Gå til innhold

Vi blir lurt av strømselskapene


Wall Dorf

Anbefalte innlegg

Jeg holder nøye regnskap med strømforbruket og mener at de nye strømmålerne bør kunne gi et mer nøyaktig strømforbruk enn de gamle. Men i stedet er det blitt en fiktivt juksemålerenhet for strømselskaper, det erfarer jeg. Har alltid skrevet ned strømforbruket for hver måned. Interessant ble det når de nye strømmålerne skulle installeres. Det første som skjedde når den skulle slås på, var at strømmen gikk, og antakelig som en følge av det, så ble en trådløs strømkontakt for fjernkontroll som stod på ødelagt, den virket ikke mer. Og en klokkeradio begynte å gå mye fortere, den som alltid før hadde gått riktig... men nok om det.

Det fine nå med de nye strømmålerne er at det er bukken som passer havresekken. Det er jo fint å slippe å lese av strømmåleren selv og innrapportere forbruket, men en ting gjorde jeg for å holde kontroll, og det var å notere forbruket på den nye måleren frem mot første månedskifte etter byttet, slik at en har status på målerens egne forbrukstall for hver måned og år. Det har hele tiden vært differanser mellom målerens tall og strømfirmaets tall, så jeg har gitt opp å skrive ned målerens forbrukstall, det er umulig å vite når det avleses, så jeg bruker strømselskapets egne tall, de skulle jo bli riktige ved årsslutt, men nei... her var det allikevel et bra avvik. Men de behøver ikke være veldig store når der er mange kunder å ta fra...

Og nå på første nyttårsdag 2023 sitter jeg og regner ut at selskapets egne avlesningstall ikke stemmer med endt forbruk for året, forskjellen på månedsforbruk og for hele året avviker med så mye som forbruket for august måned! Klart at dette blir mye penger om dette gjelder alle forbrukere! Hva får man gjort med dette? Jeg har tidligere konfrontert et selskap med dette, men kommer ingen vei.

 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om det kan være reaktiv effekt. Mulig at måleren rapporterer dette videre men at det ikke vises på displayet. Har du brukt elhub? Må nesten gå inn der for å se på verdiene. Ut fra det jeg har hørt må man nå betale kWh pris for reaktiv effekt, noe man ikke gjorde med dumme målere.

Lenke til kommentar
kremt skrev (35 minutter siden):

Jeg lurer på om det kan være reaktiv effekt. Mulig at måleren rapporterer dette videre men at det ikke vises på displayet. Har du brukt elhub? Må nesten gå inn der for å se på verdiene. Ut fra det jeg har hørt må man nå betale kWh pris for reaktiv effekt, noe man ikke gjorde med dumme målere.

Nei, feilen jeg oppdager ligger ikke i måleren, men i firmaets engene tall, måned for måned, men summen for 12 måneder stemmer ikke, det er et avvik på godt over 300 kWh! Regnemaskinfeil?

Si at mitt forbruk etter firmaets egne tall når man legger disse sammen blir 12300kWh, og så sier firmaet på siste avlesning at du bare har brukt 12000 kWh.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (44 minutter siden):

Nei, feilen jeg oppdager ligger ikke i måleren, men i firmaets engene tall, måned for måned, men summen for 12 måneder stemmer ikke, det er et avvik på godt over 300 kWh! Regnemaskinfeil?

Si at mitt forbruk etter firmaets egne tall når man legger disse sammen blir 12300kWh, og så sier firmaet på siste avlesning at du bare har brukt 12000 kWh.

Er det avvik samme vei hver måned?

Det kan være litt forksjell i når man kutter måneden, da bør det gå opp i slutten av året.

I tillegg kan det være at måleren ikke stod på null da den ble tilkoblet, den kan ha vært testet på forhånd. 

Og det kan være at det er lagt til en del kWh fra målingen på forrige måler for de dagene i måneden før ny måler ble installert.

Det kan også være at måleren har mistet kontakt og enkelte netteiere estimerer da et forbruk.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (28 minutter siden):

Er det avvik samme vei hver måned?

Det kan være litt forksjell i når man kutter måneden, da bør det gå opp i slutten av året.

I tillegg kan det være at måleren ikke stod på null da den ble tilkoblet, den kan ha vært testet på forhånd. 

Og det kan være at det er lagt til en del kWh fra målingen på forrige måler for de dagene i måneden før ny måler ble installert.

Det kan også være at måleren har mistet kontakt og enkelte netteiere estimerer da et forbruk.

Det kan variere ettersom om elprisene er lave eller høye, når de er høye går avviket samme vei, men når prisene er lave går avviket andre veien, men dette er første året jeg har fått alt justert ned igjen til noenlunde riktig tallverdi etter å ha betalt for strøm jeg ikke har brukt. Men nå ligger jo avregninger med strømforbruk åpne som dagen, så det er bare å få bevist at jeg har betalt for mye etter å ha fått ny tallverdi tilbake på måleren i form av siste avlesningstall for brukt strømmengde.

Kanskje burde jeg henvende meg til en revisor – men det lønner seg vel ikke?

 

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (30 minutter siden):

Hvordan har du regnet ut dette?

Med verdier via elhub?

Hvis strømselskapets tall avviker fra tallene fra din måler på elhub har du jo en god sak da strømelskapene henter forbruket der.

Jeg bruker strømfirmaets egne avlesningstall måned for måned for å ha et eget regnskap med forbruket, og legger alle 12 måneder med strømselskapets tall sammen og sammenligner forbruket med strømmåleren. I fjor (2022) fikk jeg oppgitt av strømselskapet på siste avlesning en forbruksverdi som lå 300 kWh under det som de hadde oppgitt månedsvis at jeg hadde forbrukt. Altså har jeg betalt for 300 kWh jeg ikke har forbrukt, men allikevel fått tilbake i form av kWt, slik at jukset kan fortsette uten at avviket bare vil vokse. Det går inn under "kjøp og salg" - her i form av strøm man ikke bruker.

Nei, jeg bruker ikke elhub, men får tallene fra «Min Side»

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (29 minutter siden):

Jeg bruker strømfirmaets egne avlesningstall måned for måned for å ha et eget regnskap med forbruket, og legger alle 12 måneder med strømselskapets tall sammen og sammenligner forbruket med strømmåleren. I fjor (2022) fikk jeg oppgitt av strømselskapet på siste avlesning en forbruksverdi som lå 300 kWh under det som de hadde oppgitt månedsvis at jeg hadde forbrukt. Altså har jeg betalt for 300 kWh jeg ikke har forbrukt, men allikevel fått tilbake i form av kWt, slik at jukset kan fortsette uten at avviket bare vil vokse. Det går inn under "kjøp og salg" - her i form av strøm man ikke bruker.

Nei, jeg bruker ikke elhub, men får tallene fra «Min Side»

Min side hos strømselskap eller nettleverandør?

På Elhub finner du jo forbruksdataene uten at noen har "tuklet" med dem hvis det er det du mener.

elhub.png

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Det det har brukt finner du på elhub. Sammenlign med det du har betalt. 

Tja, det er jo ingen feil mellom forbruk og regning. Allikevel er det en forsjell mellom forbruk og strømmåler som øker og minker avstanden fra hverandre i takt med strømpriser. Jeg tenker dette kan skje også gjennom elhuben også dersom man ikke også  kontrollerer måleren gjennom et helt år. Det kan gjerne se ut til å være i orden, men ikke være det. Det er det samlede forbruket som vil avdekke.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (10 minutter siden):

Det er ikke helt på det rene hva du faktisk har målt heller. Er det tallverdien du ser i displayet på måleren du snakker om?

Forbruk av strøm nettleverandør. Lagt sammen alt forbruk gjennom året (2022) Forbruket er gitt verdien 12300 kWh. På siste avlesning er forbruket av nettleverandør satt til 12000 kWh, noe som avviker fra det månedlige regnskap med 300 kWh. Nevnt i begynnelsen av tråden.

Lenke til kommentar

Nå er det riktignok 1. januar i dag, så det er ikke sikkert strømforbruk for 2022 er oppdatert på alle steder enda.

Kunne du logget inn på min side hos strømselskapet ditt, netteier og elhub? I teorien skal strømforbruket som vises på disse tre stedene være like.
Dersom de er like, så har du i det minste fått fjernet to feilkilder. Dersom det er ulikheter her, så har du noe konkret å sjekke opp i.

Og som en annen spurte deg om, dette regnskapet ditt, er det basert på tallverdien i displayet på måleren?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (58 minutter siden):

Tja, det er jo ingen feil mellom forbruk og regning. Allikevel er det en forsjell mellom forbruk og strømmåler som øker og minker avstanden fra hverandre i takt med strømpriser. Jeg tenker dette kan skje også gjennom elhuben også dersom man ikke også  kontrollerer måleren gjennom et helt år. Det kan gjerne se ut til å være i orden, men ikke være det. Det er det samlede forbruket som vil avdekke.

Men da er det jo målefeil i måler? Altså må du måle med en referanse måler og dette kan nettselskapet hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
liquidsquid skrev (49 minutter siden):

Nå er det riktignok 1. januar i dag, så det er ikke sikkert strømforbruk for 2022 er oppdatert på alle steder enda.

Kunne du logget inn på min side hos strømselskapet ditt, netteier og elhub? I teorien skal strømforbruket som vises på disse tre stedene være like.
Dersom de er like, så har du i det minste fått fjernet to feilkilder. Dersom det er ulikheter her, så har du noe konkret å sjekke opp i.

Og som en annen spurte deg om, dette regnskapet ditt, er det basert på tallverdien i displayet på måleren?

Tja... det virker som jeg kan gjenta meg selv i det uendelige... jammen er det vanskelig med tall og almindelige penger også forsåvidt. Ikke vanlig valuta nå til dags...

Joda, jeg har løpende kontakt med nettleverandør, også rett over midnatt. Litt verre hos strømleverandør hvor jeg bruker å få passord på mobil for å logge inn, den ser ikke ut til å virke. Det kan nok hende at hvis jeg hadde denne 3 punktssjekkingen du nevner, så hadde jeg hatt mer å gått ut i fra, men jeg har ennå ikke åpnet huben enda.

Nei, tallverdien er ikke basert på selve måleren, men på nettleverandør sitt regnskap hvor det kan se slik ut:

 

Forbruk

Jan. 2200

Feb. 1500 - 3700 kWh

Mars 1000 - 4700

April 700    - 5400

Mai 600      - 6000

Jun 350      - 6350

Juli 250      - 6600

Aug. 450     - 7050

Sep. 600      - 7650

Okt. 800       - 8450

Nov 1150     - 9600

Des 2700  - 12300 Sum årsforbruk (mitt regnskap - manipulert)

Når jeg så klikker på årsforbruk for 2022 er det satt til 12000 kWh uten at noen månedlige verdier er endret.

 

Alle tallverdier er her manpulert, men de riktige tallene er godkjente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...