Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Røykvarslere til eit hus, kva modell?


Anbefalte innlegg

Eg skal kjøpe varslarar til eit hus og lurer på kva eg skal kjøpe. Så langt har eg sett på Ei Electronics og Google sine, men tar gjerne imot forslag på andre.

Ei Electronics Ei650iRF x10 til 8349, eller 835 kr. per stykk.
Google Nest Protect x8 til 11249, eller 1406 kr. per stykk  (kan finne dei til 1290,- andre stader).

Eg har hatt Ei650RF sjølv før og hadde ingenting å utsetje på dei. Den største fordelen med Google sin er at både dei som bur der og ev. andre kan få varsling på telefonen. I tillegg kan den prate til deg, lyse opp litt, fortelje kvar alarmen er gått mm.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (51 minutter siden):

Kvifor den? Ser ikkje ut som dei er klar for kjøp endå.

Kose skrev (47 minutter siden):

Akkurat kjøpt disse: https://www.proshop.no/Smarthus/Netatmo-Smart-Smoke-Alarm-2-Pack/2807680 Ikke fått enda, men liker 10 års batteri og app

Såg litt på den der, men ikkje så begeistra over at dei ikkje kan seriekoplast. I eit hus med tre etasjar er det veldig greit å ha.

Sitat

Ved siden av en nokså traust design, har vi lite vondt å si om Netatmos røykvarsler som et enkeltstående produkt. I et oppsett med flere varslere – som mange boliger krever – har den likevel en klar svakhet. Netatmo Smart Røykvarsler kan nemlig ikke seriekobles slik at alle varslerne uler når én oppdager røyk.

Seriekobling er dog ikke noe krav. Ettersom hver enkelt varsler dukker opp i appen og du selv kan bestemme hva de skal hete, vil du uansett varsles og kunne se hvilken enhet som har gått av. Men det krever i så fall at du har mobilen for hånden.

10-års batteri er positivt og noko som trekk ned for Google Nest. Det aukar prisen endå litt meir på Google sine detektorar sidan du må skifte batteri 3-5 ganger ila. levetida, men du får i det minste gode varsel både på detektoren og telefonen når det er tid for å skifte. På produkt som uansett er anbefalt å skifte etter 10 år burde dei få på plass integrert batteri.

Eg kunne tenke meg å ha optisk eller varmedetektor i ein åpen garasje pga. elbillading. Google kan ikkje brukast der, men Ei sin optiske og varmedetektoren Ei630i kan brukast ned til -10, som nok er greit.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 minutter siden):

10-års batteri er positivt og noko som trekk ned for Google Nest. Det aukar prisen endå litt meir på Google sine detektorar sidan du må skifte batteri 3-5 ganger ila. levetida, men du får i det minste gode varsel både på detektoren og telefonen når det er tid for å skifte.

Har du sett på Nest-modellen med ledning? Den har batterier kun som backup, som bør holde i mange år før de må byttes. Ikke sikkert modellen er hensiktsmessig å bruke alle steder, da den krever et 230 V uttak i nærheten. Så kan man bruke batterimodellen der den med ledning ikke er anvendelig.

Lenke til kommentar

Støtter Ei Electronics 650 om du ikke skal ha smarthus.

Driver du å leker med smarthus ville jeg sett på https://www.eldirekte.no/elko-smart-roykvarsler-zigbee/cat-p/c/p1500020284.
Elko enheten har egen radio for kommunikasjon mellom enheter når det oppstår brann samt zigbee til smarthus delen.

mobile999 skrev (1 time siden):

Husk at disse ikke har skikkelig seriekobling.

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Har du sett på Nest-modellen med ledning? Den har batterier kun som backup, som bør holde i mange år før de må byttes. Ikke sikkert modellen er hensiktsmessig å bruke alle steder, da den krever et 230 V uttak i nærheten. Så kan man bruke batterimodellen der den med ledning ikke er anvendelig.

Kabel er kanskje eit alternativ. Det er stort sett taklampar i dei fleste rom, men kanskje ein del som har tilførsel via kabel på vegg. Dei som har skjult anlegg kan eg ev. trekke ein ny ledning til. Når detektorar stort sett kjem med 5-10 års batteri så blir lista for å styre med 230V ligg høgare.

jeey skrev (1 time siden):

Støtter Ei Electronics 650 om du ikke skal ha smarthus.

Driver du å leker med smarthus ville jeg sett på https://www.eldirekte.no/elko-smart-roykvarsler-zigbee/cat-p/c/p1500020284.
Elko enheten har egen radio for kommunikasjon mellom enheter når det oppstår brann samt zigbee til smarthus delen.

Husk at disse ikke har skikkelig seriekobling.

Smarthus er det definitivt ikkje og vil neppe bli det på minst 10 år. Ektepar i 60-70-åra.

Det skal kjøpast no snart, så eit produkt som ikkje er tilgjengeleg er uansett ikkje aktuelt (Shelby).

Hårek skrev (1 time siden):

Har tenkt på Cavius hvis jeg skal bytte.

Gått litt under radaren min den der. Umiddelbart ser det ut som den har dei funksjonane eg er ute etter. Må sjekke litt. Den har i alle fall mange gode omtaler på Sikkerheten Selv. 5-års batteri er til å leve med. Ikkje er det spesielt dyrt batteri å skifte heller.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde Ei Electronics tidligere, men har byttet ut alle med Nest Protect.

De dukker opp på tilbud innimellom, typisk 10-30% avslag. 

Jeg er hvertfall strålende fornøyd med Nest Protect.

Kva likar du betre, ev. dårlegare med Nest i forhold til Ei?

Lenke til kommentar

Forvarsel før alarmen går i form av tale og i app. Hvilket rom og hva som gjør at alarmen reagerer blir informert om. Appen gir bra oversikt.

Når lyset skrus av om kvelden lyser varsleren i xx sekunder for å vise at alt virker som det skal.

Nattlys. Om noen våkner og må på toalettet eller noe så lyser varsleren opp svakt ved bevegelse. Ikke kraftig lys, men nok til å hjelpe på.

Kan også kobles mot kamera eller ringeklokke for å starte opptak når alarmen går. 

To ting jeg ikke har sett på enda, men som er mulig er å koble de opp mot hue for å lyse opp en slags rømningsvei. Det skal også være mulig å koble opp mot ventilasjon for å stenge ned denne vår alarmen går, men aner ikke hva utstyr/merke som er støttet 

Til Ei Electronics hadde jeg ett veggpanel, EI450 tror jeg det het. Her skulle en kunne kjøre teat og lokalisere hvilken varsler som har gått av, men det var helt håpløst. Jeg har kanskje montert flere varslere enn nødvendig, men har på alle soverom, kjøkken, vaskerom, kjellerstue, stue, entre og trapperom. Totalt 12 stk. Eneste sted jeg ikke har montert er på badene. Om alarmen går ønsker jeg å vite snarest hvorfor, og ikke minst at barna blir informert via tale om hva som skjer. 

Nå har vi heldigvis bare fått testet de en gang. Da var det en souse vide sirkulator som avga røyk på kjøkkenet. Så da gikk alarmen mens vi sov. Våknet til en stemme som informerte om røyk på kjøkkenet, gikk kjapt ut å sjekket og fikk avverget før det oppstod brann. Demper enkelt alarmen inne i appen mens jeg undersøker hva som skjer.

Skulle jeg måtte sjekker alle 12 rommene for å lokalisere hva som foregår ville både fruen og unger harr full panikk over å ikke vite hva som foregår mens alarmen uler. 

En ting å tenke på er om du har husdyr. En gang i måneden så kjøres en lydtest. Jeg har satt den til å kjøre på dagtid, og da kjøres den som oftest når huset er tomt. Det er 2 korte, men høye pip på hver varsler. Vil tro enkelte husdyr kan finne dette slitsomt. Kan jo velge andre tidspunkt å kjøre testen på, feks ettermiddag når dere er ute på tur eller lignende. Uansett greit å vite om 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur Ei utgår fordi dei ikkje har app.

Prisar for 11 optiske og 3 Cavius varmedetektorar. I Cavius-prisen ligg i tillegg hub som er nødvendig for å få dei på app (1560,-).

Google: 16.137,- (17.697,- med Cavius-hub)
Ei: 11.836,-
Cavius: 8887,-

Google:
+ Stemmevarsling
+ Lyser opp litt

- AA-batteri (varsel ved behov for skifte, varar ~2 år)
- Dyre
- Har ikkje varmedetektor

Cavius:
+ Rimelege
+ Varmdetektor
+ 5-års batteri

- Ikkje stemmevarsling

Om eg vel Google så kan eg kjøpe Cavius varmedetektorar og seriekople dei. Ev. med hub for mobilvarsling, men då blir totalprisen endå høgare. Varmedetektoren er oppgitt med driftstemperatur: +4ºC to +38ºC (tested from 0 degrees to 55 degrees), men den kan kanskje fungere i minusgrader óg.

Stemmevarsling om kvar deteksjon har skjedd er freistande. Ikkje alle som har mobiltelefon på soverommet eller med seg heile tida, samt at det høyrest smart ut for eit hus der det bur eldre og tidvis små born.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Mine besteforeldre på 80+ tror jeg hadde blitt stresset av en drøss med alarmer som gikk samtidig uten mulighet til å vite hvilket rom eller etasje som utløste alarmen. 

Om jeg hadde valgt røykvarslere uten stemme så skulle jeg hvertfall hatt mulighet til å se på mobil/nettbrett hvilket rom som utløse alarmen, mulighet for å mute alarm i xx minutter mens en undersøker det aktuelle rommet, sant mulighet til å deaktivere alarmen helt i appen.

Hos mine foreldre når de blir 10 år eldre så blir det nok noe ned stemmevarsel og app hos dem. Da får jeg vite på mobilen samtidig som de får beskjed..

Finnes det ikke andre alternativer som har stemmevarsel? Hva vil det koste å få montert alarm fra er selskap og ha den aktiv de 10 neste årene?

Jeg har kjøpt alle mine nest protect til 999 kr stk. Dukker opp innimellom på tilbud til 999.

Lenke til kommentar

Er ei stund sidan dei har vore under tusenlappen i følgje Prisjakt, og 150 kroner utgjer ikkje den store forskjellen.

Er mest gira på Nest Protect. Trekker litt ned at eg må ha eit anna system i tillegg, men det er snakk om tre varmedetektorar som neppe får så mykje arbeid, så ikkje krise.

I tillegg litt bekymra for at Google skal droppe heile produktet og at det mistar funksjonalitet. Dei har vel framleis ikkje sagt noko om Protect vil få Matter-støtte. Sist oppdatering var vel i 2015, som er lenge for ein smartdings. Hadde ikkje vore første produktet dei skrota.

Alarm og selskap er nok ikkje aktuelt.

@ProphetSe7en Har du prøvd å bruke både iPhone og Android til å overvåke det same anlegget? Altså at ein person har iPhone og ein annan Android.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ikke prøvd å være pålogget med Android og iOS, men det kan jeg prøve i morgen om du ønsker det.

999,- gir en besparelse på 291 kr stk. Blir litt om en skal ha mange. 

Prisjakt lyver litt på prisene der. Typisk klubbtilbud på Elkjøp, Clas Ohlson eller smarthusdager hos Proshop, dermed ikke annonsert pris som fanges opp av Prisjakt.

Alltid en risiko for at de vil droppe støtte,.men de lanserer jo nye kamera, nye versjoner av hello osv, så tror ikke protect forsvinner med det første.

Lenke til kommentar

Har Cavius hjemme og på hytta, begge steder med "smartmodulen". De varsler når de skal (og ikke i hytt og pine ellers), har lang batteritid, er ikke store og ser bra ut, og er i det hele tatt skikkelig bra kvalitet. Har både røyk og varme-varslere (til kjøkken og bad), det finnes også vannlekasje, innbrudd (dette har vi), og annet i samme system.

Smart-greiene bryr jeg meg mindre om, annet enn at de er sammenkoplet i mesh (ikke via wifi etc.) og den på hytta kan si i fra om den er nesten tom for strøm, så jeg husker å ta med batteri og å bytte det - ellers så vil det jo gjerne pipe seg tom i ørten minus i løpet av vinteren, og så glemmer man fort å sjekke når man kommer til påske. Systemet er ekstremt enkelt å konfigurere når man har appen og smartmodulen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...