Gå til innhold

Datautstyr 2 eller 5 års reklamasjon?


Anbefalte innlegg

(Kanskje rett kategori?, var juss>>forbruker sider, moderator evt. flytter)

 

Den trådløse musa mi, ei til 700 kr som for meg er en høy pris for ei mus der jeg ikke spiller. Denne Logitech G603 kjøpte jeg bare av den grun at DPI oppløsningen kunne gå skinnsykt høyt. Denne er nå passert 4 år. Det er noe feil med denne, der den sluker batterier og "skjelver" i musepekeren, men bare i felter for å avgi avkryss, input for eks. Det er flest slik skjelving oppstår øverst på skjermen. For å få muse på "rett kjøl" jeg må slippe musa lett ned mot musematta, fra ca 3-4 cm høyde. Så oppfører den seg, noen timer? noen dager.

 

Selgeren hevder at det for MUS bare er mulighet til å reklamere i 2 år. Men noen som vett, er det riktig? Jeg trodde det forelå en "dom" at uansett var det 5 års reklamasjonsrett for datautstyr. Noen som vet mer om slike forhold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens f.eks møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven).

Lenke til kommentar

Heiter seljaren tilfeldigvis Elkjøp?

Regelen er at reklamasjon er 5 år for alt som er meint å vara lenger enn 2 år. At mus og tastatur ikkje skal vara lenger enn 2 år er ein regel seljaren har funne på sjølv. Vil tru det er uvanleg å skifta mus annankvart år. Med tanke på kor mange av HP sine mus og tastatur frå slutten av 00-talet som fortsatt er i bruk på diverse kontor er regelen til seljaren openberrt BS. Dei gir seg nok fort om du nemner Forbrukerrådet (dette er ikkje første tråd om dette).

Endret av MKap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjelving/vibrering høres ut som tactile/haptic feedback.  Er det noe valg på dette i driver/logitech software.  Vil nok bruke mye mer batteri enn uten vibrering.

Finner dette som mulig Windows setting

1) Go to Control Panel and open "Mouse".

2) Change to the "Touch" tab.

3) Uncheck "Vibration Feedback

 

Reklamasjonsretten er 5 år, men bevisbyrden er din for å vise at den er brukt skånsomt/vanlig.  Garanti kan være 1-2 år da er bevisbyrden produsentens for å vise til evt feil bruk av kjøper.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Man må ikke bevise at utstyret er pent brukt. Det e alltid utsalgssted som må bevise/sannsynliggjøre feilaktig bruk. 

I disse sakene er det bare å klage skriftlig, om reklamasjon avslås kobler man inn forbrukerrådet og tar det defra. Ja, det krever litt energi, så man kan spørre seg om det er verdt tiden. 

Selv er jeg av den oppfatning at om jeg føler et selskap er urimelig så skal jeg minimum sørge for å koste dem mer penger i behandlingstid enn produktet er verdt. 

Eksempelvis fikk jeg parkeringsbot i en parkeringsgarasje tilknyttet Rema 1000 der det var gratis å parkere i 2 timer, men man måtte trekke parkeringslapp. Skiltet som informerte om dette var gjendugget og plassert på veggen mellom div andre skilter, og automaten var parkert slik at man fikk den i ryggen når man gikk ut av bilen. Var inne i 7 minutter, og hadde 3 barn i bilen, så det var åpenbart at jeg ikke var ute borte i over to timer. Ja, jeg parkerte ulovlig, men premissene var sånn at jeg mente de var urimelige når du krevde boten betalt, så jeg klaget, skrev brev og ringte, mange nok ganger til at tiden de brukte på saksbehandling overgikk det jeg betalte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbakevendende problem dette. Forbrukerrådet virker å gå mest i retning 5 års reklamasjonsrett, men uten en klar bestemmelse på det (selvsagt egentlig, siden slike produkt blir utsatt for høyst variert bruk og har store kvalitetsforskjeller). Sist jeg kranglet med elkjip på dette mente fyren bak disken at reklamasjonsrett var lik som garanti, altså max 2 år. Svarene var selvsagt ikke særlig spennende da jeg spurte etter rettslig grunnlag for den uttalelsen eller rettspraksis. Ei heller på mitt spørsmål om hvorfor man skulle operere med to ulike begrep dersom tidsrom og konsekvens ville vært likt for dem. 

Du må nok ta saken lenger inn i systemet/butikken, enn til de som står fremst og har fått noen svært så enkle forklaringer.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (30 minutter siden):

Reklamasjonsretten er 5 år, men bevisbyrden er din for å vise at den er brukt skånsomt/vanlig.  Garanti kan være 1-2 år da er bevisbyrden produsentens for å vise til evt feil bruk av kjøper.

Dette er jo feil. Det er selger som har bevisbyrden for at produktet IKKE er brukt slik det er tiltenkt. Hvis det ikke er tegn på støtskader eller vannskader så vil det være veldig vanskelig å avslå reklamasjon mot selger. Alle seriøse butikker bør ha avtaler med produsenter som gjør at kunden ikke blir kasteball mellom selger og produsent.

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (24 minutter siden):

Dette er jo feil. Det er selger som har bevisbyrden for at produktet IKKE er brukt slik det er tiltenkt. Hvis det ikke er tegn på støtskader eller vannskader så vil det være veldig vanskelig å avslå reklamasjon mot selger. Alle seriøse butikker bør ha avtaler med produsenter som gjør at kunden ikke blir kasteball mellom selger og produsent.

Bevisbyrde og bevisbyrde, dvs du må hevde at den ikke er feil brukt/misbrukt da.   Finner ikke selger noen sprekker eller annet som bare kan ha oppstått om musa har falt i bakken (forsikringssak evt) eller vannskader eller annet åpenbart så har kjøperen en god sak.

Men hvis produsenten etter å åpne den finner irr eller noe klissete som tyder på at det er sølt Cola på den så har kjøperen en dårlig sak.

Lenke til kommentar

Eg tenkjer nok at det aller meste av datautstyr er meint å være i vesentleg meir enn 5 år og dermed har 5 års reklamasjon.
Det er forholdsvis vanleg å kjøpe "full pakke" med både PC, skjerm og tastatur samtidig, så då tenkjer eg at tastatur og mus må forventast å vare like lenge som sjølve PCen, og PCen skal heilt klart vare meir enn 5 år. At musa også kosta 700 kr og ikkje 49 kr taler også klart til fordel for at du har 5 års reklamasjon.

Om du har handla på Elkjøp så driv vel dei fortsatt med denne "passer i en pose" logikken sin der dei har ein heilt særeigen definisjon av reklamasjonstid basert på om varen får plass i ein pose eller ikkje. Så frå den butikken så blir vist alltid det fyrste svaret at små ting berre har 2 års reklamasjon heilt uavhengig av kvalitet og pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...