kremt Skrevet torsdag kl 20:51 Skrevet torsdag kl 20:51 Ja veldig mye konkurranse i bank. I praksis bare noen PC-er som står og spyr ut norske kroner og sender dem ut på kontoer, deretter sankes det inn renter på dette. Veldig lavt overskudd også, kun 56 mrd ebitda av en omsetning på 85 mrd. Og hvem er største eier? Du tippet rett, Den Norske Stat, verdens grådigste kapitalist 2
wampster Skrevet torsdag kl 20:51 Skrevet torsdag kl 20:51 (endret) Tussi skrev (3 minutter siden): Det er uansett mange flere tilbydere enn i dagligvaresektoren, der de har et omfattende prissamarbeid Ja, ikke noe prissamarbeid på rente i banksektoren..... Det ligger ikke rundt 5% for boliglån og rundt 8% for bedriftslån uansett hvilken bank du forhører deg med..... Neeeeida 🙄 edit: Og heller ikke på forvaltning, det ligger ikke på så å si det samme overralt? Hadde møte med KLP/DNB/Storebrand ang forvaltning for 2 uker siden og alle hadde identisk "provisjon" Sikkert en tilfeldighet med bare meg Endret torsdag kl 20:53 av wampster 4
Tussi Skrevet torsdag kl 20:53 Skrevet torsdag kl 20:53 wampster skrev (1 minutt siden): Ja, ikke noe prissamarbeid på rente i banksektoren..... Det ligger ikke rundt 5% for boliglån og rundt 8% for bedriftslån uansett hvilken bank du forhører deg med..... Neeeeida 🙄 Det er mulig å individuelt forhandle med bankene, hente inn forespørsler fra flere banker etc, bankene konkurrerer om kundene på en annen måte enn dagligvaresektoren. Men at det er for mye kapitalisme her er jo greit 1
wampster Skrevet torsdag kl 20:55 Skrevet torsdag kl 20:55 (endret) Tussi skrev (2 minutter siden): Det er mulig å individuelt forhandle med bankene, hente inn forespørsler fra flere banker etc, bankene konkurrerer om kundene på en annen måte enn dagligvaresektoren. Men at det er for mye kapitalisme her er jo greit 😂 Der tror du feil. Samme regler/reguleringer for alle banker satt av staten som gjør at individuell forhandling så å si er ikke eksisterende. edit: Det er ikke bankene sin skyld riktignok Endret torsdag kl 20:56 av wampster
Jarmo Skrevet torsdag kl 20:56 Skrevet torsdag kl 20:56 F.eks Orkla ja, hvor henter de penger da? Orkla estimerer en gevinst på 5 milliarder kroner etter salg av vannkraftproteføljen. https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/24/8233742/orkla-selger-vannkraftportefolje-for-6-1-milliarder Orkla ASA er et norsk industrielt investeringsselskap der virksomheten er merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Norden, Baltikum og utvalgte land i Sentral-Europa er Orklas hovedmarkeder. I tillegg har konsernet sterke posisjoner innenfor utvalgte produktgrupper i India.
DukeRichelieu Skrevet torsdag kl 20:57 Skrevet torsdag kl 20:57 DukeRichelieu skrev (På 14.8.2025 den 20.59): Jeg kjøper ikke lenger Evergood kaffe til fullpris i hvert fall. 77 kroner på Meny nå. Da kjøper jeg heller Coops 2 pakker til 85 som er vel bra nok for meg til hverdags. Jeg har nesten aldri sett på pris i butikken i hele mitt liv, men i år har jeg faktisk begynt å være litt mer prisbevisst og tenker mye mer over hva ting koster. Det må jo være en smerteterskel for folk et sted? Prisgaloppen kan jo ikke fortsette slik. Ja, man må ha mat, men er man virkelig fattig har man kanskje ikke engang råd til kaffe lenger. Kom nettopp fra en kveldstur på Meny og ser at Coops 2 pakker til 85 nå har steget med 10 kr siden jeg skrev dette innlegg for 7 dager siden. Det er en økning på over 10 %. Dette er galskap. Alt blir dyrere. Hele tiden. 1
Tussi Skrevet torsdag kl 21:00 Skrevet torsdag kl 21:00 wampster skrev (3 minutter siden): 😂 Der tror du feil. Samme regler/reguleringer for alle banker satt av staten som gjør at individuell forhandling så å si er ikke eksisterende. edit: Det er ikke bankene sin skyld riktignok Folk forhandler seg til lavere rente hele tiden, økonomieksperter anbefaler det til og med Nå bør du ta grep om boligrenta – Forbrukerrådet 1
wampster Skrevet torsdag kl 21:06 Skrevet torsdag kl 21:06 Tussi skrev (2 minutter siden): Folk forhandler seg til lavere rente hele tiden, økonomieksperter anbefaler det til og med Nå bør du ta grep om boligrenta – Forbrukerrådet Ok, du ser på 0,5% som (stor/vesentlig?) forskjell? Jeg ser på det som ikke-eksisterende for en bank som sitter igjen med ca 14mrd pr kvartal. Så da har vi bare forskjellig syn på det. 1
Simen1 Skrevet fredag kl 09:00 Skrevet fredag kl 09:00 Sitat Noe er riv ruskende galt med norske dagligvarepriser Norske ostemerker som selges langt billigere i Sverige. Laks fra store norske oppdrettsselskap som fraktes gjennom halve Europa, men likevel ender opp langt rimeligere i ferskvaredisken i Spania. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvorfor-matprisene-er-sa-hoye-i-norge-det-uforklarlige-paradokset/o/5-95-2577036 SSB: Norge grensehandlet for 5,4 milliarder i første halvår 2025. Noe er riv ruske galt og det har vi visst lenge. Problemet er å få noen til å gjøre noe med det. 1
onkel_jon Skrevet fredag kl 10:42 Skrevet fredag kl 10:42 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/juicesjokk-mister-helt-lysten/18000421/ Artig at Coop setter ned prisen når tv2 tar kontakt 😛 Quote For ett år siden kostet den 81,90 i samme butikk. Coop har deretter kuttet prisen til 73,10 kroner, etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt. På bare ett år er den altså nesten 26 prosent høyere. – Pussig – Det der er litt pussig, sier Rune Kaino Nikolaisen om prissettingen. – Det virker som om kjedene først prøver seg, og så ser de etterpå om noen reagerer på prisen. Hvis ingen reagerer, så kjører de bare på. 1
scripture Skrevet fredag kl 10:50 Skrevet fredag kl 10:50 Ikke bare lar matbaronene prisene stige, men i så sterk grad at det påvirker inflasjonen, og dermed renten. Matbaronene er hovedårsaken til at renten holder seg høy! 2
Simen1 Skrevet fredag kl 11:05 Skrevet fredag kl 11:05 scripture skrev (11 minutter siden): Ikke bare lar matbaronene prisene stige, men i så sterk grad at det påvirker inflasjonen, og dermed renten. Matbaronene er hovedårsaken til at renten holder seg høy! Hmm.. populært å kalle det matbaroner selv om bransjen bare har 2-3% margin. I andre enden av kjeden sitter bøndene med lite igjen de også. Så ha om de store synderne sitter et sted i mellom? nesten-monopolistene Tine, Nortura og Prior. Og hvis de også sitter igjen med lave maginer, er hele bransjen fra A til Å rett og slett langt mindre effektive enn i våre naboland? Renner pengene ut - mange bekker små, gjør en stor Å? Eller går det an å identifisere en folkefiende som skummer fløten, f.eks generelt legger på 20% i hele bransjen?
Abigor Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Hva er det VG snakker om her? https://www.vg.no/nyheter/i/PpMoO0/prisen-paa-lynkupp-paa-smaagodt-hos-coop-har-oekt-20-prosent De sier at fredagstilbud på smågodt har gått opp 20% fra 10kr til 12kr. Her jeg bor har Coop smågodt til 17kir hver dag hele uka.
wampster Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Abigor skrev (6 minutter siden): Hva er det VG snakker om her? https://www.vg.no/nyheter/i/PpMoO0/prisen-paa-lynkupp-paa-smaagodt-hos-coop-har-oekt-20-prosent De sier at fredagstilbud på smågodt har gått opp 20% fra 10kr til 12kr. Her jeg bor har Coop smågodt til 17kir hver dag hele uka. Som det står i artikkelen. "lynkupp" prisen har økt fra 10 til 12 kr. Det er 20%
Abigor Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Rar påstand, jeg har kvitering på at det koster 17kr, ikke 12. Endret 21 timer siden av Abigor
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Abigor skrev (7 minutter siden): Rar påstand, jeg har kvitering på at det koster 17kr, ikke 12. Står det linkupp på kvitteringen din?
Abigor Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Just now, Salvesen. said: Står det linkupp på kvitteringen din? Nei, så jeg skjønner pent lite av det...... Må være forskjell blant Coop butikker, er jo Obs, Prix, Extra. Dårlig info fra vg å ikke oppgi konkret butikk.
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Abigor skrev (Akkurat nå): Nei, så jeg skjønner pent lite av det...... Må være forskjell blant Coop butikker, er jo Obs, Prix, Extra. Dårlig info fra vg å ikke oppgi konkret butikk. Da har du svaret ditt, du har kjøpt ett annet produkt enn det som er omtalt. 1
Abigor Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Nuvel, produktet ser ut til å være tilnærmet identisk. Det er vel mest prisen som er ulik.
wampster Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Abigor skrev (4 minutter siden): Nuvel, produktet ser ut til å være tilnærmet identisk. Det er vel mest prisen som er ulik. Lynkupp prisen har økt fra 10-12 kroner. At du kjøper et annet produkt i en annen butikk kan ikke akkurat Coop eller forfatter av artikkelen klandres for. edit: Du er klar over at Coop Mega, Coop Extra , Coop Obs og Coop Prix har forskjellige tilbudskampanjer ikkesant? Endret 21 timer siden av wampster 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå