Gå til innhold

Er plastisk kirurgi det unge kvinner trenger? NRK satsing.


Er Shopie Elise er en god rollemodell NRK bør fronte til unge jenter som forbilde?   

23 stemmer

  1. 1. Min mening er:

    • Ja, uten tvil.
      2
    • Nei, NRK bommer litt der.
      21

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 01. feb. 2023, 21:38

Anbefalte innlegg

Jeg er forundret over NRK sitt valg og begrunnelse for å nå unge personer i alderen 15-30 år. De ønsker særlig å nå mer jenter i denne alderen.

https://www.vg.no/rampelys/i/MoLggK/nrk-forsvarer-sophie-elise-innkjoep-vi-sliter-med-aa-naa-jenter

Er det Sophie har stått for, det unge jenter virkelig skal anbefales å se opp til? Skal drømmen om å føle seg vellykket og akseptert gå via silikon, botox og plastisk kirurgi før man er voksen (før 25 år)??

Selvsagt er hun mer enn dette, men imaget er jo bokstavelig og fysisk talt bygget på plastic fantastisk og alt annet enn å fokusere på å trives med egen kropp. Det er fokus i samfunnet på psykisk helse og det å føle mestring i hverdagen og livet. Selvsagt kan personer som for andre visuelt ser ut som den perfekte modell også slite med negativt selvbilde....

Nei, dette blir litt Paradise hotell aktig. Syntes NRK kunne funnet andre som har positiv energi, utstråling og engasjement, uten full kirurgi make over.

Hun skal selvsagt få promotere seg og selge sitt image, men jeg lurer på om NRK misforstår litt målgruppen.

Jeg er ikke ute etter personangrep, men Sophie har jo bygd opp sitt image på kropp, blondine og fysiske inngrep. Så derfor er tema fullt relevant. Dyktig til å selge seg selv skal hun absolutt ha, men veien til det målet syntes jeg ikke er like greit. Hennes begrunnelser og årsak til de valg hun står for, skal hun få lov til å ha.

 

Hadde vært artig om noen kvinner her kom med innspill. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tsetsefluen skrev (7 minutter siden):

Nytter bare ikke å forby det. Kvinner har i alle århundre vært temmelig usikker på sitt ytre og gjort temmelig mye for å korrigere utseende sitt.

Forby er ikke tema her... Men er det de (som tar flere kosmetiske inngrep) som skal være forbilder og betales for å være forbilder av NRK? Målet er å nå unge fra 15 år...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
BadCat skrev (18 minutter siden):

Det må finnes mer konstruktive måter å mestre hverdagen på.

Beroligende piller er én måte. Sophie Elise har nylig vært innlagt for avhengighet av beroligende piller også. Som av Dagbladet omtales som et rusproblem. 

https://www.dagbladet.no/kultur/nrk-visste-om-rusproblem/77290701

Men NRK har allerede brukt hennes bestevenninne Fetisha i serien Gym. Alle disse tilhører et kjendismiljø av komikere, youtubere, programledere.. Er egentlig dette noe annet enn underholdning?

Det blir for tørt for dagens unge med ei som sitter og forteller om Nobelprisvinnere, klassisk musikk eller andre oppbyggelige saker.  NRK vil gi dem mer underholdning, flere kjendiser. Samtidig har vel NRK råd til å lage TV-serier om kulturelt oppbyggelige temaer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (20 minutter siden):

Nytter bare ikke å forby det. Kvinner har i alle århundre vært temmelig usikker på sitt ytre og gjort temmelig mye for å korrigere utseende sitt.

Har de kroellet haar, tar de antistruktur behandling. Har de slett haar, kroeller de det.

Hvis du er aerlig, naar hun kommer i fra frisoeren, blir det et helvete.

Hvis du later som, sier det er pent, blir det et helvete da ogsaa. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DSbAp3-JgA40&ved=2ahUKEwiclNPQsb36AhUklIsKHfarCLoQ3yx6BAgTEAI&usg=AOvVaw1j40HS0PtmYZYz9q0Zu10T

Man skal ikke mobbe de som bruker plastisk kirurgi for å fikse på en kropp som er normal, men kom på denne låta.. Youtube lenke...

Sophie klarer seg fint hun og ønsker ho lykke til med sitt image og publikum. Syntes ikke det er der NRK skal kaste inn penger for å nå unge. Det finnes andre som er mer fornuftige og gode rollemodeller.

Influensere er jo det som er kjendiser nå, da er det andre som har stukket seg fram på mer inspirerende måte.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (26 minutter siden):

Folk bør gi veldig tydelig beskjed til statskanalen om hva de synes om at skattepengene deres havner i lommen på folk som Sophie. Vi trenger heller ikke mer "underholdning" kamuflert som en kjendis-orgie.

 

Nå har vel også tittelen "kjendis" dessverre blitt en skygge av det ordet betydde før i tiden. Dermed kommer det ytterligere oppkast fra den fronten som den yngre generasjonen kan se opp til.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 minutter siden):

Synes det tar av, naar hun fjerner ribbeina, paa seg selv.

Er ikke det, aa gaa for langt?

 

Jeg har ikke fulgt henne på nett, hvis dette stemmer og er kun kosmetisk begrunnet, så forstår jeg enda mindre av NRK sin pengebruk og avgjørelse.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sophie Elise har også vært med i en episode av Jorden rundt på seks steg i NRK. Jeg har ikke fulgt med på hva hun har sagt og gjort, men på Farmen TV2, fremstod hun som en helt vanlig og hyggelig person - ganske usikker på seg selv - bak masken og operasjonene.

NRK har ansvar for at hun ikke påvirker 10-åringer til å tro at de må under kniven for å bli likt og populære. Hva er egentlig innholdet i podcasten?

En deltager på Farmen i år har unaturlig store lepper. Den prisbelønte journalisten Ingeborg Senneset har også fyllt leppene. Klinikken sa, nå er det nok, noe hun i ettertid er takknemlig for. Man kan altså både være flink og klok og et offer for skjønnhetsindustrien.

Det finnes visst ingen grenser lenger for hvor man kan operere seg, mens det før gikk mest i ansiktsløftning og fettsuging.

I det siste har diverse kjente og ukjent kvinner mellom 20 - 40 år snakket varmt om "la meg bli gammel og rynkete", etter at influencer-trioen Synnøve Skarbø, Vanessa Rudjord og Pia Tjelta promoterte en skjønnhetssalong som blandet inn kvinnehelse, eid av en mann.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt tragiskt at NRK har sunket så dypt. Sofie Elise burde heller holdes unna media av hensyn til seg selv. Et mer falskt menneske skal man lete lenge etter, går Dolly Parton og avdøde Michael Jackson en høy gang når det gjelder plastiske operasjoner.

Det er tragiskt at vi har plastikk-kirurger som opererer friske folk bare for å tjene penger på det. Kan ikke de plastikk-kirugene gjøre noe nyttig  f.eks. hjelpe folk som er født med misdannelser, blitt skada pga. Sykdom eller ulykker, fått ødelagt utseendet og normale funksjoner pga. terror, osv. Det finnes mennesker over hele verden som trenger hjelp. 

Nå venter jeg bare på at NRK eller TV2 skal invitere Martha L og Durek til å ha samlivsprogram e.l.

NRK får bli betalingskanal, da de må levere det folk vil ha. Selv ser jeg mest på filmer via strømmetjenestene. Har ikke TV2 pga. Altibox og savner det ikke, vil ikke merke det om NRK-kanalene forsvinner heller.

 

 

 

 

Endret av Mentos2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (58 minutter siden):

NRK har ansvar for at hun ikke påvirker 10-åringer til å tro at de må under kniven for å bli likt og populære. Hva er egentlig innholdet i podcasten?

Ho kan sikkert ha podcaster med mening i. Men hun har bygdt seg opp med å selge sin person med verdier og holdninger, som er lite forenelig med å bygge opp trygghet på seg selv. Uten at oppskriften på økt egenverdi skal være via klippekort på kirurgisk kosmetikk av kroppen. 

Endret av plankeby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Ho kan sikkert ha podcaster med mening i. Men hun har bygdt seg opp med å selge sin person med verdier og holdninger, som er lite forenelig med å bygge opp trygghet på seg selv. Uten at oppskriften på økt egenverdi skal være via kirurgisk kosmetikk av kroppen. 

Enig i det. Leser at hun angrer på noe av den kirurgiske kosmetikken, men ikke alt. Foreldrene hennes burde ha sagt stopp.

Det er et sterkt kroppspress og influensere ser ut til å operere seg nesten alle sammen. Håper vi snart får en motvekt i underholdningsindustrien/blant kjendisene. Å være naturlig, å klare å stå i mot, skulle vært belønnet med mer oppmerksomhet.

Klinikkene burde sender unge jenter hjem igjen.

Lenke til kommentar

Noen tar kosmetiske inngrep. Folk får lov til å ta hvor mye slike inngrep man vil. 

Er det modeller for omfattende bruk av kosmetisk kirurgi, som skal være rollemodeller for de unge? 

At veien til å bli noe er via kirurgikniven, botox osv.

Bør man ikke ha ønsket fokus på verdien av slik kirurgi i sammenheng med visse skader fra brann, ulykker osv.

Sophie lever bra på det hun gjør og har bygdt opp. Ho lider ingen tap av at NRK hadde brukt andre som rollemodell i sitt selskap (NRK).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Sophie er bare et symptom på problemet, og må få lov til å gjøre og si akkurat det hun ønsker. Hun fremstår for meg som snill og med gode intensjoner, uten at jeg kjenner til alt for mye av hva hun gjør.

Problemet er de som betaler lønningene til de folka, hvem de satser på, og hvilken adferd de belønner/oppforder til. 

De er jo profit basert, og de skjønner at "freakshows" selger. Mere drama, mere ytterpunkter av kropp og personlighet. For ikke å snakke om utfordringer med psykisk helse $$$.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...