Gå til innhold

Hvordan håndterer du å ha en meget usikker jobb?


Anbefalte innlegg

Vil gjerne hører erfaringer fra deg som har en jobb, som du vet kan være overflødig når som helst. Når man samtidig ikke har noen sterk CV til andre jobber. Det er stadig reduksjon av ansatte der jeg er og alle vet man kan bli overtallig snart. 

Er du i en slik situasjon nå eller har vært igjennom dette? 

Inspirerende erfaringer vil være flott. Takk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker en tråd jeg deltok i for en tid tilbake, hvor trådstarteren begynte med å snakke nedsettende om en gruppe nordmenn på bakgrunn av geografisk tilhørighet hvor årsaken til det underliggende problemet tråden handlet om, er omstendigheter som ingen enkeltmennesker rår over. Da jeg påpekte det åpenbare og anmodet om at trådstarter burde trekke kommentaren, så reagerte trådstarter med å forsvare uttalelsen til det kjedsommelige. Jeg trakk meg naturligvis etterhvert fra tråden etter at trådstarter fikk "hjelp" av sine meningsfeller til å gaslightet meg, da jeg innså at trådstarter trolig aldri ville klare å se saken fra en annen side.

For å tillate meg å være litt spekulativ, så vil jeg tro at adferden til de fleste forumbrukere på en eller annen måte gjenspeiler adferden og holdningene i det virkelige liv. Personlig så tror jeg dette også gjelder for trådstarter i den gamle tråden.

Så kan man jo lure - hvordan er det å være kollega sammen med denne personen i det virkelige liv? Hva med samarbeid, kanskje på tvers av landegrenser? Hvis jeg hadde sett på en gruppe kandidater til en jobb, og skulle vurdert disse - så er tendenser til aggresjon og utbrudd mot grupperinger i befolkningen absolutt ikke det en adferd som jeg ville trukket frem som noe positivt i vurderinga.

 

Just saying ;)

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Gjest 19aa5...080
geir__hk skrev (25 minutter siden):

Jeg husker en tråd jeg deltok i for en tid tilbake, hvor trådstarteren begynte med å snakke nedsettende om en gruppe nordmenn på bakgrunn av geografisk tilhørighet hvor årsaken til det underliggende problemet tråden handlet om, er omstendigheter som ingen enkeltmennesker rår over. Da jeg påpekte det åpenbare og anmodet om at trådstarter burde trekke kommentaren, så reagerte trådstarter med å forsvare uttalelsen til det kjedsommelige. Jeg trakk meg naturligvis etterhvert fra tråden etter at trådstarter fikk "hjelp" av sine meningsfeller til å gaslightet meg, da jeg innså at trådstarter trolig aldri ville klare å se saken fra en annen side.

For å tillate meg å være litt spekulativ, så vil jeg tro at adferden til de fleste forumbrukere på en eller annen måte gjenspeiler adferden og holdningene i det virkelige liv. Personlig så tror jeg dette også gjelder for trådstarter i den gamle tråden.

Så kan man jo lure - hvordan er det å være kollega sammen med denne personen i det virkelige liv? Hva med samarbeid, kanskje på tvers av landegrenser? Hvis jeg hadde sett på en gruppe kandidater til en jobb, og skulle vurdert disse - så er tendenser til aggresjon og utbrudd mot grupperinger i befolkningen absolutt ikke det en adferd som jeg ville trukket frem som noe positivt i vurderinga.

 

Just saying ;)

Her har nok innlegg havnet i feil tråd. Fort gjort. 

Anonymous poster hash: 19aa5...080

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 13.1.2023 den 15.49):

Vil gjerne hører erfaringer fra deg som har en jobb, som du vet kan være overflødig når som helst. Når man samtidig ikke har noen sterk CV til andre jobber. Det er stadig reduksjon av ansatte der jeg er og alle vet man kan bli overtallig snart. 

Er du i en slik situasjon nå eller har vært igjennom dette? 

Inspirerende erfaringer vil være flott. Takk. 

Da er det jo bare og begynne og se seg om,  lettere og finne noe når du er i jobb enn arbeidsledig.

Selv har jeg aldri hatt en fast jobb så usikkerhet er en del av spillet, dog driver jeg for meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (24 minutter siden):

Da er det jo bare og begynne og se seg om,  lettere og finne noe når du er i jobb enn arbeidsledig.

Selv har jeg aldri hatt en fast jobb så usikkerhet er en del av spillet, dog driver jeg for meg selv.

Bare å søke etter nytt arbeid. Sunt for selvbildet og tydelig signal til arbeidsgiver

Usikkerhet gjør det problematisk med langtidsplanlegging, feks boligkjøp, stifte familie, bytte bil osv.

Mye lettere å bytte fra en jobb til en annen enn å komme seg inn på arbeidsmarkedet fra arbeidsledighet. 

Plan B må være omskolering. Utdannelse er alltid bedre enn å gå ledig.

Lenke til kommentar

Følger med på jobber, er ikke lengre ung. 

Tenkte mer på de som har skiftet beite. Min utdannelse er litt snever og orker ikke det jeg jobbet med før. Jobbet med kriminelle ute og har fått nok pistoler, vold og kniver rettet mot meg. Så kan ikke gå tilbake til det. 

Jobben nå gir noe lavinntekt. Men er stadig i nedbemanning og drepende umotiverte kollegaer, som gir litt faen i jobben. Det er trist holdning der. Jeg verdsetter å ha en jobb og ikke bare klage. Forstår jo kollegaer litt, fordi man verdsettes ikke. Men slik er det jo noen steder, ledere vet det er kø av andre som vil ta jobben. Da må de som jobber på gulvet motivere hverandre og være positive.

Jeg tar grep, ønsket å høre andre mer voksne som har stått i store overganger i jobb. Jeg er nok litt flau også over å ha degradert mitt arbeidsfelt fra mye ansvar og tunge saker, til å nå være mest vaskehjelp. Vil fremheve at vaskehjelp og lignende er viktig. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (42 minutter siden):

Vil fremheve at vaskehjelp og lignende er viktig. 

Du trenger ikke å si det, alle voksne (som har litt vett i hodet) vet at slike yrker er viktige og verdsettes. Det er vel også en type jobb det aldri blir slutt på, da man alltid trenger slikt.

Jobbet du som sikkerhetsvakt før? Da kan du jo kanskje vurdere å gå politihøyskolen, der er det jo også mye forskjellige  avdelinger å velge i etaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...