Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
Svein M skrev (7 minutter siden):

5g er vel begrenset til 2000 GB hver måned (Telia). Ellers så blir det et spørsmål hvor godt det virker, om en har nok hastighet alltid slik at streaming og spilling virder godt. Også pris vil spille inn på hva en velger.

Ok.

Tatt i betraktning kostnader for graving av fiber, samt legging/etablering? 

Når teknologien for trådløs er i full sving?

Gi spørsmålene mine et 5-års perspektiv.

Fortsatt verd kostnader og styr med fiber?

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (35 minutter siden):

Selv om 5g gjør samme nytten?

Grunnet begrensning i antall GB du får lov til å laste ned/opp pr mnd, vil det for svært mange ikke gjøre samme nytten! 

For tiden har jeg Alitbox fiber, som bl.a. tilbyr ordinær TV over nettlinja. Dessverre har ikke routeren min gode forbrukstall, men jeg kan se "live" forbruk. I løpet av de siste 15~20 minuttene har TV 2 krevd ca 500 MB med data. 

Det skal ikke mye streaming til, før dagens 5G-regler virkelig ikke duger! 

Ser man derimot aldri på TV (her inkluderer jeg alle former for lineær, nett-tv, Netflix, Youtube, HBO, Disney+ og mange fler, og helt uavhengig av om strømmen vises på mobil/tablet/PC eller nettopp en TV), vil jeg tro et 5G-abonnement kan fungere godt!  

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bugle skrev (På 18.1.2023 den 23.05):

Ok.

Tatt i betraktning kostnader for graving av fiber, samt legging/etablering? 

Når teknologien for trådløs er i full sving?

Gi spørsmålene mine et 5-års perspektiv.

Fortsatt verd kostnader og styr med fiber?

Begrensing hvor mye en kan overføre på en måned er viktig. Mye bedre med fiber, og prisene er det ikke så stor forskjell på.

edit: Om datagrensen er så høyt som 2000 GB så kan det holde for de fleste.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Svein M skrev (10 minutter siden):

Begrensing hvor mye en kan overføre på en måned er viktig. Mye bedre med fiber, og prisene er det ikke så stor forskjell på.

 

qualbeen skrev (19 minutter siden):

Grunnet begrensning i antall GB du får lov til å laste ned/opp pr mnd, vil det for svært mange ikke gjøre samme nytten! 

For tiden har jeg Alitbox fiber, som bl.a. tilbyr ordinær TV over nettlinja. Dessverre har ikke routeren min gode forbrukstall, men jeg kan se "live" forbruk. I løpet av de siste 15~20 minuttene har TV 2 krevd ca 500 MB med data. 

Det skal ikke mye streaming til, før dagens 5G-regler virkelig ikke duger! 

Ser man derimot aldri på TV (her inkluderer jeg alle former for lineær, nett-tv, Netflix, Youtube, HBO, Disney+ og mange fler, og helt uavhengig av om strømmen vises på mobil/tablet/PC eller nettopp en TV), vil jeg tro et 5G-abonnement kan fungere godt!  

Også tatt i betraktning kostnader med etablering av fiber og et perspektiv på 5 år mtp. trådløst = 5g, 6g?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 minutt siden):

 

Også tatt i betraktning kostnader med etablering av fiber og et perspektiv på 5 år mtp. trådløst = 5g, 6g?

Hvis du på død og liv vil ha kabelfritt internett, og er allergisk mot fiber-kabel trukket i enten luftsstrekk eller gravd ned i bakken, hadde jeg vurdert StarLink https://www.starlink.com/. Tror ikke de har månedsbegrensning (?).

Lenke til kommentar
Bugle skrev (6 minutter siden):

 

Også tatt i betraktning kostnader med etablering av fiber og et perspektiv på 5 år mtp. trådløst = 5g, 6g?

Ja det er rimeligere i borettslag både etablering og månedspriser. Så jeg vil tro at det er spesielt gunstig med fiber i borettslag. En kan vel få en pris med de så en kan vurdere tilbudene opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Hvis du på død og liv vil ha kabelfritt internett, og er allergisk mot fiber-kabel trukket i enten luftsstrekk eller gravd ned i bakken, hadde jeg vurdert StarLink https://www.starlink.com/. Tror ikke de har månedsbegrensning (?).

Så hvorfor bruke penger på fiber, om man får det kabelfritt?

Som jo er fremtidens løsning?

Altså, hvorfor bruke masse penger på kablet infrastruktur i et område hvor man ikke har slik infrastruktur fra før - når samme funksjon blir likegodt kablet som trådløst?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Svein M skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det med 5g i borettslag, er det da opp til hver enkelt å tegne abonnement eller er det felles slik som med fiber.

Godt spørsmål.

Er det billigere å etablere fiber i et område uten kablet infrastruktur, eller satse på 5g?

Da med et 5-års perspektiv.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (14 minutter siden):

Så hvorfor bruke penger på fiber, om man får det kabelfritt?

Som jo er fremtidens løsning?

Altså, hvorfor bruke masse penger på kablet infrastruktur i et område hvor man ikke har slik infrastruktur fra før - når samme funksjon blir likegodt kablet som trådløst?

Jeg tenkte disse tankene for 5-6 år siden, og skal si jeg er glad for at jeg valgte fiber! Å prøve å klare seg med 4G hadde fungert fint rent hastighetsmessig – men pga de latterlig lave datakvotene, hadde det blitt noe helt hinsides dyrt! 

Så lenge mobil-selskapene ønsker å ta betalt for antall GB, vil ikke dette duge til medie-streaming for folk flest. En helt annen businessmodell må komme på banen. Inntil det skjer, spår jeg gode tider for fiber. 

 

PS: Du maser mye om dyre installasjonskostnader.
Det stemmer ikke alltid.:

  • Selv har jeg fått installert fiber fra to ulike aktører i mitt hus. Ingen av de skulle ha betalt for installasjonen (de tok jobben på egen kappe). Riktignok ventet de til tilstrekkelig mange naboer også ville ha fiber, for all del! Ledningen ble trukket langs eksisterende lyktestolper.
  • På en tidligere adresse fikk jeg installert fiber til rundt tusenlappen – også den gang via luftstrekk i stolpe. Dette er riktignok ca ti år siden ... 
  • En bygård jeg kjenner til (midt i Bergen sentrum) fikk installert fiber for et halvt år siden. Da måtte det graves opp mye fortau, og mer til, og det kan ikke ha vært billig – men noen særlig stor oppstartskostnad for sameiet å dekke inn, var det ikke. Eller; det var vel snakk om rundt 3 års bindingstid, samt 100% oppslutning blandt eierandelene. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
qualbeen skrev (15 minutter siden):

Jeg tenkte disse tankene for 5-6 år siden, og skal si jeg er glad for at jeg valgte fiber! Å prøve å klare seg med 4G hadde fungert fint rent hastighetsmessig – men pga de latterlig lave datakvotene, hadde det blitt noe helt hinsides dyrt! 

Så lenge mobil-selskapene ønsker å ta betalt for antall GB, vil ikke dette duge til medie-streaming for folk flest. En helt annen businessmodell må komme på banen. Inntil det skjer, spår jeg gode tider for fiber. 

 

PS: Du maser mye om dyre installasjonskostnader.
Det stemmer ikke alltid.:

  • Selv har jeg fått installert fiber fra to ulike aktører i mitt hus. Ingen av de skulle ha betalt for installasjonen (de tok jobben på egen kappe). Riktignok ventet de til tilstrekkelig mange naboer også ville ha fiber, for all del! Ledningen ble trukket langs eksisterende lyktestolper.
  • På en tidligere adresse fikk jeg installert fiber til rundt tusenlappen – også den gang via luftstrekk i stolpe. Dette er riktignok ca ti år siden ... 
  • En bygård jeg kjenner til (midt i Bergen sentrum) fikk installert fiber for et halvt år siden. Da måtte det graves opp mye fortau, og mer til, og det kan ikke ha vært billig – men noen særlig stor oppstartskostnad for sameiet å dekke inn, var det ikke. Eller; det var vel snakk om rundt 3 års bindingstid, samt 100% oppslutning blandt eierandelene. 

 

Mitt inntrykk er at siste tre-fire årene har IT-avdelinger innført SIM-kort i jobb-PCer fordi mobildata er både tilgjengelig, billig og raskt nok.

Med det i mente, samt at jeg bruker ekstremt mye mobildata hjemme nesten kostnadsfritt, tenker jeg etablering av fiber er unødvendig når man kan bruke 5G billig.

Å bedre vil det bli med mobildata de neste fem årene.

Å dekke inn graving, montering, osv. koster, uansett hvordan det finansieres.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Enten er det fiber som det er mulig å koble seg på i området, ellers så er det ikke det. Dette finner en ut ved å kontakte en fiber-utbygger, eller de har vel internett sider der en kan skjekke det også.

Tror ikke installasjonkost er så stor, opplegget er at en har en bindingstid på avtalen.

Opplegget for borettslag er vel at en tilbyr da alle i borettslaget samme avtale, f.eks 50 eller 100 Mbit/s hastighet og TV, og inkluderer dette i husleien. Det er også mulig for den enkelte å velge raskere internett mot et tillegg.

Her står det litt om utbyggingen i Norge: Norge tar nye steg mot gigabitsamfunnet - Nkom

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (43 minutter siden):

Å dekke inn graving, montering, osv. koster, uansett hvordan det finansieres.

Utrulling av 5G er heller ikke kostnadsfritt — selv om du kanskje ikke ser det på din regning. Samtlige basestasjoner må gjerne byttes ut, med tilhørende infrastruktur dem i mellom, ++

Heldigvis tvinger dette seg frem, og regningen deles på langt fler. 😀 

Om ti-femten år har vi kanskje kommet dit at fiber er overflødig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
qualbeen skrev (6 timer siden):

Utrulling av 5G er heller ikke kostnadsfritt — selv om du kanskje ikke ser det på din regning. Samtlige basestasjoner må gjerne byttes ut, med tilhørende infrastruktur dem i mellom, ++

Heldigvis tvinger dette seg frem, og regningen deles på langt fler. 😀 

Om ti-femten år har vi kanskje kommet dit at fiber er overflødig?

Hehe, godt poeng. Enheter må også byttes ut slik at det støtter 5G :)

Joda, det er litt tidlig å basere seg kun på mobilnett enda.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 timer siden):

I borettslag er det borettslaget som bestemmer om de skal legge inn fiber. Jeg mener de bør legge inn fiber om de har muligheten.

Edit: Jeg kjenner ikke til hvor bra 5G virker, men i reklamen ser det bra ut: Testet 5G i ett år: – Kjempegøy! | Telia

Er veldig varierende, 5G overselges så det holder og mange opplever veldig varierende hastighet i løpet av døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fiber kommer til å være fiber i mange år framover. Ser ikke noen teknologi som vil ta over der med det første.
Borettslag får ofte reduserte priser for fiber, og har dere gode forhandlere så får dere instalasjonen gratis. 

5G vil bli utdatert. 

4G 2010
5G 2020
6G 2030    (Omtrentelige tall)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (16 timer siden):

Du har ikke en egen fiberkabel fra huset og ut på internettet.

Du har et poeng. Skal man ha svart fiber koster det en lever og en nyre, men man har like fult ut en egen tråd ut av huset selv om den etterhvet går inn i en eller annen kabelbunt. Man har uansett en raskere og mer stabil linje med fiber enn man hadde med de gamle kobberkablene og man slipper å dele 5G med "hele nabolaget" som skal på en eller annen mast som er i nærheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, qualbeen said:

Hvis du på død og liv vil ha kabelfritt internett, og er allergisk mot fiber-kabel trukket i enten luftsstrekk eller gravd ned i bakken, hadde jeg vurdert StarLink https://www.starlink.com/. Tror ikke de har månedsbegrensning (?).

Er allerede innført begrensninger hos Starlink i USA (Om du ikke betaler noen $$ ekstra, men kommer nok ikke her ennå. Jo flere som kobler seg på som i USA vil nok dette bli innført. Leste at nettverket har 10Tbps som max kapasitet og når dette nettet er globalt må det før eller senere strupes på en eller annen måte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...