:utakt Skrevet fredag kl 18:05 Skrevet fredag kl 18:05 (endret) Det er forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg hodet, som man sier. Med det mener jeg at det finnes en mellomting mellom det antallet butikker vi har i dag og å ha amerikanske tilstander der alt er samlet i kjøpesentre. Hvis jeg tenker en drøy kilometers radius fra her jeg bor i Oslo, så teller jeg ni matbutikker. Det er helt tullete. Endret fredag kl 18:06 av :utakt 3
Mannen med ljåen Skrevet fredag kl 18:06 Skrevet fredag kl 18:06 (endret) Ikke alle kjører bil til jobb. Jeg er oppvokst i gangavstand fra Rema, det har spart mye bensin. Jeg bor nå i gangavstand fra en annen Rema, så jeg handler ikke med bil. At små steder har egen butikk er bra. Men man trenger ikke flere matbutikker i samme kvartal. Endret fredag kl 18:07 av Mannen med ljåen
Krig og fred Skrevet fredag kl 18:15 Skrevet fredag kl 18:15 2 hours ago, ili said: https://www.nettavisen.no/okonomi/ekstrem-formuesokning-for-rema-reitan/s/5-95-2625995 Alltid godt å høre at noen tjener milliarder på de høye prisene vi betaler for mat i landet. Taco har økt med 25%, visstnok. Av flere årsaker selvfølgelig. Men, denne likte jeg: Quote Prisøkningen kan skyldes faktorer som svakere krone og økte produksjonskostnader, men også at folk er villige til å betale mer. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/vill-prisokning-pa-fredagstacoen/83582512
Simen1 Skrevet fredag kl 21:00 Skrevet fredag kl 21:00 (endret) Mannen med ljåen skrev (3 timer siden): Vi skal jo også redusere bilkjøringen for å oppfylle FNs klimamål og nullvekstmål. FN sine bærekraftmål innebærer blant annet å stoppe klimaendringene, men de har ingenting om nullvekst. De setter faktisk mål om vekst. Regjeringen har riktignok et nullvekstmål men det går ikke ut på å redusere bilkjøringen. Målet er å holde den stabil. Endret fredag kl 21:01 av Simen1
Dubious Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Nå er det 5 for 100 for sjokoladeplater igjen.... småplater (100g) 1
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Dubious skrev (5 minutter siden): Nå er det 5 for 100 for sjokoladeplater igjen.... småplater (100g) Har de ikke hatt 3 vanlige for hundre i det siste? Er vell ett bedre tilbud 1
Simen1 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Salvesen. skrev (17 minutter siden): Har de ikke hatt 3 vanlige for hundre i det siste? Er vell ett bedre tilbud Tja. Noen av de "store" platene har jo krympet til 160 og 155 gram og da er kiloprisen på de høyere enn det 5*100g/100 kr tilbudet. Legger vi til psykologien om at åpne pakker må spises opp og ikke kan legges bort etter bare 100g spist, så er nok det 5*100g-tilbudet vesentlig bedre. Pga sukkeravgift osv tipper jeg du kan handle sjokolade til vesentlig lavere priser på alt fra harryturer til Sverige, eller i ditt tilfelle jobbreiser til Romania og Sveits. Personlig så finner jeg mer mening i sjokolade-avrusing. Velge annen snacks som potetgull eller nøtter. Evt hvis søtsuget blir for stort, gå for muffins eller vafler med brunost og syltetøy i stedet for sjokolade. Rett og slett endre vaner. Et av de mentale verktøyene jeg bruker for sjokoladeavrusing er å tenke på at Mendolez/Freia støtter Russland fortsatt. Da blir det absolutt no-go å kjøpe produkter derfra uansett tilbudspriser. De gangene jeg har kjøpt sjokolade har det vært Nidar og First price (som er helt grei). Men det blir åpenbart sjeldnere enn den gangen Freia var inne i varmen. Det har gitt litt avrusingseffekt. Videre så har prisnivået gitt ytterligere avrusing (på f.eks Nidar) og endring av vaner for håndtering av søtsug. Sjokolade er faktisk ikke det første som dukker opp i hodet lengre, når jeg har søtsug. Sjokolade ligger et godt stykke ned på lista over søte varer jeg brainstormer. Endret 7 timer siden av Simen1
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Simen1 skrev (2 minutter siden): Tja. Noen av de "store" platene har jo krympet til 160 og 155 gram og da er kiloprisen på de høyere enn det 5*100g/100 kr tilbudet. Legger vi til psykologien om at åpne pakker må spises opp og ikke kan legges bort etter bare 100g spist, så er nok det 5*100g-tilbudet vesentlig bedre. Pga sukkeravgift osv tipper jeg du kan handle sjokolade til vesentlig lavere priser på alt fra harryturer til Sverige, eller i ditt tilfelle jobbreiser til Romania og Sveits. Personlig så finner jeg mer mening i sjokolade-avrusing. Velge annen snacks som potetgull eller nøtter. Evt hvis søtsuget blir for stort, gå for muffins eller vafler med brunost og syltetøy i stedet for sjokolade. Rett og slett endre vaner. Et av de mentale verktøyene jeg bruker for sjokoladeavrusing er å tenke på at Mendolez/Freia støtter Russland fortsatt. Da blir det absolutt no-go å kjøpe produkter derfra uansett tilbudspriser. De gangene jeg har kjøpt sjokolade har det vært Nidar og First price (som er helt grei). Men det blir åpenbart sjeldnere enn den gangen Freia var inne i varmen. Det har gitt litt avrusingseffekt. Videre så har prisnivået gitt ytterligere avrusing (på f.eks Nidar) og endring av vaner for håndtering av søtsug. Sjokolade er faktisk ikke det første som dukker opp i hodet lengre, når jeg har søtsug. Sjokolade ligger et godt stykke ned på lista over søte varer jeg brainstormer. Ja jeg tenkte på 200 grams plater. Men mulig jeg har blitt lurt også😂 Jeg spiser egentlig mest sveitsisk sjokolade nå, kommer ikke hjem fra kontoret uten. Dog prøver jeg å spise så lite som mulig 😅
Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Ja jeg tenkte på 200 grams plater. Nesten alle tidligere 200g-plater er for lengst krympet til 175, 188, 190 gram og noen av de er helt nede i 150, eller 155 gram. Takk for at du understreker poenget mitt om at krympflasjon fungerer. Folk tenker på disse platene som 200g fortsatt - selv om de ikke er det. First price har en 200g fortsatt som smaker helt som melkesjokolade skal, og enhetsprisen er bare 150 kr/kg. Til sammenligning 5*100g til 100 kr er 200 kr/kg og 3*150g til 100 kr er 222 kr/kg
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Simen1 skrev (3 minutter siden): Nesten alle tidligere 200g-plater er for lengst krympet til 175, 188, 190 gram og noen av de er helt nede i 150, eller 155 gram. Takk for at du understreker poenget mitt om at krympflasjon fungerer. Folk tenker på disse platene som 200g fortsatt - selv om de ikke er det. First price har en 200g fortsatt som smaker helt som melkesjokolade skal, og enhetsprisen er bare 150 kr/kg. Til sammenligning 5*100g til 100 kr er 200 kr/kg og 3*150g til 100 kr er 222 kr/kg Ja mulig det er jeg som er helt blind her, men det er skjeldent jeg tar med meg en stor plate sjokolade. Kanskje om jeg er litt fysen og jeg ser de reklamert på 30 tallet eller bedre. Men som sagt er det stort sett noe sveitsisk gratis sjokolade i skapet uansett slik at jeg slipper selv da.
vidor Skrevet 27 minutter siden Skrevet 27 minutter siden Vanlig sjokolade inneholder alt for mye sukker, og tipper First Price ligger i overkant der p.g.a lav pris. 70% kakao er høvelig ok, mens 86% er sunt i små mengder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå