Gå til innhold

Togtrøbbel nesten hele uka - og det fortsetter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
QUMCUMJ9 skrev (2 timer siden):

Jeg håper TU gjør et dypdykk i denne feilen. Hva var årsaken, hvordan ble feilen funnet,…

Hva er vitsen? Det er 50-70% nøyaktighet på de mest brukte streknigene i Norge. L13 hadde i den tiden jeg tok det toget 68% sjanse for å nå stasjonen innen 4 min av satt tid.

Når du da ser på når disse togene blir forsinket skjer dette alltid i rushtrafikk, det er aldri problemer ellers. Det gjør at faktisk treffsikkerhet for kunden er langt under 70%, for meg var det mer 50/50. 

Det fungerer ikke. På samme tid hadde vi 3 ganger så mange ansatte pr reisende enn tilsvarende EU land - sinnsyke lønns/overtidsordninger og siden det var statlig - 0 interesse i å utvikle noe som helst. Der andre land så på å redusere kostnad så NSB på hvordan de kunne finne på arbeidsoppgaver for en konduktør.

Det har vært filosofien. For der en konduktør før var både reiseguide, tok billetter, skrev bøter, ga signaler og håndterte situasjoner om bord gjør nå konduktøren ingenting av dette. Den omstillingen klarte Danmark med tog uten konduktør, lokaltog uten lokfører (førerløse tog bør være jævlig lett)

T-Banen går uten konduktører. Er perongen veldig mye tryggere der? Med strømførende skinnegang? Hiv ut alle konduktørene og lag et bedre system.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Hva er vitsen? Det er 50-70% nøyaktighet på de mest brukte streknigene i Norge. L13 hadde i den tiden jeg tok det toget 68% sjanse for å nå stasjonen innen 4 min av satt tid.

Når du da ser på når disse togene blir forsinket skjer dette alltid i rushtrafikk, det er aldri problemer ellers. Det gjør at faktisk treffsikkerhet for kunden er langt under 70%, for meg var det mer 50/50. 

Det fungerer ikke. På samme tid hadde vi 3 ganger så mange ansatte pr reisende enn tilsvarende EU land - sinnsyke lønns/overtidsordninger og siden det var statlig - 0 interesse i å utvikle noe som helst. Der andre land så på å redusere kostnad så NSB på hvordan de kunne finne på arbeidsoppgaver for en konduktør.

Det har vært filosofien. For der en konduktør før var både reiseguide, tok billetter, skrev bøter, ga signaler og håndterte situasjoner om bord gjør nå konduktøren ingenting av dette. Den omstillingen klarte Danmark med tog uten konduktør, lokaltog uten lokfører (førerløse tog bør være jævlig lett)

T-Banen går uten konduktører. Er perongen veldig mye tryggere der? Med strømførende skinnegang? Hiv ut alle konduktørene og lag et bedre system.

 

Hvem skal f.eks betjene rullestolrampen da? Skal lokfører gå og ut tusle 150m bakover for å hjelpe rullestolen på toget? Hvem skal holde oversikt over at av- og påstigning er ferdig på et 210m langt tog der plattformen ligger i kurve?

Førerløst og konduktørløst er mulig å få til i lukkede systemer der alt er designet for dette. Systemer der alle plattformer er riktig høyde og lange nok samt ligger på rett strekning. Der alle planoverganger er borte og skinnegangen gjerdet inn, og det er dobbeltspor overalt. Det gjelder en forsvinnende liten del av det norske jernbanenettet, men er mye enklere å få til på et lite T-banesystem med 75m lange tog. 

Lønnskostnadene er en ganske liten del av kostnaden med jernbanedrift. Det er mye mer å spare på å bytte ut gamle, slitne tog med høyt strømforbruk og høyt vedlikeholdsbehov med nye. 

Og konduktørene håndterer fortsatt situasjoner om bord, gir signal "avgang" og sjekker billetter. Ingenting av dette er borte. Bøtelegging er kontrollørenes jobb.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Hvem skal f.eks betjene rullestolrampen da? Skal lokfører gå og ut tusle 150m bakover for å hjelpe rullestolen på toget? Hvem skal holde oversikt over at av- og påstigning er ferdig på et 210m langt tog der plattformen ligger i kurve?

Førerløst og konduktørløst er mulig å få til i lukkede systemer der alt er designet for dette. Systemer der alle plattformer er riktig høyde og lange nok samt ligger på rett strekning. Der alle planoverganger er borte og skinnegangen gjerdet inn, og det er dobbeltspor overalt. Det gjelder en forsvinnende liten del av det norske jernbanenettet, men er mye enklere å få til på et lite T-banesystem med 75m lange tog. 

Lønnskostnadene er en ganske liten del av kostnaden med jernbanedrift. Det er mye mer å spare på å bytte ut gamle, slitne tog med høyt strømforbruk og høyt vedlikeholdsbehov med nye. 

Og konduktørene håndterer fortsatt situasjoner om bord, gir signal "avgang" og sjekker billetter. Ingenting av dette er borte. Bøtelegging er kontrollørenes jobb.  

Den tankegangen har kostet oss så mye! Kan dere ikke sette kapable mennesker i riktig posisjon da, om alt dette er så umulig å få til... Den samme problemstillingen blir håndtert av andre land, men NSB har i årevis tredd nedover hodene våre at det er umulig å forbedre noen ting. Idag har et helt håpløst dårlig togtilbud - ene og alene NSB sin feil som "rotet vekk ballen" da de hadde ansvar. En god gammeldags nedgående spiral av problemer og kostnad.

Hiv alle disse gamletenkerne på dør, spesielt de som mener at dette ikke kan forbedres. Det har sitti nok av de i styrer til nå, foret innerlommene med skattepenger og vi sitter igjen med opplegg fra 1950 vi febrilsk limer sammen hver sommer. VI trenger nye ideer mister.

Det er samme poengene hver gang. Akkurat som du bryr deg om rullestolbrukere på tog, eller hvordan vi best tilrettelegger for de.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (38 minutter siden):

Den tankegangen har kostet oss så mye! Kan dere ikke sette kapable mennesker i riktig posisjon da, om alt dette er så umulig å få til... Den samme problemstillingen blir håndtert av andre land, men NSB har i årevis tredd nedover hodene våre at det er umulig å forbedre noen ting. Idag har et helt håpløst dårlig togtilbud - ene og alene NSB sin feil som "rotet vekk ballen" da de hadde ansvar. En god gammeldags nedgående spiral av problemer og kostnad.

Hiv alle disse gamletenkerne på dør, spesielt de som mener at dette ikke kan forbedres. Det har sitti nok av de i styrer til nå, foret innerlommene med skattepenger og vi sitter igjen med opplegg fra 1950 vi febrilsk limer sammen hver sommer. VI trenger nye ideer mister.

Det er samme poengene hver gang. Akkurat som du bryr deg om rullestolbrukere på tog, eller hvordan vi best tilrettelegger for de.

Det finnes ca. 1500 lokførere i Norge. Om hver av disse koster arbeidsgiver en drøy million er det snakk om 2 mrd. i lønnsutgifter per år. Å tilrettelegge hele jernbanenettet for førerløse tog er neppe mulig for under 500 milliarder, sannsynligvis vil det koste en god del mer. Prøv å få lønnsomhet i det regnestykket du. 

Lokførere gjør dessuten en del jobb som da måtte blitt overtatt av andre arbeidsgrupper, f.eks tilsyn, ettersyn og klargjøring av tog på natten. Så kostnadene ville økt igjen i andre enden. På toppen kommer også ombygging av alle togene, for ikke å snakke om alle godsvognene (klossbremser og gjennomgående hovedledning kan ikke brukes om togene er førerløse). 

Konduktørene er noe flere, men tjener til gjengjeld mindre så lønnskostnaden er i samme omfang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mesteparten av VYs inntekter kommer visstnok fra buss. Ikke rart de måtte skifte navn fra Norges Statsbaner når det er "buss-for-tog" som er kjernevirksomheten.

VY driver også med bildeling og kjøper inn masse elbiler for å konkurrere ut andre som ikke har Staten i ryggen. Går selvsagt med underskudd. Sier noe om mangel på styring og fokus, men de får jo produsert mange direktørtitler i det minste. Snart flere direktører enn konduktører, si.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 minutter siden):

Mesteparten av VYs inntekter kommer visstnok fra buss. Ikke rart de måtte skifte navn fra Norges Statsbaner når det er "buss-for-tog" som er kjernevirksomheten.

VY driver også med bildeling og kjøper inn masse elbiler for å konkurrere ut andre som ikke har Staten i ryggen. Går selvsagt med underskudd. Sier noe om mangel på styring og fokus, men de får jo produsert mange direktørtitler i det minste. Snart flere direktører enn konduktører, si.

Bildelingsavdelingen er lagt ned, så det prosjektet er avsluttet. Vy kjører heller ikke buss-for-tog på sommeren, de leier inn andre selskaper til den biten ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Det finnes ca. 1500 lokførere i Norge. Om hver av disse koster arbeidsgiver en drøy million er det snakk om 2 mrd. i lønnsutgifter per år. Å tilrettelegge hele jernbanenettet for førerløse tog er neppe mulig for under 500 milliarder, sannsynligvis vil det koste en god del mer. Prøv å få lønnsomhet i det regnestykket du. 

Lokførere gjør dessuten en del jobb som da måtte blitt overtatt av andre arbeidsgrupper, f.eks tilsyn, ettersyn og klargjøring av tog på natten. Så kostnadene ville økt igjen i andre enden. På toppen kommer også ombygging av alle togene, for ikke å snakke om alle godsvognene (klossbremser og gjennomgående hovedledning kan ikke brukes om togene er førerløse). 

Konduktørene er noe flere, men tjener til gjengjeld mindre så lønnskostnaden er i samme omfang. 

Det var et eksempel - det er tusenvis av de. Det var jo en oppvask hos NSB med tanke på at de hadde dobbelt opp av lederstillinger også. 
 

Det som er veldig viktig å huske når dagens togtilbud er så dårlig er at vi hadde NSB i mange år som grøftekjørte hele togsatsingen. Alt dreide seg om å måke inn ansatte i et firma uten budsjett-tak. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, WencheJensen said:

Er det ikke mye enklere bare å ta bilen?

Er ekstremt glad for at jeg ikke lenger er avhengig av tog til daglig.  De siste 10 år jeg har tatt toget 3-4 ganger om året (typisk firmafester og den slags) og til tross for det aldri er i rushen kan man likevel aldri stole på man kommer frem til tiden; der har nesten altid vært problemer.  Senest i torsdags ble "tilfeldigvis" toget stående 7-8 min i romeriksporten pga signalfeil (hva ellers?).  Vi kunne like gjerne avvikle al togdrift og hellere fokusere på flere busser istedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...