Gå til innhold

Flere ukjente droner er observert rundt oljeplattformer: Nå oppfordrer Ptil til økt årvåkenhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare så det er nevnt; Ingen av plattformene er merket på NSM sitt dronekart som ulovlig å filme (eller fange opp med andre sensortyper). Ei heller har plattformene utstedte (gyldige) NOTAM for forbudssone, og dermed ingen synlige restriksjonsområder på f.eks. ippc.no eller openaip.net/maps.. Hvis Meteorologisk Institutt kan komme seg inn på listen så bør vel oljeplattformene også dukke opp som "her er det definitivt ikke lov å fly drone, uansett høyde"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

jeg aner ikke noe om droner, men det er vel et fåtall av dem som har rekkevidde fra land og ut til oljeplattformene?

vi har ikke hørt noe om hvordan de omtalte dronene ser ut, altså er den 5 meter lang eller ei hobbydrone på 60 cm?

hvor vanskelig kan det være?

Hobbydrone? Nei, de kommer seg ikke så langt bort fra fastlandet.

Militære droner, derimot, har mer enn god nok rekkevidde. 

To gassrør fikk for øvrig plutselige trykkfall og lekkasje i Østersjøen. Sannsynligvis såpass skadet at gass-leveransen til Europa den vei må stoppe opp. 

Er vel ikke mange ukene før det "tilfeldigvis" skjer en tilsvarende "ulykke" på våre gassinstallasjoner, skal du se .. 😑

Putin og hans krew er ikke redd for å ty til drastiske virkemidler for å få gjennomført krigen sin i Ukraina. De har bestemt seg for hva de vil ha, og tyner Europa effektive med å angripe energi-avhengigheten vår.

Noen god løsning ser jeg ikke. 😓

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 timer siden):

Mener å ha lest at den hadde stoppet opp for en stund siden allerede - alle russiske gassleveranser til DE

NS2 var trykksatt, men ikke satt i drift. NS1 har vel så vidt jeg vet ikke levert gass til Tyskland de siste ukene. At de nå plutselig springer lekk er nok en form for sabelrasling fra Valdemar sin side. Problemet hans er at Tyskland etter det jeg kan erindre allerede har 90 % fyllingsgrad i gasslagrene sine. Dermed har bortfallet av gass fra NS1 og NS2 liten virkning for beredskapssituasjonen i Tyskland, og dermed også liten effekt som pressmiddel. Det tyskerne nå bør gjøre er å passe GODT på gasslagrene sine så ikke disse plutselig også springer lekk eller i verste fall eksploderer. Slike "uhell" kan fort skje i den situasjonen vi nå er i.

Lenke til kommentar
ali q skrev (9 timer siden):

Ingen har vel sagt at det er vanskelig, men det har vært nevnt flere ganger at de holder kortene tett til brystet.

av hensyn til hvem??

jeg er også forbløffet over "bortforklaringer" som dette:
 

"Lars Peder Haga, førsteamanuensis ved Forsvarets høyskole Luftkrigsskolen, sier til VG at det kan dreie seg om en hobbydrone som noen har tatt med seg, enten til plattformen eller et fartøy i nærheten."

altså, derfor spurte jeg i forrige innlegg om størrelsen på de som er observert. Ei hobbydrone har ikke rekkevidde fra fastlandet.


"Og så vet jeg at fiskefartøy bruker droner til å lete etter fisk, men jeg vet ikke hvor etablert dette er i Nordsjøen, sier Haga."

nok en merkelig teori, -all den tid dronebesøkene gjentar seg, og vi bør anta at oppmerksomheten rundt det, ville fått evt. mannskap på plattform eller fiskefartøy å slutte med det, eller gi seg til kjenne. Og igjen, størrelsen hobbydrone vs militær drone burde eliminere spekulasjoner om mannskap m/hobbydrone.
 

ali q skrev (10 timer siden):

Skjønner det er frustrerende å ikke få løst nysgjerrigheten sin, men å påstå noe er vanskelig av den grunn virker litt søkt

ja jeg synes det er "irriterende" at de ikke snakker klarere, for alt peker vel mot et spesifikt land og militær opprinnelse. Våre allierte ville nok sagt i dra hvis de gjentatte ganger var i området, ergo gjenstår veldig få andre trolige alternativer.

Lenke til kommentar
trikola skrev (17 timer siden):

Mener å ha lest at den hadde stoppet opp for en stund siden allerede - alle russiske gassleveranser til DE

Du har fullstendig korrekt. Ingen gass har blitt fraktet gjennom de rørene i det siste (hørte jeg nettopp på NRK Nyheter). 

Vi vet jo ikke hvorfor dette har skjedd, men det skjer samme dag som Europa får tilgang på en helt ny gassledning (fra Norge). 

Denne nye ledningen skulle jo egentlig bringe med seg positivisme og gode muligheter for permanent lavere russisk gassbehov. 

Positivismen får jeg en liten kalddusj nå; vi har sett hvor lett det er å ta ut hele ledningen, om noen skulle gå inn for det. Plutselig har vi fått en praktisk demonstrasjon (ikke bare teoretisk) av hvor lett denne infrastrukturen kan ødelegges.

(Dette var vinklingen intervju-objektet på NRK radio hadde. Ikke min teori. Men i høyeste grad kun en teori. Serveres best med en dose salt!)

Lenke til kommentar
On 9/26/2022 at 10:16 PM, Mr.M said:

jeg aner ikke noe om droner, men det er vel et fåtall av dem som har rekkevidde fra land og ut til oljeplattformene?

vi har ikke hørt noe om hvordan de omtalte dronene ser ut, altså er den 5 meter lang eller ei hobbydrone på 60 cm?

hvor vanskelig kan det være?

Rekkevidden varierer med type "droen". Er det eit multikopter så har ikkje "hobby" variantane rekkevidde til å fly så langt. Om nokon har laga seg ein UAV med vinger så er kanskje felta nærmast land innanfor rekkevidde. Om det blir fakkla gass på Troll så er det synleg frå land. Feltet er ikkje så langt frå land.

Så størrelse og type fortel om "drona" kjem frå land eller om den har starta lokalt. Til dømes på eit fartøy eller platform/rigg den blir observert frå. Om det blir publisert at "drona" var eit kommersielt leiketøy så kjem det og ut at det er nokon ombord som har leika seg og ikkje noko trussel frå terrororganisasjon eller militærmakt.

Trivia, for mange år sidan var sikkerheitssjefen på Mongstadraffeneriet lite begeistra. Det vart funne slakteavfall etter ein hjort inne på anlegget. Ingen har jaktløyve der...

Lenke til kommentar

Nordstream "punkteringene" har vel egentlig bare en forklaring:

Motiv: Russland   Kapabilitet: Russland

Interessant om det kommer undervannsbilder som viser om eksplosjonene som svenske seismologer fanget opp var fra utsiden eller innsiden.  (Ubåtdroner eller trente delfiner (ja Russerne har jo faktisk det) med eksplosiver utenfra eller (om det er mulig) en kjørende drone i trykksatt gassrørledning med litt eksplosiver som bagasje... enkel jobb, trenger ikke kommunikasjon, bare tidsinnstilt f.eks.)

Nordstream 2 er splitter ny men ikke satt i drift pga at Tyskland ikke fullførte sertifiseringen (formell sak)

Nordstream 1 har fått service av Siemens, men Russerne fant da en ny oljelekkasje på en kompressor-stasjon som gjorde at de kunne hale ut nedstenging ytterligere.

Tyskland/EU har vært interessert i å få i hvertfall et minimum volum av gass i vinter av åpenbare grunner.

At begge ledninger skulle feile av naturlige årsaker ca samtidig er vel omtrent like sannsynlig som at PC-musa hopper opp på tastaturet av seg selv.  Noen ting skjer bare ikke... uansett hvor lenge du stirrer på den  🙂

*Edit* Ser det spekuleres i om sprenglegemer kan ha vært lagt ut i forkant og utløst via fjernkontroll. Det er absolutt et mulig alternativ, og kanskje enkleste variant.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...