Gå til innhold

Humanitær hjelp til Ukraina - Informasjon og diskusjon rundt å sende hjelp


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei! 

Flere har tatt til ordet for å sende humanitær hjelp til Ukraina i tråden om krigen. Jeg tenker jeg kan prøve å samle litt informasjon om hvordan man kan gjøre dette.

Først og fremst tenker jeg det er like greit å sende personlig istedenfor at man sender store forsendelser som samles inn. Posten lar deg sende humanitær hjelp til Ukraina kostnadsfritt.

Om du ønsker å sende noe og bor i Oslo kan du eventuelt ta kontakt med ambassaden i Oslo på e-post [email protected], da kan det være mulig at du slipper å sende pakken selv og kan møte opp og få den sendt via ambassaden. 

Du kan også støtte Ukraina ved å donere til veldedige organisasjoner som Røde Kors, Flyktninghjelpen, Unicef og Redd Barna. Volodymyr Zelenskyy har i tillegg satt opp United24 som også kan brukes til å sende nødvendig bistand.

Kom gjerne med forslag dersom du har noen. Kanskje du fikk en gave til jul du ikke kommer til bruke som du heller kunne sendt til Ukraina? Kanskje klær du har i skapet som du ikke bruker men som et barn eller voksen kunne brukt? Send det gjerne. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • Uderzo klistret denne emne
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (40 minutter siden):

Det ser forresten ut som de ikke ønsker særlig med klær. Ullundertøy er i hvert fall fortsatt greit. https://www.nrk.no/sorlandet/ukraina-trenger-hjelp-_-men-ikke-varme-klaer-1.16213109

Andre hjelpeorganisasjoner ber om varme klær og mener ledelsen i røde kors er frakoblet virkeligheten...

https://www.nrk.no/sorlandet/rode-kors-ba-folk-droppe-vinterklaer-til-ukraina-_-uttalelsen-moter-motbor-1.16215575

 

Så send gjerne klær til andre organisasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Hva tenker man om å sende hermetikk som er ute på dato?

Maten er jo 99+% sikkert helt fin. Men kan samtidig skjønne om det er noe de egentlig ikke ønsker.

Du kan vel heller kjøpe en hel del en gang det er på tilbud og sende det ned? 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Det ser forresten ut som de ikke ønsker særlig med klær. Ullundertøy er i hvert fall fortsatt greit. https://www.nrk.no/sorlandet/ukraina-trenger-hjelp-_-men-ikke-varme-klaer-1.16213109

De vil nok alltid trenge varme klær så lenge det forsatt er krig der.. Er pussig utspill fra Røde Kors. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Du kan vel heller kjøpe en hel del en gang det er på tilbud og sende det ned?

Tanken var å gi ting jeg allerede har liggende og ikke trenger. Jeg lener mot at det er greit å sende, ettersom det er mat jeg ville ha null problem med å spise selv.

Når det gjelder å kjøpe nytt vil de nok mye heller ha penger enn at man skal kjøpe inn mat til norske priser og sende nedover. Da går det bort penger i innkjøp, frakt, administasjon, osv.

Penger har jeg allerede gitt. Og vil kanskje gi mer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo kommune:

https://www.oslo.kommune.no/flyktninger-og-inkludering/aktuelt/ukraina-trenger-oss

Sitat

– Krigen i Ukraina angår oss alle, og vi må gjøre hva vi kan for å hjelpe en hardt rammet befolkning, oppfordrer byrådsleder Raymond Johansen.

20. desember ber byrådslederen og Posten likevel om at givergleden settes på pause til januar, fordi mottakssenteret i Polen er fullt.

– Så til dere som fortsatt har lyst og mulighet til å bidra: Nå må vi ta en liten pause. Men fra nyttår er det igjen både mulighet og et stort behov for hjelp, sier Johansen.

Det er fortsatt mulig å sende adresserte pakker til Ukraina.

Sitat

Dette trengs i Ukraina

  • Tørket mat og hermetikk, nøtte- og proteinbarer, tørket frukt, pasta, supper, pureer, kondensert melk og søtsaker
  • Babymat, men ikke på glass
  • Mat til husdyr
  • Elektronikk som powerbanks, batterier, hode-/lommelykter, walkie-talkie
  • Bleier, bind, tamponger, våtservietter, tannkrem, tannbørster, såpe og sjampo
  • Plaster, bandasjer, kompresser og sårvask
  • Soveposer, liggeunderlag, tepper og puter
  • Termisk undertøy (ull eller lignende). NB: Ikke send andre typer klær

Alt som sendes bør være nytt, uåpnet og må tåle lagring.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Alt som sendes bør være nytt, uåpnet og må tåle lagring.

Det var da veldig strengt. Antar de ikke faktisk mener det.

"Nytt" - Da forventer man altså at folk skal løpe ut og kjøpe ting for å sende til Ukraina. Da bør man heller sende penger. 

"Uåpnet" - Greit nok for mat og slikt, men for klær, elektronikk og annet utstyr gir det lite mening.

"Må tåle lagring" - Den er grei.

Lenke til kommentar

Ja, synes ikke det er så strengt. Penger gjør det hele mer komplisert, ting som listes opp kan sendes rett til de som trenger det.
Dessverre så ser mange sitt snitt til å bli kvitt gamle ting, vi ser det samme når det gjelder UFF og slikt, de må kaste mye klær som rett og slett ikke er brukbare. Så at det oppfordres at det sendes nye ting mener jeg er en klok ting.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (23 timer siden):

Du kan vel heller kjøpe en hel del en gang det er på tilbud og sende det ned? 

De vil nok alltid trenge varme klær så lenge det forsatt er krig der.. Er pussig utspill fra Røde Kors. 

Røde Kors liker best cash som de kan investere i aksjer og betale millionlønningene til ledelsen med. Jeg trodde det for lengst var alment kjent? 

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...