Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel vs bensinbil angående pålitelighet


dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er avgass krav. Det er jo egentlig ingen som klarte avgasskravene uten å jukse.

Dersom du vil finne en bil som lever lenge, i den betydningen av at det ikke ryker noe som gjør at det ikke gir mening å reparere den, så ville jeg holdt meg unna:

Registerkjede

Turbo

Direkte innsprøytning

Dobbelt clutch girkasse

Hybridssytemer

Tror ikke det er noen tommelfingerregel at diesel holder noe bedre enn bensin lenger

Så gjenstår det å se om gamle elbiler i familieklassen er noe bedre, men der er vel de eldste enda 5 år unna drivlinjegaranti utløp.

(regner her ikke med X og S i moderat priset familie bilsegmentet. Det er tatt valg der som gjør de dyre å reparere for å forsøke seg på premium segmentet)

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (16 minutter siden):

Heh, betegnelsen TFSI ble ikke brukt på Passat, "bare" TSI. Det ser dessuten ut som 2014 modellen av Passat har registerkjede. Registerkjede og vag motorer er det bare å anbefale å ligge unna.

For sent... 🙄 Hva kan man gjøre for å prøve å unngå problem med det?

Det er en på finn.no hvor det står at den har hatt registerreimbytte... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274193049

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (21 timer siden):

Det er nok av slike gamle diesler som "ikke bruker" eller "knapt bruker" olje som det ikke er noe gærnt med. Har selv hatt endel slike maskiner som er kjørt oppmot en halv million KM og som var virkelig i fin kondisjon. Men særlig kvikk er det ingen av de som er.... Eldre Mercer med f.eks OM606, Datsun-Nissan med sine rekke-seksere, Mitsubishi med sin 3.2-liters diesel (som rett nok kunne dø ganske kjapt pga vann og rust fra tanken, men det er en litt annen sak)... PSA med sine eldre 2,5 turbodiesler, som gjerne gikk en halv million før det måtte skrues noe videre på de... Alle disse med stort oljevolum, liten eller ingen eksosrensing... Skikkelig sothøner hele gjengen. Men levde lenge gjorde de.

Jeg sa ikke det var noe galt med dem, det som er galt er illusjonen om at de ikke bruker motorolje, for det gjør de, selv om det ikke ser sånn ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (56 minutter siden):

For sent... 🙄 Hva kan man gjøre for å prøve å unngå problem med det?

Det er en på finn.no hvor det står at den har hatt registerreimbytte... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274193049

Har hørt i andre sammenhenger at ikke for lange intervaller på motorolje er bra for registerkjeder.

Ser ut til at registerkjedene blir utslitt og strekker seg. Til slutt vil ikke strammeren kunne stramme nok kjedet og det blir ulyd. Og til slutt kan det ryke. Verkstedet vil vel kunne følge med på om det er utslitt når bilen er på service etter det jeg forstår. En kan også høre det på lyden.

https://terjebjornstad.com/no/2021/05/17/sannheten-om-tsi-motoren/

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Habla Møberg said:

Ja, da har de skjønt noe. Greit nok med LL-olje, så lenge man ikke kjører langt med den, hehe.

Hadde en 1,8TFSI (etter 2012-varianten). Min lokale Møller sa i alle fall at LL olje var godt egnet for sånne som meg som igrunn ikke kjører mer enn 15k over to år. Men 30k/2 år var i overkant optimistisk.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (18 timer siden):

Har hørt i andre sammenhenger at ikke for lange intervaller på motorolje er bra for registerkjeder.

Ser ut til at registerkjedene blir utslitt og strekker seg. Til slutt vil ikke strammeren kunne stramme nok kjedet og det blir ulyd. Og til slutt kan det ryke. Verkstedet vil vel kunne følge med på om det er utslitt når bilen er på service etter det jeg forstår. En kan også høre det på lyden.

https://terjebjornstad.com/no/2021/05/17/sannheten-om-tsi-motoren/

Takk for linken. Interessant lesing. 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...