Gå til innhold

Tips til jobber som betaler bra uten utdanning


Gjest 7865f...b90

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (8 timer siden):

Ja, så da blir det liksom feil å si at uten utdanning kan du kjøre trikk. For en må igjennom trening etc. Og jeg antar at man kan stryke på dette også.

Regner med TS mener utdanning som i skole/over flere år og ikke noen kurs, selv om kurs sikkert går under utdanning så vil ikke jeg akkurat kalle det for utdanning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (18 minutter siden):

Men at man kan bli konduktør og trikkefører uten "Utdanning" er relevant, det blir litt ekstremt å sammenligne med CEO.

Også ekstremt å sammenligne med trikkefører all den tid en må ha utdanning på plass for å kjøre trikken. Man kan også bli pilot uten utdanning! Ta lappen

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Også ekstremt å sammenligne med trikkefører all den tid en må ha utdanning på plass for å kjøre trikken. Man kan også bli pilot uten utdanning! Ta lappen

Nok en gang kommer du med en helt på "Viddene" Sammenligning, man tar ikke flysertfikat sånn på 1-2-3.

Og når vi først er inne på begrepet utdanning, her er hva Norsk Leksikon sier om saken.

Utdanning, fellesbetegnelse for all læring av ferdigheter og kunnskaper. I dagligtale refererer utdanning i hovedsak til læring i grunnskole, videregående skole, høgskole og universitet. Utdanning er også ment å gi allmenndannelse, et minstemål av dannelse som blir sett på som noe som burde være felles for alle innbyggerne i et samfunn.

 

Kilde:

https://snl.no/utdanning

 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Syns det blir litt kverulering å kalle det "utdanning" å gå gjennom et opplæringsprogram hos arbeidsgiver. Satt på spissen må du ha "utdanning" for å jobbe på Kiwi også. Du trenger jo tross alt noen timers opplæring på kassa. 

Ja Det er jo det jeg sier også, men tydeligvis for døve ører, det er jo en grunn til at man har "Kurs" som gjerne går over timer, dager, mens man ellers har "Skole med utdanning" som kan gå over flere år.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
On 1/2/2023 at 11:31 AM, Guest 7865f...b90 said:

Noen som har gode tips?

Erfaringer :

  • Butikkmedarbeider/ assisterende butikksjef
  • Barnehagemedarbeider

Ønsker ikke å jobbe kvelder, ei heller helger.  Kan jobbe 80% stilling for å få det til å funke, men av erfaring finnes det få slike stillinger i butikk.

Ønsker å tjene i overkant 250kr/t 

Kvalifikasjoner:

  • Serviceinnstilt
  • Ståpå vilje
  • Kreativ
  • Omgjengelig

Helt A4 kvinne som er ferdig med småbarn egentlig.

 

Anonymous poster hash: 7865f...b90

Du ønsker en godt betalt jobb uten utdanning, samtidig som du ikke ønsker ubeleilge vakter/arbeidstimer? :lol:

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 timer siden):

Nok en gang kommer du med en helt på "Viddene" Sammenligning, man tar ikke flysertfikat sånn på 1-2-3.

Og når vi først er inne på begrepet utdanning, her er hva Norsk Leksikon sier om saken.

Utdanning, fellesbetegnelse for all læring av ferdigheter og kunnskaper. I dagligtale refererer utdanning i hovedsak til læring i grunnskole, videregående skole, høgskole og universitet. Utdanning er også ment å gi allmenndannelse, et minstemål av dannelse som blir sett på som noe som burde være felles for alle innbyggerne i et samfunn.

 

Kilde:

https://snl.no/utdanning

 

Kurs er også en form for utdanning. Mange krever også en form for eksamen/godkjenning. Som jeg antar gjelder som trikkfører.

Man kan ikke kjøre trikk uten dette. 

Hvor mange trikkefører har ikke fullført grunnskolen? Topper en liten promille. Men majoriteten sannsynligvis har tatt en utdannelse og så gjort en karriere endring.

Lenke til kommentar

Ville satset på noe som krever kurs, men betalt under opplæringen.

Jobber selv på jernbanen (utdannet togleder). Betalt utdanning hele veien, veldig kurant. Da går det greit forutsatt at man tåler den lavere lønnen i perioden. 

Kan også anbefale konduktør. Kjenner mange som utelukkende trives godt. Tjener godt over 600k der og, vel og merke i full turnus med jobb gjerne annenhver helg. Også betalt opplæring sist jeg sjekket som konduktøraspirant.

Endret av Niram
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 19.1.2023 den 9.03):

Også ekstremt å sammenligne med trikkefører all den tid en må ha utdanning på plass for å kjøre trikken. Man kan også bli pilot uten utdanning! Ta lappen

Men om ein får jobben og lønn frå dag 1 så speler det vel ingen rolle om det tek tre månadar med full lønn før du får sette deg bak rattet/stikka på trikken? 

Slik som eg forstår trådstarter så var poenget å få seg ein godt betalt jobb utan å måtte bruke tid på utdanning i privat regi før ein får jobben. Eg tolka set ikkje slik at trådstarter ville ha ein jobb som er heilt fri for internopplæring. 

Utfordringa med jobbar som har formelle utdanningskrav er at det ikkje er alle som har tid og råd til å studere før dei får fyrste lønning, men om ein får betalt 250+ kr i timen for å ta utdanning så er nok saka noko heilt anna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...