Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opprette epost i annens navn


Banay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke teknisk uproblematisk nei, uproblematisk i sin helhet. Bruk av en konto kan være problematisk, ikke opprettelse. Det er vanlig praksis å opprette epostkontoer eller brukerkontoer som andre skal bruke.

Epost er ikke formellt, hvem som helst kan hoste og opprette epostadresser, epost er ikke regulert.

Hvis man leser hos datatilsynet er de spesifikke. "Bruk av andres idetifikasjonsbevis eller opprettelse av telefonabonnement, bankkonto, kredittkort osv i andres navn."

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ref. Datatilsynet;

Sitat

Kan min arbeidsgiver publisere opplysninger om meg på intra- eller internett?

Opprettelse av en intern kontaktdatabase for hele virksomheten som inneholder medarbeidernes navn, telefonnummer e-postadresse slik at ansatte kan komme i kontakt med deres kollegaer er lovlig.

Det er også normalt lov å publisere visse opplysninger som er knyttet til arbeidsforholdet på Internett, som for eksempel navn, ansvarsområde, internt telefonnummer og e-postadresse.

Bilder vil normalt kreve samtykke.

- I og med at (opprettelse av) e-postadressen i seg selv ikke problematiseres av Datatilsynet samt at det er helt vanlig at arbeidsgiver oppretter e-postkonto for den enkelte ansatte så må TS nesten utdype litt hva spørsmålet bunner i. Om det f. eks. er fordi TS ikke er komfortabel med at hele navnet brukes så kan TS be arbeidsgiver om at kun deler benyttes, gitt at det likevel identifiserer TS på en god måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Banay skrev (2 timer siden):

Har arbeidgiver lov til å opprette en epostadresse som inneholder mitt fulle navn, uten mitt samtykke?

Ja. De eneste gangene jeg har fått noen reaksjoner på det er hvis de f.eks foretrekker å bruke en av de andre etternavnene sine i stedet, eller har noen andre ønsker, men "[email protected]" er helt normalt.
Det går også an å opprette et alias, og f.eks [email protected] hvis man vil ha en kortere e-postadresse å gi ut i jobbsammenhenger.
Hva er foranledningen for å stille dette spørsmålet? 

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (21 timer siden):

Ja. Neste spørsmål? 

Jeg vil snu på det å si at trådstarter har å si i fra i forkant, med begrunnelse om hvorfor ikke hele navnet skal komme i epost adresse. At man får en arbeids, skole eller studie epost er jo normalen i dag.

 

Fornavn og etternavn må jo uansett med. Spørsmålet blir å be om fritak for mellomnavn.

Personer med særdeles unik navn som er utsatt for forfølgelse og livsfare med sperret adresse, kan kanskje få fritak for jobbmail? 

Har man en særskilt grunn til å ikke ville ha hele navn i epost må man varsle i forkant. Så får arbeidsgiver ta vurdering på begrunnelse.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 timer siden):

Fornavn og etternavn må jo uansett med. Spørsmålet blir å be om fritak for mellomnavn.

Personer med særdeles unik navn som er utsatt for forfølgelse og livsfare med sperret adresse, kan kanskje få fritak for jobbmail? 

Har man en særskilt grunn til å ikke ville ha hele navn i epost må man varsle i forkant. Så får arbeidsgiver ta vurdering på begrunnelse.

Oftast så ønsker arbeidsgievar å også bruke mellomnamn av den praktiske grunnen at det er mindre sjans for for at epostadresser må endrast i ettertid om det skulle være to med identisk eller nesten identisk namn. Særleg på større arbeidsplassar. På mindre arbeidsplassar er det oftare vanleg å berre bruke fornamnet og berre legge til etternamn for eventuelt nytilsette med same fornamn som ein som jobbar der frå før.

Om ein har særskilte grunnar til å ha skjult identitet eller adresse så vil nok arbeidsgivar være kjent med det alt i søknadsprosessen.

 

Å opprette ein epostadresse i den tilsette sitt namn vil uansett gå innunder arbeidsgivars saklege behov for å opprette ei personalmappe og for å kunne registrere arbeidstakaren i nødvendige arbeidsverktøy.
Det som eventuelt kan være problematisk er publiseringa av ei epostadresse med fullt namn, men ettersom datatilsynet seier at dette er heilt normalt og dermed ikkje har reservasjonar mot at telefonnummer og epostadresse blir publisert på internett så er det nok ikkje haldepunkt for at slik publisering av fullt namn er ulovleg.

Om ein skal problematisere noko i ein slik tilsettingsprosess så må nok det være om arbeidssøkaren har fått god nok informasjon om kva det innebærer å takke ja til stillinga. Her vil eg gjette på at dei fleste arbeidsplassar i liten grad gir spesifikk informasjon om at det blir oppretta epostadresse og kva den epostadressa blir, men samtidig så er det såpass normalt og vanleg at eg tviler litt på om ein kan hevde at ein ikkje forstod at arbeidsgjevar kom til å bruke namnet ditt til å opprette ei epostadresse. Det er mulig ein kan ha ei sak dersom ein har takka ja til ei stilling der det ikkje er vanleg å få oppretta jobbepost, men det vil likevel være ganske vanleg at ein blir lista opp med namn og tittel på bedrifta si heimeside.

Lenke til kommentar

For å nevne en edgecase så var det noen morromenn som kalte seg yesmen som spekulerte i å sette opp falske nettsider med kontaktinfo slik at de ble kontaktet og ble bedt om å stille opp som forelesere på diverse konferanser, der de selvfølgelig torpederte hele foredraget og dro sin egen latterlige forelesning som ofte ble tatt seriøst.

Nå er det vel sjelden at en arbeidsgiver har onde hensikter ved å opprette og publisere ansatte-eposter, men kan skjønne hvor enkelte ansatte ikke ønsker dette da det kan misbrukes eller være uønsket p.g.a sensitive eposter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...