Gå til innhold

Ladeprisene er nær doblet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (8 timer siden):

På tur så må jeg nok det! Spørsmålet er og jeg skal bruke bensin eller strøm på langtur. Akkurat nå virker det logisk å bruke den bilen jeg har

Så du velger å se bort fra at man kan spare MYE penger på å lade hjemme, og heller bare later som om det er prisene på hurtiglading som definerer kostnaden ved å kjøre elbil. Ja det er jo akkurat din typiske M.O. så ingen er vel overrasket denne gangen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper det går mot dynamisk prising på hurtiglading etterhvert. 

Gir mening for tilbyderen å skru opp prisen når det er press på stasjonen. Kutter ned køen, og de tjener mer penger.

For den som er interessert i hva det koster å kjøre langtur, her fra turen min til Jessheim - Berlin - Stettin - Jessheim (uten ferger) i sommer.

Legger ved fila, og referanseforbruk på en Mercedes E220 CDI W211 fra en tidligere tur :)

2B6EBFE6-CC0B-40CE-9C45-2AE572ED7353.thumb.png.97a325445aaae0fdef38f4a59e9356ca.pngD3907335-0A18-4D42-8241-3C64FE966BED.jpeg.b91865d822620d0eeb2883cd374095a0.jpeg

 

Ladeinformasjonsrapport July 19, 2022 - August 1, 2022.numbers

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -i said:

Jeg har aldri sittet og puslet med et regneark etter en langtur.  Er det noe som er vanlig når man kjører elbil?

Kanskje ikke når man kjører elbil, men rett etter at man kjøpte elbil og før hadde ICE-bil kan det godt tenkes.

Noen bilmerker med eget ladenett leverer også laderegnskapet digitalt slik at det ikke er noe stor sak å sette opp regnearket.

Jeg låner ut min bil til en langtur i året i familien - da er det også vanlig å lage sånt etterpå for å sette det sammen med bompengekostnadene.

 

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Er det virkelig svaret ditt når noen har tatt seg tiden til skikkelig gjennomgang? Meget kjekk info synes nå jeg, og rett i trådens tema.

Fra tallene så ser det ut som man sammenligner dieselbil med gjennomsnittsfart 200 km/h med korte tapper elbil rundt 100 km/h. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -i said:

Fra tallene så ser det ut som man sammenligner dieselbil med gjennomsnittsfart 200 km/h med korte tapper elbil rundt 100 km/h. 

Korte etapper med elbil? i lav fart? Nei.

Det du ser i regnearket er ladestoppene som skulle til for å kjøre denne ruten (se screenshot)

Jeg kjører generelt fort, når jeg er alene i bilen. Så raskt som bil og fartsgrenser+mva tillater. Jeg lå over lengre avstander tett opptil toppfart på bilen (233km/t) 

Jeg la ved referanseforbruk fra en dieselbil jeg hadde for lenge siden i samme hastigheter, slik at man skulle ha et sammenligningsgrunnlag, siden noen tror i hodet sitt at man kan legge 0.34l på mila til grunn....
2103959967_Screenshot2022-10-21at11_08_34.thumb.png.6cd0cd19bbeb4c2b4955c366816b2ab4.png

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Korte etapper med elbil? 

Det du ser i regnearket er ladestoppene som skulle til for å kjøre denne ruten

Jeg kjører generelt fort, når jeg er alene i bilen. Så raskt som bil og fartsgrenser+mva tillater. Jeg lå over lengre avstander tett opptil toppfart på bilen (233km/t) 

Det går i tilfelle ikke fram av det vedlagte regnearket ditt. De strekningene jeg så på hadde en gjennomsnittsfart på 100, men det kan jo selvfølgelig inkludere ladetiden.  Noe man selvfølgelig bør ha med i regnestykket når man drar på tur.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -i said:

Det går i tilfelle ikke fram av det vedlagte regnearket ditt. De strekningene jeg så på hadde en gjennomsnittsfart på 100, men det kan jo selvfølgelig inkludere ladetiden.  Noe man selvfølgelig bør ha med i regnestykket når man drar på tur.

Nå var vel ikke dette snakk om hvor lang tid det tar å kjøre på langtur med elbil, men kostnaden.

På en tur som denne så funker elbil dårlig. Det blir som å møte opp med skje til knivkamp.....

Som sagt kjører jeg så fort jeg kan etter forholdene
Av erfaring så havner man på 100km/t snittfart inkl. lading på europatur med de beste elbilene ja. Med min kjørestil, hvor jeg ligger i fartsgrensa+mva og dytter verden forover i venstrefeltet.

Med rask fossilbil, så blir snittfarten gjerne 135km/t på europatur med flat pedal når man kan 

Erfaringspunktene mine er da fra Panamera 4s, og Tesla Model 3 LR.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Nå var vel ikke dette snakk om hvor lang tid det tar å kjøre på langtur med elbil, men kostnaden.

På en tur som denne så funker elbil dårlig. Det blir som å møte opp med skje til knivkamp.....

Som sagt kjører jeg så fort jeg kan etter forholdene
Av erfaring så havner man på 100km/t snittfart inkl. lading på europatur med de beste elbilene ja. Med min kjørestil, hvor jeg ligger i fartsgrensa+mva og dytter verden forover i venstrefeltet.

Med rask fossilbil, så blir snittfarten gjerne 130km/t på europatur med flat pedal når man kan 

Erfaringspunktene mine er da fra Panamera 4s, og Tesla Model 3 LR.

Greit, det, men du sammenlignet altså forbruket til elbilen din med en dieselbil som har gjennomsnittsfart 197 km/h.,

Her tester Tesla-Bjørn i 200 km/h i Tyskland(du selv nevnte 233 km/h) og får rundt 500 Wh/km som med en Model 3 betyr at man kommer seg cirka 10-12 mil før man må lade igjen. Spesielt billig er det heller ikke om man må betale 7 kr/kWh på superlader.

Dieselbilen vil i det tilfellet være billigere og man kommer seg frem dobbelt så fort siden man har 3-4 ganger høyere rekkevidde og en tiendedel av ladetiden.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Greit, det, men du sammenlignet altså forbruket til elbilen din med en dieselbil som har gjennomsnittsfart 197 km/h.,

Her tester Tesla-Bjørn i 200 km/h i Tyskland(du selv nevnte 233 km/h) og får rundt 500 Wh/km som med en Model 3 betyr at man kommer seg cirka 10-12 mil før man må lade igjen. Spesielt billig er det heller ikke om man må betale 7 kr/kWh på superlader.

Dieselbilen vil i det tilfellet være billigere og man kommer seg frem dobbelt så fort siden man har 3-4 ganger høyere rekkevidde og en tiendedel av ladetiden.

 

Ja vi er helt enige om det. Elbil fungerer dårlig til å kjøre fort på Autobahn. Mye dårligere enn en dieselbil. Og med min kjørestil så er det nok dyrere også, muligens, er ikke sikker. 

Jeg postet bilde av ekstremforbruket til Merca for å vise til at man bruker mye drivstoff i høye hastigheter. På en europatur med min kjørestil så snitter jeg 1 - 1,2 liter på mila med dieselbil (referansepunktene mine er tidligere nevnte E220CDI og Octavia RS diesel 2007 mod)

Så dersom man vil kikke på forbruket mitt på europatur, så må man sammeligne med det forbruket på dieselbilen.

For å belyse kjørestilen min da:

1t:11min på 116km fra start lading til start lading.
Trekk fra 25 min. lading. 7 minutter for å komme seg av og på motorveien, ta ut lader, rygge og parkere og koble til lader.

40 min på 116km = snittfart 175 km/t ish

ChargeStartDateTime

SiteLocationName

QuantityBase

2022-07-28T09:23:43+02:00

Wittenburg, Germany

40.00 kwh

2022-07-28T08:12:51+02:00

Herzsprung, Germany

44.00 kwh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Så du velger å se bort fra at man kan spare MYE penger på å lade hjemme, og heller bare later som om det er prisene på hurtiglading som definerer kostnaden ved å kjøre elbil. Ja det er jo akkurat din typiske M.O. så ingen er vel overrasket denne gangen heller.

Spørsmålet for meg er vel om jeg skal ha to el biler eller en el bil og en bensinbil.

Den ene står mye i ro og derfor kan det være lurt med en bil man kjører på tur med og en til og fra jobb. Å ha en el bil stående som ikke er i bruk er helt meningsløst. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (På 20.10.2022 den 12.46):

Jeg mente dyrere enn å lade hjemme :)
Koster riktignok endel å installere laderen, men avhengig av kjørelengde o.s.v, så burde man vel kunne tjene inn det i løpet av få år.

Det er riktig, men kommer litt an på strømprisen hjemme. Det har vært tider i det siste det har vært billigere å hurtiglade når man har hatt abonnents avtale med Ionity. De har vel enkelte avtaler hvor pris pr kWt er 1,6,-. Lader man mye så sparer man fort inn abonnentskosten. Selv Tesla eiere bruker de nå siden de er billigere enn Tesla (utenom de som fortsatt får gratis fra dem da)

Zeph skrev (22 timer siden):

Kan ikkje hurtiglading følgje spotprisen på eit eller anna vis? No var det ekstreme prisar ein periode og prisane på hurtilading vart heva, men så er spot gått ned igjen.

Mye av prisen for hurtiglading er nedbetaling av installasjonen. Har sett innpriser vi kan få på 50kW ladere, og de har ligget over 200-300 000,- pr stk, 150 kW og høyere er langt dyrere. Pris for installasjon spretter fort opp i store summer når de må ha frem ekstra strøm fra nett, med egne trafoer osv. for å kunne tilby nok lading. Laderene som har vært montert ser også ut til å ikke ha veldig lang levetid. Ser flere steder at de har byttet ut alle gamle med nye uten at det har gått veldig lang tid (Ofte for å oppgradere fra 50 kW til 150kW).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...