Gå til innhold

Åpne gamle tekstfiler?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper dette er riktig sted å spørre. Det enkle tekstprogrammet som iallfall før fantes, er vel del av operativsystemet Windows.

Jeg har noen eldre filer i dette programmet som ikke lar seg åpne mer. Tror det skjedde nesten fra én dag til den neste.

Jeg har prøvd å åpne med LibreOffice, men det går tydeligvis ikke. Svar mottas med takk!

Vennlig hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn hva den heter etter filnavnet, som nebrewfoz nevner, mulig .WPS

Prøv å åpne i notisblokk først, mulig de gamle works filene kun har noen på stoppen som må fjernes så ser man resten av teksten helt ok.

Hvis det ikke står, og du er i Windowsutforskeren, trykk på visning øverst på menylinjen, så huk av for filtyper på høyre halvdel av menyen under, da kommer de opp. Bare vær obs ved navnending og ikke fjern fra punktum og bakover.

 

Når du vet den så kan du enkelt google f.eks. WPS to word, så får du opp nettsider som kan endre de til word format som funker også i Libre office.

NB ikke benytt slike hvis det er sensitive ting i dokumentene. De lastes opp, så hentes de ned igjen.

De fleste krever ikke noe epost eller noe slikt, hvis den gjør det, så test med noe totalt fake først, så kommer det ofte du kan laste ned uten noe annet. Ikke bruk eposten du har selv. eksemepel på fake epost: "[email protected]", de kikker kun etter @ og .noe

Test først og se om resultatet blir bra, hvis ikke test en annen side, de varierer ofte på litt av forståelsen, spesielt med ÆØÅ, men funker som regel meget bra. Bruker de ofte selv for å kunne redigere PDFer når det trengs, eller fikse Appel spesifikke filer som folk sender ut.

 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Jantix said:

Nå husker jeg det. Programmet heter vel Notisblokk! :) Takk for alle svar til nå!

Notisblokk er rene tekst-filer og skal kunne åpnes i et hvilket som helst program inkl libreoffice. i Word f.eks får du beskjed om å velge format når du åpner en slik - prøv deg isåfall frem, det er antagelig MS-DOS, Windows (ANSI) eller UTF-8 format.

Ellers finner du en god .txt editor her: https://notepad-plus-plus.org/downloads/

Lenke til kommentar

Om du høyre-klikker på fila i filutforsker så kan en se 'egenskaper' der det viser hva type fil det er.

Kan det være at filen ikke har hele filnavnet. Usikker på om det etter punktum bare er skjult eller mangler. Det etter punktum kan være f.eks:

 .docx

.rtf

.wps

Edit: Det er nok å holde muspeker over filen så vil hele filnavnet vises i et vindu.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Om du høyre-klikker på fila i filutforsker så kan en se 'egenskaper' der det viser hva type fil det er.

Kan det være at filen ikke har hele filnavnet. Usikker på om det etter punktum bare er skjult eller mangler. Det etter punktum kan være f.eks:

 .docx

.rtf

.wps

Takk, prøver meg fram litt etterpå. Som en annen her sa, kan det være Wordpad. :)

Lenke til kommentar
Jantix skrev (5 timer siden):

Tror det skjedde nesten fra én dag til den neste.

Hvordan ser en fil ut når du åpner den i eks. Notepad? (Tips: start Notepad, start Windows Utforsker (Explorer), finn et dokument og dra det over på det åpne Notepad-vinduet).

Er du ‘heldig’ så har maskinen blitt infisert av et løsepengevirus eller liknende som har kryptert filene dine.

Kan uansett være lurt å helsesjekke maskinen for svineri med eks. antivirusselskapet Trend sin gratistjeneste Housecall samt Malwarebytes.

Lenke til kommentar

Funnet løsning. Hvor gammel er filen? 15 år.... 30 år?

Alder på fil er litt til hjelp til hvilke program man brukte. WordPad er naturlig å tenke når du sier det som fulgte med Windows.

Viktig at filen ikke er endret feilaktig. Bilde sier doxc format, altså en fil som mest trolig ikke er sååå gammel. 

Som utakt: sier, filen må manuelt åpnes i riktig program.

Et forsøk kan være å kopiere filen og så endre til ulike filendelser. Unngå å si ja til å konvertere filinnholdet, det har ødelagt filer før, om man trår feil. 

Digresjon: Selv mine WordPerfect dokumenter fra skole på slutten av 80-tallet åpnes fint i dag på PC. WordPerfect på Amiga maskin 🥰

Hvis filen ikke er privatsensitiv eller personvern så legg den ut her. Mye dyktige folk her. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Nøkkelen til å kunne åpne filen er å finne hva filnavnet etter punktum er. Er det .docx eller er det noe annet. Og om denne delen av filnavnet er slettet (og ikke bare skjult) så lurer jeg på om en må prøve seg frem med forskjellige endelser etter punktum. LibreOffice kan vel åpne det meste av filer om filen ikke er ødelagt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har du prøvd som nevnt over å åpne den i f.eks. 7zip, WinZIP eller WinRAR?

Quote

Unlike DOC files, which store document data in a single binary file, DOCX files save data as separate files and folders in a compressed Zip package. Within a DOCX file are XML files and three folders: Word, docProps, and _rels, which store the content, document properties, and relationships between the files.

Quote

NOTE: To explore the contents of a DOCX file, rename the .docx extension to .zip and then decompress the resulting file with any Zip decompression utility.

Quote

The Open XML format is designed to make document content more open and accessible. For example, document text is saved in plain text files, and document images are stored as individual image files, such as .JPG or .PNG, within the DOCX file.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Jantix skrev (På 13.10.2022 den 16.51):

Her har jeg vedlagt et utdrag der fila "allespor" har en firkant på seg. Den lar seg ikke åpne på noe vis. Se vedlegg. Håper vedlagte Word-fil lar seg åpne her.

Notisblokk.docx 243 kB · 20 Nedlastninger

Ser at filen er listet under "nylig brukte filer". Du må gå til den folderen den ligger under. Det gule merket er jeg ikke sikker på hva betyr, men det betyr vel at noe er galt.

Edit: Det kan bety at filen ikke er der.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...