Gå til innhold

En rad med spotter har sluttet og virke.... hvorfor?


Anbefalte innlegg

Takker for mange svar :) 

Jada, jeg er kjent med elektronikk og bruk av multimeter, men poenget mitt er ikke å fikse dette selv. Det har vi elktrikere til. Jeg postet bare et innlegg her fordi jeg ville få en pekepinn på hva det kunne være før jeg ringte elektriker. Er uansett ikke noe som haster dette. Mulig jeg ber dem sette inn led lamper i steden og bytter ut alle. Vi får se :) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, AndersT2 said:

Det er veldig få som har KNX og Dali styring i bolighus, så ikke noe man normalt tenker over, og bilde av bryterene viser standard Elko brytere.

Drivere brukes som regel for LED, og da oftest når det er 1 pr spot. Dali er ofte litt annerledes hvis det er seriebaserte spotter med driver som kan sitte langt unna.

Ja, jeg nevnte det fordi symptomet er det samme, ikke fordi oppsettet hans er det samme.

Jeg sjekket gamle tråder og den DALI-delen som røyk hos meg er altså en transformator, helt spesifikt en sånn som dette: Tridonic TE-0105 one4all sc  Den var ikke glad i LED, altså. Og det gjelder for mesteparten av høyt monterte stikkontakter i huset mitt også, så alt av taklys. Irriterende i et relativt nytt hus at alt er obsolete.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 timer siden):

Takker for mange svar :) 

Jada, jeg er kjent med elektronikk og bruk av multimeter, men poenget mitt er ikke å fikse dette selv. Det har vi elktrikere til. Jeg postet bare et innlegg her fordi jeg ville få en pekepinn på hva det kunne være før jeg ringte elektriker. Er uansett ikke noe som haster dette. Mulig jeg ber dem sette inn led lamper i steden og bytter ut alle. Vi får se :) 

 

Skal ikke krisemaksimere men med tanke på brannsikkerhet så vil det være ugunstig at det står spenning på defekt elektronikk eller en periodisk eller delvis kontaktfeil. Med mindre man ikke kan legge død den avgreiningen som går til den lysrekken så vil jeg ikke ha brukt lysene før man har fått det fikset. Nå skal det sies at jeg er yrkesskadet, har sett litt for mange ulmebranner på lysanlegg😅

Lenke til kommentar
tommyb skrev (16 timer siden):

Ja, jeg nevnte det fordi symptomet er det samme, ikke fordi oppsettet hans er det samme.

Jeg sjekket gamle tråder og den DALI-delen som røyk hos meg er altså en transformator, helt spesifikt en sånn som dette: Tridonic TE-0105 one4all sc  Den var ikke glad i LED, altså. Og det gjelder for mesteparten av høyt monterte stikkontakter i huset mitt også, så alt av taklys. Irriterende i et relativt nytt hus at alt er obsolete.

Hvis det er innen for de siste 8-10 år så har nok noen solgt deg gammel teknologi ja.

Er kommet mye spotter med Dali de siste årene: https://www.sg-as.com/search?text=junistar dali&types=products,references,articles

Det finnes noen spot pærer med LED som er beregnet for å montere på de trafoene du nevner, men vil ikke anbefale det. Gjorde det selv hjemme for mange år siden, og de laget durelyd, bedre å fjerne de trafoene, men litt kjedelig hvis DALI-bussen kun ligger til der trafoen er.

Skjønte ikke helt det med stikkontakter, har du styrte stikkontakter med de DALI trafoene foran stikkontaktene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, AndersT2 said:

Hvis det er innen for de siste 8-10 år så har nok noen solgt deg gammel teknologi ja.

Er kommet mye spotter med Dali de siste årene: https://www.sg-as.com/search?text=junistar dali&types=products,references,articles

Det finnes noen spot pærer med LED som er beregnet for å montere på de trafoene du nevner, men vil ikke anbefale det. Gjorde det selv hjemme for mange år siden, og de laget durelyd, bedre å fjerne de trafoene, men litt kjedelig hvis DALI-bussen kun ligger til der trafoen er.

Skjønte ikke helt det med stikkontakter, har du styrte stikkontakter med de DALI trafoene foran stikkontaktene?

Huset er ikke riktig nytt nok til det, nei. Det ironiske er at det var mye lettere å innføre smartteknologi i et dumt hus fra 1980 enn i et fra 2007. Det var nok forøvrig junistar-spotter som de du lenket til som ble satt inn da jeg byttet.

DALI-trafoene jeg nevnte er kun til spottene. Men det er dimming også på stikkontaktene langs taket. Det synes jeg er mer enn passe merkelig og ugunstig. De har egne enheter i strømskapet. Vurderer å få elektrikeren til å bare dumme de ned så vi kan bruke Zigbee-pærer.

Er det bare 220V det går i til "smarte" LED-spotter? I mitt hode er 12V klart å foretrekke.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
tommyb skrev (20 minutter siden):

Huset er ikke riktig nytt nok til det, nei. Det ironiske er at det var mye lettere å innføre smartteknologi i et dumt hus fra 1980 enn i et fra 2007. Det var nok forøvrig junistar-spotter som de du lenket til som ble satt inn da jeg byttet.

DALI-trafoene jeg nevnte er kun til spottene. Men det er dimming også på stikkontaktene langs taket. Det synes jeg er mer enn passe merkelig og ugunstig. De har egne enheter i strømskapet. Vurderer å få elektrikeren til å bare dumme de ned så vi kan bruke Zigbee-pærer.

Er det bare 220V det går i til "smarte" LED-spotter? I mitt hode er 12V klart å foretrekke.

De dalispottene har egne drivere pr spot, og kan ikke ha trafoer foran seg.

Det er å foretrekke å ha 230V direkte til enheten, og ikke måtte ha noe som kan ryke i mellom.

Det høres ut som du trenger spotter som takler GU10 pærer for å støtte zigbee, de kjøres direkte på 230V.

Du får DALI enheter som gir fasedimming ut, da kan man styre det meste av spotter etter det igjen, da igjen 230V, da den enheten er i stedet for vanlig dimmer på veggen.

Hvis spottene etter trafo i dag har benyttet standard PLS90 kabel, så er det bare å benytte disse til 230V også, er det som normalt har vært brukt for slike installasjoner i lange tider. Er en hvit kabel med brun og blå 1,5mm leder inni. De fleste spottene for 230V er dobbeltisolert, så man trenger ikke jordlederen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, skjønner jeg har gitt litt utydelige forklaringer.
Dalispottene er satt opp der de trafoene med spotter ble fjernet, så de er satt opp som du sier. Zigbee tenker jeg er et alternativ kun for hengelamper o.l., i stedet for å ha en stikkontakt som kan dimmes.

De 40-ish spottene jeg må bytte ut over tid, kunne jeg tenkt at forble 12V for å slippe å kable om. Jeg kan forestille meg en løsning der 12V GU5.3 halogen ble byttet med 12V GU5.3 LED, der DALI-trafoen ble byttet ut 1:1 med en DALI LED driver. Hver trafo driver 2 eller 3 spotter. Såvidt jeg kan lese meg til finnes det LED drivere som kan gjøre det samme. Jeg har en mistanke at enhver elektriker vil se på meg som en idiot på grunn av denne forestillingen. >_<

DALI-enheten i sikringsskapet kan bare styre opp til 32 adresser, så den kan ikke håndtere individuelle adresser på alle spottene. Men det er vel heller ikke nødvendig med unike adresser på alle spottene, antar jeg.

Beklager til @Bjerknez for avsporing. Antar han ikke er interessert i DALI lysstyring. :-g

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
tommyb skrev (36 minutter siden):

De 40-ish spottene jeg må bytte ut over tid, kunne jeg tenkt at forble 12V for å slippe å kable om. Jeg kan forestille meg en løsning der 12V GU5.3 halogen ble byttet med 12V GU5.3 LED, der DALI-trafoen ble byttet ut 1:1 med en DALI LED driver. Hver trafo driver 2 eller 3 spotter. Såvidt jeg kan lese meg til finnes det LED drivere som kan gjøre det samme. Jeg har en mistanke at enhver elektriker vil se på meg som en idiot på grunn av denne forestillingen. >_<

DALI-enheten i sikringsskapet kan bare styre opp til 32 adresser, så den kan ikke håndtere individuelle adresser på alle spottene. Men det er vel heller ikke nødvendig med unike adresser på alle spottene, antar jeg.
 

Du får egne drivere for LED spotter hvor 1 styrer flere, de kobles da i serie. Har kun vært borti dem i det dyrere segmentet. Brukte de i ett hus, hvor vi satt driverene i tavlen, og kjørte 2 leder ut til hver sone.

Med en DALI til Faseavsnitt pille, så kan du styre mange spotter etter en enhet, og du får ett veldig mye større utvalg av spotter. Antallet som styres av DALI blir da egentlig det samme som du har i dag, da den erstatter kun trafoen du har i dag, og har samme antall spotter etter seg.

 

EDIT: Utvalget for 12V pærere i LED er blitt ekstremt lite. Fant 1 for en kunde for å teste, og det var for små spotter, og ikke normal spot pære størrelse. Alt er flyttet over til 230V, da det er bedre. Det er stor forskjell på hvordan pærer oppførere seg med forskjellige drivere, så produsenten sikrer seg når de leverer begge deler sammen.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det standard spotter som er, og det er trafoen til den rekken som har gått.

Få byttet til LED på alle, ikke store ombygningen, alle kabler bør kunne brukes, er bare for elektriker å sette Wago i stedet for trafo, så bytte ut til LED spotter så funker alt bra. Eneste er nok minimum nivået med gammel dimmer, ikke alltid de kan dimme ned til mer enn 10%, som fortsatt er mye lys med LED.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 16.11.2022 den 11.25):

Spørsmål: vil det ikke være 12V kabling mellom første spot og resten på rekken? Må det isåfall kables om mellom der trafo er og spot 2 og 3 på rekka?

Ikke noe som heter 12V kabling. Kabling varierer på tykkelse på kobber og hvor mye isolasjonen er godkjent for. Alle seriøse elektrikkere har brukt type pls90, som tåler 90 grader, og de er 2x1,5mm som tåler si 15A. 3 spotter LED spotter trekker kanskje 40W som er 0,17 A. 1 stk 35W halogenpære på 12V trekker 2,9A, så 230V belaster kablene mindre.

Har sett noen bruke PN mellom, og det er ikke lov, selv med SG LED spotter, siden de kun tåler 70 grader, da en SG LED driver er merket å kunne bli opptil 72-73 grader (skjer nok aldri). Da må isolasjonen tåle mer, derfor brukes pls90 eller tp90 kabler.

 

Det er også grunnen til at de gamle halogen spottene har koblings stykket sittende på ett avstands stykke av metall, for å holde kabel på riktig avstand. (Hjalp ikke alltid...)

Normalt ligger trafo i midten av 3 spotter, pga krav om max 2m lengde på kabling ut av trafo, og det går normalt 3 kabler i fra den. Men ikke noe feil at de ligger på "serie" heller, men sjeldent det har blitt gjort etter min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg hatt besøk av elektriker. Han byttet trafo og nå funker det igjen :) 

Selvsagt hadde elektrikeren som var der for 8 år siden gjort en ganske slett jobb og skjøtet ledningene i taket med sukkerbit. Dette ble fikset opp i i samme slengen. Den ene kabelen syntes også kobberet på. 

Da kan jeg føre opp enda en elektriker på listen over dem som utfører dårlig jobb. Bare så synd at jeg som forbruker ikke har noen annledning til å gå dem etter i sømmene. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Da har jeg hatt besøk av elektriker. Han byttet trafo og nå funker det igjen :) 

Selvsagt hadde elektrikeren som var der for 8 år siden gjort en ganske slett jobb og skjøtet ledningene i taket med sukkerbit. Dette ble fikset opp i i samme slengen. Den ene kabelen syntes også kobberet på. 

Da kan jeg føre opp enda en elektriker på listen over dem som utfører dårlig jobb. Bare så synd at jeg som forbruker ikke har noen annledning til å gå dem etter i sømmene. 

 

Du har reklamasjon du kan benytte. Åpent kobber er ikke lov hvis det er berøringsfare, eller annen fare inn i bildet.

Men når det er skjult så er det ikke så enkelt å kunne kontrollere.

 

Ellers bra det ble i orden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...