Gå til innhold

En rad med spotter har sluttet og virke.... hvorfor?


Anbefalte innlegg

For ca. 7 år siden så renoverte vi hele badet. Alt blir revet ned til stenderverket og bygget opp igjen. Alt det elektriske ble også i samme slengen lagt nytt. Alt som ble gjort på bader bortsett fra selve rivingen er gjort av håndverkere med fagbrev. Flisleggere, murere, elektrikere og rørleggere. 

Spottene i taker er vanlige halogen spotter med varmekasser. Ingen av disse pærene har røket noensinne og spottene har mer eller mindre alltid stått på, men vi dimmer dem helt ned når vi ikke er der. Dette er da altså spotter som kan dimmes.

Problemet nå er at den ene raden som dere ser på bildet under lyser ikke lenger. i starten "fusket" dem litt og dem kom på etter hvert, men nå funker ikke lenger noen av disse spottene på denne raden. Ei heller når jeg dimmer opp og ned, slår av/på lyset etc. 

Er det noen som vet hva som kan være galt her? 

Jeg vet at jeg uansett må ringe en elektriker eller evt. reklamere på jobben som ble gjort, men hvis det kan være en enklere løsning så prøver jeg jo evt. heller det først. 

Her er bilde av taket hvor dere ser at den ene raden ikke lenger lyser, og et bilde av bryteren på veggen, om dette skulel være til noen hjelp.

1.thumb.JPG.69c9c22831c28c404572ca54fad5cb96.JPG

2.thumb.JPG.a985fe83a68d2eb7dc498b6142b6e5d9.JPG

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test først å flytt over 1 pære som funker til en som ikke funker før du ringer elektriker. (NB vent til pærene er kalde, og ikke ta på de med fingrene. Fett fra fingrene kan gjøre at de sprekker på grunn av varmen)

Det normale er at trafoen har røket, det er normalt en 105VA trafo som tar 3 stk 35W lyspærer, men har vært borti en gang i min karriere at alle pærene var røket. Trafoen er umulig å måle på om fungerer selv om den er 12V, siden den ikke lager ren DC, men høyfrekvent 12V, slik at vanlige måleinstrumenter ikke greier å måle om at det er strøm der.

Det Bytex nevner er feil. Ryker 1 pære så funkerer de 2 andre på trafoen, de ligger ikke på serie, men i parallell, det er ikke juletrebelysning. Normalt så ligger trafoen i den miderste, da det ikke skal være mer enn 2 meters kabling ut fra trafoen, da den ville ta bli som en antenne som tok til seg radiofrekvenser og da risikerere å ødelegge trafoene.

Trafoene hadde også en tendens til å ryke hvis belastningen var for liten eller for stor. Så hvis de har brukt en 50-150VA trafo, og det er benyttet 35W pærere, og 2 av pærene går uten å byttes kjapt, så ryker trafoen etter hvert, siden 35W blir for liten belastning for den. Det samme hvis det er 35-105VA trafo, og det er benyttet 20W pærer.

Er utrolig glad at slikt det er kommet gode LED downligt, og vi slipper den type installasjoner lenger.

Var også ett problem at enkelte lamper krevde ALU pærer, og andre ikke tålte dem. ALU pærer sendte varme i lysretningen, mens ikke ALU pærer sendte varmen inn i kassen. Noen spotter røk med ALU pærer da feste til pæren ikke tålte varmen, mens andre så smeltet koblingsstykket fordi varmen gikk opp i kassen, da det ble byttet til riktig pære. (Se bilde)

Anbefaling er å bytte til LED hvis du har mulighet. Bruker mindre strøm, gir mindre brannfare og gir mer lys, og blir kvitt trafo problematikken.

 

1472027461_Brentspot.jpg.7e860555f48466fb09726c8ebd3b4f44.jpg

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Hvis det er lett å ta ned spottene for å se inn i kassene og på kablingen så ville jeg gjort det. Jeg ville spesielt sett på siste pæra som lyser, lengst vekk fra bryteren og den rett ved siden av som ikke lyser. Hvis alle er koblet i paralell vil et brudd i en av disse kunne slukke resten etter bruddet. Se etter svidde kontakter eller ledninger, som på bildet i posten over.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

For ca. 7 år siden så renoverte vi hele badet. Alt blir revet ned til stenderverket og bygget opp igjen. Alt det elektriske ble også i samme slengen lagt nytt. Alt som ble gjort på bader bortsett fra selve rivingen er gjort av håndverkere med fagbrev. Flisleggere, murere, elektrikere og rørleggere. 

Spottene i taker er vanlige halogen spotter med varmekasser. Ingen av disse pærene har røket noensinne og spottene har mer eller mindre alltid stått på, men vi dimmer dem helt ned når vi ikke er der. Dette er da altså spotter som kan dimmes.

Problemet nå er at den ene raden som dere ser på bildet under lyser ikke lenger. i starten "fusket" dem litt og dem kom på etter hvert, men nå funker ikke lenger noen av disse spottene på denne raden. Ei heller når jeg dimmer opp og ned, slår av/på lyset etc. 

Er det noen som vet hva som kan være galt her? 

Jeg vet at jeg uansett må ringe en elektriker eller evt. reklamere på jobben som ble gjort, men hvis det kan være en enklere løsning så prøver jeg jo evt. heller det først. 

Her er bilde av taket hvor dere ser at den ene raden ikke lenger lyser, og et bilde av bryteren på veggen, om dette skulel være til noen hjelp.

1.thumb.JPG.69c9c22831c28c404572ca54fad5cb96.JPG

2.thumb.JPG.a985fe83a68d2eb7dc498b6142b6e5d9.JPG

 

Kontaktfeil eller defekt driver. Ville målt inn og utgang på driver/trafo til å begynne med.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Hvis det er lett å ta ned spottene for å se inn i kassene og på kablingen så ville jeg gjort det. Jeg ville spesielt sett på siste pæra som lyser, lengst vekk fra bryteren og den rett ved siden av som ikke lyser. Hvis alle er koblet i paralell vil et brudd i en av disse kunne slukke resten etter bruddet. Se etter svidde kontakter eller ledninger, som på bildet i posten over.

Har ikke noe å si.

De 3 spottene til venstre er på 1 trafo, de 3 til høyre på en annen, hvis det ikke er 230V GU10 pærer. Det var mye brukt på vestlandet, men ikke ellers i landet, og etter lyskvaliteten fra pærene på bildet så ser det ut som 12V spotter. Er man usikker, så er det bare å ta ut en pære som ikke lyser og ta bilde av den, ser det enkelt på kontaktpinnene på den.

 

 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 minutter siden):

Kontaktfeil eller defekt driver. Ville målt inn og utgang på driver/trafo til å begynne med.

Får ikke målt på de vanlige type trafoene som er benyttet for dette, måleinstrumentene greier ikke avlese det siden det ikke er ren DC som sendes, men høyfrevent AC som de lager.

Lenke til kommentar

 

4 hours ago, Bjerknez said:

Spottene i taker er vanlige halogen spotter med varmekasser. Ingen av disse pærene har røket noensinne og spottene har mer eller mindre alltid stått på, men vi dimmer dem helt ned når vi ikke er der. Dette er da altså spotter som kan dimmes.

Problemet nå er at den ene raden som dere ser på bildet under lyser ikke lenger. i starten "fusket" dem litt og dem kom på etter hvert, men nå funker ikke lenger noen av disse spottene på denne raden. Ei heller når jeg dimmer opp og ned, slår av/på lyset etc. 

Er det noen som vet hva som kan være galt her?

 

Ut fra beskrivelsen din høres det ut som det ikke er DALI eller annen smarthus-komplikasjon i bildet her. Dermed tenker også jeg at det er trafoen. I mitt hus er det KNX/DALI og flere av trafoene (eller drivere eller hva det heter når det er DALI) har røket. Da skjer det samme som hos deg: tre spotter på rad dør.

I mitt tilfelle har et uheldig møte med en LED-pære tatt knekken på en av disse. Fikk elektrikeren å ta en ned fra badet og bytte ut den døde når jeg likevel skulle bytte til LED på badet.

 

1 hour ago, AndersT2 said:

Trafoene hadde også en tendens til å ryke hvis belastningen var for liten eller for stor. Så hvis de har brukt en 50-150VA trafo, og det er benyttet 35W pærere, og 2 av pærene går uten å byttes kjapt, så ryker trafoen etter hvert, siden 35W blir for liten belastning for den. Det samme hvis det er 35-105VA trafo, og det er benyttet 20W pærer.
(...)

Anbefaling er å bytte til LED hvis du har mulighet. Bruker mindre strøm, gir mindre brannfare og gir mer lys, og blir kvitt trafo problematikken.

Har hatt flere DALI trafoer(? eller drivere? eller...?) som har røket. En av dem vet jeg røyk som nevnt da det ble satt inn en dimmbar LED-pære, altså ved for liten belasting.

Byttet 6 spotter på badet fra Halogen fordi de ble for varme og lagde misfarging. Elektrikeren satte da inn 220V DALI - og det ble relativt dyrt, med oppborring av større hull, osv.

Har ca. 40 12V halogenspotter som skulle ha vært byttet ut. DALI, styrt av KNX. Men har ikke lyst å gå fra 12V til 220V eller bore opp nye hull. Når 6 er dyrt, er nok 40 også dyrt. Med litt googling og minimalt med forståelse ser det ut til at det finnes utstyr i Tyskland som kan drive 12V DALI LED, men jeg tør ikke spørre elektrikeren som definitivt har lyst å bore og kable om...  Med disse kunne jeg bare bedt ham om å bytte ut driverne og beholdt kablinga. Tror jeg.

 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (26 minutter siden):

 

Ut fra beskrivelsen din høres det ut som det ikke er DALI eller annen smarthus-komplikasjon i bildet her. Dermed tenker også jeg at det er trafoen. I mitt hus er det KNX/DALI og flere av trafoene (eller drivere eller hva det heter når det er DALI) har røket. Da skjer det samme som hos deg: tre spotter på rad dør.

Det er veldig få som har KNX og Dali styring i bolighus, så ikke noe man normalt tenker over, og bilde av bryterene viser standard Elko brytere.

Drivere brukes som regel for LED, og da oftest når det er 1 pr spot. Dali er ofte litt annerledes hvis det er seriebaserte spotter med driver som kan sitte langt unna.

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (3 timer siden):

Spør om det samme som sedsberg, 12v eller 230v spotter? 

Er det 12volt er det nok en trafo for den rekken med spotter, er det 230v så ville jeg kontaktet elektriker for å se på det. 

Hvis det er trafoen må vel uansett en elektriker se på det, da selve trafoen er koblet til 230V og en del av det faste opplegget man ikke har lov til å tukle med som privatperson...
 

Sitat
<.....>
Anbefaling er å bytte til LED hvis du har mulighet. Bruker mindre strøm, gir mindre brannfare og gir mer lys, og blir kvitt trafo problematikken.

Man har vel også drivere for LED?
På badet mitt har jeg LED, der skrur en tilfeldig av LED'ene seg av og på innimellom (kort av og på). Dette må vel skyldes en feil i driver for LED'ene? (De andre LED'ene lyser fint når dette skjer)
(Har foreløpig ikke gjort noe med det, da det skjer forholdsvis sjelden)

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (35 minutter siden):

Hvis det er trafoen må vel uansett en elektriker se på det, da selve trafoen er koblet til 230V og en del av det faste opplegget man ikke har lov til å tukle med som privatperson...
 

Man har vel også drivere for LED?
På badet mitt har jeg LED, der skrur en tilfeldig av LED'ene seg av og på innimellom (kort av og på). Dette må vel skyldes en feil i driver for LED'ene? (De andre LED'ene lyser fint når dette skjer)
(Har foreløpig ikke gjort noe med det, da det skjer forholdsvis sjelden)

Etter hva jeg har sett fra TS fra tidligere tråder så er han ikke helt ukjent med måleaktivitet.

Drivere for LED ryker dessverre altfor ofte. De bruker altfor ofte billige og underdimensjonerte drivere fra kina, det har jeg opplevd selv på anerkjente merker.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Har målt x antall både led drivere og lavvoltstrafoer, har aldri opplevd det du beskriver.

 

sedsberg skrev (1 time siden):

Vil tro de fleste respektable meterne med True RMS-måling vil klare det.

Det kan nok kanskje være det, hadde mye forskjellige typer instrumenter oppgjennom. Er mange år siden jeg var å måle på de sist.

 

nebrewfoz skrev (28 minutter siden):

Er det deg, Marve Fleksnes? 😲

Er vel like greit å droppe å kommentere hvis man ikke har noe konstruktivt å komme med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...