Gå til innhold

PST får utvidede fullmakter til å lagre innhold fra internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (22 minutter siden):

5 år er hvertfall bedre en 15 år som Høyre regjeringen ville ha. Uansett er jeg ikke enig i konklusjonen. Lurer på om VPN hjelper mot dette?

Spørs hvilken VPN-tjeneste en bruker. Noen tjenester lagrer noe info, mens andre som Private Internet Access tror jeg er stolte av at de ikke lagrer noenting (PIA tror jeg har vært bevist i Amerikansk rett at de ikke lagrer noenting). 

En VPS er sikkert enda bedre, men det koster jo og det virker teit å ha en helt egen server kjørende kun for å styrke anonymitet.

Endret av AvgAug
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

VPN gjør deg mer mistenkelig !! Ikke bruk det om du vil unngå å bli registrert. Her er det masseinnhenting av info. Og du er trolig allerede registrert om du har ytret deg mot mainstream.  Men det er ikke farlig. Det er allerede farlig å ytre seg i Norge. Vi er i krig og det tilsier at PST er mer obs. 

Men dette behøver ikke gjøre det enklere for PST. For det kan bli for mye info å samle på også. 

Vi som snakker overalt er nok ikke så farlige for de vet hvem vi er og hvor vi står. 

Lenke til kommentar

Et grotesk overvåkningssamfunn og en politistat er tydeligvis målet til de fleste politikerne. Har ikke hørt noen på stortinget uttalt seg spesielt kritisk til dette.

Datatilsynet er jo meget kritisk til dette. Sitat:

- Forslaget innebærer en grenseløs innsamling av opplysninger om norske borgeres aktivitet på internett, som vil gi PST et intimt innblikk i alles liv. Forslaget ser bort fra grunnleggende personvernprinsipper og mangler kontrollmekanismer som ivaretar menneskerettighetene våre på en god nok måte, skriver direktør Line Coll til NTB.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

MDG er imot. Har ikke sett noen andre partier foreløpig.

 

Ja, det var et svakt utspill imot. Mer som et TJA. 

Jeg mener dette forslaget er så grotesk og personvernfiendtlig at vi må håpe det aldri blir en realitet. Det er også underlig at man avfeier Datatilsynet sine vurderinger så lett. 

Lenke til kommentar

Det er ikke greit å få lagret det man skriver over år. Man skal vite det , så blir man litt forsiktig med hva man skriver. Det vestlige debattmåten er unik. Det er høy grad av villighet til å la folk få si sitt . Men det dumme er at folk må stå frem med fullt navn. Det er ikke bestandig like lurt. For dem selv i allefall. 

Jeg her ingenting mot å bli arkivert. Jeg treffer godt med det jeg skriver. Selv om jeg er ganske harsk mot nordmenn. Disse egosentriske menneskene som tror at lån er det aller saligste. 

Lenke til kommentar

De skal jo også samle inn metadata for all komunikasjon over internett og informasjon om alt vi handler i butikkene. Ved å koble disse tingene sammen kan de finne ut ekstremt mye nyttig å bruke mot borgerne sine. Vinn-vinn! :D

Det nye "datalagringsdirektivet" er vel allerede i gang?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...