Salvesen. Skrevet lørdag kl 09:14 Skrevet lørdag kl 09:14 Abigor skrev (3 minutter siden): Nuvel, produktet ser ut til å være tilnærmet identisk. Det er vel mest prisen som er ulik. Ja de fleste butikker har smågodt og prisen varierer mellom butikker og tilbud. 1
Abigor Skrevet lørdag kl 09:18 Skrevet lørdag kl 09:18 3 minutes ago, wampster said: Lynkupp prisen har økt fra 10-12 kroner. At du kjøper et annet produkt i en annen butikk kan ikke akkurat Coop eller forfatter av artikkelen klandres for. edit: Du er klar over at Coop Mega, Coop Extra , Coop Obs og Coop Prix har forskjellige tilbudskampanjer ikkesant? Det er vel Nidar som har tatt over mye av smågodtet i Coop, så regner med selve produktet var så og si identisk. Forfatter sier at smågodt i Coop koster 12kr, mens jeg selv observerer 17kr. Det vil jeg klandre forfatteren i VG for.
Simen1 Skrevet lørdag kl 10:23 Skrevet lørdag kl 10:23 Abigor skrev (1 time siden): De sier at fredagstilbud på smågodt har gått opp 20% fra 10kr til 12kr. Her jeg bor har Coop smågodt til 17kir hver dag hele uka. "Alt" annet skal oppgis med kg-priser i henhold til prisopplysningsloven. Hvorfor tettes ikke det smutthullet der noen får oppgi hektogram-priser på noen varer? "Ingen" bruker jo hektogram som målestokk ellers i livet, og mange vet ikke en gang hva ordet hekto betyr. 2
wampster Skrevet lørdag kl 10:36 Skrevet lørdag kl 10:36 (endret) Simen1 skrev (13 minutter siden): "Alt" annet skal oppgis med kg-priser i henhold til prisopplysningsloven. Hvorfor tettes ikke det smutthullet der noen får oppgi hektogram-priser på noen varer? "Ingen" bruker jo hektogram som målestokk ellers i livet, og mange vet ikke en gang hva ordet hekto betyr. Jeg bruker ofte (alltid?) hektrogram/desiliter/etc ved matlaging. Det er sjelden jeg har en oppskrift hvor alt går i kilo eller liter. Jeg vil tro det er slik for de fleste? Endret lørdag kl 10:36 av wampster
obygda Skrevet lørdag kl 10:41 Skrevet lørdag kl 10:41 (endret) DukeRichelieu skrev (På 21.8.2025 den 22.57): Kom nettopp fra en kveldstur på Meny og ser at Coops 2 pakker til 85 nå har steget med 10 kr siden jeg skrev dette innlegg for 7 dager siden. Det er en økning på over 10 %. Dette er galskap. Alt blir dyrere. Hele tiden. Jepp - og dette skjer først og fremst fordi den norske kronen er svak - og de fleste som kjøper inn handler inn etter en fast kurs som skal gjelde for en lengre periode..Når perioden er over må man forhandle på nytt..Og dersom den norske kronen har gått i dass siden sist..vel da kommer denne søple kronen til sin rett for å si det slik. Vi har en regjering som kun er opptatt av å fordele - ikke skape. Da blir det gjerne slik. Og med Trump som president i USA så vil en åpen økonomi som den norske virkelig få juling som følge av toll kaoset. Norge klarer ikke skape noen ekstra verdier lenger - det siste gullet vi hadde var elektrisk kraft - nå selger vi den til samme pris på kontinentet som her hjemme og da gir det jo null mening å produsere varer basert på det som innsatsfaktor så langt fra markedene. Vi er rundlurt som nasjon av EU og har solgt alt råderett til markedskreftene som ser på Norge som en råvarenasjon - vi er blitt et Afrika i nord - et land hvor man bare et ute etter råvarer som olje,gass,fisk og elektrisitet...Så sitter vi igjen der og skal fordele verdien av råvarene...Ingenting nytt skapes i dette landet - det er som vi alle løper rundt og klipper håret til hverandre og selger råvarer. Det er ikke rart kronen synker i verdi..og alt vi importerer blir jo dyrere og dyrere...det sier seg selv. Vi trenger en ny kurs i dette landet...ikke stø kurs videre mot kanten av stupet som stort sett alle etablerte partier snakker om! Endret lørdag kl 10:44 av obygda 1 3
Simen1 Skrevet lørdag kl 11:16 Skrevet lørdag kl 11:16 wampster skrev (31 minutter siden): Jeg bruker ofte (alltid?) hektrogram/desiliter/etc ved matlaging. Det er sjelden jeg har en oppskrift hvor alt går i kilo eller liter. Jeg vil tro det er slik for de fleste? Greit med mengde, men pris er noe annet. Har du intuisjon for hva hektogramprisen er på mel og sukker? Eller desiliterprisen på melk, uten å måtte regne om fra liter først? Personlig bruker jeg stort sett gram når det gjelder mel, sukker, bakepulver og sånt. Jeg har aldri hatt noen vekt som bruker enheten hektogram. Jeg har desilitermål men det er ofte lettere å sette bakebollen på vekta og veie opp riktig antall gram vann eller melk. Er det smeltet smør så oppgis det ofte i gram i oppskrifter. 1 spiseskje = 15 gram vann og pga egenvekta til olje så tilsvarer det ca 12g olje. Amerikanske oppskrifter med kopper og unser bruker jeg ikke, fordi det er så enkelt å velge de bort til fordel for en oppskrift med metriske enheter.
wampster Skrevet lørdag kl 11:25 Skrevet lørdag kl 11:25 Simen1 skrev (4 minutter siden): Greit med mengde, men pris er noe annet. Har du intuisjon for hva hektogramprisen er på mel og sukker? Eller desiliterprisen på melk, uten å måtte regne om fra liter først? Personlig bruker jeg stort sett gram når det gjelder mel, sukker, bakepulver og sånt. Jeg har aldri hatt noen vekt som bruker enheten hektogram. Jeg har desilitermål men det er ofte lettere å sette bakebollen på vekta og veie opp riktig antall gram vann eller melk. Er det smeltet smør så oppgis det ofte i gram i oppskrifter. 1 spiseskje = 15 gram vann og pga egenvekta til olje så tilsvarer det ca 12g olje. Amerikanske oppskrifter med kopper og unser bruker jeg ikke, fordi det er så enkelt å velge de bort til fordel for en oppskrift med metriske enheter. Nei, tviler på at noen har det uten å regne det om. Omregningen er såpass simpel at hva er problemet? Man flytter komma en plass... Synes også at det er naturlig å selge smågodt i hekto/oppgi hekto pris. Hvem F kjøper smågodt som kilovare?
Baranladion Skrevet lørdag kl 11:27 Skrevet lørdag kl 11:27 Simen1 skrev (7 minutter siden): Greit med mengde, men pris er noe annet. Har du intuisjon for hva hektogramprisen er på mel og sukker? Eller desiliterprisen på melk, uten å måtte regne om fra liter først? Personlig bruker jeg stort sett gram når det gjelder mel, sukker, bakepulver og sånt. Jeg har aldri hatt noen vekt som bruker enheten hektogram. Jeg har desilitermål men det er ofte lettere å sette bakebollen på vekta og veie opp riktig antall gram vann eller melk. Er det smeltet smør så oppgis det ofte i gram i oppskrifter. 1 spiseskje = 15 gram vann og pga egenvekta til olje så tilsvarer det ca 12g olje. Amerikanske oppskrifter med kopper og unser bruker jeg ikke, fordi det er så enkelt å velge de bort til fordel for en oppskrift med metriske enheter. Henger nok igjen fra gammelt av. Jeg husker man før måtte kjøpe pålegg over disk, og da oppga man alltid hvor mange hekto med pålegg man skulle ha. Det er forsåvidt en god måleenhet på små ting i løsvekt tenker jeg. En kunne gått over til pris pr kg på smågodt, men det er i overkant av hva folk normalt kjøper til normalt konsum.
Simen1 Skrevet lørdag kl 11:43 Skrevet lørdag kl 11:43 Baranladion skrev (6 minutter siden): En kunne gått over til pris pr kg på smågodt, men det er i overkant av hva folk normalt kjøper til normalt konsum. Kg-priser har da ingenting med mengde å gjøre. Det er en enhetspris som gjør det lett å sammenligne både varer av samme type og varer av andre typer. Skjønner at det kortslutter for enkelte når man sammenligner prisen på frukt med smågodt fordi det er så diamentralt forskjellig at folk blir provosert, men for noen kan det være en interessant og relevant sammenligning. Men når det gjelder smågodt så er det nok mer vanlig å sammenligne f.eks kg-pris på sjokoladeplater med kg-pris på smågodt. Eller smarties i porsjonspakker vs løsvekt. For slike sammenligninger virker prisopplysningsloven mot sin hensikt når den tillater at smågodtprisen oppgis i hg mens andre godteri tillates oppgitt med kg-pris. Til og med i samme butikk. Hadde man standardisert på kg-priser i prisopplysningsloven ville det gjort det enklere for hvermansen å sammenligne og dermed gjøre informerte valg. F.eks om smarties i porsjonspakker vs løsvekt. For en ting vi vet alt for godt, er at butikker elsker å stikke kjepper i hjulene for enkle sammenligninger slik at flere skal gå i fella og kjøpe varen med høyest kg-pris og margin. F.eks familiepakker med høyere kg-pris enn normale pakker. Eller porsjonspakker i stedet for løsvekt. 1
Baranladion Skrevet lørdag kl 12:05 Skrevet lørdag kl 12:05 Simen1 skrev (17 minutter siden): Kg-priser har da ingenting med mengde å gjøre. Det er en enhetspris som gjør det lett å sammenligne både varer av samme type og varer av andre typer. Skjønner at det kortslutter for enkelte når man sammenligner prisen på frukt med smågodt fordi det er så diamentralt forskjellig at folk blir provosert, men for noen kan det være en interessant og relevant sammenligning. Men når det gjelder smågodt så er det nok mer vanlig å sammenligne f.eks kg-pris på sjokoladeplater med kg-pris på smågodt. Eller smarties i porsjonspakker vs løsvekt. For slike sammenligninger virker prisopplysningsloven mot sin hensikt når den tillater at smågodtprisen oppgis i hg mens andre godteri tillates oppgitt med kg-pris. Til og med i samme butikk. Hadde man standardisert på kg-priser i prisopplysningsloven ville det gjort det enklere for hvermansen å sammenligne og dermed gjøre informerte valg. F.eks om smarties i porsjonspakker vs løsvekt. For en ting vi vet alt for godt, er at butikker elsker å stikke kjepper i hjulene for enkle sammenligninger slik at flere skal gå i fella og kjøpe varen med høyest kg-pris og margin. F.eks familiepakker med høyere kg-pris enn normale pakker. Eller porsjonspakker i stedet for løsvekt. Det burde vært en standard ja, og på smågodt burde de også oppgitt kilopris under hektoprisen. For min del har jeg aldri sammenlignet prisen på bamsemums i løsvekt kontra pose, fordi når jeg kjøper smågodt så gjør jeg det fordi jeg ønsker å kjøpe litt forskjellig godteri, men jeg ser jo at det kan ha en hensikt motsatt vei, at hvis man skal ha en pose bamsemums så ville det vært fint å se om det var billigere å plukke den i løsvekt. Standarder er jo ikke helt lett det heller, det var vel noe sak rundt saftkonsentrat. Der var litersprisen på ferdig blandet vare og ikke konsentratet, men hva blir riktig i det tilfellet?
Simen1 Skrevet lørdag kl 12:29 Skrevet lørdag kl 12:29 @Baranladion Jeg tenker det viktigste er at man gjør et informert valg, ikke om man velger pose eller løsvekt. Finner man ut at man får 300 gram bamsemums i løsvekt for samme pris som 100 gram bamsemums i pose så kan det jo hende man endrer mening om hva man går for. Og man må jo ikke blande ulike sorter i en pose med løsvekt. Det er på grensen til tvangstanke å tenke at "sånn er det bare, så da går det ikke an å sammenligne". Jeg vet ikke hvordan det er når det gjelder saft, men tenker at literprisen på ferdig blandet vare må være det riktigste å sammenligne. Ellers så er det jo verdt å merke seg at løsvekt har den fordelen at man kan velge mengde helt fritt. Man er ikke bundet til et heltallig multiplum av mengdene som er ferdig oppmålt og pakket. F.eks kjøper jeg oppvaskpulver i løsvekt nettopp for å kunne måle opp den mengden jeg selv mener er riktig i forhold til hvor mye fett jeg tror det er i maskinen. Vasker jeg opp etter et måltid løvbiff med feite sauser, pomfritz, egg, bacon, smeltet ost osv så krever det mer pulver enn når jeg vasker opp etter brødmåltider og yoghurt. Bruker jeg tablett etter løvbiffmiddag så kan jeg ende opp med glass med fettbelegg etter første runde og må ta en ny. Men etter brødmåltider så kan en hel tablett være unødvendig sløseri. Jeg tenker litt i samme baner når det gjelder andre varer som selges i løsvekt vs porsjonspakker også.
Baranladion Skrevet lørdag kl 15:49 Skrevet lørdag kl 15:49 Simen1 skrev (3 timer siden): @Baranladion Jeg tenker det viktigste er at man gjør et informert valg, ikke om man velger pose eller løsvekt. Finner man ut at man får 300 gram bamsemums i løsvekt for samme pris som 100 gram bamsemums i pose så kan det jo hende man endrer mening om hva man går for. Og man må jo ikke blande ulike sorter i en pose med løsvekt. Det er på grensen til tvangstanke å tenke at "sånn er det bare, så da går det ikke an å sammenligne". Jeg vet ikke hvordan det er når det gjelder saft, men tenker at literprisen på ferdig blandet vare må være det riktigste å sammenligne. Ellers så er det jo verdt å merke seg at løsvekt har den fordelen at man kan velge mengde helt fritt. Man er ikke bundet til et heltallig multiplum av mengdene som er ferdig oppmålt og pakket. F.eks kjøper jeg oppvaskpulver i løsvekt nettopp for å kunne måle opp den mengden jeg selv mener er riktig i forhold til hvor mye fett jeg tror det er i maskinen. Vasker jeg opp etter et måltid løvbiff med feite sauser, pomfritz, egg, bacon, smeltet ost osv så krever det mer pulver enn når jeg vasker opp etter brødmåltider og yoghurt. Bruker jeg tablett etter løvbiffmiddag så kan jeg ende opp med glass med fettbelegg etter første runde og må ta en ny. Men etter brødmåltider så kan en hel tablett være unødvendig sløseri. Jeg tenker litt i samme baner når det gjelder andre varer som selges i løsvekt vs porsjonspakker også. Tvangstanke og tvangstanke... Jeg kjøper jo smågodt fordi jeg har lyst på ett lite utvalg av alle mine favoritter. Jeg kunne forsåvidt sett hva hver enkelt variant kostet i egen pose og kjøpt inn 10 forskjellige ferdigpakkede poser og blandet selv dersom det ble billigere. Hvis jeg skulle sammenlignet og regnet ut besparelse før jeg gjorde mitt informerte valg, så hadde jeg heller droppet å kjøpe godis, det hadde blitt altfor mye styr, når jeg i utgangpunktet bare har lyst til å kjøpe noe digg for 35kr. Men, jeg skjønner hva du mener.
Subara Skrevet søndag kl 09:31 Skrevet søndag kl 09:31 https://www.nrk.no/stor-oslo/robin-versus-matgigantene-1.17520209 Vi hører det stadig. Maten har blitt mye dyrere de siste årene. Prisene skifter faktisk fra uke til uke, forteller Robin. Men han stusser over beløpene han ser hos kjedene. 1
Baranladion Skrevet søndag kl 10:05 Skrevet søndag kl 10:05 Subara skrev (22 minutter siden): https://www.nrk.no/stor-oslo/robin-versus-matgigantene-1.17520209 Vi hører det stadig. Maten har blitt mye dyrere de siste årene. Prisene skifter faktisk fra uke til uke, forteller Robin. Men han stusser over beløpene han ser hos kjedene. Robin er en supermann, all ære til han, digger sånne mennesker, men han jobber døgnet rundt, 24/7 og går såvidt med overskudd. Det er tidligere vært klaget på hvor lite folk i butikk tjener, han her jobber altså 2-3 ganger så mye som alle andre, men jeg tror ikke det gjenspeiler seg i lønna hans. Robin jobber ikke for å bli rik, han jobber fordi han syns det er gøy å gjøre det han gjør, sosialt, glede mennesker og ha noe å drive med hvis jeg leser artikkelen riktig. De aller fleste av oss, jobber av andre grunner enn det Robin gjør. For å få lave priser, må han ut på tur hver dag, til 4-5 forskjellige grossister for å finne ting han kan kjøpe og selge billig, feks varer som går ut på dato snart. Utvalget i butikken vil jeg derfor tro er ganske lavt og inkonsekvent. Jeg tror slike butikker er og forblir en nisje, og skulle de fått ting til samme pris som de store aktørene, ville han fremdeles ikke kunne hatt det utvalget som er i de ander butikkene, han måtte valgt ut de få og aller billigste produktene og kun solgt disse. Men for all del, jeg håper folk flokker til Robin, vi trenger flere sånne som han! 1
wampster Skrevet søndag kl 14:38 Skrevet søndag kl 14:38 At han betaler 73.000 i mnd i husleie (eks strøm/oppvarming) er et mye større ran enn det dagligvarekjedene holder på med i hvert fall. Jeg var å så på det lokalet for et par år siden. 1
Baranladion Skrevet søndag kl 14:44 Skrevet søndag kl 14:44 wampster skrev (4 minutter siden): At han betaler 73.000 i mnd i husleie (eks strøm/oppvarming) er et mye større ran enn det dagligvarekjedene holder på med i hvert fall. Jeg var å så på det lokalet for et par år siden. Det er selvsagt ett eget, og gedigent problem. Blir vanskelig å drive når det er slike summer i husleie., noe som helt garantert er med på å drive prisene på mat oppover.
wampster Skrevet søndag kl 14:46 Skrevet søndag kl 14:46 Synes det nesten er litt utrolig at han har endt opp med en husleie på den dimmen. Da jeg vurderte om/hva jeg skulle by regnet jeg på rundt 35-40 / mnd. Endte opp med å ikke by og angrer egentlig ikke, selv om jeg leser det her. Hinsides all fornuft
Baranladion Skrevet søndag kl 15:00 Skrevet søndag kl 15:00 wampster skrev (12 minutter siden): Synes det nesten er litt utrolig at han har endt opp med en husleie på den dimmen. Da jeg vurderte om/hva jeg skulle by regnet jeg på rundt 35-40 / mnd. Endte opp med å ikke by og angrer egentlig ikke, selv om jeg leser det her. Hinsides all fornuft èn ting er boenheter, men at det skal være ekstremt mye høyere på næringseiendom er sjukt. En sinnsyk prisdriver uansett bransje man driver i. 1
wampster Skrevet søndag kl 17:32 Skrevet søndag kl 17:32 Baranladion skrev (2 timer siden): èn ting er boenheter, men at det skal være ekstremt mye høyere på næringseiendom er sjukt. En sinnsyk prisdriver uansett bransje man driver i. Det er helt andre kontrakter og betingelser på næring. Noe det må være grunnet vesentlig/mye høyere risiko, som igjen fører til høyere leie pr kvm. 73.000 er dog (etter min mening) nesten surrealtistisk. Har et par leiligheter i området der og kommer definitivt til å begynne å handle der de gangene jeg er i området for å støtte ham. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå