Gå til innhold

Nå kommer Giske !


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg koser meg over at så mange melder seg inn i Nidaros Sosialdemokratiske Forum. Og over alle kommentarene som fremstiller Giske som en luring i denne sammenheng. Han er liksom bare på jakt etter makt og karrière. Altså noe uinteressant!

Men hva er Giske sitt politiske prosjekt ut over å fremme "sosial-demokratiske verdier"? Ok, det er da noe:-)

Kanskje har han en mer kontret bolle i ovnen?

For den som ikke vet: https://www.nidarosforum.no/

Endret av lada1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg litt midt på treet til Giske, problemet er imidlertid at han er polariserende for partiet. Han skal opp og frem uansett hva, og det eneste han beklager er at andre «føler» seg fornærmet av han. Dette medfører at du river det lille som er igjen av AP i stykker.

Husk at tillit er noe som tar tid å bygge opp, det er enkelt å miste og det er ikke noe du kan forlange å få.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Regenburg said:

Ah.

 

Herlig at Giske kommer tilbake for å ødelegge AP. Slike partistrider er bestandig veldig skadelig for partiene.

Giske er ansvarlig for å ha drevet mange dusin kvinner og unge jenter ut av politikken med sine .... la oss kalle det 'tilnærmelser'. Han var viden kjent for å være farlig å være alene med i alkoholsammenheng helt fra 90-tallet. Er behørig dokumentert i avisene fra 2017 og frem også. Jenter som ble lurt opp i leiligheten hans måtte låse seg inne på dass og ringe etter hjelp. Partimedlemmer som prøvde hjelpe ham hjem fra 18 årssteder ble befølt og sleiket på. Særlig opptatt av jentene rundt grensa til myndighetsalder.

Prøvde sexpresse en teologstudine da han var kirkeminister. Prøvde forgripe seg på ambassadeansatt i intet mindre enn Afghanistan iirc. Klådde så mye på de mindreårige servitørene på NHO sitt julebord at de måtte ha hastemøte neste dag og bli enige om at de ikke kunne invitere næringsministeren tilbake neste år.

Vil bare anta det er en rekke Søvikness type saker og kanskje slik metoo sex/sovevoldtekter i loggen til Giske også. Slikt som blir anmeldt i dag, men bare glattet over for få år siden. Hørte både det ene og det andre fra bekjente i Nord trøndelag auf i sin tid. Og da må det sies at Guske stakk seg ut i en ellers syk 'partikultur' der det var kutyme å vente ved jentedoen å klå på jentene når de kom ut. Nesten som spissrotgang.

Alkohol. Hotell. Maktforhold. Unge politikkinteresserte. Kyniske folk fra den mørke triaden. Etc. Sier jo seg selv egentlig 

 

Jeg liker Giske for sin pasjon for godt politisk arbeid men jeg orker ikke fyren basert på disse tingene vi alle har hørt om siden #Metoo startet. Et stort tap for norsk politikk men det får det bare være.

EDIT:
Som andre påpeker føler jeg empati for han og hans nærmeste ift. å få dette brettet ut i offentligheten. Men man kan ikke holde på slik uten å måtte ta ansvaret for det.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (59 minutter siden):

Synes synd på Giske jeg, nå prøver de til og med å gi han skylden for at det går dårlig med AP på meningsmålingene. Snakker om å hive en person under bussen, gode arbeidskolleger....😮

Jeg kan føle empati med Giske personlig og hans familie ved at hans egenskaper og handlinger blir så eksponert i offentligheten. Hvis jeg hadde gjort noe tilsvarende Giske så hadde det kanskje aldri kommet fram, evt blitt en sak mellom meg, min kjære og min nærmeste leder. (Evt så hadde jeg fått smekk på fingrene i 1992 heller enn at alle rundt meg hadde prøvd å dysse ting ned.)

Å være politiker er dog et tillitsverv. Han har ikke noe «rett» på å få være topp-politiker. AP kan be ham om å lede og representere partiets interesser, eller velge å ikke gjøre det. Hvis AP ikke føler at han er rett mann til jobben så tror jeg ikke at «rettferdighet» er spesielt relevant.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Viktig å få frem at Giske ikke på noen måte er ansvarlig for at det nå går dårlig med AP. Han er mer eller mindre slettet fra folks bevissthet rundt AP siste par årene (med rette). Der er det Støre og mange andre profilerte som har vært i vinden etter Giske som har ansvaret.

At AP forsøker å flykte fra sitt ansvar i meningsmålingene sier nok heller mer om AP kulturen og er forklarende på hvorfor de stuper på meningsmålingene.

De er kanskje ikke oppegående nok til å forstå det selv, men de fremstår som denne "problemløseren" for offentligheten.

Så er det trist at unge politikere som skal lede landet i fremtiden (eks. Astrid Hoem), ikke evner bedre enn dårlig ungdomsskole mentalitet i dette. Det i seg selv er ikke betryggende.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Jeg kan føle empati med Giske personlig og hans familie ved at hans egenskaper og handlinger blir så eksponert i offentligheten. Hvis jeg hadde gjort noe tilsvarende Giske så hadde det kanskje aldri kommet fram, evt blitt en sak mellom meg, min kjære og min nærmeste leder. (Evt så hadde jeg fått smekk på fingrene i 1992 heller enn at alle rundt meg hadde prøvd å dysse ting ned.)

Å være politiker er dog et tillitsverv. Han har ikke noe «rett» på å få være topp-politiker. AP kan be ham om å lede og representere partiets interesser, eller velge å ikke gjøre det. Hvis AP ikke føler at han er rett mann til jobben så tror jeg ikke at «rettferdighet» er spesielt relevant.

-k

At mannen er ufyselig i fylla og kanskje aller helst burde vært avholds er en ting, men når de prøver å gi han skylden for at de gjør det dårlig på meningsmålingene nå det synes jeg er drøyt for å si det mildt. Sier litt om holdningene i partiet og det usunne arbeidsmiljøet som kan komme av det.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (17 minutter siden):

At mannen er ufyselig i fylla og kanskje aller helst burde vært avholds er en ting, men når de prøver å gi han skylden for at de gjør det dårlig på meningsmålingene nå det synes jeg er drøyt for å si det mildt. Sier litt om holdningene i partiet og det usunne arbeidsmiljøet som kan komme av det.

Uenig. Dette er en helt ordinær partisplittelse. Og de er alltid skadelige.

Mediene, erfarne ap folk og ekspertene sier også så.

https://inyheter.no/2022/11/22/ap-ledelsen-vil-stoppe-giske/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQOWdb/ap-ordfoerer-om-stoeres-giske-angrep-med-paa-splittelsen-i-partiet

https://trondheim.dagbladet.no/nyheter/alarm-i-ap-ledelsenvil-stoppe-giske/77818175

https://inyheter.no/2022/11/11/mener-giske-hakker-pa-ap-ledelsen-merkelig-at-trond-na-prover-a-vaere-en-slags-lederskikkelse-pa-venstresiden/

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men Giske hevder nå at han er del av grasrota og ikke i noe posisjon.  Medlemmene av Nidaros Sosialdemokratiske Forum tenker forhåpentligvis mer på politikk enn fylle-sex.

Hadde jeg fått like mye oppmerksomhet fra en kjerring i posisjon, så hadde dette ikke påvirket meg i det hele tatt. Men så er ja da også mann! 🙂

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (4 minutter siden):

Viser bare hvor useriøst den politiske maktkampen er. Jeg synes personlig det er barnslig oppførsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Powertrainer said:

Viser bare hvor useriøst den politiske maktkampen er. Jeg synes personlig det er barnslig oppførsel.

Tja, hvem er det egentlig ikke som kan oppføre seg voksent? Er enig i at det ble mye, og sikkert for mye, støy rundt Giske etter den første saken i media, men, når du har en person som skal ha tillitsverv som gjennom mange år ikke har hverken selvinnsikten eller selvdisiplinen til å oppføre seg så har man ikke fortjent tillit. Alle kan gjøre feil en, to og tre ganger, Giske gjorde så mange over en lang tid at alle var klar over det og forsøkte å finne måter på å beskytte seg fra han. Hadde andre oppført seg på samme måte soM han på et julebord med jobben hadde man fått skriftlig advarsel eller oppsigelse. Om noe viser det at handlinger har konsekvenser, det tok bare litt lang tid i disse sakene.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, The Very End said:

Tja, hvem er det egentlig ikke som kan oppføre seg voksent? Er enig i at det ble mye, og sikkert for mye, støy rundt Giske etter den første saken i media, men, når du har en person som skal ha tillitsverv ..

Denne saken er så utdatert at det blir som å legge skylden på Hitler for at vi dag har høye strømpriser.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Denne saken er så utdatert at det blir som å legge skylden på Hitler for at vi dag har høye strømpriser.

Men nå var ikke det den ene saken alene som var problemet? I kjølevannet kom det jo frem at han overhode ikke kunne oppføre seg, noe som hadde vart over flere år. Når han i tillegg skal unnskylde seg og bruker ord som «beklager at noen / andre føler at», ja da har han ikke lært noe og han er ikke verdig et godt betalt tillitsverv - mener nå jeg. Og det er dette som er noe av kjernen, noen mener at Giske er en kul type og at andre er hysteriske duster, mens andre ser han som en kåt mannegris, og disse klarer ikke å forsone seg. Spørsmålet blir - skal hans ønske om politisk verv trumfe partiet og den store delen av velgere som ikke vil gi han tillit? Blir litt som Trump som skal opp og frem samma pokker hvordan det går med det republikanske partiet.

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (39 minutter siden):

Denne saken er så utdatert at det blir som å legge skylden på Hitler for at vi dag har høye strømpriser.

Det er vel ingen som mener at Giskes oppførsel i fylla mens han var høyt på strå i AP påvirker målingene i dag?

Spørsmålet er vel om Giskes angrep på Støre, maktkamp og oppbygging av lokallag i Trøndelag skader AP i dag.

Jeg synes at det er «plausibelt». For det sår tvil om Støres støtte og autoritet blant grasrota. Det tydeliggjør en splittelse mellom de (litt stereotypt) anti-EU/LO/Grorud/rørleggerene på den ene siden, og de (litt stereotypt) urbane velutdannede og dannede på den andre siden. Støre må tilsynelatende bære sprikende staur, og det er som kjent krevende.

Nå var rett nok Carl I Hagen leder og ikke nestleder, men når han kritiserte Siv Jensen så var det vel ikke tvil om at det kunne skade partiet?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, knutinh said:

Spørsmålet er vel om Giskes angrep på Støre, maktkamp og oppbygging av lokallag i Trøndelag skader AP i dag. Jeg synes at det er «plausibelt». For det sår tvil om Støres støtte og autoritet blant grasrota.

Carl I. Hagen gikk av etter eget ønske og var dermed i en annen posisjon. Det ble som når Gro Harlem Brundtland blandet seg inn i partipolitikken etter sin avgang. Det blir bare feil, har man gitt seg så har man gitt seg.

Giske derimot stiller i en helt annen posisjon. Han har ikke det samme ansvaret for å ivareta AP sitt ettermæle. Å bare prøve å forlange det av ham blir jo noe komisk? Giske som alle andre er i sin fulle rett til å kritisere AP og hvis det kan skape en skikkelig og helhetlig opprydding i partiets kritikkverdige kultur så er jo det bra, tenker jeg. Det mest skadelig for partiets fremtid og Norge er om de slipper unna med syndebukk mentalitet.

Men nå er det ikke denne saken som har ført til at AP stuper på meningsmålinger. Det er heller hvordan AP har opptredd siden de nå kom til makten. Alt annet blir å forsøke å lede oppmerksomheten vekk fra eget ansvar i dette.
 
Kritikken er helt på sin plass.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...