Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angående studie om økt fare for hjerneslag med covid..


Gjest Slettet-wFhaDMwa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-wFhaDMwa

Er det noe andre enn meg som ble litt bekymret av denne artikkelen? Jeg prøver å roe meg med at VG er gode på å lage "skumle" titler... Men det er jo noen funn her da. Linker på bunnen av posten.

Så etter å ha gått inn på forskningsartikkelen er det noe som VG har valgt å utelate:

- De fleste som er med i testen har ikke tatt covid vaksinen.

Så er det denne forskningen da som dere må hjelpe meg litt med å forstå..

På dette studiet hadde de visst kommet fram til at, sammenlignet med de som ikke har korona og de som fikk, har de 80% økt riskio for epileptiske anfall, og prosent på prosent på andre ting..

Men det de ikke sier er.. Hva er det 80% av? Hvordan skal man tolke dette? Hvis 80% av de som fikk korona har økt risiko for å få epilepsi, ja hvor mange er det da?

Beklager for denne posten, men sånne "statistikker" skremmer meg, og if anything, gjør meg mer angsty og redd nå enn før. 

Noen som har noen beroligende tanker? :)

Link til vg-artikkel det er snakk om:

Covid studie økt fare for hjerneslag

Link til studiet (lykke til med å tolke statistikken):

Long-term neurologic outcomes of COVID-19

 

 

Endret av Slettet-wFhaDMwa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er viktig å stille kritiske spørsmål rundt slike tall. Og det er viktig å ikke lese VG. Bare dropp den avisen helt. Punktum.

Tilbake til tallene; covid er såpass smittsom at vi forventet at nesten alle kunne/ville/skulle få det. 

Dermed vil jeg tro det er vrient å finne en kontrollgruppe som faktisk ikke har vært i kontakt med viruset? 

Derimot er det lett å finne mennesker som har hatt Corona-virus innabords, men helt uten å utviklet vekten sykdom eller symptomer.

Hvilke personer (grovt sett) ble syke av viruset? Hvilke personer ble (grovt sett) upåvirket av viruset? 

Kan dette også forklare at noen har en (svakt?) økt sannsynlighet for helt andre lidelser? Kanskje det ikke har noe som helt med Corona å gjøre, men heller det faktum at enkelte menneskegrupper lever sunnere og mer helsebringende liv enn andre? Og at tilfeldighetene vil ha det til at denne gruppen får færre alvorlige sykdommer (inkl. Corona)?

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er løsningen. Men jeg ønsker å lufte andre alternativer. Svært ofte er det ikke slik at korrelasjon medfører kausalitet. Vi mennesker er flinke til å tro det — men det trenger ikke være tilfelle!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SmilGodDeal skrev (På 25.9.2022 den 0.58):

Men det de ikke sier er.. Hva er det 80% av? Hvordan skal man tolke dette? Hvis 80% av de som fikk korona har økt risiko for å få epilepsi, ja hvor mange er det da?

Dersom èn av en million mennesker får hjerneslag normalt sett, mens to av en million mennesker som har hatt corona får hjerneslag, så er det 100% økning. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...