Gå til innhold

Nå kommer Giske !


lada1

Anbefalte innlegg

The Very End skrev (43 minutter siden):

Tja, hvem er det egentlig ikke som kan oppføre seg voksent? Er enig i at det ble mye, og sikkert for mye, støy rundt Giske etter den første saken i media, men, når du har en person som skal ha tillitsverv som gjennom mange år ikke har hverken selvinnsikten eller selvdisiplinen til å oppføre seg så har man ikke fortjent tillit. Alle kan gjøre feil en, to og tre ganger, Giske gjorde så mange over en lang tid at alle var klar over det og forsøkte å finne måter på å beskytte seg fra han. Hadde andre oppført seg på samme måte soM han på et julebord med jobben hadde man fått skriftlig advarsel eller oppsigelse. Om noe viser det at handlinger har konsekvenser, det tok bare litt lang tid i disse sakene.

Ja at norske politikere er hevet over norsk lov er en uting. Det fins jo mange eksempler på akkurat det. Skal si meg enig at han burde blitt konfrontert angående sin oppførsel på et tidligere tidspunkt, da kunne visse hendelser og ubehageligheter kanskje blitt avverget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 (takk for meg) skrev (Akkurat nå):

Giske derimot stiller i en helt annen posisjon. Han har ikke det samme ansvaret for å ivareta AP sitt ettermæle. Å bare prøve å forlange det av ham blir jo noe komisk? Giske som alle andre er i sin fulle rett til å kritisere AP og hvis det kan skape en skikkelig opprydding i partiet så er jo det bra.

Jeg forlanger ingenting av Giske (dvs, jeg vil gjerne at han avstår fra å tafse på unge partijenter.) Jeg er ikke medlem av AP og har ikke noe jeg skal ha sagt mhp hvordan de organiserer seg.

Jeg har foreslått en mulig grunn til at Giske bidrar til APs dårlige posisjon.

Hvorvidt Giske er pensjonert eller ble kastet ut med tvang endrer ikke noe ved om han bidrar eller ikke til APs nåværende situasjon? Det ene er en årsakssammenheng (som kan være objektivt rett eller feil). Det andre er et spørsmål om plikt og loyalitet (som ikke har objektive svar).

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, knutinh said:

Jeg har foreslått en mulig grunn til at Giske bidrar til APs dårlige posisjon.

Og jeg mener det er helt feil fokus. Det er AP selv, uten Giske, som har satt seg selv i den posisjonen. At Giske får personlig oppmerksomhet med sin kritikk fra sidelinjen tar bare fokuset vekk fra det virkelige problemet i AP.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Klassisk partipolitisk strid med geografiske røtter dette. Mer venstreorienterte Giske og Trøndelag AP er opprørt over partiets høyredreining de siste årene. Ingen regjeringsparti ville gjort det godt på målingene i dagens situasjon, og dette utnyttes i en intern maktkamp hvor det er muligheter til å avansere og påvirke landsmøtet. Men Giske er til tross for sin posisjon i Trøndelag lite populær i resten av landet, og uglesett sentralt etter for mange episoder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig. Giske er ikke relevant for dagens situasjon. Man kan heller ikke skylde på dagens globale situasjon for AP sitt stup på meningsmålingene. Det har vært så mange episoder i partiet siden de kom til makten samt dårlig håndtering av situasjoner at dette alene vil forklare det meste. Men igjen forstår jeg at det er fristende å skylde på "ytre omstendigheter".

Selvsagt er det vanskelig å lede landet i en krise. Men det er krisene i partiet i senere tid, partipolitikk og hvordan man har ledet landet som er årsaken til fortsatt synkende meningsmålinger.

En krise er også en gylden mulighet til å få bedre oppslutning. Den har ikke AP med Støre benyttet seg av.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (18 minutter siden):

Jeg som ny-trønder forstår virkelig ikke mine med-trønderes elsk for Giske-grisen. Fyren er sleipere enn en ål, men nå er jo 90% av de i Arbeiderpartiet dette, så kanskje bare trøndere liker sleipinger. Håper AP blir som Krf, et regionsparti.

Samme her.

Men så har 'alle' grisesakene i politikken kommet fra T-lag. Åkerdama. Pølsehansens prostituerte. Gisken. Med flere.

Tror trøndere rett og slett er mer baklengs enn andre og ikke tar inn over seg at det neste gang er deres egen datter som stappes i stumpen av 'han Trond' som ei ufrivillig gildepølse. Ser stort sett at griseriet til Gisken avfeies.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (3 minutter siden):

Og jeg mener det er helt feil fokus. Det er AP selv, uten Giske, som har kommet i den posisjonen.

AP har falt siden 2015 (og siden 1950) mens Giske-saken ble kjent i 17/18. Det er opplagt at andre ting bidrar til fallende oppslutning.

https://www.nettavisen.no/nyheter/rett-utfor-stupet-med-arbeiderpartiet-og-partileder-jonas-gahr-store/s/12-95-3424072813

https://www.aftenposten.no/verden/i/rQxMA/valget-i-norge-skulle-vaere-lyspunktet-for-arbeiderpartiene-i-europa-naa-har-de-gaatt-paa-nok-en-smell

E7CBEF24-5BCD-4D0F-89B4-4ADFA871D426.jpeg

2DA6B9B9-252F-4DC4-B1E5-FCB666B453B0.jpeg

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Tja. Men så kan man vel tolke både SV's avskalling og Jensemannens voldtekt av partiet for å snuble Jagland som partistrider. Det forklarer de to store stupene. Utover det ser man jo at fremveksten av flere partier over sperregrensa har rammet de store partiene, særlig Ap. Sv og mdg og til dels et mer renvasket rødt robber vel ganske mange stemmer fra ap. Og ditto delvis for frp også.

Trasig egentlig. For vi trenger et sterkt politisk moderat sentrum. Dvs ap og H begge over 25%. Imo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 minutter siden):

Men så har 'alle' grisesakene i politikken kommet fra T-lag. Åkerdama. Pølsehansens prostituerte.

Hva har Hansen gjort?

Minst en grisesak som involverte prostituerte fant vel sted i Baltikum.

Jeg vil gjerne slå et slag for «grisete» politikere - så lenge de er snille.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Hva har Hansen gjort?

Minst en grisesak som involverte prostituerte fant vel sted i Baltikum.

Jeg vil gjerne slå et slag for «grisete» politikere - så lenge de er snille.

-k

En åpen hemmelighet at Pølse Hansen handlet sex av prostituerte ganske ofte, og da på politikk-hotell-helger.

Journalistene i Norge bor jo på samme hotell under partiprosessene og har tette både uformelle og formelle bånd til politikerne. Men de skrev aldri om det. 

Det er snakk om tiden før sexkjøploven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (Akkurat nå):

En åpen hemmelighet at Pølse Hansen handlet sex av prostituerte ganske ofte, og da på politikk-hotell-helger...Det er snakk om tiden før sexkjøploven.

Ok. Det visste jeg ikke. I likhet med Trines omgang i høyet så finner jeg det tilgivelig. Så lenge alle N deltakere smiler etterpå så tenker jeg at det er uproblematisk.

Det er problematisk dersom politikere bryter loven (vedr. sexkjøp), men nå er det en lov jeg gjerne skulle ha sett omstøtt. Der stiller jeg helt på linje med FRI og organisasjonene av og for prostituerte såvidt jeg forstår. Politikere bør uansett ikke gå foran med å bryte lover de (i prinsippet) selv har vedtatt.

-k

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (28 minutter siden):

Helt enig. Giske er ikke relevant for dagens situasjon. Man kan heller ikke skylde på dagens globale situasjon for AP sitt stup på meningsmålingene. Det har vært så mange episoder i partiet siden de kom til makten samt dårlig håndtering av situasjoner at dette alene vil forklare det meste. Men igjen forstår jeg at det er fristende å skylde på "ytre omstendigheter".

Jeg tror man definitivt kan skylde mye på ytre omstendigheter for at sittende regjeringspartier gjør det dårlig på målinger og i valg. Dette skjer ikke bare i Norge, men i nesten alle vestlige land for tiden - og historisk. Ingen er fornøyde med økonomien (som er den klart viktigste saken) noe sted, og det er ikke noe et styringsparti får gjort noe særlig med på kort sikt, spesielt ikke når de har styrt på forrige regjerings budsjett i sitt første år.

Kutt er nødvendig uansett hvordan man vender på det når man kjemper mot inflasjon. Krisene som kommer på rekke og rad gir lite handlingsrom for å innføre egen politikk, og lite fokus i media på annet enn hva som er galt hele tiden. Vi ser jo her i Norge at Høyre sitt alternative statsbudsjett ikke skiller seg stort fra Ap sitt i det hele tatt, det er stort sett bare en annen skattefordeling og litt mindre penger til skoler og sykehus. Folk ville ikke vært fornøyde med det heller, og Høyre ville dalt tilsvarende på målingene om det var de som satt i regjering.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ærlig talt ikke hva som er værst. Politikere som kjøper sex eller "knulle-torsdag" kultur.

Politikere og (spesielt) politifolk bør ikke bryte loven de respektive har bidratt til eller er satt til å håndheve.

At de har seksual-drift og evt har utsvevende sex-liv synes jeg forøvrig er greit så lenge alle smiler etterpå.

Det er greit at en mann/kvinne blir forelsket i sekretæren sin og blir et par under ordnede forhold. Det blir fort problematisk hvis de prøver seg på alle sekretærene i organisasjonen, eller hvis en 3-stjernes general prøver seg på en rekrutt ett døgn inn i førstegangstjenesten.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Politikere og (spesielt) politifolk bør ikke bryte loven de respektive har bidratt til eller er satt til å håndheve. At de har seksual-drift og evt har utsvevende sex-liv synes jeg forøvrig er greit så lenge alle smiler etterpå.

Det var vel en noe annen scenario rundt "knulle-torsdag" som sextrakassering, misbruk av makt/posisjon og mye annet moro som foregikk. Politiet bryter også loven oftere enn de fleste er klar over.

2 hours ago, Snikpellik said:

Vi ser jo her i Norge at Høyre sitt alternative statsbudsjett ikke skiller seg stort fra Ap sitt i det hele tatt

Det er vel kanskje en av hovedårsakene til meningsmålingene.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (6 minutter siden):

Det er vel kanskje en av hovedårsakene til meningsmålingene.

Både ja og nei! Høyre og Ap har svært lik politikk på mange områder, hovedforskjellene er for det meste i fordeling av skattetrykk (lavere skatter for normal/lavinntekt hos Ap, lavere skatter for høyinntekt hos Høyre sånn grovt). Likevel gjør Høyre det massivt bra på meningsmålingene, mens Ap gjør det dårlig. Utenrikspolitikken er den samme, strømstøtte-politikken er den samme, innvandringspolitikken er den samme, helse- og velferdspolitikken og klimapolitikken er nesten den samme. Hvis man tar utgangspunkt i budsjettene er nesten alt likt.

Tror det handler mye om at når man opplever at det går dårlig, så går man til opposisjonen nesten uansett hva løsningene er. Jeg tror vi ville sett tilsvarende svake målinger for Høyre nå hvis de styrte i regjering. I tillegg har vi et SP i regjering som er blitt grovt avslørt for sin populisme og svake statsråder som Borten Moe og Borch, samt at en i praksis sentrumsregjering som den vi har nå får hard kritikk fra både venstre- og høyresiden.

Giske har sett at det finnes et voksende vakuum og mange som ønsker tilbake et mer venstreorientert Ap som ikke gjør kompromisser med høyresiden på sosialpolitikk som f.eks. rusreform og velferd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg prøver å følge med på Nidaros Sosialdemokratiske Forum. Jeg tror det vil ha politisk innflytelse. Medlemsveksten har kommet overraskende på de fleste. Og selvsagt har Giske rett til å engasjere seg i politikk og bli med i offentlig debatt. Ingen grunn til å gjøre diskusjonen for person-fokusert og avhengig av om en har dummet seg ut i diverse sammenhenger.

Men jeg skulle gjerne sett at de fikk ordnet med noen gode utredninger angående sosial sikkerhet. Greit nok med sosialdemokratiske verdier, men det bør følges opp med mer enn "kampanje", kritikk og snakk. Med mange nok medlemmer så vil de kanskje få tilgang til ressurser for å finne ut av handlingsrommet som en har for å få et skikkelig bærekraftig samfunn? 

Jeg har savnet slike fora som Nidaros Sosialdemokratiske Forum. Deres posisjon i "opposisjon" er interessant.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...