Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av moped bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her støtter jeg @sedsberg
Men vil også legge til
Havner du i en ulykke og politiet finner ut at du har kjørt denne trimmet vil Både sjåfør og Eier bli straffet.
Sjåføren vil mest sannsynlig miste førerkortet i lengre tid (om man bare har moped sperre for førerkort andre klasser i 2-3 år)
Eier av kjøretøyet vil også bli straffet.
Her ligger bøtene på ca 40.000 kroner for å låne bort et kjøretøy som er i ulovlig trimmet i henholdt til førerkortklasse, samt inndragning av kjøretøyet.

Så er du under 18 og lar pappa stå som eier for billig forsikring kan han ende opp med å få seg en bot (ikke forenklet forelegg men faktisk bot som havner på rullebladet) på 40.000 kroner for at du har lyst å kjøre ulovlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Jeg vet du ikke vil høre det men det vil komme her før eller siden uansett.

Du må være klar over at du da i praksis kjører uten forsikring og vil bli personlig ansvarlig for all skade du evt. påfører andre. Ved personskader kan det bli millionbeløp. Uavhengig av om det er din feil eller ikke.

I samtale med forsikrings(-selgeren) min så antydet han at det ikke nødvendigvis er så enkelt.

Dvs at lovbrudd er en sak mellom deg og staten. Hvis du kjører uten førerkort, med en trimmet bil eller beruset så må du regne med en straffereaksjon fordi du har brutt loven.

Men om du er involvert i en ulykke så gjelder normalt at du må ha vært uvøren for å kunne stå ansvarlig for skader. I ytterste konsekvens: hvis jeg kjører en uregistrert bil som har mer motor enn bremser, beruset så må fyren jeg kjører på fremdeles bevise at jeg har vært uforsiktig. Hvis jeg kjørte i lav fart på en rettstrekke på høylys dag og han «spratt fram fra et tre» som gjør det urimelig å anta at jeg skulle kunne reagere, så har han strengt tatt ikke en god sak mot meg?

Noe annet er at dommere er mennesker og hvis jeg har gjort så mange dumme ting på en gang så er det lett for å overse fysiske bevis på at jeg var forsiktig på tross av all dumskapen, og dømme meg.

Og langt det vanligste er nok at man fyllekjører eller har en farlig bil og dette bidrar til ulykken. Dvs at man har vært uvøren og er ansvarlig. Hvis man da er uten forsikring så kan man få et veldig stort krav mot seg.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

I samtale med forsikrings(-selgeren) min så antydet han at det ikke nødvendigvis er så enkelt.

Lurer på hvilket forsikringsselskap dette er.
I dem aller fleste forsikringer for kjøretøy jeg har kommet over står det i avtalen at man bare overlater kjøretøyet til personer som er skikket til å kjøre (ink degselv)
Og det står som regel også at kjøretøyet skal være i forskriftsmessig stand. (et kjøretøy som er klasset til maks 40kmt som enkelte traktorer er, eller 45kmt som gjelder mopeder, som er trimmet til å gå fortere en dette gjør at kjøretøyet ikke er etter forskriftene og ergo ulovlig)

Brudd på dette gir forsikringsselskapene rett til å avkorte forsikring helt eller delvis.

Det er så mange klausuler i forsikringer at man vil slite om forsikringsselskapet vil statuere eksempel

Lenke til kommentar
14 minutes ago, knutinh said:

I samtale med forsikrings(-selgeren) min så antydet han at det ikke nødvendigvis er så enkelt.

Dvs at lovbrudd er en sak mellom deg og staten. Hvis du kjører uten førerkort, med en trimmet bil eller beruset så må du regne med en straffereaksjon fordi du har brutt loven.

Men om du er involvert i en ulykke så gjelder normalt at du må ha vært uvøren for å kunne stå ansvarlig for skader. I ytterste konsekvens: hvis jeg kjører en uregistrert bil som har mer motor enn bremser, beruset så må fyren jeg kjører på fremdeles bevise at jeg har vært uforsiktig. Hvis jeg kjørte i lav fart på en rettstrekke på høylys dag og han «spratt fram fra et tre» som gjør det urimelig å anta at jeg skulle kunne reagere, så har han strengt tatt ikke en god sak mot meg?

Noe annet er at dommere er mennesker og hvis jeg har gjort så mange dumme ting på en gang så er det lett for å overse fysiske bevis på at jeg var forsiktig på tross av all dumskapen, og dømme meg.

Og langt det vanligste er nok at man fyllekjører eller har en farlig bil og dette bidrar til ulykken. Dvs at man har vært uvøren og er ansvarlig. Hvis man da er uten forsikring så kan man få et veldig stort krav mot seg.

-k

Det er riktig det du sier her. Jeg har selv jobbet med skadeforsikring. Skal det avkortes eller forsikringen bortfalle, må det være klar sammenheng mellom uaktsomhet og skaden som har oppstått. At en moped er trimmet er ikke nødvendigvis uaktsomt i seg selv. Dessuten vil avkortning normalt være begrenset opp til X ganger årspremie.  

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Hvis du kjører et kjøretøy uten forsikring så må vel fremdeles den andre parten i en ulykke bevise at du har skylden før det blir aktuelt med erstatning?

-k

En om det er du selv som kjører uten forsikring som faktisk er ansvarlig for skaden?
Å kjøre med ulovlig kjøretøy eller uten forsikring er risikosport som kan gi fatale konsekvenser man ikke tenkte over når man satte seg bak rattet.

Som nevnt over i et av mine tidligere inlegg.
Domstolene ser så seriøst på det at fedre opp til flere ganger er dømt til bøter på rundt 40.000 for poden lånte ATWen som er regga som moped klasset til 40km/t hvor dem har tatt bort sperra og blitt tatt i kontroller (ikke ulykker en gang)

Her snakker vi Dom og ikke et forenklet forelegg.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, knutinh said:

Hvis du kjører et kjøretøy uten forsikring så må vel fremdeles den andre parten i en ulykke bevise at du har skylden før det blir aktuelt med erstatning?

-k

Ja, vanlig regler for skyldfordeling gjelder uavhengig av om du har forsikring eller ikke. Hvis du får skylden og ikke er forsikret, dekkes skaden av Trafikkforsikringsforeningen (en pool-ordning for uforsikrede). Du risikerer derimot juridiske straffereaksjoner for å kjøre uten lovpålagt forsikring. 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

En om det er du selv som kjører uten forsikring som faktisk er ansvarlig for skaden?

0. Hvis du bryter loven så kan du få forelegg, bot eller fengselsstraff.

1. Hvis du forvolder skade uten å være forsikret så risikerer du (som du sier) å måtte betale personlig, potensielt mange millioner hvis du gjør en person invalid ved grov uaktsomhet.

2. Mange (meg selv inkludert) har trodd at hvis du bryter loven med bil (uten skilt, uten førerkort, uten forsikring eller beruset) så får du nærmest automatisk ansvaret om du er innblandet i noe. Det later til å være feil.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Her var det mye OT...

Dersom denne har reimdrift kan du jo se om den har denne berømte ringen / hylsa mellom reimskivene i variatoren og evt ta den bort. Utgjør derimot ingenting på akselerasjon.

Mer hk i motor koster derimot. Er vel Z482 motor, bla brukt i plenklippere av modell større, og tviler på pumpa kan oppjusteres så mye. Ny større pumpe (om det er å oppdrive) og større dyser ++ Glem det.

Lenke til kommentar

Var med aa tok en 9,9hk paahengs opp til 15hk.

Da skrudde vi opp forgasseren, der var en tynn plate, med et hull i, som vi fjernet.

Da hadde vi 15hk.

Det er mangen som kjoerer rundt med 5, 6 og 8hk, og ikke er klar over, at de har noen hestekrefter ekstra aa rutte med, hvis de gjoer dette lille inngrepet.

Fabrikkene produserer mer rasjonelt, med aa gjore det slik.

Istedenfor aa produsere forskjellige stoerrelser paa disse, lager de en 8hk og en 9,9hk, og reduserer effekten i forgasseren.

Her er jeg innafor. Hvis alder og godkjent motor, paa baaten, er riktig, er dette helt lovlig.

Kanskje du maa opplyse forsikringsselkapet om det og faar litt dyrere premie.

Det er rart, hva et par hester mer kan bety, i den klassen.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
3 hours ago, Valmeth said:

Det er ikke ulovlig å trimme mopeder eller mopedbiler her i landet. 

Så lenge TS ikke har skrevet at bilen skal brukes på offentlig veg, er det bare en antagelse at vedkommende kommer til å bryte loven.. 

 

Veitrafikkloven gjelder over alt. Også private og lukkede områder.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...