Gå til innhold

"Side hustle" vaskejobb


Gjest 9b42f...6bb

Anbefalte innlegg

Gjest 9b42f...6bb

Er ganske utrolig at kanskje ikke flere tenker på det, og tittelen er misvisende, dette er ikke ment for å promotere en legitim side hustle som det så fint kalles om dagen.. men det ER en side hustle.

Du starter et vaskefirma, det krever ingenting mtp lovpålagt sertifisering o.l

Du finner større bygg, utleiere mm eller hva enn du finner. Der kriteriene er følgende

  • Veldig få mennesker ser deg faktisk vaske og gjøre jobben du får betalt for ( Feks vaske fellesarealer )
  • Kunden din er ikke i bygget, og kan heller ikke vite at du er der, eller når du er der ( Med andre ord, ingen "clock in" rutine eller lignende som spores digitalt mm)
  • Du har en vaskeavtale som helst er overdådig ( Feks daglig vask av gulv i et område med lite aktivitet)

 

Du kan i praksis med bare disse 3 kravene styre din egen hverdag, så lenge det ser helt OK ut der du skal vaske. En typisk sånn avtale er jo næringseiendom med flere leietagere i. Hvorav leietagerne kanskje har en røff estimering av vaskeavtalen, men så lenge det ikke blir betydelig skittent der, hvem gidder å stille spørsmål?

Jeg har ikke lagt sammen 2 og 2 før på noe slikt før jeg så de som vasker her i bygget skrev på et sånn "skjema" de siste 3 dagene. at de hadde vært her, når de ikke hadde det ( Jeg jobbet overtid en uke fra 08-22 hver dag)   Og det er jo utrolig enkel hustle egentlig..  Hvis jeg som leietager ringer utleieren som er kunden til dette firmaet, så kan jo bare vaskefirmaet si ting som " Joda, vi glemte bare å skrive under på skjemaet når vi var der, er det noe problemer?"    Ikke at jeg ville gått den veien uansett ettersom det er rent og pent, og jeg vet ikke avtalen heller.. Men syntes bare det var en finurlig oppdagelse som jeg ikke har tenkt på før og hvor lett det egentlig er å lure seg unna med så "basic" jobber som veldig mange ikke engang legger merke til.

Får hvert fall meg til å spørre meg selv, i hvor stor skala gjør andre dette også?

 

Anonymous poster hash: 9b42f...6bb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske rotete innlegg. Men slik jeg forstår det. Så mener du at det er nokså enkelt å opprette et renholdsfirma der du unnlater å oppgi arbeidstider for å unndra skatt? Der du tenker det er vanskelig å etterprøve dette? 

Renholdsfirmaer som har avtale med bedrifter og næringslivet har en kontrakt med kunden, der antall timer og lignende blir avtalt. Dette vil også stå på fakturaen som blir sendt kunde, som igjen sjekkes av revisor/regnskapsfører fra begge sider. (Din bedrift samt kunde). I tillegg kan Skatteetaten sammen med arbeidstilsynet og andre etater føre tilsyn dersom de mistenker uoverstemmelser.

Dersom inngåtte kontrakter og fakturerte oppdrag ikke samsvarer med utført arbeids målt opp mot arbeidsmengde. Er dette et typisk avvik som myndighetene har gode systemer for å se. Man kan selvfølgelig jukse med marginene uten å bli oppdager - der man skylder på dårlig håndtering av timelister og lignende. Noe som ikke er spesielt uvanlig. Men i større skala er det vanskelig å unndra store beløp på denne måten. Spesielt siden penger går inn og ut fra kontorer som blir kontrollert fra begge sider.

Da måtte man eventuelt bedt om kontant betaling. Noe som kanskje går hos noen privatpersoner. Men heldigvis innehar også privatpersoner nokså høy skattemoral, slik at det kan ikke eskalerer i alt for stor omfang før noen tipser myndighetene om dette.

Det er med andre ord ikke så lett som du kanskje tror. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Renholdsvirksomheter må ha godkjenning fra arbeidstilsynet for å drive lovlig. Næringsdrivende får ikke skatt/MVA fradrag for kjøp av renholdstjenester fra ikke godkjente bedrifter. Så det er nok ikke så lett. Det er en ganske hard konkurranse på pris og det er normalt at det innhentes anbud fra flere aktører. Næringsdrivende er lite interessert i å betale for en tjeneste de ikke får , så det å prøve å skrive timer med gaffel funker dårlig. 

Lenke til kommentar

Handler det om å unndra skatt da? Eller handler det om å inngå avtaler der firmaet betaler for god vask av lokalene, men bruke mindre timer enn man fakturer ved å ikke jobbe så innmari nøyaktig, siden det ikke blir oppdaget om vaskingen er for dårlig? 

Ta dasser feks, dersom de skal vaskes 3 ganger pr dag, så kan de jo se møkkete ut rett etter vask pga grisete ansatte, så man kan bare droppe å vaske, signere for utført vask å skylde på at noen grisa ned dassen rett etterpå, og ta betalt selvom man bare vasker 1 av 3 ganger pr dag

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Gjest 9b42f...6bb
Milhouse85 skrev (På 21.11.2022 den 13.52):

Ganske rotete innlegg. Men slik jeg forstår det. Så mener du at det er nokså enkelt å opprette et renholdsfirma der du unnlater å oppgi arbeidstider for å unndra skatt? Der du tenker det er vanskelig å etterprøve dette? 

Renholdsfirmaer som har avtale med bedrifter og næringslivet har en kontrakt med kunden, der antall timer og lignende blir avtalt. Dette vil også stå på fakturaen som blir sendt kunde, som igjen sjekkes av revisor/regnskapsfører fra begge sider. (Din bedrift samt kunde). I tillegg kan Skatteetaten sammen med arbeidstilsynet og andre etater føre tilsyn dersom de mistenker uoverstemmelser.

Dersom inngåtte kontrakter og fakturerte oppdrag ikke samsvarer med utført arbeids målt opp mot arbeidsmengde. Er dette et typisk avvik som myndighetene har gode systemer for å se. Man kan selvfølgelig jukse med marginene uten å bli oppdager - der man skylder på dårlig håndtering av timelister og lignende. Noe som ikke er spesielt uvanlig. Men i større skala er det vanskelig å unndra store beløp på denne måten. Spesielt siden penger går inn og ut fra kontorer som blir kontrollert fra begge sider.

Da måtte man eventuelt bedt om kontant betaling. Noe som kanskje går hos noen privatpersoner. Men heldigvis innehar også privatpersoner nokså høy skattemoral, slik at det kan ikke eskalerer i alt for stor omfang før noen tipser myndighetene om dette.

Det er med andre ord ikke så lett som du kanskje tror. 

What? Igjen Milhouse skriver du som om du ikke forstår temaet.  Les igjen hvis du syntes det er rotete, er det fortsatt uklart. les igjen.  Er det fortsatt uklart, gå videre 😅

 

Det er jo veldig enkelt å se at det eneste jeg skriver om er kontraktsbrudd mellom vaskefirma og "deres" kunde. ( Altså en utleier som  trenger et vaskefirma som igjen tikker av punktene jeg nevner) 

Veldig enkelt:

Milhouse: Søker vaskefirma for å vaske felles toalett og gang i et av mine 200 næringseiendommer her i Norge.

Shady Vaskefirma: Hei jeg kan gjøre det, Skal jeg vaske annenhver dag?

Milhouse: Ja! supert, hva skal du ha for det?

Shady VF: 15.000kr mnd

Milhouse: Supert! Roll out and keep it clean

 

Shady VF: Kommer hver fjerde dag, lokalene er rene, ingen klager.

 

Får du arbeidstilsynet på deg har du større problemer enn at du ikke overholder kontrakter mot kundene dine som man i første omgang ikke engang finner ut av.. Mao ingen kontroll

 

 

Anonymous poster hash: 9b42f...6bb

Lenke til kommentar
Gjest 9b42f...6bb
cthores skrev (1 time siden):

Renholdsvirksomheter må ha godkjenning fra arbeidstilsynet for å drive lovlig. Næringsdrivende får ikke skatt/MVA fradrag for kjøp av renholdstjenester fra ikke godkjente bedrifter. Så det er nok ikke så lett. Det er en ganske hard konkurranse på pris og det er normalt at det innhentes anbud fra flere aktører. Næringsdrivende er lite interessert i å betale for en tjeneste de ikke får , så det å prøve å skrive timer med gaffel funker dårlig. 

Den godkjenningen er som alle andre søknader du sender inn via altinn...veldig enkel.

Fetteren min opprettet et AS og sende søknaden ( som ble godkjent ) når han selv var elektriker lærling og kunne nada.. 1 telefonsamtale og litt "common sense" var nok.   Så vil ikke se på det som noe eksplisitt.

At det er konkurranse derimot, det kan fint være. Nå handlet ikke innlegget om det.

Ei heller å skrive timer med gaffel.  Det er snakk om at du vet du kan gjøre mindre arbeid uten å forringe resultatet nevneverdig.   Derfor "punktene" som står der også måtte være aktuelt for at man skal i det heletatt kunne gjøre det sånn.

Anonymous poster hash: 9b42f...6bb

Lenke til kommentar
Gjest 9b42f...6bb
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Handler det om å unndra skatt da? Eller handler det om å inngå avtaler der firmaet betaler for god vask av lokalene, men bruke mindre timer enn man fakturer ved å ikke jobbe så innmari nøyaktig, siden det ikke blir oppdaget om vaskingen er for dårlig? 

Ta dasser feks, dersom de skal vaskes 3 ganger pr dag, så kan de jo se møkkete ut rett etter vask pga grisete ansatte, så man kan bare droppe å vaske, signere for utført vask å skylde på at noen grisa ned dassen rett etterpå, og ta betalt selvom man bare vasker 1 av 3 ganger pr dag

 

Yes du forstod det.  ( ikke å unndra skatt delen) 

Er akkurat det jeg mener.

og da kan man jo tenke seg hvor utbredt det egentlig kan være også?

 

Man må ikke glemme at man MÅ ikke fakturere for kun timer også.. Man kan fint bruke fastpris på tjenester. Per kvm..Ja you name it

Anonymous poster hash: 9b42f...6bb

Lenke til kommentar
Gjest 9b42f...6bb skrev (5 minutter siden):

Yes du forstod det.  ( ikke å unndra skatt delen) 

Er akkurat det jeg mener.

og da kan man jo tenke seg hvor utbredt det egentlig kan være også?

 

Man må ikke glemme at man MÅ ikke fakturere for kun timer også.. Man kan fint bruke fastpris på tjenester. Per kvm..Ja you name it

Anonymous poster hash: 9b42f...6bb

Tja, så lenge kunden er fornøyd, så kan du jo egentlig drite i å gjøre noe som helst, og skulle de plutselig finne på å ikke være fornøyd så tenker jeg du får en sjanse til å skjerpe deg. Den risikoen du løper, hvis du gjør dette organisert er jo at noen fersker deg, ved at de tar stikkprøver, og kjører sak. Hvis du da har holdt på mot mange, så kan du vel havne i litt trøbbel.  Det kan også være vanskelig å få kontrakter etterhvert dersom du har et frynsete rykte. 

Så tenker jeg at folk som feks vasker dasser på  storsenter osv, med løsningen der man krysser av, kun vasker de stedene som MÅ vaskes, altså hvis det ser greit nok ut i 2 av 7 båser, så hopper de kanskje over disse. Ingen skade er vel egentlig skjedd, det er ikke noe vits å vaske noe som er reint. 

Lenke til kommentar

Det vil nok være mulig å svindle oppdragsgivaren ved å vaske litt sjeldnare eller litt dårlegare enn det som er avtalt, men det skal være ein bra slapp huseigar om vesentlege avvik ikkje blir oppdaga.

Det er ikkje slik at ein tilsett reinhaldspersonale til å vaske heilt reine golv mange gangar i veka. Grunnen til at ein har avtalt at korridorane skal vaskast dagleg og møteromma skal vaskast ein gong i veka er jo fordi det er avdekt eit behov for det. 

Reinhald handlar ikkje berre om at det skal sjå reint ut ved fyrste augekast, det handlar også om å redusere vedlikehaldsbehovet. Sjølv om gangen ser rein ut visuelt sett så vil ein ved å dra fingrane over gangen kjenne om det er reint eller ikkje. Ved å hyppig vaske slik at ein får fjerna dei små partiklane av sand og støv så førebygger ein også slitasje.

I tillegg er det stort fokus på kompetanse, det er ikkje mange seriøse bygningsforvaltarar som leiger inn ulærte reinhaldarar. Ein ting er at ein ofte vil at jobben skal gjerast på ein skikkeleg måte, men kanskje viktigast er det å syte for at reinhaldspersonellet har nok kompetanse til å ikkje påføre bygget skader. Brukar ein for mykje vatn eller feil reinhaldsmiddel så kan det skade bygget ved at det blir soppdanning eller at reinhaldsmiddelet tærer på overflatene.

Lenke til kommentar

Okei, så spørsmålet her er om man det er en mulig forretningsidé å svindle kontraktsmotparter i form av å inngå kontrakter du ikke har til hensikt å oppfylle? Jeg tror svaret er nei, og at en lang rekke av premissene dine ikke stemmer, herunder det aller første du trenger: Renholdsbedrifter må være godkjent. 

I tillegg tror jeg du undervurderer kontrollintensiteten fra oppdragsgiver, og ikke minst overdriver egen evne til å faktisk få slike oppdrag. 

Dette høres ut som en feberfantasi. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har drevet noe vask av trapper ved siden av ingeniør jobb. Vaskejobben var registrert som enkeltmannsforetak og det var ingen krav til noe som helst sertifikat, kurs eller noe lignende. Bare skriftlig avtale(kontrakt) med styret (vaske det og det, så og så ofte, fast beløp per år). Det sprøeste var at jeg tjente dobbelt så mye (og om jeg var ekstra rask så ble det 3dobelt) i timen ved å vaske trapper enn å jobbe som ingeniør.

Gjør du jobben skikkelig, får du fornøyde kunder, gode referanser, flere kontrakter...

Man må regne med å lære seg litt regnskap da for å registrere alt, ellers gode muligheter å tjene penger om man trives med den slags jobb.

Det går å slurve om det er ferietid på sommeren, men ellers folk merker raskt en dårlig jobb og klager. Det blir ingen god stemning og jobben går veldig lett til andre.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Alex_Tc said:

Gjør du jobben skikkelig, får du fornøyde kunder, gode referanser, flere kontrakter...

Dette er poenget som trådstarter ikke forstår.

Jeg har et næringsbygg hvor vi har byttet vaskepersonale flere ganger de siste 10 årene.
Det er den eneste leverandøren som vi har byttet så ofte.

Hvis man skal ta daglige runder og søppel blir liggende i flere dager, så blir det reaksjoner.
Og flinke vaskefolk trenger sjelden noen opplæring da de selv vet best hvordan ting bør gjøres så det er svært enkelt å få bedre folk til å gjøre samme jobben som er verdt pengene. Evt halvere kontrakten med leverandøren for å se om det er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...