Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kan jeg få pengene tilbake?


ltdata

Anbefalte innlegg

Har bestilt og betalt en vare fra Sumodeal. Men varen har de ikke fått inn på lager og har dermed ikke sendt meg. Jeg har ikke fått pengene tilbake og jeg har spurt om dette. De har lovet det skulle komme inn på konto nå, men jeg har ikke sett noe til pengene. Nå har de stoppet å svare på mail også ser det ut som.

Hva kna jeg gjøre får å få pengene tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/#:~:text=Ved kjøp med debetkort&text=Du kan dermed klage til,seljaren har avvist ditt krav.

 

Send inn krav umiddelbart. Det kan hende at det allerede er for sent hvis du har diskutert saken lenge med selger. Forøvrig en viktig grunn til at du alltid bør bruke kredittkort for kjøp fra sketchy selgere.

Endret av vara
Lenke til kommentar

Ok. Så dette er noe jeg må ta opp med banken min?

Jeg har egentlig ikke fått avvist kravet mitt fra Sumodeal, bare at de lovet å overføre penger tilbake til konto, men uten at noe har skjedd. De lovet 5 dager men nå har det gått vesentlig lenger. Og jeg har ikke fått svar på min siste mail til dem der jeg spør hvor det har blitt av pengene.

 

Men jeg regner med det kan likestilles med et avvist krav?

Lenke til kommentar
oddeh skrev (5 timer siden):

Lurt å undersøke litt neste gang. Et raskt søk på bedriften gir en tydelig indikasjon på at man burde styre unna.
Og som nevnt så bruk alltid kredittkort på netthandel.

Jeg vet, sløvt av meg

Men skal vel alikevel ikke være at jeg bare anser pengene som tapt?

Lenke til kommentar
3 hours ago, ltdata said:

Jeg vet, sløvt av meg

Men skal vel alikevel ikke være at jeg bare anser pengene som tapt?

Avhenger av om Sumodeal har norsk underselskap som du kan rette forliksklage mot. Da kan du gå veien Forliksklage hos forliksrådet, hvis ingen løsning -> forbrukertvistutvalget. Det blir fort vanskeligere hvis det er snakk om svensk selskap som ikke har tilstedeværelse i Norge. Evt rette forliksklagen mot CDON (hvis du kjøpte gjennom nettsiden deres) men der er jeg mindre sikker om du har enkel sak.

Når det gjelder reklamasjon i forhold til bankoverføring så har hver bank egen rutine rundt dette. Fordi pengene overføres til selger raskere enn ved kredittkjøp så er det utrolig viktig å umiddelbart reklamere ovenfor bank. 

Edit:
https://www.proff.no/selskap/arnitier-invest/se-296-35-åhus-se/postordre-internetthandel/IF8C59S10K9/
Er forøvrig norskregistrert utenlandsk foretak man kan rette kravet mot. Igjen, hvor enkelt det er å kreve inn forliksklage mot et slik selskap er jeg usikker på.

Endret av vara
Lenke til kommentar

Det handler ikke om det "finnes" et norsk underselskap eller NUF (NUF har ikke partsevne og er i så måte irrelevante), men 1) om det finnes et norsk verneting for kravet, og 2) om kravet kan håndheves mot selskapet i et annet land. 

En norsk forbruker kan alltid reise sak mot en svensk næringsdrivende selger i Norge, jf. Luganokonvensjonen artikkel 16. Dommen kan fullbyrdes i Sverige ved Kronofogden (artikkel 38). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vara skrev (På 7.12.2022 den 0.49):

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/#:~:text=Ved kjøp med debetkort&text=Du kan dermed klage til,seljaren har avvist ditt krav.

 

Send inn krav umiddelbart. Det kan hende at det allerede er for sent hvis du har diskutert saken lenge med selger. Forøvrig en viktig grunn til at du alltid bør bruke kredittkort for kjøp fra sketchy selgere.

VISA er VISA uansett om det er debet eller kreditt. MasterCard er MasterCard uansett om det er debet eller kreditt (men MasterCard i Norge er normalt uansett kreditt). Du har samme beskyttelse selv om du betalte med debetkort. Unntaket er fysisk kjøp siden det i Norge normalt er BankAxept (samme bankkort har både BankAxept og VISA etc).

Google "bankens navn" og kortreklamasjon, fyll ut skjema ærlig og redelig, vent en stund og se hva som skjer. Taper du den saken (tvilsomt) så har du Forbrukerklagerutvalget (tidligere Forbrukertvistutvalget), men basert på massevis av innsyn på einnsyn.no så tyder det på at de fortsatt har 2+ år behandlingstid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/12/2022 at 9:38 PM, ali q said:

VISA er VISA uansett om det er debet eller kreditt. MasterCard er MasterCard uansett om det er debet eller kreditt (men MasterCard i Norge er normalt uansett kreditt). Du har samme beskyttelse selv om du betalte med debetkort. Unntaket er fysisk kjøp siden det i Norge normalt er BankAxept (samme bankkort har både BankAxept og VISA etc).

Ved kredittkort så har du utrolig lang tid til å reklamere mens ved debet så er fristene som regel kortere. Reklamasjon ovenfor kredittkort har også sterkere regulering (ref: Lov om finansavtaler § 54b). Ja du kan reklamere ovenfor bank men dette er må da spesifiseres i avtalen du har med din bank. Det kan hende Visa har en avtale om reklamasjon med banken men du som forbruker må forholde deg til banken.  Hvilken frister og betingelser som gjelder varierer også bank til bank. 

Endret av vara
Lenke til kommentar
vara skrev (4 timer siden):

Ved kredittkort så har du utrolig lang tid til å reklamere mens ved debet så er fristene som regel kortere. Reklamasjon ovenfor kredittkort har også sterkere regulering (ref: Lov om finansavtaler § 54b). Ja du kan reklamere ovenfor bank men dette er må da spesifiseres i avtalen du har med din bank. Det kan hende Visa har en avtale om reklamasjon med banken men du som forbruker må forholde deg til banken.  Hvilken frister og betingelser som gjelder varierer også bank til bank. 

I praksis bruker alle norske banker standardvilkår som er like på dette området. Enig i at lovbestemte rettigheter står sterkere enn avtalefestede i prinsippet, men i praksis er ikke forskjellen stor. 

Lenke til kommentar
vara skrev (17 timer siden):

Ved kredittkort så har du utrolig lang tid til å reklamere mens ved debet så er fristene som regel kortere. Reklamasjon ovenfor kredittkort har også sterkere regulering (ref: Lov om finansavtaler § 54b). Ja du kan reklamere ovenfor bank men dette er må da spesifiseres i avtalen du har med din bank. Det kan hende Visa har en avtale om reklamasjon med banken men du som forbruker må forholde deg til banken.  Hvilken frister og betingelser som gjelder varierer også bank til bank. 

Og bankene ble tvunget for veldig mange år siden til å også innlemme debetkortene i VISA-vilkårene i 2015: https://e24.no/privatoekonomi/i/RR48Ga/disse-bankene-mangler-penger-tilbake-vilkaar-i-visakort-avtalen

Det er 7 år siden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
ltdata skrev (9 minutter siden):

Nå fikk jeg årsaken til at det har vært tyst fra Sumodeal. De har gått konkurs 

Da kan det bli vanskelig å få pengene tilbake gitt.. 

Du kan jo alltids finne ut hvem som er ansvarlig for konkursboet og kreve penger fra de. Men det er ikke alltid du får pengene etter at et selskaper går konkurs. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker lovende:

 

"Vi kontakter deg fordi du har blitt berørt av konkursen til Arnitier Invest AB, en tidligere selger på vår markedsplass.

 

Det er synd at du ble berørt.

 

Du skal selvfølgelig få pengene tilbake dersom du ikke har mottatt varene dine ved en konkurs, og føle deg trygg som kunde på CDONs markedsplass.

 

Du som har betalt for bestillingen din med kortbetaling, vennligst følg instruksjonene våre nedenfor:

 

Reklamere kjøpet ditt:

 

Ta kontakt med kortutstederen din og legg inn et krav fordi du har betalt for en vare som ikke er levert av en selger som har gått konkurs. Dersom kortutstederen din ønsker dokumentasjon på konkursen, kan du legge ved følgende informasjon  Send også med for eksempel din ordrebekreftelse som viser at kjøpet har funnet sted.

 

Hvis kortutstederen ikke godtar kortreklamasjonen din, kan du kontakte oss på CDON.

 

CDON har Norden største utvalg av produkter og vi er og skal være en destinasjon for trygg handel.

 

Med vennlig hilsen

CDON"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
ltdata skrev (4 timer siden):

Jeg synes det virker lovende:

 

"Vi kontakter deg fordi du har blitt berørt av konkursen til Arnitier Invest AB, en tidligere selger på vår markedsplass.

 

Det er synd at du ble berørt.

 

Du skal selvfølgelig få pengene tilbake dersom du ikke har mottatt varene dine ved en konkurs, og føle deg trygg som kunde på CDONs markedsplass.

 

Du som har betalt for bestillingen din med kortbetaling, vennligst følg instruksjonene våre nedenfor:

 

Reklamere kjøpet ditt:

 

Ta kontakt med kortutstederen din og legg inn et krav fordi du har betalt for en vare som ikke er levert av en selger som har gått konkurs. Dersom kortutstederen din ønsker dokumentasjon på konkursen, kan du legge ved følgende informasjon  Send også med for eksempel din ordrebekreftelse som viser at kjøpet har funnet sted.

 

Hvis kortutstederen ikke godtar kortreklamasjonen din, kan du kontakte oss på CDON.

 

CDON har Norden største utvalg av produkter og vi er og skal være en destinasjon for trygg handel.

 

Med vennlig hilsen

CDON"

Oi, var det CDON som gikk konkurs eller er det en av leverandørene som gjorde det? Ble litt nysgjerrig nå. 

Jeg er nok ganske blind når jeg ikke klarte å se hvilket selskap som gikk konkurs når det står i teksten 🤣

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
ltdata skrev (7 minutter siden):

Jeg synes dette er bra av CDON. Virker som de tar ansvar og er seriøse. Så får vi se hvordan det går

 Produktet er jo solgt igjennom dem så det ville blitt ganske dårlig PR om de ikke gjorde det på denne måten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...