Gå til innhold

Vi blir lurt av strømselskapene


Wall Dorf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (1 time siden):

Sikkert ikke, men svaret er altså ikke at Tibber får data fra Elvia slik du påsto...

Nei, nå er det jo deg selv som påstår noe, sikker på at du ikke blander min info med en annens? For jeg har aldri hatt Tibber, men Fjordkraft som får data fra Elvia slik jeg påstår!  😄

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Fakta hører nok ikke hjemme i denne tråden. Den ble tross alt opprettet på bakgrunn av en regnefeil med påfølgende konspirasjonsteori.

 

Nåja... alle kan ta, eller gjøre feil, ingen er vel feilfri, så da er det med feil automatisk en konspirasjonsteori? Jeg tenker slik at ved at tråden allikevel har kommet opp uten at noen andre enn meg har påtatt seg skyld, så er det i orden å diskutere strømmåling og andre problemer/ tiltak for strømoppdatering videre uten å kalle tråden konspirerende.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Wall Dorf said:

Nei, nå er det jo deg selv som påstår noe, sikker på at du ikke blander min info med en annens? For jeg har aldri hatt Tibber, men Fjordkraft som får data fra Elvia slik jeg påstår!  😄

Sukk. Du forstår jo fortsatt ikke hvilken rolle elhub har. Men for all del...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
barfoo skrev (13 timer siden):

Sukk. Du forstår jo fortsatt ikke hvilken rolle elhub har. Men for all del...

Jo, jeg ser jo nytten av elhuben; Min side - Elhub - men ser ingen grunn for å bruke den for å bevise hvem som er min kraftprodusent og kraftleverandør. Jeg trenger ikke denne detaljstyringen så lenge feilen i regnskapet er blitt oppdaget, men takker for oppfordringen til å bruke den.

Det var noe enklere før det ble slike oppdelninger av produsenter og leverandører, leie av kabelnett og det ene med det andre... det har jo ikke ført til noe billigere strøm akkurat? Jeg tror heller ikke at markedbasert prisdannelse har gjort at kraftbehovet er blitt sikret til en lavest mulig pris som det så fint skrives om her: Kraftmarkedet - Energifakta Norge - men heller omvendt. Jo, flere kokker, jo mere søl...

Et kraftmarked blir til - NVE

Et kraftmarked i endring - Dagsavisen

Men nå er jo gassprisen tilbake til normalpris... så får vi se om det er den som styrer NVE sine strømpriser?

Gass, Gasspriser | Gassprisen har stupt – er tilbake på prisen før invasjonen (nettavisen.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 2.1.2023 den 7.24):

Strømselskapene henter med de nye målerne 1 gang pr time i det normale, og man blir fakturert for kosten pr time, men på fakturaene så blir det vist gjennomsnittet pr måned.

Skal man dobbeltsjekke grundig så må man montere egen måler på inntaket, og logge dette mot Nordpools priser hver time, og legge på da kosten som strømleverandøren har.

Jeg har egen måler i serie med hovedmåleren, en Eastron SDM630v2-Modbus. Den er koblet til en RS485-ethernet gateway som igjen kommuniserer med Home Assistant som kjører på en Raspberry Pi4, der alt forbruk og øyeblikksverdier logges. Månedlig forbruk varierer med under 1kWh mellom målerne, og på timebasis må jeg ned på 2.desimal for innimellom å se en liten forskjell. Min konklusjon er at de nye målerne er svært nøyaktige.

Jeg gjorde det på denne måten da HAN-porten har store begrensninger. Der rapporteres forbruk kun hver time, og da noen sekunder etter timebytte så forbruket kom på feil time. Modbus-måleren rapporterer hvert 10.sekund. Dessuten bruker jeg HAN-porten til Easee Equalizer.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden):


Jeg gjorde det på denne måten da HAN-porten har store begrensninger. Der rapporteres forbruk kun hver time, og da noen sekunder etter timebytte så forbruket kom på feil time. Modbus-måleren rapporterer hvert 10.sekund. Dessuten bruker jeg HAN-porten til Easee Equalizer.

Har testet både Tibber sin og har i dag Futurehome sin HAN port adapter, og begge rapporterer hele tiden. Futurehome sin endrer i appen under hvert 10 sekund på endinger på trekket.

Eneste med den er at Ampere visningen nok har desimalene plassert feil, da den nå ved 941W bruk viser 143.0A på fase 1, 442.0 på fase 2 og 333.0 på fase 3, så tipper desimalen skulle vært flyttet 2 hakk frem. Ellers viser den volt pr fase og total kWh som måleren har. 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (6 timer siden):

Har testet både Tibber sin og har i dag Futurehome sin HAN port adapter, og begge rapporterer hele tiden. Futurehome sin endrer i appen under hvert 10 sekund på endinger på trekket.

Eneste med den er at Ampere visningen nok har desimalene plassert feil, da den nå ved 941W bruk viser 143.0A på fase 1, 442.0 på fase 2 og 333.0 på fase 3, så tipper desimalen skulle vært flyttet 2 hakk frem. Ellers viser den volt pr fase og total kWh som måleren har. 

Jeg formulerte meg nok litt dårlig. Effekt rapporteres hele tiden, også spenning og strømstyrke. Forbrukt energi (i kWh) rapporteres derimot kun en gang per time, noen sekunder over forbrukstimens slutt. Vil man vite akkumulert forbruk av energi i løpet av den aktuelle timen må man hele tiden regne sammen selv basert på strømtrekk og spenning. Det blir ikke alltid så veldig nøyaktig. Jeg prøvde denne metoden med Home Assistant (Riemann sum integral) men det fungerte heller dårlig. 

Modbus-måleren rapporterer derimot forbrukt energi hvert 10.sekund. 

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 3.1.2023 den 12.05):

 

Men nå er jo gassprisen tilbake til normalpris... så får vi se om det er den som styrer NVE sine strømpriser?

Gass, Gasspriser | Gassprisen har stupt – er tilbake på prisen før invasjonen (nettavisen.no)

Gassprisen er fortsatt over dobbelt så høy som den var fram til 2020. I tiden før varierte den mellom 12-13 eur/MWh og opp til 30 eur/MWh. Nå er den 64 eur/MWh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 1.1.2023 den 17.04):

 

Og nå på første nyttårsdag 2023 sitter jeg og regner ut at selskapets egne avlesningstall ikke stemmer med endt forbruk for året, forskjellen på månedsforbruk og for hele året avviker med så mye som forbruket for august måned! Klart at dette blir mye penger om dette gjelder alle forbrukere! Hva får man gjort med dette? Jeg har tidligere konfrontert et selskap med dette, men kommer ingen vei.

 

Har du forsøkt Elklagenemda ? https://www.elklagenemnda.no

Endret av Inspector
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...