Gå til innhold

Å klare seg i Oslo og omegn på 1 mill per husstand.


Gjest fad35...734

Anbefalte innlegg

Gjest fad35...734

Lurer på hvordan andre klarer det, går nok mer rettet mot de som er nye på boligmarkedet og småbarnsfamilier og som ikke har en egenkapital å gå etter.

Så hvordan klarer dere hverdagen rent økonomisk nå fremover?

Samboer og jeg har kombinert 1.2Mnok og vi klarer oss fint pga rammelån og kun nedbetaling av avdrag.
Men vi har vennepar som jeg ikke skjønner hvordan de klarer seg, jeg er ikke en person som graver i andre sin økonomi.

De fleste rundt oss er som oss.. Har hus litt utenfor Oslo, lån rundt 4-5Mnok og nærmere 85% belåningsgrad med 2 småbarn i Barnehage.

Bare "standard" mndlig kostnader vil jo være

  • Gjeld 25k
  • Barnehage 7k ( 2 barn) 
  • Forsikring 5+k (4 stk)
  • Mat 6-7k
  • Strøm 4-5k ( Tpisk Enebolig og spotpris)
  • Diverse?? ( Sifo er her på 24k ) 

Tar man utgangspunkt i at man er to stk som tjener et sted mellom 400-600k og til sammen har 1Mnok så kan vi også anta statistisk at de har rundt 60-65k utbetalt totalt.  Og hvis vi kun tar sifo sitt utgangspunkt havner man godt over. Kanskje 10k+ hver mnd.

Nå skal det sies at rentene ble jo nettopp satt opp, så vi får håpe det ikke går videre.. Og folk har nok ikke fått smake på de nye rentesatsene annet enn 1 mnd som var nå.  Men folk må jo ha en plan ?

Vi har gått fra å ha 15-20k i mnd ekstra til nå å ha 10k til overs ( avdragsfrihet)  vi har litt større budsjett enn det jeg nevner over, men dette er hva våre vennepar sier de har i ca kostnader.  Så jeg undres hvordan folk klarer seg fremover egentlig.

Hva kutter man ut? forsikring, strøm og mat, selge en bil?

 

 

 

 

Anonymous poster hash: fad35...734

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fad35...734 skrev (6 minutter siden):

Lurer på hvordan andre klarer det, går nok mer rettet mot de som er nye på boligmarkedet og småbarnsfamilier og som ikke har en egenkapital å gå etter.

Så hvordan klarer dere hverdagen rent økonomisk nå fremover?

Samboer og jeg har kombinert 1.2Mnok og vi klarer oss fint pga rammelån og kun nedbetaling av avdrag.
Men vi har vennepar som jeg ikke skjønner hvordan de klarer seg, jeg er ikke en person som graver i andre sin økonomi.

De fleste rundt oss er som oss.. Har hus litt utenfor Oslo, lån rundt 4-5Mnok og nærmere 85% belåningsgrad med 2 småbarn i Barnehage.

Bare "standard" mndlig kostnader vil jo være

  • Gjeld 25k
  • Barnehage 7k ( 2 barn) 
  • Forsikring 5+k (4 stk)
  • Mat 6-7k
  • Strøm 4-5k ( Tpisk Enebolig og spotpris)
  • Diverse?? ( Sifo er her på 24k ) 

Tar man utgangspunkt i at man er to stk som tjener et sted mellom 400-600k og til sammen har 1Mnok så kan vi også anta statistisk at de har rundt 60-65k utbetalt totalt.  Og hvis vi kun tar sifo sitt utgangspunkt havner man godt over. Kanskje 10k+ hver mnd.

Nå skal det sies at rentene ble jo nettopp satt opp, så vi får håpe det ikke går videre.. Og folk har nok ikke fått smake på de nye rentesatsene annet enn 1 mnd som var nå.  Men folk må jo ha en plan ?

Vi har gått fra å ha 15-20k i mnd ekstra til nå å ha 10k til overs ( avdragsfrihet)  vi har litt større budsjett enn det jeg nevner over, men dette er hva våre vennepar sier de har i ca kostnader.  Så jeg undres hvordan folk klarer seg fremover egentlig.

Hva kutter man ut? forsikring, strøm og mat, selge en bil?

 

 

 

 

Anonymous poster hash: fad35...734

Her bommer du vell litt. 

 

Gjeld: 16-20 000 per måned(30 år nedbetaling, 4ish% rente)

Barnehage: 7000(men man får også 3000+ fra staten)

Forsikring 5+k høres veldig mye ut, iallefall uten bil. 

mat virker veldig lite? Sifo regner 11k+

strøm: alft for høyt med strøm støtte. 3k maks

diverse 24k? alt for mye, sifo totalt er 32k. 

 

så om en har sifo til grunn med 32k og legger til 16-20k i lån er en på godt under 60-65k. 

Lenke til kommentar

Det kommer til å bli langt verre, nå er det egentlig aleneboere og de med lav inntekt som virkelig sliter da med bare noe så banalt som mat og tak over hodet.

Men tilbake til spørsmålet, det er ikke så mye annet man kan gjøre enn å tilpasse forbruket.
Bare se til øst europa, er der vi havner til slutt pga sosial utjevning. Kan jo f.eks avhengig av hvor du bor anlegge grønnsakshage? Selge klær man ikke har bruk for?

Bruke mindre penger på forbrukerelektronikk og annet luksusforbruk, tilbringere sommerferien i Norge?
Mange steder hvor man kan spare inn, jeg hogger min egen ved f.eks og bruker ikke strøm til oppvarming.

Lenke til kommentar
Gjest 78f11...744

Vi er to voksne med samlet inntekt på ca. 1.1 mill. Ett barn i barneskolen. Vi bor i leilighet i Oslo. Vi klarer oss helt fint, men så har vi antakelig ikke så mye gjeld som mange andre heller (betaler ca. 11 000 i mnd for boligen, det inkluderer da boliglån og felleskostnader til borettslaget). Kjøpte for mange år siden og har betalt ekstra avdrag hver gang vi har hatt sjansen.

Hus i Oslo med inntekt på 1.1 mill er utopi. 😅

Anonymous poster hash: 78f11...744

Lenke til kommentar
Gjest 78f11...744 skrev (4 minutter siden):

Vi er to voksne med samlet inntekt på ca. 1.1 mill. Ett barn i barneskolen. Vi bor i leilighet i Oslo. Vi klarer oss helt fint, men så har vi antakelig ikke så mye gjeld som mange andre heller (betaler ca. 11 000 i mnd for boligen, det inkluderer da boliglån og felleskostnader til borettslaget). Kjøpte for mange år siden og har betalt ekstra avdrag hver gang vi har hatt sjansen.

Hus i Oslo med inntekt på 1.1 mill er utopi. 😅

Anonymous poster hash: 78f11...744

Enig, å bo i den mest befolkeded delen av ett land kommer alltid med ett premium påslag. Det er ikke unikt for Oslo. 

I slike tilfeller må en enten redusere forventningene til bolig eller øke transport tid inn og ut av området(Les bo ett billigere sted). Slik kommer det alltid til å være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 78f11...744 skrev (11 minutter siden):

Vi er to voksne med samlet inntekt på ca. 1.1 mill. Ett barn i barneskolen. Vi bor i leilighet i Oslo. Vi klarer oss helt fint, men så har vi antakelig ikke så mye gjeld som mange andre heller (betaler ca. 11 000 i mnd for boligen, det inkluderer da boliglån og felleskostnader til borettslaget). Kjøpte for mange år siden og har betalt ekstra avdrag hver gang vi har hatt sjansen.

Hus i Oslo med inntekt på 1.1 mill er utopi. 😅

Anonymous poster hash: 78f11...744

Inntekt før skatt på 1,1 mill. tilsammen er vel ganske normalt, der flest ligger. Med topp ansiennitet og høyskole ligger mange lønninger på ca 540.000. I min bransje med 20 års ansiennitet, høyskole og videreutdanning er lønna på kr 540.000.

I Oslo er det nok høyere andel elitejobber med høyere lønn, samt at noen opplever mer forventning om pengeforbruk på opplevelser og ikke gratis selvrealisering (vise seg fram på aktiviteter og arrangement som koster).

Oslo skiller seg ut med at å eie bolig eller leilighet ikke lengre er mulig uten mer velstående inntekt eller familie i bakhånd. Byer rundt Oslo merker også økte boligpriser da Osloinnbyggere presser opp prisene der også.

Dette er en hovedstadproblematikk man ser i Europa, der det ikke er satt inn tiltak, som i Danmark.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Her bommer du vell litt. 

 

Gjeld: 16-20 000 per måned(30 år nedbetaling, 4ish% rente)

Barnehage: 7000(men man får også 3000+ fra staten)

Forsikring 5+k høres veldig mye ut, iallefall uten bil. 

mat virker veldig lite? Sifo regner 11k+

strøm: alft for høyt med strøm støtte. 3k maks

diverse 24k? alt for mye, sifo totalt er 32k. 

 

så om en har sifo til grunn med 32k og legger til 16-20k i lån er en på godt under 60-65k. 

Med gjeld på opp mot 5 mill er vel 16-20k litt lite? Ref: 
https://sbanken.no/lan/kalkulatorer/boliglanskalkulator/ 
(Rentefradraget er vel hensyntatt i skattekortet/skattetrekket)

Synes ikke tallene TS listet opp er så gale, men enig i at "diverse" på 24k høres mye ut. Og det er nok her det er mulig å knipe mest inn. Alt fra unødvendige treningsabonnementer til å kutte ned på klesbudsjettet, vente litt med å oppgradere TV'en/sofaen/datamaskinen etc.

Mat på 11k høres kanskje litt mye ut. Så om det er sifo-tall, bør det være mulig å knipe inn litt der.
Vi ukeshandler, og handler stort sett for 1700-1800 i uken for 4 stk. Litt ekstra blir det nok innimellom, men tror nok ikke vi runder 10k.
 

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 minutter siden):

Med gjeld på opp mot 5 mill er vel 16-20k litt lite? Ref: 
https://sbanken.no/lan/kalkulatorer/boliglanskalkulator/ 
(Rentefradraget er vel hensyntatt i skattekortet/skattetrekket)

Synes ikke tallene TS listet opp er så gale, men enig i at "diverse" på 24k høres mye ut. Og det er nok her det er mulig å knipe mest inn. Alt fra unødvendige treningsabonnementer til å kutte ned på klesbudsjettet, vente litt med å oppgradere TV'en/sofaen/datamaskinen etc.

Mat på 11k høres kanskje litt mye ut. Så om det er sifo-tall, bør det være mulig å knipe inn litt der.
Vi ukeshandler, og handler stort sett for 1700-1800 i uken for 4 stk. Litt ekstra blir det nok innimellom, men tror nok ikke vi runder 10k.
 

 

image.png.10411680dd8c7ec9c67b972da89ff95b.png

Forsto det slik at kjøpspris var 4-5 mill, med 85% belåningsgrad. 

 

Ja enig i at mat kan reduseres, vi bruker rundt 7k ifølge verktøyene til banken, men tror den underrapporterer. 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Salvesen. said:

Her bommer du vell litt. 

strøm: alt for høyt med strøm støtte. 3k maks

Desember havnet for meg  på ca 5,6k etter støtte, og har et vennepar som havnet på 6,9k etter støtte så way off er det nok ikke.

Har to varmepumper og varmekabler på badet som eneste oppvarming så hvor denne strømmen går hen er utenfor min fatteevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I denne tiden må man bli mer "husmor" og "husfar". Man kan spare mye på å bli flinkere på matlaging og å planlegge innkjøpene.

Bare nevner det, da jeg kjente en som kjøpte nesten alle måltidene ute. Den var verken god eller mettende, og det gikk kraftig utover matbudsjettet.

Kjøp inn en stor fryser og fyll den med varer når maten er på salg. Tenk feks. hvor mange dager  en kalkun og en ribbe rekker til. Frys ned rester i posjonspakker. Kok suppe på deler av kalkunen. Av ribbe kan man lage lapskaus.

Nå går det nesten sport i å bli fortalt hva man kan spare inn på, samtidig som prisene fortsetter å stige. Litt irriterende når banken går inn i de tusen hjem. https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/matplan-for-hele-familien-syv-retter-som-sparer-dere-for-tid-og-penger

Lappe og stoppe klærne istedenfor å kjøpe nye, som jo også er bærekraftig. Leve litt som på 70-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (1 minutt siden):

Desember havnet for meg  på ca 5,6k etter støtte, og har et vennepar som havnet på 6,9k etter støtte så way off er det nok ikke.

Har to varmepumper og varmekabler på badet som eneste oppvarming så hvor denne strømmen går hen er utenfor min fatteevne.

Men dette er langt utenfor snittet, som er rundt 16 000 kWh. 

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (18 minutter siden):

Desember havnet for meg  på ca 5,6k etter støtte, og har et vennepar som havnet på 6,9k etter støtte så way off er det nok ikke.

Har to varmepumper og varmekabler på badet som eneste oppvarming så hvor denne strømmen går hen er utenfor min fatteevne.

Prøv om mulig å bli mer bevisst på når du bruker strømmen. Kjør alt av varme på maks på natta, når strømmen i praksis er gratis, og skru ned på dagtid. Dusj seint på kvelden, eller skaff smartstyring av varmtvannsbereder. Bare disse to tiltakene kunne sikkert halvert strømregningen til mange, gitt at det er et noenlunde godt isolert hus som holder på varmen. Elbil lades selvfølgelig også bare nattestid. 

For de som også har vedfyring, brukes dette kun når strømmen er dyrest, typisk på ettermiddagen når folk skal lage middag. Dersom du må kjøpe ved til 150 kr sekken, så bare dropp det. 

Bare velmente råd! 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Salvesen. said:

Men dette er langt utenfor snittet, som er rundt 16 000 kWh. 

Jeg vil tro det var snakk om enebolig. Snittet for enebolig er 26 000 kWh. Og forbruket er også som regel betydlig høyere på vinteren enn på sommeren. Altså at en helt vanlig enebolig kan være opp mot 4000 kWh på de verste månedene på vinteren er nok helt normalt. Med nærmere 1 kr/kWh for strømmen, etter strømstøtte, og noe sånt som 50 øre/kWh i nettleie, så er man lett på 6000 kr/mnd.

Man kan så klart argumentere for at man bør spare penger på sommeren for å bruke på strømregningen på vinteren. Snittet over året, tatt hensyn til strømstøtten, kan være kanskje 1,25 kr/kWh, eller 32500 kr/år, eller 2700 kr/mnd. Altså det normale budsjettet som man skal følge hele året kan være noe sånt som 2700 kr/mnd, men månedene når regningen er under 2700 kr kan man ikke bruke opp de pengene man har til overs.

Men det er ikke alle som har full kontroll på økonomien.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (59 minutter siden):

Jeg vil tro det var snakk om enebolig. Snittet for enebolig er 26 000 kWh. Og forbruket er også som regel betydlig høyere på vinteren enn på sommeren. Altså at en helt vanlig enebolig kan være opp mot 4000 kWh på de verste månedene på vinteren er nok helt normalt. Med nærmere 1 kr/kWh for strømmen, etter strømstøtte, og noe sånt som 50 øre/kWh i nettleie, så er man lett på 6000 kr/mnd.

Man kan så klart argumentere for at man bør spare penger på sommeren for å bruke på strømregningen på vinteren. Snittet over året, tatt hensyn til strømstøtten, kan være kanskje 1,25 kr/kWh, eller 32500 kr/år, eller 2700 kr/mnd. Altså det normale budsjettet som man skal følge hele året kan være noe sånt som 2700 kr/mnd, men månedene når regningen er under 2700 kr kan man ikke bruke opp de pengene man har til overs.

Men det er ikke alle som har full kontroll på økonomien.

Godt poeng, jeg så meg blind på generelt snitt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fad35...734 skrev (22 timer siden):

Vi har gått fra å ha 15-20k i mnd ekstra til nå å ha 10k til overs ( avdragsfrihet)  vi har litt større budsjett enn det jeg nevner over, men dette er hva våre vennepar sier de har i ca kostnader.  Så jeg undres hvordan folk klarer seg fremover egentlig.

Hva kutter man ut? forsikring, strøm og mat, selge en bil?

Bil er veldig dyrt. Hvis man kan klare seg med hjemmekontor, kollektiv eller samkjøring så er det litt å spare. Evt (billig) elbil type brukt Leaf.

Hvis man er på avdragsfrihet så er man vel i praksis over på å leie bosted? Noe som kanskje er greit i den perioden av livet hvor barn og jobb trekker i retning av dyrt bosted, og inntekta ikke strekker til. Mens man kanskje har mer overskudd i 50-årene til å betale ned / flytte til et rimeligere sted. Så kan jo spørre seg om målet med livet er å betale ned på et huslån så barna dine kan arve mye penger når de er 55 og du er 80?

Selv synes jeg at det er mange argumenter for ikke å etablere familie nært storby. Mange kniver om de samme tomtene og de samme veistubbene, og arbeidsgivere greier ofte ikke å kompensere med økt lønn. Å dra på restaurant/konsert/bar er fint når man er 27 eller 72, men i småbarnsfasen er det ikke så innmari viktig. Hvis jeg hadde valgt på nytt og fant den jobben jeg trives med på et mindre sted så tror jeg at jeg hadde gjort det.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...