Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

privat vei, kraftselskap og veirett ?


Gjest 53921...eb8

Anbefalte innlegg

Gjest 53921...eb8

jeg lurer på dette:
Jeg er grunneier av et småbruk kjøpt for endel år siden.
her går en privat grusvei over min eiendom. veien er litt u-formet og kommer ut på hovedvei i begge ender.
min ende av veien er i god stand. den andre enden av veien er kjørbar, men må vedlikeholdes og kan være vanskelig vinterstid.
det ligger et kraftverk ved den dårlige siden av veien. den dårlige veien er tjenesteveien til kraftverk og er i tilknytning til et boligfelt med boliger hvor de som jobbet på kraftverket før bodde- dette boligfeltet er også tilknyttet hovedvei.
jeg har tegnet opp hvordan det ser ut.

dette kraftverket har byttet eiere mange ganger, og tidligere har eierne gruset min del av veien og brøytet og slikt som en kompensasjon for at de har fått bruke min vei da de foretrekker den fremfor det som er deres tjenestevei. 

det er ikke tinglyst veirett eller noen avtaler om det.
jeg anslår heller ikke at det kan kreves hevd i all den tid kraftverket har sin egen tjenestevei som de kan bruke, men som de foretrekker å ikke bruke.

saken er den at min vei er ganske lang fra min eiendom og opp til hovedvei.
når det snør slik som nå tar det fort to timer å måkke seg frem til hovedvei. i morgest var både jeg og mi nsamboer i sving fra halv 5 til k vart over 7 for å få bilen ut på hovedveien, og det går jo ikke å holde på slik.
jeg er derfor nødt til å parkere ved inn/utkjørsel fra hovedvei og på et flatt område som er akkurat der på min grusvei. dette vil da blokkere for annen trafikk her.

det er ingen andre naboer her.

jeg har prøvd å finne en løsning med kraftverket ang dette. nå har kraftverket igjen skiftet eier, og de jeg snakket med var ikke særlig hyggelige på telefon. da jeg sa jeg var nødt til å bruke min vei som parkering fikk jeg til svar at det kunne jeg ikke, og at jeg måtte skaffe privat brøyting selv for å holde veien åpen.  men det er jo min private vei, jeg skal vel ikke måtte ordne meg brøyting som koster flesk når jeg bare kan parkere på veien for å løse problemet for meg selv.

nå er jo ikke kraftverk de som tjener minst heller så mitt forslag har vært dette:
-kraftverket ferdigstiller en liten garasje oppe på jordet (som jeg eier) som er rett ved hovedvei slik at jeg kan parkere der og slippe å parkere på vei.
- kraftverket stiller til vår disposisjon et brøyteredskap slik at vi selv kan holde veien åpen når vi trenger det (vi har 3 tidspunkter hvert døgn veien må være åpen for oss til å kunne bruke)


er dette urimelig av oss?
så lenge de ikke har veirett tinglyst eller annen avtale med oss som er grunneiere kan de jo ikke bare ta seg tilrette og bruke veien- jeg syens det er rart de ikke har tatt kontakt med oss før.
vi har rett til å bruke vår private vei som vi selv vil, også for å parkere om det er nødvendig?






 

vei.jpg

Anonymous poster hash: 53921...eb8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et svar på jussen her, det vet jeg andre kan bedre enn meg, men...

Så langt jeg kan se så har vel hverken TS eller kraftselskap noe krav her? Kraftselskapet kan ikke kreve at TS brøyter sin private vei bare fordi de har lyst til å bruke den (når de egentlig har sin egen vei, som de ikke ønsker å vedlikeholde), og TS kan ikke kreve at kraftselskapet legger noe til rette rundt hans parkering på hans egen private eiendom, ei heller at de stiller brøyteredskap til hans private disposisjon.

En minnelig løsning som ville være god for begge parter er at man splitter prisen av brøyting (fra en tredjepart), så kan TS parkere utenfor bolig, og kraftselskapet kan få lov og mulighet til å benytte vei?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg regner med TS har sjekket hva som er tinglyst på de andre eiendommene som denne veien går over, har du oversikt og dokumenterene som er tinglyst på din eiendom? Kan jo finnes avtaler som ikke er tinglyst, uvanlig hvis dette er kraftverk men man vet aldri.

Og hvor er ditt hus i forhold til denne veien?

Lenke til kommentar
Gjest 53921...eb8
agvg skrev (6 timer siden):

Jeg regner med TS har sjekket hva som er tinglyst på de andre eiendommene som denne veien går over, har du oversikt og dokumenterene som er tinglyst på din eiendom? Kan jo finnes avtaler som ikke er tinglyst, uvanlig hvis dette er kraftverk men man vet aldri.

Og hvor er ditt hus i forhold til denne veien?

ja, er ikke noe tinglyst.

der er ikke andre boligeiendommer her nede på min side, annen bebyggelse kommer etter tjenestevei. 
tenker at så lenge ikke noe er tinglyst, så er det ikke tinglyst.

mitt hus er på "p" en i privat vei.

er boliger oppe i et boligfelt tilknyttet tjenestevei som tidligere var tilhørende arbeidsfolka til kraftverket.
tjenesteveien og den dårlige utgangen til hovedvei er de som historisk er veien kraftverket har brukt.

 

agvg skrev (7 timer siden):

Hvem brøyter denne veien frem til kraftverket?

det vet jeg ikke. tror ikke de bruker samme fyren som de forrige eierne brukte. de som eide før fikk han de brukte til å brøyte innom gårdsplassen her også slik at jeg ikke trengte å parkere der hvor jeg nå fremover tenker å parkere.

 

 

el_cash skrev (6 timer siden):

Ikke et svar på jussen her, det vet jeg andre kan bedre enn meg, men...

Så langt jeg kan se så har vel hverken TS eller kraftselskap noe krav her? Kraftselskapet kan ikke kreve at TS brøyter sin private vei bare fordi de har lyst til å bruke den (når de egentlig har sin egen vei, som de ikke ønsker å vedlikeholde), og TS kan ikke kreve at kraftselskapet legger noe til rette rundt hans parkering på hans egen private eiendom, ei heller at de stiller brøyteredskap til hans private disposisjon.

En minnelig løsning som ville være god for begge parter er at man splitter prisen av brøyting (fra en tredjepart), så kan TS parkere utenfor bolig, og kraftselskapet kan få lov og mulighet til å benytte vei?

problemet er at jeg ikke ønsker å måke veien for hånd 2 timer hver morran. jeg ønsker å parkere på veien min nært hovedveien slik at jeg kan kjøre rett ut der om morran.

MEN- jeg forstår også at dette kan skape ekstra bryderi for kraftselskapet- derfor, om de ikke ønsker jeg skal parkere der er "kravet mitt" at de må tilrettelegge for at jeg kan få brøytet veien rask på en annen måte/ sørge for at veien er brøytet hele tiden/ ordne meg en pakeringsplass på jordet jeg også eier.  for meg er det like greit å parkere på min egen vei.
jeg krever ikke at de skal gjøre noe, men at de må gjøre noe dersom de ønsker a jeg ikke skal parkere på min vei.

Anonymous poster hash: 53921...eb8

Lenke til kommentar
Gjest 53921...eb8
el_cash skrev (7 timer siden):

Ikke et svar på jussen her, det vet jeg andre kan bedre enn meg, men...

Så langt jeg kan se så har vel hverken TS eller kraftselskap noe krav her? Kraftselskapet kan ikke kreve at TS brøyter sin private vei bare fordi de har lyst til å bruke den (når de egentlig har sin egen vei, som de ikke ønsker å vedlikeholde), og TS kan ikke kreve at kraftselskapet legger noe til rette rundt hans parkering på hans egen private eiendom, ei heller at de stiller brøyteredskap til hans private disposisjon.

En minnelig løsning som ville være god for begge parter er at man splitter prisen av brøyting (fra en tredjepart), så kan TS parkere utenfor bolig, og kraftselskapet kan få lov og mulighet til å benytte vei?



hadde dette vært gamle olga på minstepensjon ville det vært noe annet- men nå er det litt sånn også at jeg føler ikke det blir helt at et kraftverk, som er omsatt for flere hundre millioner bare skal ta seg til rette på min eiendom heller.
det er vel ganske vanlig at man betale avgift for å få bruke andres vei når man ikke har veirett der.

Anonymous poster hash: 53921...eb8

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel og avtale at vedlikehold og brøyting skal betales av dem, også opp til ditt hus, eventuelt gi beskjed om at de må slutte og bruke veien.

Hvor høyt opp i systemet har du tatt opp denne saken? Og har du full historikk på eiendommen din?  Du kan jo be om grunnlaget for at de bruker denne vegen, hvor lenge osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 53921...eb8
agvg skrev (7 timer siden):

Det enkleste er vel og avtale at vedlikehold og brøyting skal betales av dem, også opp til ditt hus, eventuelt gi beskjed om at de må slutte og bruke veien.

Hvor høyt opp i systemet har du tatt opp denne saken? Og har du full historikk på eiendommen din?  Du kan jo be om grunnlaget for at de bruker denne vegen, hvor lenge osv

ingenting som er tinglyst på eiendommen min.
kraftverket byttet eiere i år. tidligere har eierne før gruset og brøytet som "takk for bruken".
da jeg tok kontakt med nye eiere fikk jeg et surt "sånt pleier da folk å ordne med selv" da jeg nevnte det.

opp i systemet?  jeg viste ikke at kraftverket hadde byttet eiere før denne uka, så per nå har jeg kun tatt kontakt med de nye eierne. snakket med en av "småsjefene" på tlf- og sendt mail til de som ser ut til å sitte på toppen der med et par løsningsforslag. enda ikke fått noe skriftlig tilbake.

 

Anonymous poster hash: 53921...eb8

Lenke til kommentar
Gjest 53921...eb8 skrev (9 timer siden):

ingenting som er tinglyst på eiendommen min.
kraftverket byttet eiere i år. tidligere har eierne før gruset og brøytet som "takk for bruken".
da jeg tok kontakt med nye eiere fikk jeg et surt "sånt pleier da folk å ordne med selv" da jeg nevnte det.

opp i systemet?  jeg viste ikke at kraftverket hadde byttet eiere før denne uka, så per nå har jeg kun tatt kontakt med de nye eierne. snakket med en av "småsjefene" på tlf- og sendt mail til de som ser ut til å sitte på toppen der med et par løsningsforslag. enda ikke fått noe skriftlig tilbake.

 

Anonymous poster hash: 53921...eb8

Dersom veien forbi huset ditt er din så steng den for trafikk til og fra kraftverket til du får en avtale med dem.

Det er ikke sikkert de nye eierne er klar over at veien er din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 53921...eb8 skrev (21 timer siden):

ingenting som er tinglyst på eiendommen min.
kraftverket byttet eiere i år. tidligere har eierne før gruset og brøytet som "takk for bruken".
da jeg tok kontakt med nye eiere fikk jeg et surt "sånt pleier da folk å ordne med selv" da jeg nevnte det.

opp i systemet?  jeg viste ikke at kraftverket hadde byttet eiere før denne uka, så per nå har jeg kun tatt kontakt med de nye eierne. snakket med en av "småsjefene" på tlf- og sendt mail til de som ser ut til å sitte på toppen der med et par løsningsforslag. enda ikke fått noe skriftlig tilbake.

 

Anonymous poster hash: 53921...eb8

Du får gi beskjed om at du forventer noe tilbake jmf deres bruk av din veg, at de brøyter brøyter og vedlikeholder inkl din innkjøring.

Lenke til kommentar
Gjest 53921...eb8
agvg skrev (13 timer siden):

Du får gi beskjed om at du forventer noe tilbake jmf deres bruk av din veg, at de brøyter brøyter og vedlikeholder inkl din innkjøring.

ja, var jo derfor jeg tok kontakt med de- men fikk da et surt over tlf "sånt pleier da folk å ordne med selv"
til det svarte jeg jeg at jo, men jeg har ikke behov for å ordne slikt selv når jeg kan parkere på min egen vei nært hovedveien istedet.

klart at det er lettere for  de å bruke min del av veien, for selv om deres del er kjørbar er den i vesentlig dårligere stand.

Anonymous poster hash: 53921...eb8

Lenke til kommentar

Det finnes to grunnlag for å stifte en veirett. De fleste veiretter har sitt grunnlag i avtaler. Det andre grunnlaget er hevd. Innholdet av veiretten er også av interesse for å finne ut av hva din veirett omfatter. I noen tilfeller er det rett til å gå, i andre til å kjøre bil. Men kan du kjøre lastebil på vei du rett til å kjøre bil på? Dette avhenger av en tolkning av veiretten.

En avtale om veirett er vanligvis en skriftlig avtale. I slike tilfeller er det sjeldent noe tvil om det er inngått en avtale. Problemet oppstår gjerne ved muntlige avtaler eller annen bruk som eieren stilltiende har akseptert. I norsk rett er muntlige avtaler like bindende som skriftlige og det er helt klart at det kan inngås avtaler gjennom blant annet stilltiende aksept, eller såkalt konkludent atferd. Vurderingen av om det er inngått en avtale er komplisert og vil bero på en rekke faktorer i den konkrete situasjonen.

Dersom din tippoldefar hadde rett til å kjøre med hest og kjerre på veien for 100 år siden, har du nå rett til å kjøre bil på samme veien? Ofte kommer spørsmålet om hvem som kan bruke veiretten, og på hvilken måte. Utgangspunktet er at partene selv avtaler slike problemer seg i mellom. Dersom det ikke er avtalt er lovens kravs at hverken eieren eller brukeren av veirett må bruke denne retten på en slik måte at den er urimelig eller unødvendig til skade eller ulempe for den andre.

Dersom en eiendom deles opp eller fraskiller enkelte tomter, oppstår gjerne spørsmålet om de veirett for de fraskilte tomtene. Vil disse tomtene ha veirett på lik linje med den fradelte tomten? På den ene siden har parsellene behov for vei til og fra tomten, mens på den andre siden har eieren av veien behov for at bruken ikke blir urimelig eller unødvendig stor.

Lenke til kommentar

Det er nok relativt sannsynlig at det er etablert en avtalt bruksrett her med ytelse og gjenytelse. Det er ikke nødvendig å kreve hevd. 

Kraftselskapet har fått bruke veien mot at de tar driftsansvar for hele veien, også det ansvaret som egentlig faller på trådstarter. Dette er en avvikende avtale, som veglova § 54 første ledd annet punktum åpner for. 

Ulempen med slike muntlige/uformelle avtaler er at det ikke er særlig klart hva som egentlig er avtalt. Har kraftselskapet påtatt seg helårsdrift eller bare leilighetsvis drift (dvs. at de skal brøyte hele veien men bare når de har behov for å bruke den)? 

Den enkleste måten å få avklart dette på er å ta saken inn for jordskifteretten etter reglene i veglova § 54 tredje ledd. Men bevisbyrden ligger på den som hevder at en annen ordning enn lovens ordning er avtalt. Lovens normalordning er at man skal bidra "etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen", og etter denne normalordningen har du jo fått deg en særdeles gunstig ordning hvis du får fri helårsdrift av veien mot det jeg antar er en nokså begrenset bruk. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, krikkert said:

Det er nok relativt sannsynlig at det er etablert en avtalt bruksrett her med ytelse og gjenytelse. Det er ikke nødvendig å kreve hevd.

Hvis det som står om at eiendommen med kraftverket har byttet eier, så vil man vel kunne ta utgangspunkt i at eventuelle muntlige avtaler med en tidligere eier er falt bort?

Det er jo ikke slik at alle mulige uformelle muntlige avtaler mellom naboer følger med ved salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det vil man ikke.

For det første forutsetter du at eiendommen har byttet eier, og ikke at f.eks. aksjelselskapet som eier kraftverket/eiendommen har byttet eier. For det andre følger det av servituttlova § 9 annet ledd at en rett som ligger til næringsvirksomhet på fast eiendom må avhendes sammen med eiendommen eller gis avkall på. Tidligere eier kan ikke beholde den selv, og § 10 annet ledd bestemmer at eieren ikke har forkjøpsrett. Det kreves positive holdepunkter for at rettighetshaveren har gitt avkall på rettigheten, det kan man ikke bare anta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...