finnes her? Kan jeg «viderefakturere» ovennevnte tjenester til meg selv som privatperson, som i praksis betales fra meg selv til meg selv? (aka «lekepenger»). I så fall, hva slags beløper må i så fall til for at det skal defineres som næringsvirksomhet?

Jeg stusser også på den korte fristen, gitt at selskapet har juridiske avtaler samt eierskap til forskjellige ting. Domenene kan jeg sikkert teknisk sett få flyttet over til meg som privatperson (fremfor via ENK), men ressursene fra RIPE blir det verre med. De krever org.nr. Jeg bruker dette primært til hobby, men siden jeg også jobber med dette til daglig, så er det likevel høyst aktuelt i «næringssammenheng». Årsak til at jeg har satt det på ENK-et mitt (og ikke via arbeidsgiver), er for å unngå masse merarbeid om/når man bytter arbeidsgiver.

Andre tips eller triks? Jeg er også direkte medeier i et AS. Vil et alternativ være å flytte eierskapet i AS-et over til ENK-et, og således «generere næringsvirksomhet» ved at ENK-et har eierskap i et AS?

Endret av jocke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jocke skrev (21 timer siden):

Andre tips eller triks? Jeg er også direkte medeier i et AS. Vil et alternativ være å flytte eierskapet i AS-et over til ENK-et, og således «generere næringsvirksomhet» ved at ENK-et har eierskap i et AS?

Å eie AS er ikke næringsvirksomhet.

 

Lenke til kommentar

Du kan oprette en klubb eller organisasjon. Non-Profit.
da får du et orgnr du kan bruke.
Ev selge tjenester fra ENK til ASet du er eier i.
sån at ASet faktisk betaler for tjenester du gjør for ASet

Registrere lag eller forening - Brønnøysundregistrene (brreg.no)
det er gratis å registrere lag eller forening.
Så er er det bare å lage deg en Jockes venner eller noe.
Så overfører du bare ting som krever orgnr til foreningen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, HW1 said:

Å eie AS er ikke næringsvirksomhet.

Tja, hele Thon sin selskapsstruktur har enkeltpersonforetaket "Olav Thon" på toppen (i alle fall før han flyttet mye til stiftelsen -- mulig ting er annerledes nå). Det kan godt være det er andre momenter som gjør at dét konkrete scenarioet gjør det til «næringsvirksomhet» (utbytte m.m.), men ja.

 

9 hours ago, Eskove said:

Du kan oprette en klubb eller organisasjon. Non-Profit.
da får du et orgnr du kan bruke.
Ev selge tjenester fra ENK til ASet du er eier i.
sån at ASet faktisk betaler for tjenester du gjør for ASet

Registrere lag eller forening - Brønnøysundregistrene (brreg.no)
det er gratis å registrere lag eller forening.
Så er er det bare å lage deg en Jockes venner eller noe.
Så overfører du bare ting som krever orgnr til foreningen

ENK-et gjør ikke tjenester for AS-et, og det ville heller ikke vært naturlig. Men at ENK-et var en passiv eier av AS-et (fremfor meg direkte), hadde vært uproblematisk.

Men tipset om forenig/lag var kanskje ikke så dum. Jeg fant ikke umiddelbart ut om et lag/forening er pliktig til noe årlig innrapporteringer? (typ årsmøteprotokoll). Om man setter seg selv som styreleder, kan man da droppe årsmøtet med tilhørende årsmøteprotokoll, slik at man i praksis ikke trenger å foreta seg noe «årlig vedlikehold»?

Lenke til kommentar
jocke skrev (2 timer siden):

Jeg fant ikke umiddelbart ut om et lag/forening er pliktig til noe årlig innrapporteringer? (typ årsmøteprotokoll). Om man setter seg selv som styreleder, kan man da droppe årsmøtet med tilhørende årsmøteprotokoll, slik at man i praksis ikke trenger å foreta seg noe «årlig vedlikehold»?

Jeg sitter selv i et styre i en forening.
Vi fører ingen regnskap og innraporterer ingenting til når det kommer til noe annet en bytte av styremedlemmer.
Når jeg kom inn i styret var informasjonen hos brreg på foreningen over 10 år gammel og utdatert så ingen problem.

Veldig mange foreninger har orgnr kun for å få konto hos bank.
Derfor foreningen jeg er en del av har orgn er for bankkonto

Lenke til kommentar

Ei forening er selveiende. Sett at det oppstår verdier i denne foreningen så blir det antakelig regnet som underslag hvis man plutselig vil ha disse verdiene selv. Sett at et domene blir verdt en betydelig sum. Hvis man selger domenet tilhører inntekten foreningen og skal brukes til å fremme foreningens formål og ikke til personlig vinning.

"You can't have the cake and eat it too.", som de sier over fjorden.

Quote

Foreningen er en frittstående juridisk person med medlemmer, og er selveiende. At den er selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på foreningens formue eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre forpliktelser

I kke  opprett ei forening med mindre det er hensikten.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/4/2023 at 12:21 AM, Eskove said:

Vi fører ingen regnskap og innraporterer ingenting til når det kommer til noe annet en bytte av styremedlemmer.
Når jeg kom inn i styret var informasjonen hos brreg på foreningen over 10 år gammel og utdatert så ingen problem.

OK, godt å vite. Takk for info.

 

On 2/4/2023 at 6:38 AM, BadCat said:

Ei forening er selveiende. Sett at det oppstår verdier i denne foreningen så blir det antakelig regnet som underslag hvis man plutselig vil ha disse verdiene selv. Sett at et domene blir verdt en betydelig sum. Hvis man selger domenet tilhører inntekten foreningen og skal brukes til å fremme foreningens formål og ikke til personlig vinning.

Tja, er vel mange måter man kan få ut verdiene på indirekte? Typ ansette seg selv og ta ut lønn, eller at foreningen bruker penger på ting som «gagner» deg? (typ «studietur til utlandet», innkjøp av utstyr o.l. som du kan bruke/disponere, etc). Hva som er innenfor eller ei bunner vel fort ned i hva «formålet» med foreningen er. Der står man vel ganske fritt til å definere hva man vil? (=

 

On 2/4/2023 at 8:28 AM, ali q said:

Så lenge du ikke sier opp avtalene hvor RIPE trenger org.nr så vil du kunne fortsette i mange tiår selv om det gamle org.nummeret ikke lenger kan valideres.

Hmm, ja, jeg kan jo sikkert gamble på at det går greit en god stund. Men vil anta at RIPE før eller siden vil rydde opp, så da er det greit å i alle fall ha klar en plan.

 

Virker som at Brreg har gjort en stor ryddejobb nå. Er flere bekjente som har fått samme varsel om sletting, og Domeneshop har fått masse henvendelser siste uken om folk som har fått samme varsel.

edit: Lurer litt på hva som er bakteppet for oppryddingen. Det skaper jo merarbeid for alle parter (inkl. Brreg), og jeg kan ikke se at det gagner noen at det «ryddes» slik?

Endret av jocke
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 4.2.2023 den 6.38):

Ei forening er selveiende. Sett at det oppstår verdier i denne foreningen så blir det antakelig regnet som underslag hvis man plutselig vil ha disse verdiene selv. Sett at et domene blir verdt en betydelig sum. Hvis man selger domenet tilhører inntekten foreningen og skal brukes til å fremme foreningens formål og ikke til personlig vinning.

 

jocke skrev (3 timer siden):

Tja, er vel mange måter man kan få ut verdiene på indirekte? Typ ansette seg selv og ta ut lønn, eller at foreningen bruker penger på ting som «gagner» deg? (typ «studietur til utlandet», innkjøp av utstyr o.l. som du kan bruke/disponere, etc). Hva som er innenfor eller ei bunner vel fort ned i hva «formålet» med foreningen er. Der står man vel ganske fritt til å definere hva man vil? (=

Eller man kan ha vedtekter som sier at om organisasjonen oppløses skal alle verdiene og eiendeler overføres vederlagsfritt til person X
Er ekstremt mange måter og komme rundt dette på.

Og man kan i vedtektene si at organisasjonen er satt opp for å holde domener og handelsavtaler på vegne av X

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

For andre som evt. skulle komme over tråden, så ble slutten av visen som følger;

 

  • Gammelt ENK ble slettet av Brønnøysundregistrene.
  • Satt stille i båten uten å foreta meg noe.
  • RIPE sendte e-post ganske raskt etter at org.nr. forsvant ut av oversiktene til Brønnøysundregistrene. Der informerte de fint om at selskapet nå var observert slettet, og etterspør informasjon om nytt selskapsnavn/eierstruktur. De informerer videre om at RIPE-ressursene blir slettet om man ikke foretar seg noe.
  • For å kjøpe tid ble RIPE informert om at ny informasjon blir ettersendt så fort som mulig.
  • Nytt ENK med samme navn ble umiddelbart søkt om, og ble godkjent etter en uke eller to. Planen var å bruke nytt ENK/org.nr som ny eier av ressursene.
  • Før nytt ENK ble godkjent av Brønnøysundregistrene, så viser det seg at RIPE godtar at man eier ressursene direkte som privatperson (eller «natural person» som det så fint heter på engelsk). Dette fremkommer ikke tydelig på RIPE sine nettsider.
  • Eierskap av RIPE-ressursene ble dermed flyttet direkte til meg som person, og det nye ENK-et er i praksis dermed ikke i bruk lenger. Sluttresultat er da at både .no-domener og RIPE-ressurser eies av meg som privatperson, og ikke via ENK-et.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...