Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag på dagpenger


MAtroxX

Anbefalte innlegg

Hei å vell overstått jul aften folkens

 

jeg har en sak vedr. Nav og dagpenger

 

jeg ble sagt opp i firmaet jeg jobber i sammen med mange andre som også ble sagt opp 

 

dette var pga økonomi og det de kaller ett dårlig år for firmaet. 
selskapet er stort og går med store overskudd skjennerelt

men avd. Vest var vist lite bærende og ga røde tall i nåværende sesong

 

Jeg var tidlig ute å søkte på dagpenger, da jeg vet de har lang behandlingstid (5 uker)

fikk avslag på søknaden etter to uker

 

de hevder at jeg har 3 måneder oppsigelse tid å vill ikke gi økonomisk støtte før etter februar 

 

jeg ble ansatt i mars i år, å har overhode ingen kontrakt som gir meg slik oppsigelse tid

 

hvor tar de dette fra, er dette urett ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MAtroxX skrev (1 minutt siden):

Hei å vell overstått jul aften folkens

 

jeg har en sak vedr. Nav og dagpenger

 

jeg ble sagt opp i firmaet jeg jobber i sammen med mange andre som også ble sagt opp 

 

dette var pga økonomi og det de kaller ett dårlig år for firmaet. 
selskapet er stort og går med store overskudd skjennerelt

men avd. Vest var vist lite bærende og ga røde tall i nåværende sesong

 

Jeg var tidlig ute å søkte på dagpenger, da jeg vet de har lang behandlingstid (5 uker)

fikk avslag på søknaden etter to uker

 

de hevder at jeg har 3 måneder oppsigelse tid å vill ikke gi økonomisk støtte før etter februar 

 

jeg ble ansatt i mars i år, å har overhode ingen kontrakt som gir meg slik oppsigelse tid

 

hvor tar de dette fra, er dette urett ?

 

4A41FD2C-81A1-487A-91C1-2B364835AD51.png

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (16 minutter siden):

Hei å vell overstått jul aften folkens

 

jeg har en sak vedr. Nav og dagpenger

 

jeg ble sagt opp i firmaet jeg jobber i sammen med mange andre som også ble sagt opp 

 

dette var pga økonomi og det de kaller ett dårlig år for firmaet. 
selskapet er stort og går med store overskudd skjennerelt

men avd. Vest var vist lite bærende og ga røde tall i nåværende sesong

 

Jeg var tidlig ute å søkte på dagpenger, da jeg vet de har lang behandlingstid (5 uker)

fikk avslag på søknaden etter to uker

 

de hevder at jeg har 3 måneder oppsigelse tid å vill ikke gi økonomisk støtte før etter februar 

 

jeg ble ansatt i mars i år, å har overhode ingen kontrakt som gir meg slik oppsigelse tid

 

hvor tar de dette fra, er dette urett ?

Hva står det i arbeidsavtalen din om oppsigelsestid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3 måneder 

 

jeg har bare aldri lest det selv

 

fy faen så teit jeg følte meg nå

er en som må ringe nav å beklage for sint melding til de i morgen tror jeg. 
arbeids giver sa jeg hadde en månede å jeg trodde på det. 
 

vist mann skal snu saken da, kan jeg gå til de å kreve tilbakebetaling og lønn for tiden her?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (9 minutter siden):

Jeg har allerede måtte avslutte arbeids stillingen, fra 1 desember. Det var datoen de sa jeg måtte avtre 

Fint. Arbeidsgiver kan velge å avløyse deg frå arbeidsplikta, men dei kan ikkje løyse seg sjølv for lønnsplikta utan å gjere ny avtale med deg. Du har rett på to månadar med lønn, det er arbeidsgivar som har valgt å ikkje ville benytte seg av din arbeidskraft i heile oppseiingstida. 

 

Edit:

Eg forstår det då slik at du ikkje har fått desemberlønna di, så då er det berre å kreve den utbetalt: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-kan-betale/#:~:text=Hvis du ikke får utbetalt,ukes frist til å betale.

Endret av The Avatar
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (18 minutter siden):

vist mann skal snu saken da, kan jeg gå til de å kreve tilbakebetaling og lønn for tiden her?

Du skal kunne kreve 3 måneder oppsigelsestid, så fremt dere ikke har avtalt noe annet.

Merk at i de fleste tilfeller så starter oppsigelsestiden fra måneden etter at oppsigelsen ble levert. Altså hvis du fikk oppsigelse i november så varer oppsigelsestiden ut februar, men siden dere har avtalt oppsigelsestid som er lengre enn arbeidsmiljøloven § 15-3 så kan den vare fra dato til dato. I forhandlinger med bedriften så ville jeg lagt til grunn at den starter fra måneden etter, men hvis dere kommer frem til at den går fra dato til dato så må du sende bekreftelse på dette til NAV når du søker dagpenger.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (38 minutter siden):

Fint. Arbeidsgiver kan velge å avløyse deg frå arbeidsplikta, men dei kan ikkje løyse seg sjølv for lønnsplikta utan å gjere ny avtale med deg. Du har rett på to månadar med lønn, det er arbeidsgivar som har valgt å ikkje ville benytte seg av din arbeidskraft i heile oppseiingstida. 

 

Edit:

Eg forstår det då slik at du ikkje har fått desemberlønna di, så då er det berre å kreve den utbetalt: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-kan-betale/#:~:text=Hvis du ikke får utbetalt,ukes frist til å betale.

De har gitt meg ny arbeids avtale, en mindre gunstig avtale uten alle tillegg jeg hadde før. En midlertidig annsettelse som de selv sier skal være langvarig 

 

Om en har fått ny arbeids kontrakt av selskapet, mister mann da de tre måneder fra gamle kontrakten?

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (12 timer siden):

De har gitt meg ny arbeids avtale, en mindre gunstig avtale uten alle tillegg jeg hadde før. En midlertidig annsettelse som de selv sier skal være langvarig 

 

Om en har fått ny arbeids kontrakt av selskapet, mister mann da de tre måneder fra gamle kontrakten?

Ja her har du gått på en smell. Du har fått en kontrakt endring. Du er nå ansatt men midlertidig. Det er vell en slu måte å si opp folk uten å måtte betale oppsigelsestid i tillegg har de deg når de trenger deg.

Mulig kontrakt endringen er ulovlig, jeg hadde tatt kontakt med advokat i fagforening asap. Om du ikke allerede er medlem, prøv å meld deg inn å søk hjelp. 

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (På 26.12.2022 den 21.39):

De har gitt meg ny arbeids avtale, en mindre gunstig avtale uten alle tillegg jeg hadde før. En midlertidig annsettelse som de selv sier skal være langvarig 

 

Om en har fått ny arbeids kontrakt av selskapet, mister mann da de tre måneder fra gamle kontrakten?

Om dei vil endra på avtalen, må du i utgangspunktet vera samd i endringa.

Ofte foregår slike endringar ved ein såkalt "endringsoppsigelse", dvs. heving av gammal kontrakt og inngåing av ny. Då får ein i praksis valet mellom å akseptera ei endra (ofte dårlegare) avtale, eller å mista jobben.

Om ein vel å ikkje akseptera ny avtale og dermed blir sagt opp har ein så klart krav på lønn ut oppseiingstida, med dei gamle vilkåra. I teorien har ein krav på oppseiingstida før ein går over til ny kontrakt òg, men det kan nok tenkast at arbeidsgjevar set vilkår om å fråvika oppseiingstida for å få ny kontrakt.

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (På 26.12.2022 den 20.07):

Hei å vell overstått jul aften folkens

 

jeg har en sak vedr. Nav og dagpenger

 

jeg ble sagt opp i firmaet jeg jobber i sammen med mange andre som også ble sagt opp 

 

dette var pga økonomi og det de kaller ett dårlig år for firmaet. 
selskapet er stort og går med store overskudd skjennerelt

men avd. Vest var vist lite bærende og ga røde tall i nåværende sesong

 

Jeg var tidlig ute å søkte på dagpenger, da jeg vet de har lang behandlingstid (5 uker)

fikk avslag på søknaden etter to uker

 

de hevder at jeg har 3 måneder oppsigelse tid å vill ikke gi økonomisk støtte før etter februar 

 

jeg ble ansatt i mars i år, å har overhode ingen kontrakt som gir meg slik oppsigelse tid

 

hvor tar de dette fra, er dette urett ?

det hjelper å ta en telefon til NAV for å få en avklarering hva dem har tenkt til saken din.

Men jeg tolker ikke som du har fått avslag, men kun at du må vente lengre, og at de forventer bedriften betaler lønn de 3 månedene. 

Altså at kontrakten din som du har nå med arbeidsgiver, betyr arbeidsgiver må i henhold til kontrakt forplikte seg å betale 3 måneder lønn først, før du går over i dagpenger format. 

Lenke til kommentar

Men det er uansett vesentlig om TS har signert på den nye kontrakten eller ei, selv om det er 3mnd oppsigelsestid så kan h*n gå ut av arbeidsavtalen om begge parter er enige og har har TS signert på den nye avtalen, ja da har h*n forsåvidt godtatt å gå ut av stilling før oppsigelsetid.

Er flere her hos oss som har hatt 3mnd oppsigelsetid men har gått før i dårlige tider for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...