Gå til innhold

"«Harry Potter»-spill skaper debatt: − Vanskelig" -VG artikkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev (7 timer siden):

Hele kritikken faller i mine øyne sammen når han "fastslår" og baserer hele standpunktet på at hun driver et "transfobisk korstog", samtidig som han virker fullstendig uvillig til å legge frem noe transfobisk hun har sagt eller gjort. 

Jeg venter fortsatt på å se transfobiske meldinger ifra henne. Jeg tror ikke vi skal holde pusten for å si det slik..

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LarZen skrev (2 timer siden):

Jeg venter fortsatt på å se transfobiske meldinger ifra henne. Jeg tror ikke vi skal holde pusten for å si det slik..

Jeg er som sagt ikke en uforbeholden støttespiller til transaktivister. Men jeg synes Tweets som denne er veldig unødvendig, ondsinnet og kun har til hensikt å skape splid og krangel. Det gjør henne kanskje ikke til en transfob, men det gjør henne til et rasshøl synes jeg.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den er ganske unødvendig ja, enig i det. Liker derimot de tre første linjene, som er tatt direkte fra George Orwells "1984". Passer bedre til andre deler av samfunnet enn hun prøver på der, og boken handler jo om overvåking. Orwell hadde ganske garantert blitt vettskremt av det samfunnet vi lever i nå på den fronten.

Lenke til kommentar
Felvinter skrev (16 timer siden):

Jeg er som sagt ikke en uforbeholden støttespiller til transaktivister. Men jeg synes Tweets som denne er veldig unødvendig, ondsinnet og kun har til hensikt å skape splid og krangel. Det gjør henne kanskje ikke til en transfob, men det gjør henne til et rasshøl synes jeg.

 

Enig at hun kunne ordlagt seg annerledes der ja. Men jeg leser ikke det der og tenker transfobisk. Men det er hva mange andre gjør og jeg synes det er tullete. Er jo bare å lese kommentarene på den tweeten hennes og så får en jo et bilde ganske raskt at hun "angriper" alle transseksuelle. Det er blitt som en kult som glefser ut mot alt og alle som måtte mene noe annet en dem.

Kan også legge til bare slik for ordens skyld at jeg støtter LGBTQ+ men ikke blindt. Mye jeg ikke er enig med og det må dem tåle som alle andre selv om mange av dem har og fortsatt lever under vonde og farlige forhold kun pga dem elsker noen av samme kjønn eller hva dem identifiserer seg som. 

Slik jeg ser det så er det to "kamper" om du vil kalle det som foregår. En hvor LGBTQ+ "sloss" for like rettigheter som alle andre. Og en hvor en "sloss" mot at samfunnet skal bli et sirkus. Forhåpentligvis havner en en plass i midten men spesielt trans miljøet ødelegger fryktelig mye for seg selv.

 

Lenke til kommentar
LarZen skrev (5 timer siden):

Enig at hun kunne ordlagt seg annerledes der ja. Men jeg leser ikke det der og tenker transfobisk. Men det er hva mange andre gjør og jeg synes det er tullete. Er jo bare å lese kommentarene på den tweeten hennes og så får en jo et bilde ganske raskt at hun "angriper" alle transseksuelle. Det er blitt som en kult som glefser ut mot alt og alle som måtte mene noe annet en dem.

Kan også legge til bare slik for ordens skyld at jeg støtter LGBTQ+ men ikke blindt. Mye jeg ikke er enig med og det må dem tåle som alle andre selv om mange av dem har og fortsatt lever under vonde og farlige forhold kun pga dem elsker noen av samme kjønn eller hva dem identifiserer seg som. 

Slik jeg ser det så er det to "kamper" om du vil kalle det som foregår. En hvor LGBTQ+ "sloss" for like rettigheter som alle andre. Og en hvor en "sloss" mot at samfunnet skal bli et sirkus. Forhåpentligvis havner en en plass i midten men spesielt trans miljøet ødelegger fryktelig mye for seg selv.

 

Jeg er spesielt nysgjerrig på hvor stor andel av disse som selv er ‘trans’ og hvor mange som bare ‘kjemper’ for ‘saken’. Det meste negative jeg har lest om Rowling virker å komme fra folk som selv ikke er trans, og en kan kanskje se for seg at mange transpersoner ikke er spesielt glad for ‘kjempingen’ på deres vegne. Som du påpeker ødelegger kanskje ‘kampen’ vel så mye som den gjelder, og jeg vil tro det er ganske frustrerende å se på for en del transpersoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (12 minutter siden):

Jeg er spesielt nysgjerrig på hvor stor andel av disse som selv er ‘trans’ og hvor mange som bare ‘kjemper’ for ‘saken’. Det meste negative jeg har lest om Rowling virker å komme fra folk som selv ikke er trans, og en kan kanskje se for seg at mange transpersoner ikke er spesielt glad for ‘kjempingen’ på deres vegne. Som du påpeker ødelegger kanskje ‘kampen’ vel så mye som den gjelder, og jeg vil tro det er ganske frustrerende å se på for en del transpersoner. 

Det er blitt en folkesykdom å være krenka og sint på vegne av andre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
13 minutes ago, LarZen said:

Det er blitt en folkesykdom å være krenka og sint på vegne av andre. 

Enig. Merker også i dagligtalen at de verbale diskusjonene bikker raskt over i andres moral, etikk og politikk, enn sak, som kanskje er en god temperaturmåler på utviklingen. Etter at mesteparten av diskusjonene flyttet seg til det offentlige rom i form av det skrevne ord, har krenkelsen inntatt en helt annen dimensjon, og det man i dag "sier" med tastaturet, er nesten tilnærmet en handling i manges øyne. Hadde vært interessant å sett på historikken og forstått mer av bakgrunnene. Det er nok mange faktorer involvert.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (4 timer siden):

Sosiolog Kjetil Rolness mener J. K. Rowling har blitt utsatt for et karakterdrap, og at norske medier bidrar i det han kaller «den falske fortelling», ved å allerede framstille henne som «skyldig» uten bevis.

https://www.nettavisen.no/okonomi/rolness-ut-mot-vg-og-nrk-demonisering-og-stigmatisering/s/5-95-845114

En veldig viktig artikkel som mange burde lese. Og jeg synes det er nesten latterlig hvordan Rune Fjeld Olsen ikke ønsker å utdype hva han mener er transfobisk og henviser til sine Twitter poster som liksom skal vise hvorfor J.K. Rowling er transfobisk. Noe dem jo ikke gjør!

Det er blitt et slags ekko kammer hvor dem bare gjentar det samme men har absolutt ingenting å vise til. Det er stygt og farlig hvordan samfunnet er blitt og skremmende å tenke på at norsk presse sakte men sikkert begynner med galskapen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (7 timer siden):

Ironisk nok så er det jo få ting som får folk til å dra fram bankkortet fortere enn hysteri i media som ber deg om å boikotte noe. Som regel så er utfallet stikk motsatt.

Ja det minner ironisk nok om oppmerksomheten hysteriet fra konservative amerikanere skapte om spill som GTA på 90- og 2000-tallet. Også interessant å se hvor ulikt "spillpressen" virker å takle disse "bølgene". 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter Rune Fjeld Olsens patetiske anmeldelse av Hogwarts Legacy samt praten Rune og Karl hadde om temaet i E404 fikk jeg til slutt nok. Det er så mye synsing og føleri at jeg blir dårlig av å høre på, fakta er kastet fullstendig på dør. De aner virkelig IKKE hva de snakker om. Rune har blitt debunka i et utall artikler og hatet mot JKR er fullstendig uten rot i virkeligheten. Det er helt ufattelig at han fortsatt tror på det. Og Karl, mannen uten ryggrad dilter jo etter. Har unsubba alt av Level up, podcast, youtube og twitch. Hadde jeg vært Patreon hadde jeg avslutta der også. Anbefaler alle å boycotte Level Up, det finnes andre og bedre kilder til spillkultur, MYE bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

Har du noen forslag?

Svarer på en annens innlegg her, men jeg har hørt på Radcrew og Nerdelandslaget en periode. Begge podcaster syns det er et fryktelig bra spill, men de har en trang til å slenge på at ."de virkelig hater JK Rowling ASSA!" når de snakker om det. Som en slags disclaimer. 

Jeg har også til gode å høre fra disse akkurat hva som er så problematisk, men programlederen i Nerdelandslaget uttrykket det som "transfobisk kortstog". Å følge opp slike betegnelser er det visstnok ikke behov for, så lenge du påtar deg en stilling av moralsk overlegenhet. Jeg tror det at hets og hat er noe objektivt galt, fritar dem fra å underbygge å sette grove merkelapper på folk. Jeg ønsker ytterst få mennesker vonde opplevelser, men i blant kunne kanskje noen hatt godt av å kjenne på hva det kunne gjort mot dem selv?

Det skal sies at de fleste påpeker viktigheten av å skille kunst og person på generelt grunnlag. Så de følger ikke høygaflene hele veien. 

Som en ørliten anmeldelse så har begge podcaster stor kunnskap angående spill. Radcrew er klart bedre i mitt hode, for NL har et ekstremt nivå av skråling og hoing spesielt fra programleder. Stian Blipp er den suverent mest sindige i panelet, som sier litt. For som snart har levd fire tiår på denne platen, så blir det litt for høyt (påtatt) energinivå for min del. 

Endret av Revie
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (6 timer siden):

Svarer på en annens innlegg her, men jeg har hørt på Radcrew og Nerdelandslaget en periode. Begge podcaster syns det er et fryktelig bra spill, men de har en trang til å slenge på at ."de virkelig hater JK Rowling ASSA!" når de snakker om det. Som en slags disclaimer. 

Det samsvarer med min erfaring med norske spillpodcaster, det kan tidvis være gemyttelig å høre men dessverre må det kategorisk slenges inn en venstrevridd kommentar. Hadde vært langt mer interessant om de kunne hatt noen nøytrale eller konservative med for å balansere litt, men det er vel for mye å forlange. Synes LevelUp er verstingen, en brukbar podcast i seg selv men kommer alltid innpå politiske tirader med ensidige og forenklede vinklinger. Det gjentas gjevnt og trutt at "det er posivt at spill tar opp politikk" men pipa får straks en annen låt om det formidles budskap av mer konservativ sort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (7 timer siden):

Det samsvarer med min erfaring med norske spillpodcaster, det kan tidvis være gemyttelig å høre men dessverre må det kategorisk slenges inn en venstrevridd kommentar. Hadde vært langt mer interessant om de kunne hatt noen nøytrale eller konservative med for å balansere litt, men det er vel for mye å forlange. Synes LevelUp er verstingen, en brukbar podcast i seg selv men kommer alltid innpå politiske tirader med ensidige og forenklede vinklinger. Det gjentas gjevnt og trutt at "det er posivt at spill tar opp politikk" men pipa får straks en annen låt om det formidles budskap av mer konservativ sort. 

Helt enig.

Jeg har selvsagt ingen problemer med at folk har egne meninger og at det i blant siver gjennom, men når det er hver episode og det er lange tirader så blir det slitsomt. Jeg har lyst å høre om spill, ikke hvorfor JK Rowling eller Jordan Peterson eller hvem det måtte være er personene all ondskap sirkulerer rundt. Eller hvorfor kapitalismen er det verste økonomiske systemet i historien. 

Så er de selvsagt i sin fulle rett. Jeg må jo ikke høre på, men alternativene på norsk blir få og de er også kunnskapsrike når det holdes på tema. 

Kanskje det som er "vanskelig" for eksempelvis R F Olsen, er at det er en transperson i spillet og at man derfor sliter med å skille mellom sitt hat og å vise støtte gjennom og spille det.  Hvem vet?

Uansett kommer jeg aldri til å bli enig i at det skal være greit å sette de groveste merkelapper på folk, uten at man følger opp sine egne anklager med grunnlag som backer det. Ingen ønsker å havne i motsatt ende av det. Rowlings 'transfobiske korstog' kan da ikke være vanskelig å vise til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (På 12.1.2023 den 6.27):

Sosiolog Kjetil Rolness mener J. K. Rowling har blitt utsatt for et karakterdrap, og at norske medier bidrar i det han kaller «den falske fortelling», ved å allerede framstille henne som «skyldig» uten bevis.

https://www.nettavisen.no/okonomi/rolness-ut-mot-vg-og-nrk-demonisering-og-stigmatisering/s/5-95-845114

Som alltid har Rolness helt rett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...