Gå til innhold

Ladeprisene er nær doblet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss har lurt på lenge om jeg skal forlenge levetiden til bensinbilen min. Har hele tiden trodd at el bil kommer til å bli like dyrt å kjøre som bensin og diesel. Vi kom bare der litt for raskt. Har ikke fått min el bil enda. 

  • Liker 2
Skrevet
35 minutes ago, Trestein said:

Jøss har lurt på lenge om jeg skal forlenge levetiden til bensinbilen min. Har hele tiden trodd at el bil kommer til å bli like dyrt å kjøre som bensin og diesel. Vi kom bare der litt for raskt. Har ikke fått min el bil enda. 

Elbil er ikke et godt økonomisk valg dersom du kun skal hurtiglade.

For nesten alle, så er det hjemmelading som dekker majoriteten av forbruket. Da er det veldig billig å kjøre i det daglige, og tilnærmet likt fossilt på langtur. Totalt over et år, så knuser elbiler fossilbiler når det kommer kostnad pr. km.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (6 timer siden):

Jøss har lurt på lenge om jeg skal forlenge levetiden til bensinbilen min. Har hele tiden trodd at el bil kommer til å bli like dyrt å kjøre som bensin og diesel. Vi kom bare der litt for raskt. Har ikke fått min el bil enda. 

Så du er en av de få som kun må basere seg på hurtiglading?

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hei. Jeg føler nok at hvis man skal ha El-Bil, så MÅ man ha hjemmelading. Det sikrer at man slipper ladekø iallefall. Ja. Da mener jeg eget hus og ikke blokk. Jeg bor selv i blokk, og jeg tror at her borte, er som oftest laderne opptatt. Heldigvis har jeg Hybrid, så jeg må ikke lade, men jeg har muligheten. Men jeg må inrømme at jeg godt kunne tenkt meg og gå over til Diesel istede for Hybrid, men, men.

Hvis jeg har forstått det riktig (lenge siden jeg har lada på hurtiglader forøvrig), så er det ikke bra for bilene og lade på Hurtigladere over tid.

Endret av wil
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Har du en nedbetalt, godt fungerende dieselbil, så skal du kjøre et godt stykke for å ta igjen kostnaden til å bytte til en (mest sannsynlig) mindre bil, med mindre utstyr for en ganske god slump penger (300k+).

Jeg bruker på min godt fungerende dieselbil (nedbetalt i 2017) rundt 7800kr på diesel i året. Jeg må vel kjøre jorda rundt 600 ganger med elbil for å ta igjen kostnaden.

Endret av Sommer2022
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
wil skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg føler nok at hvis man skal ha El-Bil, så MÅ man ha hjemmelading. Det sikrer at man slipper ladekø iallefall. Ja. Da mener jeg eget hus og ikke blokk. Jeg bor selv i blokk, og jeg tror at her borte, er som oftest laderne opptatt. Heldigvis har jeg Hybrid, så jeg må ikke lade, men jeg har muligheten. Men jeg må inrømme at jeg godt kunne tenkt meg og gå over til Diesel istede for Hybrid, men, men.

Hvis jeg har forstått det riktig (lenge siden jeg har lada på hurtiglader forøvrig), så er det ikke bra for bilene og lade på Hurtigladere over tid.

Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en elbil uten å ha mulighet til hjemmelading. 
Da blir det rett og slett alt for upraktisk, og mye dyrere på litt sikt.

  • Liker 4
Skrevet
1 minute ago, sk0yern said:

Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en elbil uten å ha mulighet til hjemmelading. 
Da blir det rett og slett alt for upraktisk, og mye dyrere på litt sikt.

Dyrere tror jeg ikke det blir. Dersom du tegner abonnement på hurtiglading, noe du absolutt burde gjøre om du kun hurtiglader, så er det fremdeles mye billigere enn fossilt. 

Det er dog uhorvelig upraktisk å kun hurtiglade, og absolutt ikke noe jeg ville anbefalt. 

  • Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (13 minutter siden):

Dyrere tror jeg ikke det blir. Dersom du tegner abonnement på hurtiglading, noe du absolutt burde gjøre om du kun hurtiglader, så er det fremdeles mye billigere enn fossilt. 

Det er dog uhorvelig upraktisk å kun hurtiglade, og absolutt ikke noe jeg ville anbefalt. 

Jeg mente dyrere enn å lade hjemme :)
Koster riktignok endel å installere laderen, men avhengig av kjørelengde o.s.v, så burde man vel kunne tjene inn det i løpet av få år.

  • Liker 1
Skrevet
sk0yern skrev (1 time siden):

Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en elbil uten å ha mulighet til hjemmelading. 
Da blir det rett og slett alt for upraktisk, og mye dyrere på litt sikt.

Kjem an på behovet og ladealternativ. Til vår bruk, der det ikkje er behov for lading så veldig ofte, kombinert med bra tilgang på kommunale ladeplassar i Oslo, så fungerer det heilt fint.

  • Liker 1
Skrevet

Ja, nå er i mange tilfeller hurtiglading betydelig dyrere enn bensin og dieselpriser. Og det er nå som bensin/dieselprisen er uvanlig høy også.

Selv standardlading på offentlige ladeplasser nærmer seg tradisjonelle drivstoff-priser.

  • Liker 2
Skrevet

Mener jeg tidligere har påpekt at man må forvente at marginalprisen for energitilførsel for bilturer blir mer eller mindre den samme som for bensin/diesel siden betalingsviljen åpenbart er der. Det er markedets vilje til å betale som styrer prisen ikke kostnaden å produsere varen. Elprisene er naturligvis en praktisk begrunnelse som gjør det mulig å skru opp prisene, men ikke forvent at hurtigladeprisene vil falle betydelig når elprisene etter hvert normaliserer seg igjen (ihvertfall ikke uten at det blir en vesentlig større konkurranse om kundene enn hva det er i dag)

Elbiler blir uansett billigere for de fleste bileiere siden man lader billigere hjemme.

  • Innsiktsfullt 1
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet
Kajac skrev (1 time siden):

Ja, nå er i mange tilfeller hurtiglading betydelig dyrere enn bensin og dieselpriser.

Det er vel å ta i litt. Sist jeg hurtigladet betalte jeg ca 6 kr/kWh. Bilen bruker ca 1,7 kWh/mil, som gir en pris på ca 10 kr/mil. Med bensin/dieselpris på ca 22 kr/l skal du ha forbruk på ned mot 0,4 l/mil for å komme under dette.

Hjemmelading koster bare en brøkdel, så muligheten til å lade hjemme er en forutsetning for de som vurderer elbil.

Skrevet
Slettet-fsaSP0zV skrev (Akkurat nå):

Det er vel å ta i litt. Sist jeg hurtigladet betalte jeg ca 6 kr/kWh. Bilen bruker ca 1,7 kWh/mil, som gir en pris på ca 10 kr/mil. Med bensin/dieselpris på ca 22 kr/l skal du ha forbruk på ned mot 0,4 l/mil for å komme under dette.

Hjemmelading koster bare en brøkdel, så muligheten til å lade hjemme er en forutsetning for de som vurderer elbil.

Mer tar nå 8,99, Kople tar 9,99 pr kWt.

  • Liker 1
Skrevet

Kan ikkje hurtiglading følgje spotprisen på eit eller anna vis? No var det ekstreme prisar ein periode og prisane på hurtilading vart heva, men så er spot gått ned igjen.

Skrevet
9 minutes ago, Zeph said:

Kan ikkje hurtiglading følgje spotprisen på eit eller anna vis? No var det ekstreme prisar ein periode og prisane på hurtilading vart heva, men så er spot gått ned igjen.

Jeg savner virkelig ikke de jojoprisene som fossildrivstoff driver med. Ville heller betal litt mer for stabile priser, enn konstant opp og ned.

  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Zeph said:

Kan ikkje hurtiglading følgje spotprisen på eit eller anna vis? No var det ekstreme prisar ein periode og prisane på hurtilading vart heva, men så er spot gått ned igjen.

Jo de kan naturligvis det, akkurat slik f.eks bilpriser kan følge spotpriser på stål, aluminium, nikkel o.l. Men kan er ikke det samme som vil. Du vil ikke komme dit før konkurransen for hurtiglading blir vesentlig mer effektiv enn hva den er i dag. I.e. slik at når du ønsker å hurtiglade kan du bare velge og vrake mellom hurtigladeleverandører istedet for å måtte forholde deg til noen få som dekker de neste 3-5 milene.

Skrevet
Zeph skrev (21 minutter siden):

Kan ikkje hurtiglading følgje spotprisen på eit eller anna vis? No var det ekstreme prisar ein periode og prisane på hurtilading vart heva, men så er spot gått ned igjen.

GreenStation gjør det. Det er egentlig eneste rettferdige, både for forbruker og ladeoperatør.

  • Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Jeg savner virkelig ikke de jojoprisene som fossildrivstoff driver med. Ville heller betal litt mer for stabile priser, enn konstant opp og ned.

Kanskje heller det enn 10 kr/kWh når spotprisen er 1-2 kr.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (4 timer siden):

Jeg savner virkelig ikke de jojoprisene som fossildrivstoff driver med. Ville heller betal litt mer for stabile priser, enn konstant opp og ned.

Her om dagen var spot pris 0(natt til onsdag, mellom 0-11øre er tilnærmet gratis) kr. Nå er den 5kr.

Ikke jojo i det hele tatt

Endret av Sommer2022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...