Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra lys, lange lys på bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å si hva jeg har så har jeg 4x Rigid D-XL Pro montert i en bue på en lysbøyle i grillen (VW Caddy).
https://www.ekstralys.no/rigid-d-xl-pro-driving-bredt-led-fjernlys

Er bare spredere så lyser ikke mer enn ca. 250 meter, men gir full flombelysning i nesten 180° foran bilen. Er lang vinter her jeg bor og jeg kjører mye på smale, svingete grusveier. Og det er mange dyr i området.

Har i tillegg en Lumen Helios D40 (utgått modell) montert på taket som smalt spotlys. Testet på 1,3 Km lyskast, men jeg har den satt til å lyse ganske langt ned, dvs. har en rund lyskule av veibanen ca. 300 meter foran meg.

Kjører med gule filtre på alt sammen (gir ca. 3500 Kelvin i lystemperatur)  - mister en god del lysstyrke / effektive Lumen, men er MYE mer behagelig å kjøre med over tid (har ca. 45 minutter reisevei til jobben) sammenliknet med standard 6000 Kelvin.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 minutt siden):

jeg stolte iallfall at når jeg fikk på montert ekstra lys så visste verksted hva dem drev på med, men jeg er skuffet over dem jeg har på i dag.

Pff, jeg trodde Møller Bil, Tynset - merkeverksted, og stedet der jeg kjøpte bilen min - visste da de drev med da de etter avtale pr. telefon monterte 2 stk. Hella 3003 ekstralys på bilen min. Lys som under daværende regler viste seg å være ulovlige i følge Biltilsynet når PKK skulle utføres.

Ikke hadde jeg noen skriftlig avtale på det var akkurat de lyktene jeg hadde sagt ja til, navnet på lyktene stod heller ikke beskrevet på kvitteringen jeg fikk, og ikke tok de noe ansvar i etterkant når lysene måtte fjernes (og settes tilbake etterpå) for at bilen skulle bli godkjent.

Så min erfaring er å ta imot råd fra verksted, men ikke gjøre noen avtale før man har gjort egne undersøkelser først.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (48 minutter siden):

ved snøvær og ekstra lys er det løsninger på det også? eller er det slik at man rett og slett må slå av ekstra lysene? noen med erfaring på det også?

Jepp, jeg har erfaringer. Og jeg ble rett sjokkert.

Ved kjøring i fuktig snøvær / sludd så blir ikke noen av LED-lyktene mine varme nok til å smelte vekk det som legger seg på lykte glassene.

Har bare opplevd dette 3 ganger de siste 5 årene, men i alle 3 tilfellene så hadde jeg i praksis kun bilens originale halogenlys å bruke. Siden disse ble tilstrekkelig varme til å smelte vekk snøen. Alt jeg hadde av LED ble tildekket og ubrukelig.

Hvis tildekte lykter er en bekymring så har jeg noen halogenlykter liggende i en kasse her hjemme. Sendte deg en PM.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 minutter siden):

ser det mange begreper som kommer til uttrykk når jeg leser tekst om lampene.

- Posisjonslys.

- bredt lysbilde

- kastelengde

(Innebygget) posisjonslys er i praksis parklys. Kjøper du lykter med dette - selv om lyktene alene er godkjente og E-merket - kan disse IKKE brukes sammen med parklys som allerede sitter på bilen.

Da må du enten fjerne parklyspærene fra bilen eller be om at poisjonslyset i LED-lykten ikke blir koblet til (disse har, såvidt jeg vet, alltid egen leder). Eller koble til alt og muligens få beskjed om ulovlig antall parklys på PKK.

Bredt lysbilde er spredning. Dette henger sammen med X Lux ved X meter, og gir en pekepinn på hvor langt frem lyset lyser sammen med oppgitt referansetall / E-merking. Lavere referansetall betyr mer spredning. Varierer mellom E7,5 og E50 (E50 gir smalest lysstråle og lyser lengst, men gir liten spredning ut til sidene). Jeg anser E20-E37,5 som den idelle mellomting.

Kastelengde er hvor mange meter fremover lyset lyser.

Lenke til kommentar
11 hours ago, stamkunde said:

ved snøvær og ekstra lys er det løsninger på det også? eller er det slik at man rett og slett må slå av ekstra lysene? noen med erfaring på det også?

 

 LED lys blir ikke spesielt varmt og du har faren for det blir is/snølag på lyktene. En LED med oppvarmet glass er å foretrekke hvis du går i den retningen. Byttet fra LED til halogen på den forrige bilen min på grunn av nettopp det.

Av egen erfaring er en knapp for å slå av/på ekstra lysene noe man bør ha for å ikke bli helt sveiseblind når man kjører gjennom vegarbeidsområder med mange skilt og markeringer eller kommer ut for tett snødrev (moro å kjøre litt i warp-speed men jeg syntes det var slitsomt i lengden med alle lys koblet inn på bilens bryter).

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (33 minutter siden):

 LED lys blir ikke spesielt varmt og du har faren for det blir is/snølag på lyktene. En LED med oppvarmet glass er å foretrekke hvis du går i den retningen. Byttet fra LED til halogen på den forrige bilen min på grunn av nettopp det.

Av egen erfaring er en knapp for å slå av/på ekstra lysene noe man bør ha for å ikke bli helt sveiseblind når man kjører gjennom vegarbeidsområder med mange skilt og markeringer eller kommer ut for tett snødrev (moro å kjøre litt i warp-speed men jeg syntes det var slitsomt i lengden med alle lys koblet inn på bilens bryter).

Jeg nevnte til verksted jeg må ha bryter for å slå av ekstra lys ved tett snødrev. Dem gjorde ikke det slik dem lovte. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

Jeg nevnte til verksted jeg må ha bryter for å slå av ekstra lys ved tett snødrev. Dem gjorde ikke det slik dem lovte. 

Det er faktisk ikke påbudt (såvidt jeg vet) med egen bryter til ekstralys, men det er så absolutt å anbefale.
Jeg har egne brytere til alle mine ettermonterte lys. Ekstra nærlys, tåkelys, spredere og spot ("arbeidslys"). Nesten vanskelig å holde styr på når jeg kjører. ^^

Ekstra spredere ved tett snødrev gjør reduserer sikten (egen erfaring). Og desto kraftigere lys (og mer spredning av lyset), jo verre blir det.

Som nevnt så finnes det LED-lys med oppvarming, men det er lite utvalg er dette er stort sett arbeidslys.
Jeg har ikke sett noen E-merkede ekstralys med oppvarming av glasset.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (33 minutter siden):

Det er faktisk ikke påbudt (såvidt jeg vet) med egen bryter til ekstralys, men det er så absolutt å anbefale.
Jeg har egne brytere til alle mine ettermonterte lys. Ekstra nærlys, tåkelys, spredere og spot ("arbeidslys"). Nesten vanskelig å holde styr på når jeg kjører. ^^

Ekstra spredere ved tett snødrev gjør reduserer sikten (egen erfaring). Og desto kraftigere lys (og mer spredning av lyset), jo verre blir det.

Som nevnt så finnes det LED-lys med oppvarming, men det er lite utvalg er dette er stort sett arbeidslys.
Jeg har ikke sett noen E-merkede ekstralys med oppvarming av glasset.

Hvordan få alt det du nevner på en passat? å ha ekstra spredere ved tett snødrev er jo drømmen. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (15 timer siden):

Hvordan få alt det du nevner på en passat? å ha ekstra spredere ved tett snødrev er jo drømmen. 

Jeg har en lysbøyle fra fabrikk på min VW Caddy.

Eksempelbilde fra Google:

EC-MED-235-IX.JPG

Men som jeg skrev i innlegget over så REDUSERES sikten med spredere ved tett snødrev.
Lyset fra spredere reflekteres i snøen som driver foran bilen og lager bare en vegg av lys rett foran deg.

I tåke og snøvær vil du ha spot lykter. Lykter som sender en tynn lystråle langt frem.

 

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (31 minutter siden):

Kommet mye det siste året. Valostore har en 9" og en ledbar fra Purelux med varmetråder. I tillegg får du X-Vision Genesis II med varmetråder.

Takker for info. :)

Har ikke sett etter mer lys til bilen på lang tid nå. Har allerede nok til at jeg må koble til en batterilader etter hver tur i mørket. ^^

Lenke til kommentar
54 minutes ago, stamkunde said:

den avlange ekstralyset er plassert over skiltene på verksted. Er det riktig gjort? eller bør den bli plassert under skiltene?

leser noen produkter hos ekstralys, da står det at man monterer under skilt. 

Kan monteres over eller under, alt etter hvor det er mest praktisk å montere med tanke på type lys, ledninger og gjennomføring. Kravet er hvis du monterer mer enn ett ekstralys skal det være symmetrisk montering.

Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (2 timer siden):

Kan monteres over eller under, alt etter hvor det er mest praktisk å montere med tanke på type lys, ledninger og gjennomføring. Kravet er hvis du monterer mer enn ett ekstralys skal det være symmetrisk montering.

Det må være symmetrisk selv om du kun har et ekstralys 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...